MotoNews.pl

Lamborghini Veneno Roadster

22 października 2013

Kategoria | Rynek Premium
Lambo Veneno Roadster 7

Lamborghini przedstawiło kolejny model powstały dla uczczenia 50 rocznicy powstania przedsiębiorstwa. Lamborghini Veneno Roadster to prototyp otwartego pojazdu wyścigowego wyróżniający się ekstremalnym designem i zapierającymi dech w piersiach osiągami. Będzie też jednym z najbardziej ekskluzywnych samochodów na świecie, ponieważ wyprodukowanych zostanie zaledwie 9 egzemplarzy. Wszystkie wyjadą z warsztatów Lamborghini w przyszłym roku, a każdy kosztować będzie 3,3 miliona euro + stosowny podatek.

W przypadku Veneno Roadster przymiotnik „otwarty” należy traktować dosłownie. Samochód nie ma dachu, a jedynie mocny pałąk antykapotażowy zapewniający bezpieczeństwo pasażerom. Stylistyka nadwozia jest podporządkowana zasadom optymalnej aerodynamiki i zachowania stabilności podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Mimo wyścigowego charakteru Lamborghini Veneno Roaster został dopuszczony do normalnego ruchu drogowego.

A teraz o technikaliach: 6,5-litrowy, 12-cylindrowy silnik Veneno Roadstera generuje 750 KM/ 552 kW mocy i potrafi sprawić, że auto rozpędzi się z miejsca do 100 km/h w czasie 2,9 sekundy. Współpracuje z przekładnią ISR, w której biegi zmienia się niemal z prędkością światła i która może pracować w 5 różnych trybach. Oprócz tego Veneno Roadster został wyposażony w stały napęd na wszystkie koła i wyścigowe zawieszenie.

Jak już wspomnieliśmy, design nadwozia powstał z myślą o optymalizacji profilu aerodynamicznego samochodu i zwiększeniu siły docisku osi do podłoża. Przednia część nadwozia działa, jak duże, aerodynamiczne skrzydło. Wizualne oddzielenie tylnych błotników od reszty nadwozia, to ukłon w stronę świata samochodów wyścigowych, a przy okazji takie rozwiązanie poprawia przepływ powietrza wokół samochodu. Przepływ powietrza pod autem optymalizuje z kolei masywny dyfuzor okalający 4 końcówki rur wydechowych i zaopatrzony w splitter. Duże wyloty służą do wentylacji przedziału silnikowego i kierują strumień powietrza ku tylnemu, regulowanemu skrzydłu.

Obręcze z lekkich stopów zaopatrzono w obramowanie z włókna węglowego działające na zasadzie turbiny i kierujące dodatkową porcję powietrza do karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych. Lamborghini Veneno Roadster może się także pochwalić lakierem nadwozia o kolorze skomponowanym specjalnie dla tego modelu – nosi nazwę „Rosso Veneno”.

Veneno Roadster bazuje na konstrukcji typu monocoque wykonanej z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Dzięki systematycznemu zastosowaniu włókna węglowego w całym samochodzie, Veneno Roadster waży zaledwie 1490 kg i może się pochwalić stosunkiem masy do mocy 1,99 kg/KM.

Zdjęcia: Lamborghini, opracowanie: BM