Volvo przedstawiło światu Concept Coupe, które otwiera nowy rozdział designu aut tej szwedzkiej marki. Prototyp pokazuje, w jakim duchu będzie zaprojektowany przyszły model XC90. Koncepcyjny pojazd wykorzystuje płytę podłogową SPA i silnik Drive-E, jakie już za kilkanaście miesięcy trafią do modeli produkcyjnych.
3 auta koncepcyjne w ciągu roku
Przed premierą flagowego SUV-a, firma będzie stopniować napięcie, pokazując wcześniej aż trzy auta koncepcyjne zwiastujące nowy design Volvo. Pierwszy z nich to Concept Coupe, który na żywo jest właśnie zaprezentowany podczas targów IAA we Frankfurcie. Następnie w styczniu 2014 roku w Detroit pokazany zostanie SUV – Concept XC. Ostatnie debiutuje kombi, czy raczej shooting brake. Za rok, podczas targów w Paryżu odsłonięty zostanie nowy XC90.
Concept Coupe – silnik i powozie z przyszłego XC90
Concept Coupe z przyszłym XC90 łączy sporo elementów. Podstawowym jest nowa, skalowalna płyta podwoziowa SPA. O jej możliwościach świadczy najlepiej fakt, że Concept Coupe mierzy 4,5 metra, a przyszły XC90 będzie o pół metra dłuższy. Drugim wspólnym elementem są jednostki napędowe Drive-E. W przyszłości źródłem napędu flagowych aut Volvo będą rzędowe jednostki 4-cylindrowe. Silniki benzynowe będą miały moce od stu kilkudziesięciu do trzystu kilkudziesięciu koni mechanicznych. Moce diesli będą sięgały dwustu kilkudziesięciu koni mechanicznych. Do wyboru będą hybrydy stworzone w oparciu o silniki benzynowe lub Diesla. Coupe otrzymało turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności dwóch litrów wsparty silnikiem elektrycznym napędzającym koła tylne. Łączna moc tych jednostek wynosi 400 KM, a moment obrotowy – 600 Nm.
Nie tylko wizja przyszłości
Stylistycznie Concept Coupe nawiązuje do legendarnego P1800. Z boku dopatrzymy się charakterystycznego przetłoczenia. Ale są też zupełnie nowe akcenty. Z przodu bardzo wyrazistym elementem są światła do jazdy dziennej o kształcie położonej litery T. Takie reflektory będzie miał XC90. Podobne będą także światła tylne. Z zewnątrz pojawi się także znaczny odstęp między przednim nadkolem, a drzwiami przednimi. Obecnie ten motyw jest charakterystyczny dla aut tylnonapędowych. Nadaje on nadwoziu ładne proporcje. W środku znajdziemy zegary w postaci dwóch okrągłych wyświetlaczy TFT, których czcionka nawiązuje do tej, jaką zastosowano w modelu P1800 pół wieku temu. Na pasach bezpieczeństwa pojawił się napis „Since 1959”. Tym samym Volvo pochwaliło się, kto pierwszy na świecie zastosował bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa w samochodach seryjnych. Ciekawą ideą jest także zastąpienie gąszczu pokręteł na konsoli środkowej jednym, dużym ekranem dotykowym. Jest nowocześnie i minimalistycznie. Na środku pozostało jedno pokrętło ze szlifowanego kryształu. Kryształowa jest także gałka zmiany biegów. Wiele z tych elementów trafi niebawem do nowego XC90.
Design przyszłości
Za nową linię stylistyczną marki odpowiada Thomas Ingenlath. Jego auto koncepcyjne wskazuje kierunek, jakim mają podążać samochody Volvo. W przyszłości mają być jeszcze bardziej premium, bardzo nowoczesne, bezpieczne i zaprojektowane z myślą o ludzkich potrzebach. Ingelath stawia także na skandynawski design, który sprawia, że Volvo nie da się pomylić z żadnym innym samochodem. Nowe modele mają też budzić więcej coraz więcej emocji. Concept Coupe jest zatem krokiem właśnie w tę stronę.