MotoNews.pl

Nissan GT-R Nismo dołącza do Nissana GT-R 2014

26 listopada 2013

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Nissan GT-R NISMO 10

Debiutujący na rynku Nissan GT-R Nismo bije rekordy i spełnia marzenia. To zaprojektowany z myślą o ściganiu się supersamochód po fabrycznym tuningu, z udoskonaloną aerodynamiką, wyróżniający się niezwykłą precyzją działania układu jezdnego. Już standardowy Nissan GT-R cieszy się opinią supersamochodu, którego osiągi plasują go w gronie najlepszych. Nissan, korzystając z kilkudziesięcioletniego doświadczenia specjalistów z Nismo w dziedzinie sportu samochodowego, opracował ekstremalną odmianę modelu GT-R.

Nissan GT-R Nismo

Nissan GT-R Nismo wyróżnia się ekskluzywną stylistyką, w myśl tradycyjnej w przypadku samochodów wyścigowych zasady nadrzędności funkcji nad formą. W modelu wykorzystano szereg technologii inspirowanych sportem samochodowym, które przyczyniają się do poprawy jego osiągów, dzięki optymalizacji własności aerodynamicznych, zawieszenia i zespołu napędowego. Równowaga tych wszystkich elementów sprawia, że samochód doskonale radzi sobie zarówno na drodze publicznej, jak i na torze wyścigowym.

Nissan GT-R Nismo będzie dostępny w Japonii pod koniec lutego 2014 roku. Wejście na rynek europejski i amerykański zaplanowano na późniejsze miesiące przyszłego roku.

Jak mówi Carlos Ghosn, dyrektor generalny Nissana, jest to najszybszy GT-R w dotychczasowej historii firmy.

„Uzyskawszy czas okrążenia 7:08,679, możemy z pełnym przekonaniem stwierdzić, że na Północnej Pętli toru Nürburgring, na której przyjęło się mierzyć osiągi wyczynowych samochodów, Nissan GT-R Nismo ustanowił rekord w kategorii samochodów produkowanych masowo”.

Rozwiązania mechaniczne

Nissan GT-R Nismo to innowacje, bezkompromisowe rozwiązania konstrukcyjne oraz technologie inspirowane sportem samochodowym – wszystko po to, aby jeszcze bardziej zwiększyć moc i prędkość maksymalną oraz poprawić właściwości jezdne.

Silnik

W silniku 3.8 V6 VR38DETT wykorzystano know-how zdobyte przez Nismo dzięki uczestnictwu w takich imprezach sportowych, jak znany na całym świecie 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring. Moc silnika zwiększono do 600 KM (441 kW) przy maksymalnym momencie obrotowym 652 Nm. Nowe turbosprężarki o dużej przepustowości i średnicy – takie same, jak w samochodach startujących w wyścigach klasy GT3 – doprowadzają zwiększoną ilość powietrza do układu dolotowego, a zoptymalizowane indywidualne sterowanie fazami zapłonu w poszczególnych cylindrach i zmodernizowana pompa paliwa zapewniają lepsze spalanie.

Zawieszenie i podwozie

Charakterystykę zawieszenia, podobnie jak do wyścigowego GT-R wykorzystywanego przez Nismo, ustawiono pod kątem zwrotności, trzymania się drogi i właściwości jezdnych, jednak bez uszczerbku dla komfortu jazdy. Sprężyny oraz skonstruowane specjalnie do tego modelu amortyzatory Bilstein DampTronic w przednim i tylnym zawieszeniu dostrojono tak, aby zapewnić wyjątkową przyczepność oraz progresywne reakcje w ekstremalnie dynamicznych sytuacjach. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy zawieszenia: Comfort, Normal i R (do jazdy torowej). Specjalne ogumienie Nismo – dostarczone przez firmę Dunlop – zapewnia wyjątkowo dobrą przyczepność i znakomite właściwości jezdne. Opony przednie: 255/40 ZRF20, opony tylne: 285/35 ZRF20. Specjalnie skonstruowane drążki przymocowane do dwuwahaczowego zawieszenia przedniego zwiększają kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy w celu optymalizacji pozycji koła przy dużych przeciążeniach bocznych oraz poprawy stabilności w jeździe na wprost i w zakrętach. Ponadto duże i sztywne śruby zwiększają sztywność w strefie mocowania koła do piasty.

W celu ograniczenia przechyłów nadwozia w zakrętach i przy zmianie kierunku jazdy, w tylnym zawieszeniu Nissana GT-R Nismo zastosowano bardzo sztywny, ale lekki, bo pusty w środku, stabilizator poprzeczny o średnicy 17,3 mm.

Konstrukcja nadwozia

Zwiększoną sztywność nadwozia uzyskano dzięki zastosowaniu, oprócz tradycyjnych zgrzewów, połączeń klejonych. Rozwiązanie to, będące elementem fabrycznego tuningu Nismo, zapewnia precyzyjne reakcje zawieszenia przy ekstremalnych obciążeniach.

Nadwozie – ekskluzywny styl i udoskonalone parametry aerodynamiczne

Stosując najnowsze techniki symulacji z wykorzystaniem obliczeniowej dynamiki płynów (CFD) do analizy przepływu powietrza, inżynierowie Nismo opracowali pakiet aerodynamiczny, który poprawia trzymanie się drogi i ogranicza negatywny wpływ oporu powietrza, a przy tym nadaje pojazdowi budzący respekt, muskularny wygląd.

Przedni zderzak, dolna osłona komory silnika oraz tylny spojler z włókna węglowego razem przyczyniają się do obniżenia środka ciężkości i zwiększają siłę dociskającą o 100 kg (przy 300 km/h) w porównaniu ze zmodernizowanym GT-R z roku modelowego 2014. Aerodynamikę samochodu dopracowano pod kątem równomiernego rozłożenia siły dociskającej między przodem a tyłem przy każdej prędkości, w celu uzyskania progresywnej charakterystyki właściwości jezdnych. Poszerzony przedni zderzak oraz wydłużony i zwężający się tylny zderzak zapewniły utrzymanie współczynnika oporu czołowego na takim samym poziomie, jak w standardowym Nissanie GT-R, w którym wynosi on 0,26.

Nissan GT-R Nismo będzie dostępny w pięciu kolorach nadwozia: białym perłowym (Brilliant White Pearl), czarnym perłowym (Meteor Flake Pearl Black), srebrnym metalizowanym (Ultimate Metallic Silver) oraz jaskrawoczerwonym (Vibrant Red). Doskonałym podkreśleniem imponującej, muskularnej estetyki nadwozia jest unikatowy dla modelu GT- R Nismo ciemnoszary matowy lakier Dark Matte Grey.

Wzór czarnych 6-ramiennych obręczy kół GT-R Nismo stanowi nawiązanie do legendarnego wyścigowego Nissana GT500.

Wnętrze
Kokpit Nissana GT-R Nismo wzbudza u kierowcy zaufanie do pojazdu zarówno ze względu na wysoką jakość wykonania, jak i pozycję za kierownicą. Ergonomicznie wyprofilowane fotele RECARO z regulowanym oparciem z włókna węglowego (Europa/Japonia) zapewniają mocne, a jednocześnie komfortowe podparcie zarówno kierowcy, jak i pasażerowi.

Trójramienna kierownica, zaprojektowana z uwzględnieniem sugestii zawodników zespołu Nismo, pokryta jest Alcantarą z czerwonymi szwami. Kierownica, na której umieszczono także znany ze sportów motorowych czerwony pasek wskazujący ustawienie kół na wprost, dobrze leży w dłoniach, jest komfortowa i zapewnia doskonałe wyczucie. Tarcza prędkościomierza wykonana jest z tworzywa imitującego włókno węglowe, z kolei tarcza obrotomierza zwraca uwagę intensywnym, czerwonym kolorem. Daszek nad zestawem wskaźników obszyty jest Alcantarą.

Wnętrze ozdabiają dyskretne czerwone przeszycia na fotelach, konsoli centralnej, kierownicy oraz panelach drzwi.

Zdjęcia: Nissan