Trzeci wariant hybrydowy w gamie nowej Klasy S – S 500 PLUG-IN HYBRID – ustanawia zupełnie nowe wzorce w zakresie wydajności. Średnie zużycie paliwa na poziomie 3 l/100 km to wynik, który jeszcze kilka lat temu uchodził w segmencie luksusowych limuzyn za nieosiągalny. 109-konny silnik elektryczny i akumulatory z możliwością ładowania z gniazdka umożliwiają bezemisyjne pokonanie około 30 km. Współpracują one z nowym, doładowanym mechanicznie silnikiem V6 o pojemności 3 litrów. Mercedes-Benz zaprezentuje S 500 PLUG-IN HYBRID podczas najbliższych targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie. Auto trafi do salonów w przyszłym roku. Gama hybrydowych odmian nowej Klasy S będzie tym samym obejmować trzy modele: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID i S 500 PLUG-IN HYBRID. Każdy z nich jest wyposażony w drugą generację układu odzyskiwania energii podczas hamowania oraz inteligentny system zarządzania energią.
Podczas gdy akumulatory modeli S 400 HYBRID i S 300 BlueTEC HYBRID są ładowane w trakcie hamowania lub jazdy ze stałą prędkością oraz przez jednostkę spalinową, nowy Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID otrzymał dziesięciokrotnie pojemniejsze baterie z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu za pośrednictwem gniazda zlokalizowanego po prawej stronie tylnego zderzaka. W rezultacie może on pokonać dystans około 30 km wyłącznie przy udziale elektrycznego silnika synchronicznego o mocy 109 KM i 340 Nm momentu obrotowego.
Kierowca S 500 PLUG-IN HYBRID ma do wyboru jeden z czterech trybów pracy układu hybrydowego:
- HYBRID
- E-MODE: jazda wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego
- E-SAVE: energia zgromadzona w akumulatorach jest zachowywana w celu późniejszej jazdy w trybie elektrycznym
- CHARGE: akumulatory są ładowane podczas jazdy
W warunkach określonych przez przepisy homologacyjne Klasa S – jako pełna hybryda – emituje 69 gramów dwutlenku węgla na kilometr, co odpowiada zużyciu paliwa na poziomie 3 l/100 km. Tym samym model wyznacza w segmencie luksusowych limuzyn standardy, które jeszcze kilka lat temu uchodziły za nieosiągalne, i to bez wyrzeczeń w kwestii osiągów, przestrzeni czy zasięgu. A dodatkowo, dzięki funkcji wstępnego programowania klimatyzacji, zapewnia też najwyższy poziom komfortu klimatycznego.
S 500 PLUG-IN HYBRID – kluczowe dane:
- silnik spalinowy o mocy 245 kW (333 KM) i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego plus jednostka elektryczna o mocy 80 kW (109 KM) i 340 Nm momentu obrotowego
- średnie zużycie paliwa (NEDC) na poziomie 3,0 l/100 km
- zasięg w trybie elektrycznym: około 30 km
- prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 s
- Intelligent HYBRID: przewidujący system zarządzania energią z optymalnym wykorzystaniem rekuperacji podczas hamowania
- cztery tryby jazdy: HYBRID, E MODE, E-SAVE oraz CHARGE
- dotykowy pedał gazu zapewnia pełną kontrolę: opór pedału gazu informuje o aktywacji silnika spalinowego i ułatwia dozowanie mocy
- szybkie ładowanie akumulatorów z zewnętrznego źródła prądu
- funkcja wstępnego programowania układu klimatyzacji wnętrza
Intelligent HYBRID: przewidujący system zarządzania energią
Druga generacja hybrydowej Klasy S została wyposażona w jeszcze bardziej wydajny system zarządzania energią. Strategia działania hybrydowego układu napędowego uwzględnia nie tylko aktualne warunki i styl jazdy kierowcy, ale bierze pod uwagę również przebieg trasy (wzniesienia, zjazdy, zakręty oraz ograniczenia prędkości) na odcinku najbliższych ośmiu kilometrów. Zarządzając procesem ładowania i rozładowywania akumulatorów, system Intelligent HYBRID korzysta z danych nawigacyjnych układu COMAND Online. Może on na przykład zadecydować o skorzystaniu z rezerw energii elektrycznej podczas wjazdu na wzniesienie, by później doładować baterie w trakcie zjazdu z wykorzystaniem rekuperacji.
Układ odzyskiwania energii podczas hamowania: silnik elektryczny jako alternator
Największy potencjał w ograniczaniu zużycia paliwa w przypadku układów hybrydowych tkwi w maksymalizacji odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy ze stałą prędkością. Po naciśnięciu pedału hamulca wytracanie prędkości odbywa się początkowo z wykorzystaniem jednostki elektrycznej, a nie tarcz hamulcowych. Nowa Klasa S jako pierwsza korzysta z rekuperacyjnego układu hamulcowego (RBS) drugiej generacji, koordynującego niezauważalną współpracę konwencjonalnych hamulców z jednostką elektryczną pracującą w roli alternatora.
Pożądana przez kierowcę siła hamowania jest rejestrowana przez czujnik skoku pedału hamulca. Zależnie od warunków jazdy, za wytracanie prędkości wspólnie odpowiadają układ rekuperacji i tradycyjne hamulce. Ciśnienie w układzie hamulcowym tylnej osi jest kontrolowane przez RBS zgodnie z aktualnym potencjałem rekuperacji zespołu napędowego.
Dodatkowo, silnik spalinowy jest unieruchamiany za każdym razem, gdy samochód porusza się ze stałą prędkością, a jednostka elektryczna wykorzystuje wtedy jego moment oporowy do rekuperacji. Bez wciśnięcia pedału hamulca nie generuje ona jednak żadnego momentu hamującego w celu doładowania baterii, toteż samochód może swobodnie “żeglować”. V-szóstka jest wykorzystywana do uzupełnienia poziomu energii w możliwie ograniczonym stopniu, wyłącznie w odpowiednich i najbardziej wydajnych punktach pracy.