MotoNews.pl

Nowy Mercedes-Benz S 63 AMG: atleta wśród limuzyn

19 lipca 2013

Kategoria | Rynek Premium
Mercedes S63 AMG 16

Oto najmocniejsza limuzyna w segmencie aut luksusowych. Nowy Mercedes-Benz S 63 AMG wyznacza standardy w dziedzinie dynamiki jazdy, lekkiej konstrukcji i wydajności. Jego 5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo – najmocniejszy członek rodziny jednostek BlueDIRECT – generuje moc 430 kW (585 KM) i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Po raz pierwszy model dostępny jest także z napędem na obie osie 4MATIC.

Za sprawą lekkiej konstrukcji, opartej na koncepcji AMG Lightweight Performance, nowa generacja S 63 AMG jest do 100 kg lżejsza od poprzedniej. Połączenie wydajnego układu napędowego i ograniczonej masy własnej pozwoliło osiągnąć średnie zużycie paliwa (cykl NEDC) 10,1-10,3 l/100 km, zależnie od wersji. Po raz pierwszy Mercedes-Benz S 63 AMG dostępny jest także z opcjonalnym napędem na obie osie 4MATIC. Ten służy nie tylko poprawie przyczepności – nowa limuzyna z Affalterbach pozwala odkryć zupełnie nowy wymiar dynamiki, nieznany dotychczas w segmencie. Również design i wyposażenie modelu reprezentują najwyższe standardy. Standardy, których synonimem od dekad pozostaje Klasa S.

AMG Lightweight Performance: nawet o 100 kg w dół

Systematyczne wdrażanie strategii AMG Lightweight Performance pozwoliło ograniczyć masę nowego S 63 AMG względem poprzednika nawet o 100 kg. Swoje zasługi mają tutaj kute obręcze kół, lekki akumulator litowo-jonowy czy zoptymalizowany pod kątem masy kompozytowy układ hamulcowy AMG. Do budowy poszycia całego nadwozia, włącznie z dachem i przednim pasem, posłużyło aluminium, a wnęka koła zapasowego wykonana z włókien węglowych pozwoliła zaoszczędzić dodatkowe 4 kg. Nowy S 63 AMG jest też wzorcem, jeśli chodzi o relację masy do mocy. Wynik 3,49 kg/KM przekłada się na znakomite osiągi – sprint od 0 do 100 km/h trwa 4,0 lub 4,4 s, zależnie od wersji. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.

W zakresie mocy maksymalnej i zużycia paliwa 5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo pozostaje najbardziej wydajną, produkowaną seryjnie V-ósemką na świecie. Jako najmocniejszy członek rodziny BlueDIRECT (oznaczenie wewnętrzne M 157), osiąga on moc 430 kW (585 KM) i 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Średnie zużycie paliwa nowego S 63 AMG jest o 0,4 l/100 km niższe od uzyskiwanego przez poprzednika, i to mimo mocy zwiększonej o 30 kW (41 KM). Jednostka spełnia już wymogi normy emisji spalin Euro VI, które mają wejść w życie w 2015 roku.

Technologiczne aspekty 5,5-litrowego silnika AMG V8 biturbo:

  • bezpośredni wtrysk paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami
  • podwójne turbodoładowanie
  • aluminiowa skrzynia korbowa
  • cztery zawory na cylinder z regulacją wałka rozrządu
  • wodno-powietrzny intercooler
  • wydajne chłodzenie oleju silnikowego i przekładniowego oraz płynu chłodniczego
  • lekka miska olejowa z kompozytów
  • system zarządzania energią
  • funkcja ECO start/stop

Sportowy układ wydechowy AMG ze zintegrowanymi klapami
Sportowy wydech AMG zastosowany w S 63 AMG ma w obu tłumikach automatycznie sterowane klapy. Podczas jazdy w trybie skrzyni biegów “C” (Controlled Efficiency) klapy pozostają przez większość czasu zamknięte, a ośmiocylindrowa jednostka brzmi wówczas dyskretnie i subtelnie – w sam raz do długich podróży oraz komfortowej jazdy na tylnej kanapie. W trybach “S” (Sport) i “M” (Manual) klapy otwierają się wcześniej i bardziej spontanicznie, zwłaszcza gdy kierowca preferuje dynamiczny styl jazdy. Efekt? Do wnętrza wdziera się gardłowy, emocjonujący pomruk widlastej “ósemki”.

Litowo-jonowa bateria pozwoliła ograniczyć masę własną o ponad 20 kg
S 63 AMG to drugi po SLS AMG Coupé Black Series model ze stajni Affalterbach, w którym tradycyjny akumulator zastąpiono baterią litowo-jonową. Technologia ta ma liczne zalety: bateria o pojemności 78 Ah pełni rolę zarówno akumulatora rozruchowego, jak i zapasowego. W efekcie udało się zaoszczędzić ponad 20 kg masy własnej samochodu. Ponadto, bateria charakteryzuje się wysoką wydajnością w niskich temperaturach i kompaktowymi wymiarami. S 63 AMG to pierwszy wielkoseryjny pojazd z takim rozwiązaniem.

Sportowa, 7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT MCT
Wszechstronność i znakomite tempo to atuty sportowej, 7-biegowej przekładni AMG SPEEDSHIFT MCT. Trzy tryby jazdy – “C” (Controlled Efficiency), “S” (Sport) oraz “M” (Manual) – pozwalają dostosować charakter jej pracy do indywidualnych wymagań kierowcy. W trybie “C” funkcja ECO start/stop unieruchamia jednostkę napędową podczas postoju, a skrzynia wcześniej i łagodniej wybiera kolejne przełożenia. Ruszanie odbywa się zazwyczaj z drugiego biegu.

Tandem silnika i skrzyni reaguje znacznie agresywniej w trybach “S” oraz “M”, a funkcja ECO start/stop zostaje wtedy uśpiona. Precyzyjne przerwy w realizacji procesu zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu zapewniają jeszcze szybszą zmianę przełożeń i bardziej emocjonujący dźwięk jednostki napędowej.

Napęd na obie osie 4MATIC: z myślą o osiągach

Opcjonalny napęd na cztery koła AMG 4MATIC kieruje moment obrotowy do przedniej i tylnej osi w stosunku 33 do 67 procent. Dodatkowe niutonometry na tylnych kołach zapewniają właściwą dla modeli AMG dynamikę i przyjemność z jazdy, a przy okazji pozwalają uzyskać lepsze przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Napęd na obie osie sprzyja także większej przyczepności podczas jazdy po mokrej lub śliskiej nawierzchni. Optymalną trakcję gwarantuje sprzęgło wielotarczowe, dysponujące momentem blokującym o wartości 50 Nm.

Sercem napędu jest skrzynia rozdzielcza zintegrowana z obudową przekładni AMG SPEEDSHIFT MCT w sposób, który nie wymaga dodatkowej przestrzeni. Moment obrotowy płynie za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej i wału napędowego do kół przedniej osi. Przeniesienie siły napędowej z przedniego dyferencjału do półosi odbywa się poprzez wałek pośredni, biegnący przez kanał w misce olejowej silnika. Kompaktowy mechanizm napędu na obie osie został zoptymalizowany pod kątem masy – całość waży jedynie 70 kg.

Wszystkie warianty S 63 AMG są standardowo zaopatrzone w eliminujący podsterowność system ESP® Curve Dynamic Assist. W trakcie pokonywania zakrętu subtelne przyhamowanie tylnego wewnętrznego koła pozwala jeszcze precyzyjniej podążać obranym torem, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.

Dwa rodzaje zawieszenia: AIRMATIC oraz MAGIC BODY CONTROL
Mercedes-Benz S 63 AMG 4MATIC wyposażony jest w sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL. W pełni pneumatyczny system AIRMATIC współpracuje z układem aktywnego tłumienia Adaptive Damping System ADS PLUS. Jedną z nowości jest ciągła regulacja tłumienia, która może być osobno sterowania na etapie sprężania oraz odbicia. Pozwala to na lepszą adaptację do warunków na drodze i stanu nawierzchni. Za naciśnięciem przycisku kierowca może wybrać tryb komfortowy lub sportowy pracy zawieszenia. Kinematyka przedniej osi – włącznie z większym kątem pochylenia kół i grubszym stabilizatorem, a także sztywniejsza rama pomocnicza tylnej osi zostały opracowane specjalnie dla wersji 4MATIC.

Tylnonapędowe odmiany S 63 AMG korzystają ze sportowego zawieszenia AMG, bazującego na systemie MAGIC BODY CONTROL. Nowa Klasa S to pierwszy na świecie samochód zdolny z wyprzedzeniem rozpoznawać niedoskonałości nawierzchni. Jeśli ROAD SURFACE SCAN wykryje je z pomocą kamery stereoskopowej, system dobierze ustawienie tłumienia dopasowane do sytuacji. I tutaj kierowca ma do wyboru komfortowy lub sportowy tryb jazdy, a za zestrojenie elementów układu jezdnego odpowiadają inżynierowie AMG. Oba rodzaje zawieszenia zapewniają niezrównaną w segmencie zwinność, połączoną z komfortem jazdy na długich trasach – znamiennym dla wszystkich Mercedesów.

Do tego charakteru znakomicie pasuje elektromechaniczny układ kierowniczy AMG z przekładnią o zmiennym przełożeniu. W trybie “Comfort” pozwala kierowcy odprężyć się, generując większą siłę wspomagania, a w trybie “Sport” zapewnia sztywniejsze, bardziej spontaniczne połączenie z przednimi kołami.

Obręcze AMG: element strategii lekkiej konstrukcji
Po raz pierwszy S 63 AMG dostępny jest z kutymi obręczami AMG. Technika ich wytwarzania pozwala obniżyć masę przy zachowaniu większej sztywności. Niższa masa nieresorowana przekłada się na większą precyzję prowadzenia oraz skuteczniejsze tłumienie nierówności. W standardzie model przemieszcza się na kołach z 19-calowymi obręczami w kolorze tytanowym o szerokości 8,5 cala z przodu i 9,5 cala z tyłu (rozmiar ogumienia to, odpowiednio, 255/45 R 19 oraz 285/40 R 19).

Wśród opcji znajdują się polerowane, kute obręcze AMG w rozmiarze 8,5×20 cali na przedniej i 9,5×20 cali na tylnej osi (opony: 255/40 R 20 oraz 285/35 R 20). Felgi uzbrojone są w metalową pokrywę śrub, której kształt przywodzi na myśl centralną śrubę, spotykaną w motorsporcie. Jedno z dziesięciu ramion zdobi logo AMG. Na zamówienie obręcze te dostępne są w kolorze matowej czerni. W ofercie znajdują się również felgi “Siena” z pięcioma podwójnymi ramionami.

Opcjonalny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG
Ekstremalnie krótkie drogi hamowania i skuteczne wytracanie prędkości zapewnia kompozytowy układ hamulcowy AMG, zoptymalizowany pod względem masy i odporny na przegrzanie. Po raz pierwszy w opcji oferowane są także hamulce ceramiczno-kompozytowe, o ponad 20 proc. lżejsze od konwencjonalnych. I tu niższa masa nieresorowana pozwala osiągnąć jeszcze lepszą dynamikę i komfort jazdy. Dodatkowo, rozwiązanie to wyróżnia się dłuższymi interwałami serwisowymi, większą odpornością na korozję oraz wyższą stabilnością termiczną. Ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG występuje z przednimi tarczami o średnicy 420 mm, a jego znakiem rozpoznawczym jest logo “AMG Carbon Ceramic” na specjalnie polakierowanych zaciskach.

Design: zmysłowa fuzja dynamiki i ekskluzywności
Potężny, dynamiczny i prestiżowy – nowy S 63 AMG robi wrażenie jeszcze na postoju. Klasyczna sylwetka limuzyny miesza się tu ze zmysłowymi formami oraz elementami zarezerwowanymi dla modeli AMG. Imponujący, trójwymiarowy wlot powietrza podkreśla status Klasy S i kontrastuje z muskularnym zderzakiem, zaopatrzonym w trzy szerokie wloty powietrza oraz prowadnice powietrza w kolorze lśniącej czerni. Chromowane listwy progowe obniżają optycznie karoserię samochodu, a design obręczy pozwala bez trudu dostrzec wydajny układ hamulcowy AMG. Potencjał modelu zdradza również emblemat “V8 BIUTRBO” na przednim błotniku, wykonany w nowej dla marki typografii. Sportową naturę S 63 AMG uwalnia wreszcie tylny zderzak z czarnym dyfuzorem, w którym zatopiono dwie podwójne końcówki wydechu.

W kabinie – urzekające połączenie sportowej atmosfery maszyn AMG i pierwszorzędnej jakości klasycznych Mercedesów. Nowe przednie fotele AMG z elektryczną regulacją i podgrzewaniem zapewniają lepsze podparcie, a aksamitna skóra nappa z charakterystyczną perforacją i emblematami AMG podkreśla luksusowy nastrój. Lista ekskluzywnych dodatków obejmuje logo manufaktury z Affalterbach wytłoczone na podłokietniku oraz analogowy zegarek IWC – po raz pierwszy z trójwymiarowymi, frezowanymi wskazówkami i tarczą z metalowymi aplikacjami. Oczy kierowcy trafiają na kolorowy wyświetlacz TFT z prędkościomierzem wyskalowanym do 330 km/h. Poza logo AMG i napisem “V8 BITURBO” na życzenie pojawiają się tu wskaźniki temperatury oleju silnikowego i przekładniowego. Sportowa kierownica AMG z charakterystycznym wyprofilowaniem i aluminiowymi łopatkami zmiany biegów zapewnia pełną kontrolę nad samochodem.

Intelligent Drive: nowe standardy bezpieczeństwa
S 63 AMG stanowi również nowy wzorzec w dziedzinie aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa: to, co 10 lat temu rozpoczęło się wraz z systemem PRE-SAFE® i było kontynuowane dzięki wprowadzeniu DISTRONIC PLUS, teraz wkracza w zupełnie nowy wymiar. Komfort i bezpieczeństwo w nowej Klasie S łączą się w jedno, a systemy z rodziny Intelligent Drive czynią jazdę jeszcze wygodniejszą i bardziej bezpieczną niż dotychczas.

Światowa premiera i rynkowy debiut we wrześniu
Nowy Mercedes-Benz S 63 AMG będzie świętował swoją premierę podczas wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie. Wtedy też model zadebiutuje na rynku.

Zdjęcia: Mercedes-Benz