MotoNews.pl

Pszczoły i ryby inspirują Nissana do tworzenia nowych technologii

02 września 2013

Kategoria | Rynek
Marka, model |
Nissan 8

Inżynierowie Nissana, pracujący nad nowymi technologiami na potrzeby przyszłych mobilnych rozwiązań, czerpią inspiracje ze świata zwierząt. Jednym z długofalowych celów prac badawczo-rozwojowych Nissana jest niemal całkowite wyeliminowanie wypadków śmiertelnych i poważnych urazów osób podróżujących samochodami produkowanymi przez tę markę. Toru Futami, dyrektor techniczny ds. zaawansowanej technologii i badań powiedział, że analizując zachowania zwierząt przemieszczających się w grupach inżynierowie starają się opracować zasady interakcji między pojazdami w celu poprawy efektywności i bezpieczeństwa ruchu.

„Rozwijając systemy unikania kolizji do kolejnych generacji pojazdów doszliśmy do wniosku, że takie systemy występują już w przyrodzie i w dodatku działają doskonale – na przykład u ryb poruszających się w ławicach.”

Zespół badaczy skonstruował między innymi EPORO (EPisode O RObot) – wyposażone w dalmierz laserowy urządzenie inspirowane mozaikową budową oczu trzmiela, który widzi otoczenie w promieniu ponad 300 stopni. Sześć robotów EPORO komunikuje się ze sobą i wzajemnie monitoruje swoje pozycje, unikając kolizji. Mogą się one także przemieszczać obok siebie lub gęsiego, podobnie jak ryby w ławicy.

„Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami o ruchu drogowym, kierowcy mają obowiązek poruszać się pasami ruchu i zatrzymywać zgodnie z sygnalizacją świetlną. Gdyby jednak pojazdy mogły poruszać się autonomicznie, wyznaczanie pasów ruchu, a nawet instalowanie sygnalizacji stałoby się zbędne. A wracając do ryb – otóż ich ruch jest podporządkowany trzem zasadom: nie oddalaj się zbytnio, nie podpływaj zbyt blisko i nie zderzaj się z innymi osobnikami. Ryby formują ławice właśnie zgodnie z tymi zasadami. Ławica nie potrzebuje linii wyznaczających tor ruchu poszczególnych osobników, które mimo to potrafią pływać bardzo blisko siebie. Gdyby samochody umiały poruszać się zgodnie z tymi zasadami, na drogach o tej samej szerokości, co obecnie, mogłoby się zmieścić ich znacznie więcej. Mimo wzrostu liczby samochodów korki uliczne byłby dzięki temu mniejsze.” – wyjaśnił Futami.

Według Futamiego EPORO mogą także komunikować się ze sobą na skrzyżowaniach i decydować, który z nich ma ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Ta zdolność eliminuje potrzebę instalowania sygnalizacji świetlnej.

Przed EPORO Nissan zbudował też BR23C, czyli „biometryczny, zrobotyzowany samochodowy układ jezdny”, naśladujący niezwykłą umiejętność unikania kolizji zaobserwowaną u trzmieli. Projekt ten został zrealizowany we współpracy z Centrum Badań nad Zaawansowaną Nauką i Technologią renomowanego Uniwersytetu Tokijskiego.

Dalmierz laserowy, działający podobnie jak złożone oczy trzmiela widzącego otoczenie w promieniu ponad 300 stopni, wykrywa przeszkody w promieniu 180 stopni i w odległości do dwóch metrów przed sobą. BR23C oblicza odległość od przeszkody i wysyła odpowiedni sygnał do mikroprocesora, który interpretuje otrzymaną informację i kieruje ruchem pojazdu w taki sposób, aby nie doszło do kolizji.

„Przeszkoda jest wykrywana w ułamku sekundy” – wyjaśnia Toshiyuki Andou, Dyrektor Laboratorium Mobilności Nissana oraz główny inżynier projektu – „po czym wyposażony w koła robot naśladuje ruchy trzmiela i natychmiast zmienia kierunek jazdy, skręcając koła pod kątem prostym lub większym, tak aby nie doszło do kolizji.”

Zdjęcia: Nissan