Mercedes-Benz prezentuje pierwszą 9-biegową przekładnię automatyczną z konwerterem momentu obrotowego – 9G-TRONIC. Wyposażony w innowacyjną skrzynię model E 350 BlueTEC stanie się jednym z najoszczędniejszych aut z 6-cylindrowymi turbodieslami w klasie – jego średnie zużycie paliwa spadło do 5,3 l/100 km. Typowo dla samochodów Mercedes-Benz, nowa konstrukcja zmienia biegi niemal niezauważalnie, zapewniając niezrównany komfort. Oferowany jako limuzyna i kombi model E 350 BlueTEC z nową skrzynią 9G-TRONIC dysponuje wysokoprężną jednostką V6 o mocy 185 kW (252 KM) i zużywa średnio 5,3 l/100 km (kombi: 5,5 l/100 km; cykl NEDC), czyli mniej od poprzednika z przekładnią 7-stopniową. Większa liczba biegów i szerszy zakres przełożeń poprawiają jednocześnie komfort jazdy i pozwalają dodatkowo usprawnić przekazywanie siły napędowej do kół.
Perfekcyjna interakcja: E 350 BlueTEC ze skrzynią 9G-TRONIC
Z jednej strony redukcja prędkości obrotowej silnika zwiększa komfort w zakresie NVH (hałasy, drgania i wibracje) i uprzyjemnia podróż na pokładzie Klasy E, z drugiej – pozwala obniżyć poziom hałasu nawet o 4 dB (A), zmniejszając w ten sposób obciążenie środowiska. Dość wspomnieć, że przy jeździe z prędkością 120 km/h na dziewiątym biegu obrotomierz wskazuje jedynie około 1350 obr./min.
Ograniczenie zużycia paliwa E 350 BlueTEC z przekładnią 9G-TRONIC to przede wszystkim zasługa wysokiej efektywności nowej konstrukcji. Szeroki zakres przełożeń dla biegów od pierwszego do dziewiątego pozwala wyraźnie obniżyć prędkość obrotową silnika, a krótszy czas zmiany przełożeń i reakcji przekłada się na jeszcze wyższą przyjemność z jazdy – zwłaszcza w trybach S oraz M, gdy 9G-TRONIC reaguje znacznie bardziej spontanicznie.
Gładkość zmiany biegów – znak rozpoznawczy automatycznych skrzyń Mercedes-Benz – zapewniają liczne zabiegi, w tym nowatorski system sterowania oraz połączenie podwójnego tłumika drgań skrętnych i wahadła odśrodkowego w konwerterze momentu obrotowego.
Zaawansowana technologia – jeszcze skuteczniejszy transfer siły napędowej
Projektanci 9-biegowej skrzyni automatycznej skupili się także na jej lekkiej konstrukcji. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń i zdolności przeniesienia nawet 1000 Nm momentu obrotowego przekładnia zajmuje tyle samo miejsca, co poprzedniczka, a w dodatku jest lżejsza. Obudowa konwertera wykonana jest z aluminium, zaś obudowa skrzyni – ze stopu magnezu.
Kolejnym celem było ograniczenie liczby zestawów planetarnych i elementów odpowiadających za zmianę biegów. Dzięki analizom komputerowym i zbudowaniu makiet udało się go w pełni zrealizować – w skrzyni pracują jedynie cztery zestawy planetarne oraz sześć elementów sprzęgających. Trzy czujniki prędkości monitorują pracę przekładni i zbierają dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń. W rezultacie możliwe jest bezpośrednie “przeskoczenie” kilku biegów podczas przyspieszania lub hamowania, gdy tylko wymagają tego warunki jazdy.
Aby zapewnić niezawodne i wydajne smarowanie olejem syntetycznym drugiej generacji, nową konstrukcję zaopatrzono w dwie pompy. Mniejsza, mechaniczna pompa główna zlokalizowana jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Współpracuje ona z osobną pompą, sterowaną elektrycznie. Taka architektura pozwala aktywnie kontrolować przepływ oleju i płynu chłodniczego, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop.
9G-TRONIC nadaje się do stosowania w autach z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. W najbliższych latach konstrukcja będzie stosowana w niemal wszystkich modelach i odmianach silnikowych. Mercedes-Benz E 350 BlueTEC otrzymuje przekładnię 9G-TRONIC w standardzie. Samochód można zamawiać już u dealerów; jego rynkowa premiera odbędzie się we wrześniu tego roku. Pomimo dodatkowych funkcji i większej wydajności ceny modelu pozostają bez zmian.