MotoNews.pl

Nowe Renault Clio R.S. 200 EDC

14 lutego 2013

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Renault Clio RS200 EDC 9

Nowe Renault Clio R.S. 200 EDC podnosi na nowy poziom określenie „sportowy samochód” dzięki zastosowaniu dwusprzęgłowej przekładni EDC i nowego 1,6-litrowego silnika Turbo o mocy 200 KM stworzonego przez Renault Sport. Samochód może się pochwalić najnowszymi rozwiązaniami zwiększającymi komfort jazdy i wszechstronność użytkową oraz technologiami stworzonymi przez Renault Sport na bazie doświadczeń zebranych przez producenta podczas zmagań w Formule 1.

Te komponenty to m.in. wspomniany już silnik. Od sezonu 2014 Formuła jeden będzie wymagać nowych konfiguracji silnika, ponieważ zamierza zredukować zużycie paliwa w bolidach F1 o około 30%. Prace nad nową jednostką napędową dla Formuły 1 wpłynęły w znacznym stopniu na nowe Clio R.S. 200 EDC. Kolejne elementy powstałe z inspiracji F1 to: ustawienie tylnego dyfuzora, popychacze zaworów pokryte warstwą DCL (diamond-like carbon = amorficzna faza węgla charakteryzująca się właściwościami podobnymi do diamentu), manetki do zmiany biegów przy kierownicy z funkcją szybkiej, wielokrotnej redukcji biegów, telemetryczny system R.S. Monitor 2.0 i system Launch Control ułatwiający ruszanie z miejsca. Poza tym pojazd wyposażono w zawieszenie z hydraulicznym systemem tłumienia kompresji i dwoma ustawieniami (Sport = standardowe lub Cup = obniżone o 3 mm i usztywnione o 15%), elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego R.S. Diff i przycisk R.S. Drive modyfikujący charakterystykę pracy silnika, przekładni, systemu ESC i ASR.

Z zewnątrz Reanult Clio R.S. 200 EDC wyróżnia się specyficznymi zderzakami i progami bocznymi, podwójnymi końcówkami rur wydechowych i dużymi obręczami z lekkich stopów. Wnętrze utrzymano w eleganckiej czerni i dołożono do tego kontrastowe, czerwone detale. Pasażerowie i kierowca zajmują miejsca na fotelach kubełkowych.

Połączenie 1,6-litrowego silnika benzynowego turbo o mocy 200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm i 6-biegowej przekładni dwusprzęgłowej zaowocowało ciekawymi osiągami. Pięciodrzwiowe Clio R.S. 200 EDC rozpędza się z miejsca do 100 km/h w 6,7 sekundy i może osiągnąć prędkość maksymalną 230 km/h. Zgodnie z danymi producenta jednostka napędowa zużywa 6,3 l paliwa na 100 km i emituje przy tym 144 g dwutlenku węgla na kilometr.

Zdjęcia: Renault, opracowanie: BM