Finalna wersja Alfy Romeo 4C zadebiutuje na osiemdziesiątym trzecim Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Coupe ze średniolitrażowym silnikiem przekazującym moc na tylną oś wyposażone w dwa fotele kubełkowe ma reprezentować prawdziwego ducha modeli sportowych Alfa Romeo. Zaprojektowany przez inżynierów Alfa Romeo i wyprodukowany w fabryce Maserati w Modenie nowy, kompaktowy model znajdzie się w sprzedaży w Europie i USA jeszcze w tym roku.
Alfa Romeo 4C nawiązuje bezpośrednio do koncepcyjnego pojazdu, który wzbudził zainteresowanie podczas genewskiej wystawy w 2011 roku i zdobył trzy prestiżowe nagrody: Autobild Design Award (w 2011 roku w Niemczech), Design Award for Concept Cars & Prototypes (w 2012 roku we Włoszech) oraz Most Exciting Car of 2013 – ‘What Car? (w tym roku w Wielkiej Brytanii).
Skrót 4C
Skrót “4C” czerpie z historii marki i odnosi się do jej sportowych tradycji: modele oznaczone skrótami 8C i 6C z lat 30 i 40 XX w. – zarówno w wersji wyścigowej, jak i drogowej – wyposażone w mocne „ośmiocylindrowce” i innowacyjne silniki 6-cylindrowe odznaczały się stosunkiem masy do mocy 4 kg/KM, jednak skupiały się nie tylko na generowaniu maksymalnej mocy, lecz także na maksymalnej zrywności i wyjątkowo dobrych osiągach. Alfa Romeo 4C korzysta z technologii i materiałów i technologii zapożyczonych z supersportowych samochodów (włączając w to model Alfa Romeo 8C Competizione): włókna węglowego, aluminium, napędu na tylną oś. Ma także nowy, aluminiowy silnik benzynowy turbo z wtryskiem bezpośrednim, przekładnię z podwójnym suchym sprzęgłem Alfa TCT i nowatorski system Alfa D.N.A. zarządzający głównymi parametrami pojazdu (reakcja silnika, stabilność i wspomaganie sterowania) w zależności od wybranego trybu.
Stylistyka nadwozia
Zaprojektowane przez Alfa Romeo Style Centre 4C przywodzi na myśl najsłynniejsze modele marki, a pod względem rozmiarów i rozkładu najbardziej przypomina Alfę Romeo 33 Stradale.
Stylistyka wnętrza
Wnętrze wykończono tak, by dostarczało maksymalnej satysfakcji podczas jazdy i sprawiało wrażenie nowoczesnego. W kabinie użyto sporo włókna węglowego, np. z niego zbudowano konsolę środkową.
Wymiary i aerodynamika
Kompaktowe rozmiary są wyróżnikiem tego dwuosobowego coupe. Pojazd ma nieco mniej niż 4 metry długości, jego szerokość to 200 cm, a wysokość 118 cm. Osie rozstawiono w odległości mniejszej niż 2,4 m. Takie proporcje mają podkreślić kompaktowe wymiary auta i zaakcentować jego dynamiczny charakter. Jak zapewnia producent, Alfa Romeo 4C będzie się też wyróżniać wyjątkowo korzystnym współczynnikiem aerodynamicznym i wykazuje ujemną wartość współczynnika docisku Cz, co zwiększa stabilność pojazdu przy dużych prędkościach.
Nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy turbo
4-cylindrowy 1750 Turbo Petrol to ewolucyjne rozwinięcie jednostki napędowej, z której korzystała już Alfa Romeo Giulietta w wersji Quadrifoglio Verde. Blok silnika wykonano z aluminium i zastosowano specyficzne systemy dolotowy i wydechowy zoptymalizowane pod kątem potrzeb modelu sportowego. Oprócz tego jednostkę napędową wyposażono we wtrysk bezpośredni, turbosprężarkę, DCVVT oraz rewolucyjny układ przedmuchiwania usuwający opóźnienie turbodoładowania.
Automatyczna przekładnia Alfa TCT
Silnik 1750 Turbo Petrol współpracuje z innowacyjną, automatyczną przekładnią z podwójnym, suchym sprzęgłem Alfa TCT. Jest to jedno z lepszych rozwiązań oferowanych w tym segmencie samochodów, wyróżniające się niewielką wagą i krótkim czasem reakcji. Biegi można również zmieniać w trybie sekwencyjnym używając manetek zlokalizowanych za wieńcem kierownicy.
Nowy system Alfa D.N.A. z trybem wyścigowym
Alfa Romeo 4C to model, w którym zadebiutuje nowy system Alfa D.N.A. Teraz oprócz trzech podstawowych ustawień – Dynamic (sportowego), Natural (miejskiego) lub All Weather (bezpiecznego nawet na drogach o niskiej przyczepności) – dostępny w nim będzie czwarty tryb Race zaprojektowany, by zwiększyć intensywność doświadczeń podczas jazdy na torze wyścigowym.