MotoNews.pl

Nowy Nissan LEAF – bogaty w nowoczesne technologie

05 lipca 2013

Marka, model | ,
Nissan LEAF 8

Nissan zmienia sposób myślenia i postrzegania samochodów z napędem elektrycznym przez kierowców za sprawą najnowszych innowacyjnych technologii, w które wyposażony jest nowy Nissan LEAF. Inżynierowie Nissana z Wielkiej Brytanii, Europy i Japonii wprowadzili ponad 100 zmian inżynierskich i technologicznych, a także udoskonalili wiele istniejących funkcji Nissana LEAF w celu zwiększenia jego wydajności i sprawienia, by stał się jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska.

Sercem Nissana LEAF jest system telematyczno-informatyczny CarWings, który łączy się ze światem zewnętrznym za pomocą dedykowanej pokładowej karty SIM. Dzięki temu kierowcy nie muszą podłączać własnych smartfonów, aby systemy znajdujące się w samochodzie mogły uzyskać łączność ze światem, a wszystko kontrolowane jest za pomocą ekranu dotykowego o przekątnej 7 cali. Większość spośród ponad 100 zmian wprowadzonych w dotychczasowym Nissanie LEAF, który sprzedał się w ponad 65 000 egzemplarzy na całym świecie, ma swoje źródło w opiniach klientów lub komentarzach opublikowanych na forach dotyczących Nissana LEAF oraz innych o tematyce motoryzacyjnej. Jedną z najistotniejszych zmian była praca wykonana w kierunku udoskonalenia algorytmu, który ustala pozostały rzeczywisty zasięg pojazdu podczas jazdy.

Udoskonalony algorytm „uczy się” zachowań kierowcy podczas jazdy i wykorzystuje inteligentne zasady logiki, zamiast po prostu polegać na chwilowym poborze energii.

Inne ciekawe nowinki technologiczne w nowym Nissanie LEAF:

  • Możliwość „połączenia się” z Nissanem LEAF w celu sprawdzenia stanu naładowania akumulatora przed rozpoczęciem podróży,
  • Usługa Google Send-To-Car umożliwiająca przesyłanie do samochodu punktów docelowych z komputera / smartfonu,
  • Udoskonalony system nawigacji satelitarnej wyświetlający zasięg jazdy przy założeniu aktualnego stanu naładowania akumulatora,
  • Lista pobliskich punktów ładowania stale aktualizowana za pomocą systemu telematycznego,
  • Przycisk trybu Eco na kierownicy wydłużający zasięg pojazdu poprzez ograniczenie przyspieszenia,
  • Wyświetlanie indywidualnych parametrów oszczędności energii dla danego kierowcy oraz wyników innych kierowców Nissana LEAF z całego świata,
  • System nagłaśniający Bose z serii Energy Efficient Series (EES) wyposażony w lżejszy głośnik niskotonowy iwzmacniacz cyfrowy w celu obniżenia poboru energii,
  • Cztery kamery zapewniające widok samochodu od góry w celu ułatwienia parkowania (widok 360°),Akumulator o pojemności około 5000 razy większej od pojemności baterii w standardowym smartfonie,
  • Silnik wytwarzający 254 Nm momentu obrotowego – to ponad dwa razy więcej w porównaniu z modelem Lotus Elise,
  • Nowy wskaźnik stanu naładowania akumulatora wyświetlający również dane w formie graficznej,
  • Lampka diodowa na pokrywie gniazda ładowania zapewniająca lepszą widoczność nocą,
  • Możliwość zdalnego uruchamiania ogrzewania lub klimatyzacji za pośrednictwem aplikacji CarWings,
  • Funkcja „ekologicznych” tras umożliwiająca oszczędzanie energii i zwiększenie zasięgu pojazdu,
  • Reflektory diodowe – pięciokrotnie trwalsze niż tradycyjne żarówki halogenowe,
  • Czytnik RSS wczytujący wiadomości, prognozę pogody oraz inne informacje ze źródeł RSS wybranych przez użytkownika,
  • Fotele i układ kierowniczy zaprojektowane pod kątem preferencji użytkowników europejskich.

Malcolm Holmes, kierownik prac nad systemem audio, komputerem pokładowym, tablicy przyrządów i przycisków:

„Technologia odgrywa coraz większą rolę w życiu naszych klientów. Marka Nissan dąży do tego, aby technologia w modelu LEAF była innowacyjna, ale żeby także potęgowała emocje użytkowników. Nie zaprzątamy sobie głowy zbędnymi gadżetami. Każdy element zastosowany w tym modelu stanowi prawdziwą wartość dla klientów, a wszystkie funkcje i opcje, które udostępniliśmy w nowym Nissanie LEAF, zwiększają przyjemność z jazdy. Bezpieczeństwo Nissana LEAF jest kwestią priorytetową. Pragniemy obalić mity i rozwiać obawy potencjalnych klientów – w tym również i te dotyczące braku możliwości jazdy i ładowania pojazdu w czasie deszczu i wysokiej wilgotności. Wszystkie elementy pod wysokim napięciem są bezpiecznie umiejscowione poza kabiną, a dedykowany akumulator 12 V obsługuje wszystkie elementy elektryczne znajdujące się wewnątrz pojazdu, takie jak elektrycznie sterowane szyby, przełączniki czy samochodowy system rozrywki.”

Silnik i akumulator
Każdy Nissan LEAF posiada niezwykle wydajny układ przeniesienia napędu, który charakteryzuje się pionową konstrukcją i napędza silnik wielkości piłki futbolowej. Prąd dostarczany jest z akumulatora składającego się ze 192 ogniw o napięciu 380 V i łącznej masie 250 kg.

Akumulator może otrzymywać prąd z różnych źródeł dzięki układowi falowników, które dokonują odpowiedniego ukierunkowania i przekształcenia. Przykładowo prąd zmienny pochodzi ze standardowego gniazdka domowego i następnie jest zamieniany na prąd stały, który zasila akumulator. Ogólnodostępne szybkie ładowarki podłącza się bezpośrednio do gniazda prądu stałego w Nissanie LEAF, umożliwiając w ten sposób naładowanie akumulatora od 0 do 80% w czasie ok. 30 minut.

Akumulator umieszczony jest pod podłogą samochodu, tak aby obniżyć jego środek ciężkości. Nowy hamulec rekuperacyjny przekazuje około 94% energii do akumulatora. Przewód do ładowarki może odblokowywać się automatycznie po całkowitym naładowaniu akumulatora, jednak w nowym modelu dostępna jest blokada elektromagnetyczna, która chroni przed dostępem osób niepowołanych.

Korzystając z informacji uzyskanych od właścicieli Nissana LEAF, zmodyfikowano również pokładowy port ładowania w pojeździe. Pokrywka ładowarki jest teraz otwierana zdalnie przy pomocy kluczyka lub przełącznikiem elektrycznym (a nie mechanicznym) w kabinie, a konstrukcja wyposażona jest w niewielką lampkę LED, która pomaga odnaleźć gniazdo nocą lub na parkingu podziemnym.

Podczas ładowania samochód można bezpiecznie zostawić w garażu lub na podjeździe. Ładowanie za pomocą standardowego gniazdka domowego trwa do 12 godzin. Marka zaleca właścicielom Nissana LEAF przeprowadzenie przeglądu domowej instalacji elektrycznej przez wykwalifikowanego elektryka w ramach minimalnych wymagań przed pierwszą próbą ładowania pojazdu. Najlepszym rozwiązaniem do ładowania akumulatora w warunkach domowych jest zestaw naścienny dostarczający prąd o natężeniu 16 lub 32 A (w zależności od przepisów lokalnych), który umożliwia naładowanie Nissana LEAF odpowiednio w ciągu ośmiu lub czterech godzin.

Zdjęcia: Nissan