MotoNews.pl

Aston Martin Rapide S – pierwszy samochód wyścigowy napędzany wodorem

12 kwietnia 2013

Aston Martin Rapide S 1

Aston Martin ogłosił oficjalnie, że pracuje, a właściwie kończy już pracę nad modelem Rapide S, który będzie pierwszym samochodem z napędem wodorowym biorącym udział w międzynarodowej imprezie sportowej i pierwszym sportowym modelem o zerowej emisji dwutlenku węgla, jaki pojawi się na torze Nurburgring podczas słynnego, 24-godzinnego wyścigu wytrzymałościowego.

Brytyjski producent sprzymierzył się z firmą Alset Global, będącą ekspertem w dziedzinie napędów wodorowych i przygotował prototyp samochodu wyposażonego w 6-litrową, 12-cylindrową jednostkę napędową z turbodoładowaniem, która może wykorzystywać zarówno benzynę, jak i wodór lub mieszankę tych dwóch paliw. W trybie czysto wodorowym model nie emituje dwutlenku węgla, a z końcówek jego rur wydechowych wydobywają się jedynie krople wody.

System napędowy hybrydowego Astona Martina Rapide S składa się także z przewodu doprowadzającego wodór, zbiorników i zmodyfikowanego systemu zarządzającego pracą jednostki napędowej kontrolującą proces spalania w każdym z trybów pracy systemu. Zbiorniki na wodór wykonano z bardzo mocnego włókna węglowego. Zmieści się w nich 3,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 bar. Niestety producent nie ujawnił jeszcze, ani jaką mocą i momentem obrotowym będzie dysponować niezwykły pojazd, ani jakie osiągi będą go charakteryzować.

Aston Martin Rapide S z hybrydowym napędem wodorowo-benzynowym zadebiutuje 17 maja podczas 24-godzinnego wyścigu na Nurburgring organizowanego przez ADAC.

Zdjęcia: Aston Martin, opracowanie: BM