W 2014 roku rozpocznie się nowa era w historii wyścigów Formuły 1. Po trzech latach przygotowań i prac rozwojowych zostaną wprowadzone najbardziej przełomowe zmiany w tej dziedzinie sportu od dwóch dziesięcioleci. Ważnym elementem wyścigowej rewolucji są przepisy dotyczące silników, które umożliwią wprowadzenie jednostek napędowych nowej generacji. Jedną z nich jest 1,6-litrowy turboładowany silnik, którego moc zwiększa dodatkowo system odzyskiwania energii cieplnej, wytwarzanej przez układ wydechowy lub hamulcowy.
W porównaniu z obecną generacją jednostek V8 F1, nowy silnik ma znacznie większą moc maksymalną i dodatkowo oferuje niższy poziom zużycia paliwa. Ponieważ w nowym sezonie zostanie wprowadzony limit 100 kg paliwa na wyścig, nowy silnik jest o 35% bardziej oszczędny niż jego poprzednicy.
W 2014 roku w centrum naszego zainteresowania znajdą się silniki, dzięki czemu zostanie przywrócona równowaga w Formule 1. Jednostka napędowa jest sercem bolidu, a od przyszłego roku będzie ona także najważniejszym elementem tej dziedziny sportu – powiedział Alain Prost, ambasador marki Renault i czterokrotny zwycięzca Mistrzostw Świata F1.
Od kilku lat Renault wykorzystuje wiedzę i doświadczenia zdobyte w wyścigach, by projektować oszczędne jednostki napędowe, m.in. z gamy Energy, montowane w produkowanych seryjnie modelach samochodów. Pracom rozwojowym przyświeca jasny cel: mają utrzymać lub zwiększyć przyjemność z jazdy, dynamikę i przyśpieszenie w silnikach o zmniejszonej pojemności, co pozwala jednocześnie zredukować zużycie paliwa i poziom emisji CO2.
Wszystkie te zasady zostały wykorzystane przez Renault podczas prac nad nowym silnikiem dla Formuły 1, w ramach kompleksowych prac rozwojowych, obejmujących zarówno silniki wyścigowe, jak i jednostki do produkowanych seryjnie samochodów.
Koncern Renault nazwał silnik F1 nowej generacji Energy F1-2014. Nazwa ta odzwierciedla fakt, że silnik wyścigowy ma identyczną charakterystykę co opracowane równolegle jednostki napędzające samochody produkowane masowo.
Od przyszłego roku największym wyzwaniem w Formule 1 będzie zoptymalizowanie sprawności energetycznej i spalania, przy zachowaniu obecnej mocy i osiągów, jakich oczekujemy od bolidów F1. Renault jest pierwszym producentem samochodów, który wykorzystuje tę innowacyjną te
2014: Co zmieni się w przepisach w przyszłym sezonie?
- Silnik Turbo V6 o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
- Unikalna konstrukcja układu doładowania: jedna turbina i sprężarka (dozwolone jest także montowanie silników elektrycznych).
- Każdy kierowca ma do dyspozycji w sezonie 2014 pięć jednostek napędowych. Liczba silników w kolejnych latach zostanie zmniejszona do czterech.
Główny nacisk został położony na poprawę parametrów spalania paliwa i obniżenie jego zużycia:
- Limit paliwa na jeden wyścig został początkowo ograniczony do 100 kg (35% mniej niż wynosi obecnie przeciętne, nieograniczone przepisami zużycie).
- Zużycie paliwa zostało ograniczone do maksymalnie 100 kg/godzinę – obecnie nie obowiązują żadne ograniczenia w tym zakresie.
- Dozwolone jest korzystanie z systemów odzyskiwania energii (ERS).