MotoNews.pl

Koncepcyjne Renault Initiale Paris – sztuka podróżowania

10 września 2013

Renault Initiale Paris 9

Samochód koncepcyjny Initiale Paris zaprezentowany na frankfurckim salonie 2013 wskazuje na trzy kierunki strategii Renault: jest ilustracją szóstego etapu w życiu człowieka, zgodnie ze strategią designu marki – „Wisdom”, czyli mądrości i otwarcia umysłu; stanowi również zapowiedź następcy Espace’a w wersji „Initiale Paris” oraz świadczy o ambicjach marki w segmencie premium.

Design zewnętrzny
Dzięki swojej długości 4,85 m, Initiale Paris, jest dużym samochodem. Imponujący, lecz nie ostentacyjny wygląd stanowi zapowiedź przestronnego wnętrza. Łączy on:

  • dynamikę typową dla klasycznych nadwozi, z mocno zarysowanymi nadkolami i wyrazistą osłoną chłodnicy,
  • charakter SUV-a ze względu na duże, 22-calowe koła i atletyczne boki nadwozia,
  • pełne światła wnętrze, typowe dla vana, dzięki dużej powierzchni szyb i niezwykłemu dachowi, umożliwiającemu intrygującą grę świateł.

Płynna, nowoczesna linia samochodu czerpie inspirację zarazem z architektury i lotnictwa – dwóch dziedzin, które umiejętnie łączą solidność konstrukcji z lekkością, pomimo tego, że często są one postrzegane jako przeciwstawne. Kontur bocznej szyby samochodu studyjnego kojarzy się z piórem. Tylny słupek przypomina zarys ogona samolotu. W nim właśnie umieszczono żaluzje rozwijające się na boki, tak jak klapy w skrzydle samolotu. Połączenie solidności konstrukcji z lekkością znajduje również graficzny wyraz w powtarzającym się wyrazistym motywie, który pojawia się na różnych elementach samochodu. Tworzą go nakładające się na siebie romby, co stanowi nawiązanie do konstrukcji plastra miodu. Motyw ten pojawia się na osłonie chłodnicy, obręczach kół i bokach nadwozia. Stanowi również stylistyczny łącznik z wnętrzem – możemy go odnaleźć na podłodze, po otwarciu przeciwstawnie odchylających się drzwi. Ten strukturalny motyw kojarzy się ze szkieletem samolotu, ale także stanowi żartobliwe nawiązanie do architektury Grand Palais czy wieży Eiffela, symboli Paryża – stolicy elegancji „à la française”.

Wykonany z aluminium i pleksiglasu dach samochodu koncepcyjnego stanowi oryginalny hołd dla Paryża. W dachu umieszczono prześwitujący miejscami plan „Miasta Światła” z zaznaczonymi dzielnicami, arteriami i Sekwaną. To niezwykłe osiągnięcie techniczne o niepowtarzalnej estetyce nadaje znaczenie nowej nazwie „Initiale Paris” i podkreśla wartość tego samochodu koncepcyjnego dla Renault. Przygoda Renault jako konstruktora samochodów zaczęła się właśnie nad brzegami Sekwany. Jakie inne miasto tak jak Paryż mogłoby uosabiać sztukę życia i francuskie wyrafinowanie w oczach całego świata?

Styliści Renault nie wahają się czerpać inspiracji z innych sektorów niż branża samochodowa. Źródłem inspiracji było zarówno lotnictwo, jak i nowoczesne przestrzenie architektoniczne, a więc dziedziny łączone z niezwykle elegancką i wyrafinowaną formą oraz dużą dawką dynamiki. Drewno i aluminium są co prawda często stosowane w samochodach, niemniej w Initiale Paris wykorzystano je w zdecydowanie bardziej „dojrzały” i dynamiczny sposób niż zazwyczaj. Chromowane powierzchnie zwracają uwagę matowym wykończeniem. Równie matowe jest drewno orzecha. Łączone w cienkie listewki wydaje się też bardziej wyrafinowane. Centralna konsola przyciąga wzrok starannie dopracowanym cieniowaniem niczym drewno, które w niezauważalny sposób przechodzi od naturalnej barwy do błyszczącej czarnej politury.

Nadwozie zostało pokryte lakierem w kolorze Ametyst. Jego barwa zmienia się od głębokiej metalizowanej czerni do świetlistego śliwkowego odcienia, w zależności od oświetlenia i kąta patrzenia. Na bokach nadwozia i obręczach kół pojawia się litera „I” jak Initiale Paris.

Wykonane w technologii full LED reflektory stanowią wyrazisty znak rozpoznawczy tego studyjnego samochodu. Światła dzienne tworzą coś na kształt nawiasu w obu reflektorach przednich. Wbudowany mechanizm powoduje miganie świateł dające efekt zamykającej się powieki. Tylne światła swoimi proporcjami i kształtem harmonijnie wpisują się w tył pojazdu, zarówno, gdy spojrzymy na jego pionowy, jaki poziomy układ. Dobrą widoczność do tyłu zapewniają bardzo cienkie, wyprofilowane kamery, umieszczone zamiast lusterek bocznych. Każdy detal kojarzy się z ruchem i ułatwia ruch.

Design wnętrza
Dostęp do wnętrza auta zapewniają otwierające się w przeciwne strony drzwi i automatycznie opuszczany stopień – kolejny element kojarzący się ze światem lotnictwa. Zapowiedź przyjemnej i ekskluzywnej podróży niczym na pokładzie komfortowego, prywatnego odrzutowca znajduje potwierdzenie w fotelach dwóch przednich rzędów, wyprofilowanej dźwigni zmiany biegów, świetlnych liniach biegnących wzdłuż kabiny i imponującej przestrzeni wnętrza, przywołującej na myśl skojarzenie zewnętrznej sylwetki auta ze smukłym ogonem samolotu. Regularny wzór podłogi łączy szlachetne matowe drewno z zaawansowanym technologicznie aluminium. Ta współczesna inkrustacja zwraca uwagę szczególnym, przestrzennym wzorem, który niczym fala łagodnie przebiega przez całą podłogę.

Kierowca ma do swojej dyspozycji zespół instrumentów pokładowych o uderzająco czystej linii oraz konsolę centralną, która wprost zdaje się unosić w powietrzu. Fotele typu „grand confort” w dwóch pierwszych rzędach wprost zapraszają do podróży. Zamocowane na centralnym tunelu, bez żadnych elementów łączących je z podłogą, wydają się unosić w powietrzu.

Delikatna płaska konsola wpisuje się lekką linią we wnętrze kabiny, tworząc coś na kształt mostka łączącego tunel z deską rozdzielczą. Mieszczą się na niej dwa ekrany, na których można wyświetlać filmy i informacje o ciekawych i przydatnych miejscach w mieście. Ekrany są perfekcyjnie wbudowane w powierzchnię i wypukłość podłoża, także ich krawędzie wydają się zlewać z matowym drewnem konsoli. Całkiem z tyłu, w trzecim rzędzie znajduje się oryginalna kanapa, w całości składająca się z ruchomych, niezależnych i poruszających się listewek. Ich wzajemne położenie otwiera możliwości niezwykłych kombinacji: oparcie może być w całości lub częściowo złożone, część kanapy może utworzyć podłokietnik oddzielający oba miejsca. Wychodząc poza czysto funkcjonalne potrzeby, można je również unieruchomić w wybranym położeniu, aby utworzyły wzór kojarzący się z ruchem fali, dla czystej przyjemności oczu.

Firma Renault zleciła renomowanemu producentowi BOSE®, współpracującemu z nią od 2008 roku na potrzeby samochodów seryjnych, zaprojektowanie systemu audio, idealnie dostosowanego do tego koncepcyjnego samochodu. Initiale Paris wyposażono w 32 głośniki, w tym dwa wbudowane subwoofery. Dźwięki różnej wysokości są odtwarzane oddzielnie przez specjalne głośniki, sterowane przez cyfrowy wzmacniacz dostosowujący sygnał dźwiękowy do specyfiki akustycznej wnętrza. W każdy zagłówek wbudowano dwa głośniki dedykowane jednemu słuchaczowi. Siedem kolumn bass-reflex BOSE®. To sprawdzone rozwiązanie zapewnia wysoką jakość tonów średnich, również w dolnej granicy i uzyskanie czystego oraz dokładnego dźwięku, oddającego wszystkie muzyczne niuanse.

Downsizing
Zgodnie ze swoją strategią downsizingu, Renault łączy przyjemność prowadzenia z niskim zużyciem paliwa. Projektując silnik koncepcyjny, firma Renault badała nowe kierunki rozwoju:

  • Technologia twin-turbo (podwójnego turbo): mała turbosprężarka o niskiej bezwładności pracuje na niskich obrotach, a druga turbosprężarka „przejmuje pałeczkę” w miarę wzrostu obrotów. Silnik zapewnia natychmiastowo dostępny wysoki moment obrotowy, umożliwiający dynamiczną i płynną jazdę. 90% momentu jest dostępne już od 1 500 obr./min.
  • Sterowanie Shift-by-Wire skrzyni biegów EDC: to zapożyczone z Formuły 1 rozwiązanie zapewnia precyzyjną i płynną zmianę biegów dzięki lepszemu wyczuciu potrzebnej siły. Jest również korzystne estetycznie – dźwignia zmiany biegów jest cieńsza, a napowietrzna konsola pozbawiona przewodów, które należałoby ukryć.

 

Zdjęcia: Renault