Komfort bez zarzutu, jakość wykończenia porównywalna z ręczną robotą, konsekwentnie zastosowana lekka konstrukcja i wiele najnowszych rozwiązań technicznych. Audi zmodernizowało swój flagowy model A8. Nowe systemy wsparcia i innowacyjne reflektory diodowe Matrix LED sprawiają, że jazda nim jest jeszcze bardziej komfortowa. W samochodzie zamontowano jeszcze mocniejsze i bardziej efektywne silniki.
Dzięki modelowi A8, Audi od dawna ma swoje stałe miejsce w czołówce innowacyjnych producentów luksusowych samochodów. Największą chyba zaletą tej dużej limuzyny jest lekka konstrukcja. Ciężar własny Audi A8 3.0 TFSI quattro ze standardowym rozstawem osi, to tylko 1830 kg – najlepszy wynik wśród konkurentów z napędem na cztery koła. Decydującym czynnikiem sprawiającym, że waga samochodu jest tak niska jest karoseria, wykonana prawie w całości z aluminium konstrukcja Audi Space Frame (ASF), ważąca jedynie 231 kg.
Nowe Audi A8 to największy dostępny obecnie na rynku model segmentu luksusowych limuzyn. Jego długość to 5,14 m, rozstaw osi: 2,99 m, szerokość: 1,95 m, a wysokość: 1,46 m. Model A8 L jest dłuższy i ma większy o 13 cm rozstaw osi.
W przypadku obu wariantów karoserii, bagażnik o pojemności nawet do 520 litrów jest – dzięki jego przekonstruowaniu – bardziej pakowny. Dodatkowe rozwiązania mające na celu wytłumienie wnętrza zmniejszyły i tak już niski poziom hałasów. Dynamiczna stylistyka Audi A8 jest teraz jeszcze bardziej wyrazista. Maska silnika, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe i zderzak mają mocniej zarysowane kontury, a reflektory wydają się bardziej płaskie. Na życzenie, Audi wyposaża swą największą limuzynę w innowacyjne diodowe reflektory Matrix LED. Jednostki świateł drogowych składają się w nich z 25 diod świetlnych, które zapalają się pojedynczo, zależnie od sytuacji, a które można również w zależności od potrzeb wyłączać lub przyciemniać. Dzięki takiemu rozwiązaniu, system oświetlenia drogi może bardzo precyzyjnie reagować na nadjeżdżające z naprzeciwka lub jadące przed nami pojazdy. Nie oślepia ich, równocześnie zawsze we właściwy sposób oświetlając tor jazdy. Światła tylne samochodu także zostały przeprojektowane i przebudowane.
Niezależnie od wersji silnikowej – z wyjątkiem modelu S8 – ujście układu wydechowego to dwie duże, trapezowate końcówki rur wydechowych, umiejscowione na prawym i lewym krańcu tyłu pojazdu. Delikatne chromowane listwy i polerowane na wysoki połysk czarne obramowania okien podkreślają zmienioną stylistykę auta. Klienci mają do wyboru dwanaście kolorów lakieru, w tym pięć nowych. Rozmiary kół sportowej wersji S8 to 21 cali.
Wnętrze: Dużo przestrzeni i eleganckie materiały
Wnętrze flagowego Audi fascynuje eleganckim przebiegiem linii i dużą przestrzenią. Fotele przednie są dostępne w wielu opcjach, w tym z regulowaną pięciostopniowo funkcją wentylacji i masażu. A8 i A8 L mogą mieć dwa oddzielne, elektrycznie regulowane siedzenia tylne. Dla Audi A8 L można do nich zamówić pokrytą skórą konsolę centralną, a komfort podróży zwiększymy jeszcze bardziej zamawiając tylny fotel z elektrycznie wysuwanym podnóżkiem, zapewniającym doskonały wypoczynek. Klient ma do wyboru wielu innych elementów wyposażenia luksusowego. Począwszy od w pełni zintegrowanego systemu multimedialnego Rear Seat Entertainment, przez jonizator powietrza we wnętrzu pojazdu, aż po wspomaganie zamykania drzwi czy lodówkę zamontowaną w oparciu tylnego siedzenia.
Wszystkie elementy charakteryzują się nienaganną jakością wykończenia. Każdy detal Audi A8 jest dowodem wysokiej jakości ręcznej roboty. Oferta obić, listew dekoracyjnych czy kolorów jest teraz jeszcze bardziej ekskluzywna. Najlepszy przykład oferowanych nowości to wytwarzana w ekologiczny sposób skóra o nazwie „unikat”, która doskonale oddycha i wygląda bardzo naturalnie. Nowością, jeśli chodzi o dekoracyjne wykończenia, są zastosowane cenne forniry: drewno topolowe w kolorze brązowo-srebrnym i drewno jesionowe w kolorze brązowo-złotym, które uszlachetniono srebrem lub złotem.
W programie Audi exclusive, wyjątkowo wymagający klienci znajdą rozwiązania umożliwiające dowolną indywidualizację własnego pojazdu. W limitowanej serii A8 L W12 Audi exclusive concept, wnętrze wykonano ze skóry w kolorze koniakowym Agatha cognac. Skórę dostarcza włoska manufaktura meblowa Poltrona Frau.
Mimo dużej ilości funkcji, nowe Audi A8 charakteryzuje się wzorcową, prostą koncepcją obsługi. Kluczowym jej elementem jest panel sterujący MMI z dużym, reagującym na nacisk regulatorem obrotowym. W pojazdach wyposażonych w nawigację MMI Navigation plus, panel ten posiada powierzchnię reagującą na dotyk, tzw. „touchpad“. Przy pomocy pola dotykowego MMI touch, kierowca może – wprowadzając odpowiednie znaki – sterować funkcjami nawigacji i multimediów.
Uzupełnieniem nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi Connect z telefonem pokładowym. Audi Connect umożliwia korzystanie z Internetu w pojeździe. Pasażerowie, dzięki zintegrowanemu punktowi dostępu Hotspot (WLAN), mogą do woli surfować i mailować, wykorzystując własne urządzenia mobilne. Kierowca ma z kolei możliwość skorzystania w pojeździe z dopasowanych do jego potrzeb usług online. Bang & Olufsen Advanced Sound System czy Rear Seat Entertainment, dodatkowo uzupełniają ofertę infotainment.
Opcjonalne systemy wsparcia sprawiają, że jazda nowym Audi A8 jest jeszcze bardziej bezpieczna i komfortowa. Tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop&Go (dostępny we wszystkich wariantach za wyjątkiem Audi A8 hybrid) zintegrowano z rozbudowaną wersją montowanego seryjnie systemu ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic oraz z asystentem zmiany pasa ruchu Audi side assist. Nowości w modelu A8 to aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, który w razie potrzeby lekko koryguje kierunek jazdy i asystent parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia, przejmujący podczas parkowania kontrolę nad manewrami, a także wyświetlacz na przedniej szybie head up. Asystent jazdy nocą rozpoznaje nie tylko przechodniów, ale również większe zwierzęta pojawiające się na poboczu czy bezpośrednio na drodze.
Silniki: Dwie jednostki TFSI i dwie jednostki TDI
Audi A8 wystartuje z dwoma silnikami benzynowymi i dwoma silnikami diesla. Są to: jednostka 3.0 TFSI o mocy 228 kW (310 KM) doładowana sprężarką, jednostka V8 Biturbo 4.0 TFSI o mocy 320 kW (435 KM), wysoce efektywny motor 3.0 TDI o mocy 190 kW (258 KM) oraz silnik 4.2 TDI o mocy 283 kW (385 KM) i momencie obrotowym 850 Nm.
W prawie wszystkich silnikach wzrosła moc, a bez wyjątku zmalało zużycie paliwa – aż o dziesięć procent. Audi A8 z silnikiem 4.0 TFSI od zera do 100 km/h przyspiesza w 4,5 sekundy. System Audi cylinder on demand (COD) odłącza przy obciążeniach częściowych cztery z ośmiu cylindrów. Najbardziej ekonomicznym silnikiem jest jednostka 3.0 TDI. Na 100 km zużywa średnio jedynie 5,9 litra oleju napędowego (155 g CO2 na km). Wszystkie jednostki napędowe spełniają europejski standard emisji spalin Euro 6.
Uzupełnieniem klasycznego wariantu Audi A8 są trzy inne modele. Audi A8 hybrid (dostępne także w wersji wydłużonej), wyposażone w silnik 2.0 TFSI i silnik elektryczny, generuje moc systemową 180 kW (245 KM), przekazywaną na przednie koła za pomocą zmodyfikowanej automatycznej skrzyni biegów tiptronic. Chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy, umieszczony z tyłu pojazdu, umożliwia osiągnięcie wyłącznie na napędzie elektrycznym maksymalnej prędkości 100 km/h lub pokonanie odcinka trzech kilometrów ze stałą prędkością 60 km/h. Średnio, Audi A8 hybrid zużywa na 100 km jedynie 6,3 l paliwa (147 g CO2 na km).
Bogato wyposażone Audi A8 L W12 to luksusowy, topowy model serii. Benzynowy silnik, w jaki jest wyposażane, dzięki swej formie w kształcie litery W jest krótki i lekki. Jednostka o pojemności skokowej 6,3 litra i o wysokiej kulturze pracy, generuje moc 368 kW (500 KM). Średnie zużycie w jego przypadku wynosi 11,7 litra na 100 km (270 g CO2 na km). Przy niskich obciążeniach aktywuje się system COD.
Model S8 o mocy 382 kW (520 KM) to największa sportowa limuzyna marki Audi. Montowany w niej silnik 4.0 TFSI nie tylko przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,1 sekundy, ale też wydaje pełne, piękne brzmienie. Na 100 km zużywa średnio jedynie 9,6 l benzyny (225 g CO2 na km). W decydującej mierze to również zasługa zastosowania systemu cylindrów odłączanych na życzenie COD. Aktywny system redukcji hałasu Active Noise Cancellation (ANC) – rozwiązanie stosowane również w Audi A8 L W12, A8 4.0 TFSI i A8 hybrid – kompensujący odgłosy pracy silnika w trybie czterocylindrowym, wytwarza odpowiednio dopasowane przeciwdźwięki. Wyjątkowy charakter wersji S8 podkreśla podwozie i wiele detali karoserii.
Napęd w nowym Audi A8 przenosi ośmiostopniowa, automatyczna skrzynia tiptronic, która szybko i łagodnie przełącza biegi. Elektronicznie sterowana przekładnia współpracuje ze stałym napędem na cztery koła quattro. Napęd ten może być opcjonalnie uzupełniony o sportowy mechanizm różnicowy, który zależnie od potrzeb rozdziela siły pomiędzy tylnymi kołami. W modelu A8 4.2 TDI clean diesel quattro i S8, sportowy mechanizm różnicowy jest elementem wyposażenia seryjnego.
Podwozie: sportowy charakter
Swój sportowy charakter, limuzyna w znacznej mierze zawdzięcza złożonemu podwoziu. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który określa sposób pracy różnych podzespołów, to element wyposażenia seryjnego. Steruje on także zawieszeniem pneumatycznym adaptive air suspension i adaptacyjnymi amortyzatorami. Na życzenie, Audi dostarcza zawieszenie pneumatyczne o sportowych właściwościach. Wspomaganie układu kierowniczego wyposażono w efektywny napęd elektromagnetyczny. Rozwiązaniem alternatywnym jest dynamiczny układ kierowniczy, którego przełożenie zmienia się zależnie od prędkości.
Wariant z silnikiem V8 i model A8 L, na życzenie mogą mieć ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Nowe aluminiowe koła w rozmiarze 9 J x 20 dopełniają całości koncepcji lekkiej konstrukcji – łącznie są lżejsze o 17,6 kg niż koła kute w takiej samej stylistyce.