Chevrolet ogłosił, że silnik V8 LT1 o pojemności 6,2 l, pracujący pod maską nowego Chevroleta Corvette Stingray 2014 wyposażonego w sportowy układ wydechowy, rozwija wg SAE (amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji) 460 KM (343 kW) mocy przy 6000 obr./min oraz 630 Nm (465 lb-ft) maksymalnego momentu obrotowego przy 4600 obr./min.
Model Stingray wyposażony w standardowy układ wydechowy produkuje wg SAE 455 KM (339 kW) mocy i 624 Nm (460 lb-ft) maksymalnego momentu obrotowego. Jest to więc najmocniejszy produkcyjny Chevrolet Corvette w historii, osiągający przy tym wydajność paliwową w autostradowym cyklu pomiarowym przekraczającą według wstępnych szacunków 26 mpg, co odpowiada zużyciu paliwa wynoszącemu około 9 l/100 km.
„Silnik zastosowany w Corvette Stingray 2014 to przykład doskonałego połączenia zaawansowanej technologii, oferującej wyższą moc i wyższy moment obrotowy, z wysoką wydajnością”, powiedział Jordan Lee, główny inżynier ds. silników Small Block. „Osiągi jednostki LT1 są doskonałym uzupełnieniem niskiej masy własnej auta, przez co kierowca odczuwa napływ potężnej mocy wraz ze wzrostem obrotów. Silnik generuje wyższą moc i pozwala osiągnąć lepsze przyspieszenie, niż jakakolwiek inna standardowa jednostka stosowana do tej pory w modelu Corvette i przewyższa pod tym względem wiele sportowych jednostek instalowanych w konkurencyjnych samochodach”.
74 KM osiąganych z litra pojemności skokowej to lepszy wynik niż w jednostce LS3 6,2 l umieszczonej w Corvette C6, a nawet w motorze LS7 7,0 l napędzającym model C6 Z06. Nowy silnik generuje też porównywalny moment obrotowy z jednostką LS7 (do 4700 obr./min), a jego maksymalna wartość jest tylko o ok. 10 Nm (5 lb-ft) niższa od wartości osiąganej w jednostce o pojemności 7 litrów. Należy przy tym zaznaczyć, że wysoki moment obrotowy jest dostępny już przy niskich obrotach i utrzymywany w całym zakresie prędkości obrotowej – 429 Nm przy zaledwie 1000 obr./min i 90 procent maksymalnej wartości w zakresie od 3000 do 5500 obr./min, co pozwala uzyskać doskonałe przyspieszenie w każdych warunkach.
Chevrolet szacuje, że sprint od 0 do 96 km/h zajmie nowej Corvette mniej niż 4 sekundy.
Wysoka moc, duża gęstość mocy i doskonała wydajność nowego silnika LT1 to zasługa wielu zaawansowanych technologii, jak bezpośredniego wtrysku paliwa, funkcji aktywnego zarządzania paliwem (Active Fuel Management), układu zmiennych faz rozrządu czy zaawansowanego układu spalania.
Nowością w konstrukcji silnika jest bezpośredni wtrysk paliwa, który w dużej mierze przyczynia się do zwiększenia wydajności procesu spalania poprzez dokładniejsze spalanie paliwa w mieszance powietrzno-paliwowej. Wszystko to zasługa kontrolowanego przepływu mieszanki oraz precyzyjnie ustalonych wtrysków paliwa. Bezpośredni wtrysk utrzymuje również niższą temperaturę w komorze spalania, co pozwala uzyskać wyższy stopień sprężania. Kolejnym wymiernym efektem jest redukcja emisji, a w szczególności emisji węglowodoru podczas uruchamiania zimnego silnika, o około 25 procent.
Funkcja aktywnego zarządzania paliwem AFM (Active Fuel Management), zastosowana po raz pierwszy w modelu Corvette, pomaga zaoszczędzić paliwo poprzez niezauważalne dla użytkownika odłączenie połowy cylindrów podczas jazdy przy niskim obciążeniu jednostki napędowej. Z kolei układ zmiennych faz rozrządu został zmodernizowany pod kątem współpracy z funkcją AFM oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa, aby zoptymalizować osiągi oraz zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin.
Zastosowane technologie stanowią wsparcie dla zaawansowanego układu spalania, który obejmuje nową głowicę cylindrów oraz na nowo wyprofilowane tłoki, które w głównej mierze przyczyniają się do osiągnięcia wysokiego stopnia sprężania oraz optymalnych parametrów przepływu mieszanki.
Inne cechy silnika:
- Zaawansowany układ smarowania z chłodzeniem tłoków natryskiem oleju oraz opcjonalnym systemem smarowania z suchą miską olejową
- Pompa paliwowa napędzana przez wał rozrządu i umieszczona przy silniku, wspierająca system bezpośredniego wtrysku
- Kolektor dolotowy o specjalnej konstrukcji zapewniającej lepszy przepływ powietrza poniżej maski silnika modelu Corvette
- Kolektory wydechowe typu „cztery w jednym” o wysokiej wydajności, stworzone w oparciu o projekt silnika LS7.
Dziedzictwo jednostek Small Block
Silnik LT1 zastosowany w Corvette Stingray 2014 to już piąta generacja jednostek typu small block, z których pierwsza zadebiutowała w modelu Corvette w 1955 roku. Jednostka wyposażona w czterogardzielowy gaźnik miała pojemność 4,3 litra (265 cali sześciennych) i moc 195 KM. Pięć lat później Chevrolet Corvette z silnikiem small block wywalczył swoje pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.
W 2012 roku Chevrolet Corvette Racing C6.R z jednostką small block pokonał modele Ferrari, BMW i Porsche, zdobywając tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców, zespołów i konstruktorów w amerykańskiej serii wyścigów Le Mans (ALMS – American Le Mans Series) w klasie GT. Corvette Racing jest tym samym najbardziej utytułowanym zespołem w historii ALMS, mającym na swoim koncie łącznie 77 zwycięstw w klasie, osiem tytułów mistrzowskich w klasyfikacji kierowców oraz dziewięć tytułów mistrzowskich w klasyfikacji konstruktorów i zespołów od 2001 roku.
Corvette Stingray 2014 coupe wejdzie do sprzedaży jesienią, natomiast kabriolet uzupełni ofertę pod koniec roku. Oba modele otrzymały w pełni aluminiową ramę oraz zmodyfikowane podwozie, jak również zupełnie nowy design nadwozia i wnętrza.