Dwa lata po europejskiej premierze flagowy model z segmentu D – Kia Optima został poddany zmianom stylistycznym. Optima FL dostępna jest w trzech wersjach wyposażenia i z dwoma silnikami do wyboru a jej ceny rozpoczynają się od 84 900 zł.
Stworzona pod nadzorem Głównego Stylisty Kia Motors, Petera Schreyera, Optima po liftingu otrzymała zmodyfikowane światła do jazdy dziennej LED, które wzorem innych modeli Kia zostały przeniesione w obrys reflektorów głównych. Dostępne w opcji wyposażenia, zapożyczone z nowej Kii pro_ceed GT, czterodiodowe lampy przeciwmgielne LED nadają Optimie szczególnej wyrazistości. Kolejnym wyróżnikiem nowej Optimy jest „wyostrzona” krawędź pokrywy bagażnika oraz trzy nowe wzory 17- i 18-calowych felg z lekkiego stopu. Lampy tylne dostępne są opcjonalne w wersji „aureolowej” LED, a podwójne czerwone odblaski zlokalizowano nieco wyżej w pozycji horyzontalnej.
Klienci zainteresowani dalszym uatrakcyjnieniem wyglądu swego samochodu mogą dokupić opcjonalny pakiet stylistyczny „Touring”, w skład którego wchodzi unikalny wzór atrapy chłodnicy, chromowana listwa dolnego wlotu powietrza, dedykowane 18-calowe 2×5-ramienne felgi ze stopu lekkiego, dyfuzor pod tylnym zderzakiem w matowej czerni oraz sportowa, spłaszczona od dołu kierownica.
Ergonomiczny układ kokpitu „zorientowany na kierowcę” z Optimy 2011 pozostaje bez zmian, choć dodano szereg akcentów dekoracyjnych w zestawie wskaźników, na kole kierownicy, konsoli środkowej, selektorze skrzyni biegów, boczkach drzwi oraz siedzeniach – aby odświeżyć wygląd wnętrza i nadać mu nieco więcej elegancji.
Do wyboru nabywcy Optimy po liftingu jest dwutonowa beżowa lub jednolita czarna kolorystyka wystroju wnętrza. Oferta pokryć siedzeń obejmuje tapicerkę materiałową (poziom M) lub kombinację materiału ze skórą (poziom L). Tapicerka w całości skórzana dostępna jest w poziomie wyposażenia XL. W nowym zestawie wskaźników dominuje wyświetlacz TFT LCD (powiększony z 3,5 do 4,3 cala) podający więcej informacji w czytelniejszej grafice. Nowa kierownica, spłaszczona od dołu w wersji z przekładnią automatyczną wyposażona jest w przyciski sterowania audio i inne funkcje systemowe.
Mieszcząca 7-calowy ekran dotykowy konsola centralna wykończona jest w „fortepianowej” błyszczącej czerni. Przyciski w podłokietnikach drzwi oznaczone są – zależnie od wersji modelowej – akcentami satynowanymi lub w „fortepianowej” czerni. Wewnętrzne klamki są także satynowane, a nie chromowane jak poprzednio.
Fotele przednie zostały głębiej wyprofilowane, a ich siedziska przedłużone pod kątem zwiększenia komfortu. W opcji wyposażenia dostępna jest elektryczna wentylacja foteli oraz elektryczne podgrzewanie tylnej kanapy.
Kierowca i pasażerowie na pewno docenią wyższy poziom wyrafinowania nowej Optimy – jeden z obszarów ulepszeń, zamierzonych przez konstruktorów Kia. Aby obniżyć poziom hałasów drogowych zastosowano system dynamicznego tłumienia drgań wsporników tylnego zawieszenia w komplecie z aluminiowymi felgami o wzmocnionej strukturze, osłony wnęk kół natomiast – zastąpiono dźwiękochłonnymi wykładzinami BCF (rodzaj spęczonego włókna). Efektem tych zmian jest obniżenie odczuwalnej głośności hałasów drogowych o rząd 3,3 dB.
Dodatkowe wytłumienie hałasów zapewniają ulepszone masy głuszące przegrody centralnej oraz pogrubione wykładziny podłogowe w kabinie modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym.
Nowa Kia Optima posiada bogate wyposażenie seryjne wzbogacone o nowe elementy opcjonalne, typowe dla pojazdów klasy Premium. Kierowca Optimy z przekładnią automatyczną ma wybór trzech trybów jazdy: domyślny Normal, oszczędnościowy Active ECO oraz Sport, w którym silnik nabiera żywiołowej mocy, a układ kierowniczy ulega „utwardzeniu”. W ramach opcji wyposażenia dodatkowego oferowane są także systemy wspomagające bezpieczną jazdę : wykrywanie obiektów w martwych polach widzenia, monitorowe sytuacji dookoła pojazdu i alarmowanie kierowcę o zagrożeniach przy niezamierzonym zmianie pasa ruchu oraz ostrzeganie sygnałem akustycznym o zbliżających się pojazdach w zakresie kątowym 90 stopni po obu stronach samochodu (aktywowany na biegu wstecznym).
Oferta dla klientów europejskich obejmuje dwie jednostki napędowe, stosowane już w modelach poprzednich – benzynową 2.0 o mocy 165 KM i wysokoprężną 1.7 o mocy 136 KM. Wyposażona w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek (VGT), 1,7-litrowa wersja popularnego diesla ‘U2’ wytwarza moc 136 KM i moment 325 Nm (począwszy od 2000 obr/min), zapewniając dynamikę jazdy i najlepsze w swej klasie pojemnościowej osiągi (80 KM z litra pojemności skokowej).
Jednostka benzynowa o pojemności 2,0 litrów typu ‘Nu’ wykonana jest z lekkiego stopu i wytwarza moc 165 KM oraz moment 196 Nm przy 4800 obr/min i konkurencyjnym zużyciu paliwa na poziomie 7,0 l/100 km. Paliwowej oszczędności sprzyjają takie rozwiązania jak dwustopniowy układ dolotowy o zmiennej długości przewodów ssących, elektronicznie sterowana przepustnica, odsadzenie wykorbień wału korbowego oraz system zmiennych faz rozrządu CVVL.
Na rynkach europejskich zarówno silnik benzynowy jak i Diesla dostępne będą w parze z sześciostopniową przekładnią manualną lub automatyczną. Obie skrzynie zapewniają wysoką kulturę pracy zespołu napędowego podczas jazdy z większymi prędkościami autostradowymi, przy ograniczonym zużyciu paliwa.
Dostawy Optimy na rynki światowe pochodzić będą z koreańskiej fabryki Hwa-Sung. Dealerzy w całej Polsce już przyjmują zamówienia a pierwsze egzemplarzy trafią do klientów w kwietniu 2014 roku.