Nowa klasa E to silniki oszczędniej zużywające paliwo, nowe systemy asystujące kierowcy, które zostaną także wykorzystane w przyszłym modelu klasy S i nowy design.
Klasa E została wyposażona w szereg funkcji zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy, które producent określa mianem „intelligent drive”. Po raz pierwszy nowi właściciele Mercedesów klasy E będą mogli skorzystać z systemów zapobiegających zderzeniem z innymi pojazdami i pieszymi. System aktywnego utrzymywania na pasie ruchu zapobiega na przykład wypadkom spowodowanym zderzeniem z samochodami nadjeżdżającymi z naprzeciwka. Wielofunkcyjna kamera stereo umieszczona za przednią szybą dostarcza trójwymiarowy obraz obszaru do 50 m przed samochodem. Mercedes został także wyposażony w funkcję ostrzegającą kierowcę o tym, że nie jest dostatecznie skoncentrowany na prowadzeniu auta.
Nowa klasa E będzie oferowana z gamą nowych, mocnych, czterocylindrowych silników benzynowych BlueDIRECT. Czterocylindrowa jednostka benzynowa ma zużywać w cyklu mieszanym 5,8 l paliwa na 100 km. Oferta silnikowa zostanie także uzupełniona o model E 300 BlueTEC HYBRID, łączący 4-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 204 KM z motorem elektrycznym o mocy 27 KM. Zużywa ona tylko 4,1 l paliwa na 100 km i emituje 107 g CO2/km.
Styl nowej klasy E zyskał więcej sportowych akcentów i „ostrzejszy” charakter. Przeprojektowano przednią część nadwozia, a sylwetce nadano nowe proporcje. Zmieniono także wygląd reflektorów. Wszystkie modyfikacje przeprowadzono zgodnie z nową filozofią designu Mercedesa. Po raz pierwszy Mercedes-Benz klasy E będzie dostępny w dwóch różnych wariantach przedniej części nadwozia. W standardowej specyfikacji, w wariancie wyposażeniowym Elegance będzie mieć klasyczną, trójwymiarową atrapę chłodnicy charakterystyczną dla sedana, z trzema szczelinami wentylacyjnymi i gwiazdą marki na masce. W wersji wyposażeniowej Avantgarde przód nadwozia ma bardziej sportowy wygląd i umieszczoną centralnie gwiazdę. Maska i przedni zderzak także zostały przeprojektowane. W tyle nowej klasy E zmieniono wygląd świateł i zderzaka.
W kabinie zmieniono materiały wykończeniowe, przeprojektowano konsolę środkową, usuwając z niej dźwignię zmiany biegów i zastosowano nową, wielofunkcyjną kierownicę z dźwigienką Direct Select i manetkami do sterowania automatyczną przekładnią 7 G-Tronic PLUS (klasa E dostępna jest także z 6-biegową skrzynią ręczną).
Samochód można już zamawiać u dealerów Mercedes-Benz w całej Polsce. Pierwsze sztuki trafią do klientów w kwietniu. Ceny rozpoczynają się od 176 000 zł dla limuzyny i od 190 000 zł dla kombi.