MotoNews.pl

Nissan ZEOD RC gotowy do pierwszego starcia z torem wyścigowym

03 września 2013

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
Nissan ZEOD RC 4

Prace nad pierwszą wersją samochodu wyścigowego Nissan ZEOD RC dobiegają końca. Ten przełomowy samochód, który „zelektryfikuje Le Mans”, po raz pierwszy wyjedzie na tor w Wielkiej Brytanii na początku września.

Po zakończeniu prac nad szkieletem pojazdu wykonanym z włókna węglowego, zespół inżynierów Nissana pracował pełną parą w Wielkiej Brytanii, aby ukończyć pierwszą wersję Nissana ZEOD RC i umieścić pod jego maską dwa silniki elektryczne, które początkowo będą napędzać pojazd.

Podczas konferencji w ramach projektu „Nissan 360″, zorganizowanej w Kalifornii, Hiszpan Lucas Ordóñez został przedstawiony jako oficjalny kierowca testowy w ramach tego programu. 28-letni Ordóñez, zwycięzca pierwszej edycji GT Academy, w tym roku ukończył 24-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps na trzeciej pozycji w swojej klasie.

Ordóñez po raz pierwszy wsiądzie do Nissana ZEOD RC w najbliższych dniach, kiedy to wyprodukowany zostanie specjalnie dla niego wyprofilowany fotel. Pierwsze jazdy Nissanem ZEOD RC na torze wyścigowym będą odbywać się wyłącznie z wykorzystaniem napędu elektrycznego, a zatem przy zerowej emisji spalin.

W trakcie programu opracowywania elektrycznego samochodu wyścigowego Nissan przetestuje kilka opcji napędu elektrycznego przed przygotowaniem ostatecznej wersji, która weźmie udział w przyszłorocznym 24-wyścigu na torze w Le Mans.

„Dotarliśmy do bardzo emocjonującego etapu opracowywania nowego pojazdu i jesteśmy gotowi do rozpoczęcia szeroko zakrojonego programu testów, który potrwa aż do chwili, gdy Nissan ZEOD RC po raz pierwszy wjedzie na pit lane wyścigu na torze w Le Mans w przyszłym roku” – powiedział Darren Cox, dyrektor Nissana ds. sportów samochodowych. „Opracowanie tylko jednej opcji napędu w ciągu zaledwie dwunastu miesięcy byłoby karkołomnym przedsięwzięciem, staramy się jednak uważnie przeanalizować kilka opcji, aby ocenić, która z nich będzie najlepsza pod kątem startu na torze w Le Mans. Nie chodzi jednak tylko o to, jaka wersja będzie najlepsza do udziału w wyścigu. Pracujemy nad technologiami, które przyspieszą rozwój „cywilnych” samochodów w przyszłości. 24-godzinne Le Mans to najtrudniejszy wyścig wytrzymałościowy świata. Biorąc w nim udział, możemy realnie przyspieszyć opracowywanie niektórych technologii.”

Cel uczestnictwa w przyszłorocznym 24-godzinnym wyścigu Le Mans to dopiero pierwszy krok na drodze wielu wyzwań, jakie Nissan podejmuje w ramach innowacyjnego programu opracowania samochodu wyścigowego ZEOD RC.

Lord Paul Drayson ustanowił niedawno rekord prędkości FIA na lądzie w jeździe samochodem z napędem elektrycznym o wadze poniżej 1000 kg – w ten sposób Nissan ZEOD RC zyskał nowy punkt odniesienia, a być może i nowy cel do osiągnięcia.

„Naszym celem jest osiągnięcie prędkości 300 km/h podczas jazdy z napędem elektrycznym na torze w Le Mans, choć oczywiście Nissan ZOED RC może jechać szybciej w warunkach ustanawiania rekordu prędkości na lądzie” – mówi Ben Bowlby, dyrektor Nissana ds. innowacji w sportach samochodowych. „Na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans trzeba mieć odpowiednio zestrojone przełożenia, które umożliwią przejechanie wszystkich zakrętów i szykan. Tutaj nie ma „lotnej mili” z długim rozbiegiem przed wjazdem do strefy pomiaru czasu, tak jak ma to miejsce podczas próby bicia rekordu prędkości na lądzie. To potencjalnie jest nasz nowy cel po wyścigu Le Mans. Jednak udział Nissana ZEOD RC w wyścigu Le Mans i pionierski wyczyn przejechania całego toru o długości 8,5 mili jest naszym priorytetem.”

Zaproszenie z Automobile Club de l’Ouest (ACO) do udziału w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2014 r. zostało przedstawione przez prezesa i dyrektora generalnego Nissana, Carlosa Ghosna, w Japonii w lutym bieżącego roku. Nowy model wystartuje w ramach projektu ACO „Garage 56″, stworzonego specjalnie dla pojazdów wykorzystujących innowacyjne technologie.

Nissan podjął współpracę z francuskim producentem opon Michelin, który dostarczy ogumienie dla nowego prototypu. Wcześniej Nissan współpracował z firmą Michelin w ramach programu Nissan DeltaWing.

Zdjęcia: Nissan