Podczas targów karawaningowych Caravan Salon 2013 w Düsseldorfie (31 sierpnia – 8 września br.) Mercedes-Benz pokazuje modele przystosowane do potrzeb miłośników kempingu: liczne kampery na bazie Sprintera, rekreacyjne modele Viano Marco Polo Edition i Viano Fun Edition, a także mobilny dom na bazie Actrosa.
To właśnie Sprinter jest najchętniej przerabianym przez producentów nadwozi modelem Mercedes-Benz. Dużą popularnością cieszy się on zresztą nie tylko w Europie. W Stanach Zjednoczonych, na przykład, Mercedes-Benz dostarcza obecnie wiodącym firmom zajmującym się przebudową nadwozi około 4000 kamperów rocznie. Niektóre z nich eksportują swoje pojazdy nawet do Chin.
Atrakcją stoiska Mercedes-Benz podczas Caravan Salon jest w pełni funkcjonalny, przekrojowy model kampera na bazie nowego Sprintera z podwyższonym dachem. Prawa strona jego nadwozia jest niemal kompletnie odsłonięta. Ekskluzywny wystrój wnętrza podkreślają lśniące, białe meble oraz fotele pokryte naturalną skórą Mercedes-Benz – również w kolorze białym. To połączenie przywodzi na myśl kabiny eleganckich jachtów.
Nowy Sprinter zapewnia poziom bezpieczeństwa niespotykany dotąd w autach dostawczych. Działanie pięciu nowych systemów wspomagających – Asystenta Bocznego Wiatru, Collision Prevention Assist, Asystent Martwego Punktu, Asystent Pasa Ruchu oraz Asystent Świateł Drogowych – skonfigurowano z myślą o bezpiecznych i komfortowych wyprawach turystycznych.
Sprinter znakomicie sprawdza się w roli kampera także z innego względu. Jako pierwszy model w klasie oferowany jest z pełną gamą silników zgodnych z normą Euro VI, emitujących znacznie mniej szkodliwych substancji, a przy okazji zużywających jeszcze mniej paliwa. Najbardziej oszczędna wersja potrzebuje jedynie 6,3 l/100 km – to rekord w klasie.
Moc jednostek wysokoprężnych pozostała bez zmian. Ich gama obejmuje 2,15-litrowe silniki o mocy od 70 kW (95 KM) do 120 kW (163 KM) oraz 3-litrowy motor V6 CDI o mocy 140 kW (190 KM) i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Siła napędowa trafia do kół za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni manualnej Eco Gear lub 7-biegowej skrzyni automatycznej 7G-TRONIC PLUS. Ta ostatnia – niedostępna w żadnym innym samochodzie dostawczym – po raz pierwszy współpracuje z funkcją Eco start/stop i cieszy się szczególną popularnością wśród nabywców kamperów.
Twarz nowego Sprintera ma bardziej dynamiczne rysy i nawiązuje do obecnych trendów projektowania Mercedes-Benz – osłona chłodnicy jest bardziej pionowa, lampy zyskały bardziej wyrazistą formę, profil maski poprowadzono wyżej, a charakterystyczny kształt zderzaka nawiązuje do tego spotykanego w SUV-ach. Również powszechnie uznawana za wzorowa kabina Sprintera została poddana modernizacji.
Viano Fun i Viano Marco Polo: radosna przerwa
Viano Fun i Marco Polo to kolejne obok Sprintera modele w harmonijny sposób łączące funkcjonalność na co dzień z rekreacyjnym charakterem. Viano Fun oferowane jest w dwóch wersjach długości, z kabiną zapewniającą od pięciu do siedmiu miejsc. Ustawione wokół składanego stołu fotele można przesuwać dzięki systemowi szyn lub łatwo i szybko zdemontować, a tylna kanapa po złożeniu zamienia się w wygodne łóżko.
Viano Marco Polo to prawdziwy mobilny dom, wyposażony w kuchenkę, lodówkę i szafę. Sprytne, ruchome tylne siedzenia – a właściwie dwa osobne fotele – na życzenie rozkładają się elektrycznie do pozycji leżącej. Komfort jazdy w trakcie długich podróży zwiększają pompowane poduszki boczne, zapewniające dodatkowe podparcie.
Specjalny model Viano Marco Polo Edition wyróżnia się wyjątkowo bogatym wyposażeniem, w tym: automatyczną skrzynią biegów, reflektorami biksenonowymi, klimatyzacją Tempmatic, 17-calowymi obręczami ze stopów lekkich, systemem nawigacji Audio 50 APS, lakierem metalicznym i postojowym ogrzewaniem powietrznym.
Od września oferowany jest także model Viano Fun Edition, wyposażony podobnie do Viano Marco Polo Edition. Jego wnętrze umeblowano pięcioma fotelami, które można zamienić w trzy miejsca do spania. Lista opcji obejmuje m.in. podnoszony dach oraz łóżko dachowe.
Od Viano do Actrosa i Zetrosa – platformy do budowy kamperów
Szeroka gama dostawczych i ciężarowych modeli Mercedes-Benz otwiera niemal nieograniczone możliwości budowania samochodów turystycznych wszystkich typów. Gdy w grę wchodzi pojazd absolutnie najwyższej klasy, producenci wybierają Actrosa. Dla pojazdów ekspedycyjnych użytkowanych w wymagającym terenie odpowiednie są platformy legendarnego Unimoga lub Zetrosa z kabiną za silnikiem.