Zupełnie nowa Klasa C rozpoczyna następny rozdział w historii sukcesu Mercedes-Benz. Za sprawą lekkiej konstrukcji (masa własna niższa nawet o 100 kg), dopracowanej aerodynamiki (Cx = 0,24 dla wersji C 220 BlueTEC ECO) i oszczędnych silników (średnie zużycie paliwa od 3,9 l/100 km) model ustanawia nieznane dotąd wzorce w klasie średniej premium. Innowacyjne systemy wspomagające zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa, a zawieszenie (opcjonalnie pneumatyczne) łączy zwinność z charakterystycznym dla limuzyn Mercedesa komfortem. Emocjonujący design i szlachetne wykończenie tylko podkreślają aurę, która towarzyszy nowej Klasie C – aurę samochodu klasy wyższej. Wersję sedan można już zamawiać.
Klasa C to najpopularniejszy model Mercedes-Benz. Poprzednia generacja (typoszereg W204), zaprezentowana w 2007 roku, znalazła na świecie ponad 2,4 mln nabywców. Nową odsłonę Klasy C wyróżnia zmysłowa stylizacja, innowacyjna technologia i umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo, zapewniające oszczędności podczas wizyt na stacji paliw.
Statystycznie ludzie są coraz wyżsi, toteż i nadwozie Klasy C urosło – jest o 9,5 cm dłuższe (468,6 cm) i o 4 cm szersze (181 cm) od modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi wzrósł o 8 cm, do 284 cm. Większe gabaryty pozwoliły wygospodarować dodatkową przestrzeń w obu rzędach siedzeń oraz na bagaż. Pojemność bagażnika wynosi 480 l (poprzednik: 475 l).
Design: zmysłowa przejrzystość i minimalizm
Wizualnie nowa Klasa C stanowi odważy krok w przód w stosunku do poprzednika. Jej zdecydowane, napięte rysy podkreślają zaawansowaną technologię, którą kryje niemal w pełni aluminiowe nadwozie. Model ma dwie twarze: sportową, z trójramienną gwiazdą umieszczoną na wlocie powietrza, oraz elegancką, zarezerwowaną dla linii Exclusive – z klasyczną osłoną chłodnicy i gwiazdą na masce. Żaluzja osłony chłodnicy może zostać całkowicie zamknięta w celu optymalizacji współczynnika Cx.
Standardowo przednie lampy nowej Klasy C są wyposażone w reflektory halogenowe (H7). Ponadto, oferowane są dwa typy energooszczędnych lamp LED-owych: statyczne lub dynamiczne, z układem inteligentnego oświetlenia. Charakterystyczny kształt świateł zapewnia Klasie C atrakcyjny wygląd także po zmroku. Tylne lampy we wszystkich wersjach korzystają z diod LED.
Wysokiej klasy wnętrze, wysmakowane detale
Styliści Mercedes-Benz nadali kabinie nowej Klasy C wystrój zarezerwowany dla modeli wyższych klas. Starannie dobrane materiały, ich faktura i precyzja montażu zdradzają przywiązanie do najdrobniejszych detali, a pełne harmonii linie reprezentują nowy styl projektowania, łączący minimalistyczne formy z atmosferą zaczerpniętą ze sportowych modeli ze Stuttgartu. Metalizowane elementy kontrastują z przytulnymi okładzinami, takimi jak drewno czy skóra.
W wersjach z przekładnią automatyczną konsola środkowa płynnie przechodzi w tunel centralny i biegnie od centralnych otworów wentylacyjnych aż do podłokietnika. Taka architektura kokpitu zapewnia poczucie jeszcze większej przestrzeni. W modelach ze skrzynią manualną konsola usytuowana jest nieco bardziej pionowo i sąsiaduje z ergonomicznie położoną dźwignią biegów.
Nad konsolą środkową góruje wolnostojący wyświetlacz systemu multimedialnego, oferowany w dwóch rozmiarach – o przekątnej 17,78 cm lub 21,33 cm (o ile wyposażenie auta obejmuje COMAND Online).
Innowacyjny gładzik (touchpad) umożliwia intuicyjne sterowanie wszystkimi funkcjami multimediów za pomocą ruchów i gestów wykonywanych opuszkami palców. Użytkownik odbiera wówczas sygnały dotykowe, które dodatkowo ułatwiają obsługę panelu. Gładzik pozwala również na ręczne wpisywanie liter, cyfr i znaków specjalnych – w dowolnym języku.
Kolejną nowością jest wyświetlacz head-up. Zupełnie jak w myśliwcu, wyświetla on istotne parametry jazdy na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. W efekcie ten nie musi odrywać oczu od drogi, aby skontrolować szybkość pojazdu, obowiązujące ograniczenia prędkości i sprawdzić instrukcje nawigacji czy komunikaty systemu DISTRONIC PLUS.
Trzy zróżnicowane pod względem designu linie wyposażenia zapewniają dodatkowe pole do indywidualizacji Klasy C. Linia Avantgarde wyróżnia się sportowymi akcentami, Exclusive kładzie nacisk na wyrafinowany, nowoczesny luksus, a AMG uwalnia dynamiczną naturę nowego modelu.
Solidna i lekka konstrukcja
Surowe nadwozie Klasy C stanowi podstawę dla uzyskania niewielkiej masy własnej, maksymalnej sztywności, optymalnego poziomu hałasu i wibracji oraz najwyższych standardów bezpieczeństwa. Dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji hybrydowe nadwozie aluminiowe jest o około 70 kg lżejsze od konwencjonalnego, wykonanego ze stali. Łącznie, masa nowego modelu jest o około 100 kg niższa od poprzednika. Aby osiągnąć taki wynik, zastosowano liczne zabiegi odchudzające, m.in. zwiększono udział aluminium w konstrukcji pojazdu z niespełna 10 do blisko 50 proc. W rezultacie Klasa C przoduje w klasowych rankingach “lekkości”. Ma to dodatkowe zalety: nowy model zużywa o około 1/5 mniej paliwa bez strat w osiągach, a nisko położony środek ciężkości sprzyja precyzyjnemu prowadzeniu i wyważeniu na drodze.
Lider w dziedzinie aerodynamiki i wyciszenia
Ograniczenie oporu powietrza jest niezbędne dla osiągnięcia najwyższej wydajności. Od prędkości około 70 km/h zaczyna górować on nad sumą pozostałych oporów jazdy i w głównej mierze odpowiada wtedy za zużycie energii. Ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego Cx = 0,24 dla wersji C 220 BlueTEC ECO, Klasa C ustanawia nowy wzorzec w swoim segmencie.
Inżynierowie Mercedes-Benz szczególną uwagę poświęcili skrupulatnej analizie potencjalnych źródeł zakłóceń mogących wpływać na samopoczucie i koncentrację podróżujących. Optymalizacji poddano m.in. charakterystykę akustyczną dmuchawy, mechanizmów podnoszenia szyb czy przesuwania foteli. W efekcie Klasa C przoduje również w dziedzinie wyciszenia kabiny.
Ekstremalnie oszczędne silniki Diesla
Mocne i wydajne jednostki pod maską nowej Klasy C zużywają nawet o 20 proc. mniej paliwa od porównywalnych odmian poprzedniej generacji. Wszystkie spełniają normę Euro 6 i współpracują z funkcją ECO start/stop. W chwili premiery dostępne będą trzy wersje silnikowe: dwie benzynowe (C 180 i C 200) oraz jeden diesel (C 220 BlueTEC).
Wkrótce po debiucie Mercedes-Benz znacznie poszerzy gamę dostępnych jednostek. Pojawi się w niej nowy, niewielki diesel o pojemności 1,6 litra. Zależnie od wersji, doładowany 4-cylindrowy silnik o pojemności skokowej 1598 ccm będzie generował moc 85 lub 100 kW (115 lub 136 KM) oraz, odpowiednio, 280 lub 320 Nm maksymalnego momentu. Ciśnienie wtrysku sięga tu 1600 barów.
Obok wspomnianej jednostki oferowany będzie zmodernizowany diesel o pojemności 2,1 litra w kilku wariantach mocy, od 85 kW (115 KM) do 150 kW (204 KM). Wszystkie wysokoprężne odmiany Klasy C są uzbrojone w technologię oczyszczania spalin SCR (selektywnej redukcji katalitycznej).
Benzynowe jednostki BlueDIRECT z bezpośrednim wtryskiem
Do wyboru będzie także pięć 4-cylindrowych silników o mocy od 115 do 175 kW (156 do 238 KM), a wśród nich – wyjątkowo oszczędny model C 180 ECO Edition BlueEfficiency Edition. Do oferty dołączy również widlasta „szóstka” biturbo o mocy 245 kW (333 KM).
Jednostki BlueDIRECT cechują się spontaniczną reakcją na wciśnięcie pedału gazu, przyjazną charakterystyką i znakomitą wydajnością. Zastosowana w nich trzecia generacja bezpośredniego wtrysku została uzupełniona o błyskawiczny, wielokrotny zapłon.
Wariant hybrydowy z 4-cylindrowym dieslem lub silnikiem benzynowym
Nowa Klasa C – podobnie jak Klasy E i S – będzie dostępna również z napędem hybrydowym, wykorzystującym 4-cylindrowy silnik Diesla o mocy 150 kW (204 KM) oraz motor elektryczny o mocy 20 kW (27 KM). Model C 300 BlueTEC Hybrid zużywa średnio zaledwie 3,9 l/100 km (cykl NEDC, dane wstępne). W przyszłości do oferty dołączy także ekonomiczny model hybrydowy z jednostką benzynową oraz możliwością zewnętrznego ładowania akumulatorów (hybryda plug-in).
Zoptymalizowany układ napędowy
Zależnie od wersji, Mercedes-Benz montuje w Klasie C jedną z dwóch nowych manualnych przekładni 6-biegowych lub zmodernizowaną skrzynię automatyczną 7G-TRONIC PLUS o 7 przełożeniach.
W palecie wersji napędowych pojawią się również warianty 4Matic ze stałym napędem na obie osie, który zapewnia dodatkowe pokłady trakcji i jednocześnie podkreśla sportowe walory Klasy C.
Zawieszenie – zwinność i komfort jazdy
Nowa Klasa C łączy przyjemność z jazdy na krętych drogach z wyśmienitym komfortem jazdy. Istotny udział ma w tym nowa, 4-wahaczowa oś przednia. Zawieszenie jest odłączone od kolumn resorujących, zapewniając bardziej precyzyjne reakcje na komendy kierowcy i większą przyczepność. Zoptymalizowane, niezależne zawieszenie tylnej osi z pięcioma wahaczami na koło także gwarantuje znakomitą stabilność.
Nowy model jest standardowo wyposażony w zawieszenie stalowe. Opcjonalnie łączą się z nim trzy rodzaje zawieszenia DIRECT CONTROL:
- zawieszenie komfortowe;
- zawieszenie komfortowe Avantgarde o sportowym charakterze;
- sportowe zawieszenie obniżone o 15 mm.
Pierwsze w klasie pneumatyczne zawieszenie
Alternatywnie, jako pierwszy model w segmencie, nowa Klasa C może być zaopatrzona w elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC ze zmiennym stopniem tłumienia i układem samopoziomowania. Zapewnia ono niezrównany komfort resorowania, nawet podczas jazdy z pełnym obciążeniem. Kierowca ma do wyboru kilka trybów pracy: “Comfort”, “ECO”, “Sport” oraz “Sport+”, a także dodatkowy program “Individual”, pozwalający dobrać poszczególne ustawienia do osobistych upodobań.
Nowa Klasa C jest seryjnie wyposażona w elektryczny hamulec postojowy.
Spontaniczny układ kierowniczy
Wszystkie odmiany Klasy C standardowo otrzymają elektromechaniczny układ kierowniczy Direct Steer z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości i zmiennym przełożeniem, zależnym od kąta skrętu kół. Aby w dalszym stopniu ograniczyć zużycie paliwa, pompa wspomagania jest sterowana na żądanie.
Mercedes-Benz Intelligent Drive: samochód inteligentny
Najwyższy poziom bezpieczeństwa dostępny dla wszystkich – oto jeden z celów Mercedes-Benz. Właśnie dlatego nowa Klasa C korzysta z licznych układów wspomagających kierowcę, znanych z Klas E i S. Model jest seryjnie wyposażony w ATTENTION ASSIST, ostrzegający kierowcę przed sennością i nieuwagą. Standardowy system COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS chroni przed kolizjami przy niewielkich prędkościach (od 7 km/h) i może rozpocząć autonomiczne hamowanie przy prędkości nawet do 200 km/h, jeśli kierowca nie podejmie działań w obliczu zagrożenia zderzeniem z pojazdem poruszającym się wolniej lub stojącym. Układ ten jest w stanie zapobiec najechaniu na tył poprzedzającego auta do prędkości 40 km/h.
Opcjonalnie dostępne będą inne systemy wspomagające, zupełnie nowe lub o rozszerzonym zakresie działania. Dla przykładu, Stop&Go Pilot zintegrowany z DISTRONIC PLUS i Steering Assist to półautomatyczny system śledzenia poprzedzającego auta podczas jazdy z prędkością do 60 km/h – nawet w przypadku niewidocznych linii rozdzielających pasy ruchu. BAS PLUS Brake Assist może wykrywać ruch poprzeczny i zwiększyć siłę hamowania, jeśli kierowca nie zareaguje odpowiednio intensywnie.
PRE-SAFE® Brake reaguje na stojące pojazdy oraz pieszych. W razie nieuwagi kierowcy hamuje automatycznie i zapobiega wypadkom do prędkości 50 km/h oraz ogranicza ich skutki do 72 km/h, a w płynnym ruchu zapewnia analogiczny poziom wsparcia w zakresie prędkości od 7 do 200 km/h.
Gama systemów wspomagających obejmuje także Active Parking Assist, umożliwiający automatyczne parkowanie na miejscach równoległych oraz prostopadłych, kamerę 360° prezentującą widok samochodu z lotu ptaka i jego otoczenie z różnych perspektyw, system rozpoznawania znaków Traffic Sign Assist oraz aktywne światła drogowe Adaptive Highbeam Assist Plus.
Fotel pasażera z przodu może zostać wyposażony w system automatycznego wykrywania fotelika dziecięcego, który zamiast transpondera korzysta z maty ważącej. Rozwiązanie to współpracuje z dowolnym fotelikiem. Poduszka powietrzna jest automatycznie odłączana w przypadku jego zamontowania i ponownie aktywowana po zdemontowaniu fotelika.
Klimatyzacja: sygnały z kosmosu
Nowa Klasa C jako jedyny model w klasie będzie oferowała funkcję automatycznej recyrkulacji powietrza podczas jazdy w tunelu. Na bazie danych z nawigacji satelitarnej system ustali, czy samochód przejeżdża przez tunel, i w razie potrzeby zamknie obieg powietrza. Kolejną nowością jest pakiet AIR BALANCE z aktywnym rozpylaczem zapachów, jonizatorem i jeszcze wydajniejszym systemem filtracji powietrza niż w wersji standardowej.
Nowy wymiar rozrywki
Klasa C otrzyma również nową generację multimediów z przejrzystym, animowanym interfejsem, a także układ Frontbass, wykorzystujący przestrzeń w obrębie wzmocnień ściany grodziowej jako komorę rezonansową. W opcji dostępny będzie system nagłośnienia przestrzennego firmy Burmester®.
Internet i zróżnicowane źródła danych w wersji podstawowej
Aby uzyskać dostęp do internetu za pośrednictwem bazowego systemu Audio 20, wystarczy telefon z Bluetooth® i możliwością przesyłu danych. Na postoju zestaw ten pozwala bez ograniczeń surfować w sieci, zaś w ruchu zapewnia dostęp do aplikacji Mercedes-Benz, takich jak prognoza pogody, wyszukiwarka Google z funkcją StreetView czy Facebook. Ulubione utwory muzyczne można odtwarzać z różnych źródeł: Bluetooth®, urządzeń multimedialnych firmy Apple, karty SD, pamięci USB lub płyt CD/DVD (napęd CD dostępny jest wraz z zestawem Audio 20 CD i wyższym lub COMAND Online). Wszystkie systemy umożliwiają podłączenie telefonu via Bluetooth®.
COMAND Online z hotspotem
COMAND Online pozwala na odbiór cyfrowej telewizji i korzystanie z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem hotspota. Lista jego funkcji obejmuje ponadto sterowanie głosowe LINGUATRONIC oraz nawigację z twardym dyskiem i systemem omijania korków wykorzystującym aktualizowaną na bieżąco bazę “Live Traffic Information”. COMAND Online dysponuje większym wyświetlaczem o rozdzielczości 960 x 540 pikseli z klejonym, szklanym ekranem, znanym z tabletów czy smartfonów.