MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz klasa S

16 maja 2013

Mercedes-Benz S 12

Z trzema inżynierskimi priorytetami – bezpieczeństwa (“Intelligent Drive”), wydajności (“Efficient Technology” ) i luksusu (“Essence of Luxury”) – nowa Klasa S poszerza granice technologii na wielu płaszczyznach. To nie tylko flagowy projekt dla marki Mercedes-Benz, ale dla rozwoju motoryzacji w ogóle.

Perfekcję aż po ostatni szczegół wyraża “The Essence of Luxury”, czyli esencja luksusu, zauważalna zwłaszcza w kabinie. Fotele, klimatyzacja, obsługa, multimedia czy wygoda i bezpieczeństwo w tylnym rzędzie siedzeń – nowe pomysły, ich drobiazgowa realizacja oraz najwyższy poziom postrzegalnej jakości ucieleśniają niedoścignione standardy, które inżynierowie Mercedes-Benz ustanowili dla nowej Klasy S. I dla samych siebie.

Także liczne systemy wspomagające czynią Klasę S jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną. To, co zaczęło się 10 lat temu od systemu PRE-SAFE® i było kontynuowane dzięki wprowadzeniu układu DISTRONIC PLUS, teraz wchodzi w zupełnie nowy wymiar: komfort i bezpieczeństwo łączą się w jedno. Ich technologiczną syntezę Mercedes-Benz określa jako “Intelligent Drive”.

Wydajność Klasy S brzmi niemal utopijnie: aby zrealizować strategię “Efficient Technology”, w ciągu 10 lat Mercedes-Benz prawie o połowę ograniczył zużycie paliwa w klasie mocy 150 kW – do 4,4 l/100 km. Współczynnik oporu powietrza nowego modelu (cd = 0,24) wyznacza nieznane dotychczas wzorce w segmencie. Wariant S 300 BlueTEC HYBRID idzie nawet o krok dalej i dzięki dodatkowej optymalizacji aerodynamicznej osiąga wynik równy 0,23.

Najnowszy okręt flagowy ze Stuttgartu to także pierwszy na świecie samochód pozbawiony jakiejkolwiek żarówki. Ich rolę w całości przejęły diody LED.

Design
Nadwozie z długą maską, opadającą linią dachu i subtelnie nachyloną tylną klapą reprezentuje klasyczne proporcje limuzyny, a jednocześnie nawiązuje rysami do sportowych coupé. Dynamiczny profil Klasy S zdobi charakterystyczna linia, opadająca łagodnie od przedniego do tylnego pasa – znak rozpoznawczy Mercedes-Benz. Dyskretna gra wypukłych i wklęsłych powierzchni wydłuża optycznie karoserię, zaś szerokie tylne nadkola nadają jej atletyczny wizerunek.

Emocje i spokój – tak w skrócie można scharakteryzować elegancki tylny pas nowej Klasy S. Wysiłki projektantów skupiły się tu również na zagadnieniach aerodynamiki, którym służy jego lekkie nachylenie. Tylne światła zostały gładko wkomponowane w bryłę nadwozia, a szyba ma zaokrąglone narożniki i wtapia się w słupki.

Nowa Klasa S to pierwszy na świecie samochód, którego karoserię i wnętrze pozbawiono choćby jednej żarówki. Drogę, samochód, wnętrze i bagażnik oświetla blisko 500 diod LED.

Widoczność poprawiają rozbudowane systemy Adaptive Highbeam Assist Plus oraz Night View Assist Plus. Dzięki nowe kamerze stereo oraz czujnikom radarowym Klasa S ma 360-stopniowe pole widzenia i jeszcze lepiej wykrywa potencjalne zagrożenia na drodze.

Gama silnikowa

W pierwszym roku produkcji Klasa S będzie oferowana w dwóch wersjach hybrydowych, z jednym silnikiem benzynowym oraz z jednym turbodieslem do wyboru: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID, S 500 oraz S 350 BlueTEC. Wszystkie odmiany zapewniają najlepszą w klasie wydajność przy zużyciu paliwa nawet o 20 proc. niższym od poprzedników i spełniają normę emisji spalin Euro VI. Dodatkowo, modele S 400 HYBRID oraz S 350 BlueTEC są zgodne z klasą wydajności A, a S 300 BlueTEC HYBRID – z jeszcze bardziej rygorystyczną klasą A+. Wkrótce do sprzedaży trafi wariant S 500 Plug-In HYBRID, czyli pierwsza Klasa S zużywająca mniej niż 4 l/100 km.

Układ jezdny
Nowa Klasa S to pierwszy na świecie samochód zdolny z wyprzedzeniem wykrywać niedoskonałości nawierzchni. Jeśli ROAD SURFACE SCAN zauważy nierówności z pomocą kamery stereo, MAGIC BODY CONTROL natychmiast dobierze ustawienia tłumienia do sytuacji na drodze. Innowacyjny system zawieszenia dostępny jest jako opcja dla modeli z jednostkami 8-cylindrowymi. Standardowe wyposażenie nowej Klasy S obejmuje układ aktywnego tłumienia Adaptive Damping System ADS PLUS oraz udoskonaloną wersję w pełni pneumatycznego zawieszenia AIRMATIC.

Wnętrze kabiny

Projekt wnętrza nowej Klasy S to ucieleśnienie klasycznej, stonowanej, a jednocześnie ultranowoczesnej limuzyny. Instrumenty w horyzontalnym porządku potęgują optyczną szerokość kabiny. Perfekcyjnie dobrane materiały i ich kolorystykę dopasowano do ekskluzywnej atmosfery. Drewniane okładziny, metalizowane powierzchnie przycisków pokrytych perłową farbą w trzech odcieniach oraz aluminiowe przełączniki podkreślają znakomitą jakość – wnętrze nowej Klasy S sprawia wrażenie wykutego z jednej bryły metalu.

Pasażerowie tylnych siedzeń również podróżują w pierwszej klasie – design i architektura foteli, paneli drzwi oraz elementów obsługi reprezentuje ten sam najwyższy standard, który czeka na kierowcę i pasażera z przodu. Opcjonalny pakiet “First Class Rear” z konsolą centralną Business pozwala skoncentrować się na wydajnej pracy. Obejmuje on wygodne schowki, rozkładany stolik i pozwala na integrację słuchawki telefonicznej.

Dwa wysokiej rozdzielczości kolorowe wyświetlacze TFT w formacie 8:3 mają przekątne o długości 30,7 cm (12,3 cali) i stanowią centrum informacyjne nowej Klasy S. Lewy z nich pełni funkcje realizowane wcześniej przez panel wskaźników, a prawy pozwala sterować funkcjami multimediów i komfortu. Interfejs systemów wykorzystuje nową koncepcję ergonomiczną, stworzoną ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo podczas jazdy. Za jej rozwojem stoi stale rosnąca potrzeba integracji dodatkowych funkcji.

Lista nowości obejmuje pakiet AIR-BALANCE z aktywnym systemem zapachowym, jonizatorem powietrza i jeszcze skuteczniejszą filtracją powietrza. Komfort termiczny zwiększa układ automatycznej klimatyzacji THERMOTRONIC z dwiema dodatkowymi strefami w tylnym rzędzie oraz – po raz pierwszy – podgrzewane podłokietniki.

Z licznymi innowacjami, takimi jak funkcja masażu energetyzującego ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni czy wentylacja siedzeń z odwróconym ciągiem, Mercedes-Benz ustanowił w Klasie S zupełnie nowy poziom komfortu w zakresie siedzeń i komfortu klimatycznego. Szczególny nacisk położono na wygodę jazdy na tylnych fotelach. Są one oferowane w pięciu wariantach, w tym Exclusive z maksymalnym kątem pochylenia oparcia do 43,5 st.

Najnowsza Klasa S jako pierwsza limuzyna jest także standardowo wyposażona w unikalny system Frontbass – zabudowane w ścianie grodziowej nadwozia głośniki niskotonowe wykorzystują blisko 40 l przestrzeni w belce poprzecznej i podłużnicach jako komorę rezonansową. Alternatywą dla standardowego nagłośnienia są dwa najwyższej jakości systemy audio, opracowane we współpracy ze specjalistami firmy Burmester: Burmester® Surround Sound system oraz Burmester® High-End 3D Surround Sound system.

Nowy system COMAND Online wzbogacono także o interaktywną prezentację funkcji nawigacyjnych: animowany kompas, informacje dla pasażera wzorowane na interfejsach wyświetlanych w samolotach (“Driveshow”) czy dostęp do Google Maps na ekranie głównym.

 

Zdjęcia: Mercedes-Benz