Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) odnieśli w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) swoje piąte zwycięstwo w sezonie w barwach Volkswagena i zrobili tym samym duży krok w kierunku zdobycia tytułu mistrzów świata. Prowadzone przez Ogiera Polo R WRC pokonywało lasy Finlandii z prędkością 180 km/h zaliczając po drodze nawet 60-metrowe skoki – rajdowe MŚ były dla setek tysięcy zagorzałych kibiców w Finlandii wielkim sportowym przeżyciem. Ciągła zmiana prowadzenia podczas dwóch pierwszych dni zapewniła wiele emocji.
Piątym zwycięstwem w ósmym rajdzie sezonu 2013, Ogier i Ingrassia powiększyli swoją przewagę w klasyfikacji kierowców i pilotów do 90 punktów. W klasyfikacji producentów, dzięki szóstej wygranej Polo R WRC w tym sezonie Volkswagen również powiększył swoją przewagę. Punkty dla zespołu zdobyli także Jari-Matti Latvala/ Miikka Anttila (FIN/FIN), którzy zajęli 17 lokatę oraz ich koledzy z zespołu Andreas Mikkelsen/ Mikko Markkula (N/FIN), którzy zakończyli rajd na dziesiątej pozycji.
Król w „rajdzie rajdów” – Ogier spełnił swoje marzenie o zwycięstwie w Finlandii
Rajd Finlandii jest rozgrywany od 1951 roku, Sebastien Ogier/Julien Ingrassia są dopiero piątym zespołem spoza Skandynawii i Finlandii, który odniósł w nim zwycięstwo. W 2013 roku po raz jedenasty wygrał ten legendarny rajd WRC kierowca nie pochodzący z północy Europy. Po raz pierwszy hegemonię Finów i Szwedów przełamał w 1990 roku doradca Volkswagen Motorsport Carlos Sainz (H) z pilotem Luisem Moya.
Dla Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassia piąte zwycięstwo w sezonie 2013 było od dawna oczekiwanym wydarzeniem. Rajd Finlandii jest legendą: podczas gdy w innych rajdach średnia prędkość wynosi około 80 km/h, w Rajdzie Finlandii 2013 było to dokładnie 120,91 km/h. Idealna trasa i szybkie odcinki z drzewami po obu stronach drogi przyciągają co roku setki tysięcy fanów do lasów i na brzegi licznych jezior. Hopki i skoki, niektóre nawet 60-cio metrowe, decydują o niepowtarzalnym charakterze tego rajdu.
Polo R WRC Power – robiący wrażenie bilans festiwalu maksymalnych prędkości
Doskonałe rezultaty Polo R WRC w Rajdzie Finlandii: World Rally Car z Wolfsburga zaliczył dwanaście najlepszych czasów odcinków specjalnych oraz łącznie 24 czasy w pierwszej trójce i był tym samym najlepszym samochodem podczas rajdu. Od swojej premiery w Rajdzie Monte Carlo w styczniu 2013 roku, Polo R WRC odnotowało na swoim koncie łącznie 81 ze 143 najlepszych czasów. Do tego dochodzi sześć zwycięstw w ośmiu startach. To robiące wrażenie wyniki, jak na samochód debiutujący w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC).
Trzy dodatkowe punkty Power Stage
Także w Rajdzie Finlandii trzy dodatkowe punkty MŚ trafiły do Wolfsburga: kierowcy Volkswagena Sebastien Ogier i Jari-Matti Latvala ukończyli ten odcinek specjalny na drugim i trzecim miejscu. Tym samym Jari-Matti Latvala obronił drugą pozycję w klasyfikacji kierowców. Ma teraz tyle samo punktów, co Thierry Neuville, ale dzięki zwycięstwu w Rajdzie Akropolu wysunął się przed swojego rywala. Przed Rajdem Finlandii wszystkie Power Stage kończyły się triumfem Volkswagena.
Fascynacja „Ouninpohja“ – Ogier pokazał klasę
Dwa wyjątkowe zwycięstwa na odcinkach specjalnych: wygranie królewskiej próby w najszybszym rajdzie świata – „Ouninpohja” to wyjątkowy triumf. Już dzień przed rozegraniem tego klasyka wywoływał on szeroki uśmiech na twarzy Sébastiena Ogiera. Finałowego dnia lider MŚ pokazał swoją klasę na tym ekstremalnie trudnym odcinku ze skokami dochodzącymi do 60 metrów. Na pierwszym przejeździe miał czas lepszy o 2,6 sekundy od drugiego zawodnika, na drugim przejeździe – o 4,6 sekundy. Przysłowiową kropką nad i jest wynik ogólny: z czasem 15 minut i 8,9 sekundy Ogier jest rekordzistą „Ouninpohja”. Średnia prędkość, jaką osiągnął na tym odcinku, wynosiła 130,75 km/h.
Zacięta walka: Latvala zdobywa punkty w klasyfikacji producentów
Z jednej strony wielkie osobiste rozczarowanie, z drugiej strony ogromny duch walki zespołowej: Jari-Matti Latvala/ Miikka Anttila (FIN/FIN) zapewnili Volkswagenowi w rajdzie na swojej ojczystej ziemi cenne punkty w walce o tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów. Fiński duet, który przed tym rajdem cztery razy z rzędu znalazł się na podium, już na drugim odcinku specjalnym najechał na kamień na poboczu i musiał wycofać się z powodu uszkodzonego zawieszenia. Po powrocie Latvala/Anttila dziewięć razy uzyskali najlepsze czasy i zdobyli dla Volkswagena cenne punkty. W ten sposób Volkswagen Motorsport powiększył swoją przewagę w klasyfikacji marek nad Citroënem o dziewięć punktów, do 55 punktów.
Podczas Rajdu Niemiec (22-25 sierpnia) Sebastien Ogier i Julien Ingrassia – czysto matematycznie – będą mieli pierwszy „match ball”, który może zapewnić im tytuł mistrzów świata kierowców i pilotów. Jeżeli zdobędą 22 punkty i wyprzedzą równocześnie rywali o 112 punktów, nikt nie będzie im mógł już zabrać zwycięstwa.