Dynamiczna stylistyka, niezwykła siła i nowoczesne rozwiązania elektroniczne. Podczas Consumer Electronics Show (CES) odbywającego się od 6 do 10 stycznia 2014 roku w Las Vegas, Audi pokaże fascynujący pojazd studyjny. Audi Sport quattro laserlight concept przypomina klasyczne Sport quattro z roku 1983, a jednocześnie dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom technicznym napędu hybrydowego typu plug-in, innowacyjnemu systemowi obsługi oraz dzięki pionierskim, laserowym światłom, wskazuje drogę w przyszłość.
Nowy koncepcyjny pojazd podkreśla przewagę techniczną na wielu płaszczyznach – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg – Znajdziemy w nim technikę napędu e-tron o mocy 515 kW i zużyciu zaledwie 2,5 litra na 100 km, laserowe reflektory, które swoją mocą usuwają w cień wszystkie dotychczas stosowane rozwiązania oświetleniowe czy nowe systemy wskaźników i obsługi, w których zastosowano pionierskie rozwiązania techniczne. Pokazujemy w nim przyszłość Audi.
Nowa wersja modelu Sport quattro concept to coupé polakierowane na kolor czerwony Plasma, łączące w sobie siłę historycznego Sport quattro z pełną emocji elegancją. Jego karoseria sprężyście spoczywa na dużych kołach. Zwisy są krótkie, proporcje wyważone, aczkolwiek sportowe. Przy rozstawie osi 2784 mm, długość pojazdu wynosi 4602 mm. Dwudrzwiowy samochód jest bardzo szeroki, ma 1964 mm szerokości, a jednocześnie 1386mm wysokości sprawia, że wygląda na bardzo niski.
W podwójnych reflektorach, rozwiązaniu typowym dla modeli quattro, Audi zawarło przyszłość techniki oświetlenia, stosując kombinację reflektorów diodowych Matrix-LED i światła laserowego. Znajdziemy tam po dwa płaskie, trapezoidalne zespoły świetlne. Zespół umiejscowiony po zewnętrznej stronie, złożony z diod Matrix
przykrytych specjalną osłoną generuje światła mijania, a zespół wewnętrzny – laserowe światła drogowe.
Wysokiej mocy diody laserowe są znacznie mniejsze niż diody LED. Ich średnica wynosi zaledwie kilka mikrometrów. Dzięki zasięgowi prawie 500 metrów, laserowe światła drogowe oświetlają odcinek drogi prawie dwukrotnie dłuższy niż światła diodowe, a ich moc jest trzykrotnie większa. Takie przyszłościowe rozwiązanie oświetlenia drogi po raz kolejny podkreśla wiodącą pozycję Audi jeśli chodzi o samochodowe światła. Podobne reflektory będzie miał w nowym sezonie także wyścigowy bolid R18 e-tron quattro 2014.
Kanciaste, płaskie słupki C i blister nad błotnikami to kolejne elementy stylistyczne Audi Sport quattro laserlight concept nawiązujące do klasyki Sport quattro. Na nowo zaprojektowane, wyraziste, nadają szerokim ramionom karoserii jeszcze więcej dynamiki. Całe auto składa się z muskularnie napiętych powierzchni okolonych ostrymi konturami – gra wklęsłych i wypukłych sklepień podkreśla atletyczny charakter Audi Sport quattro concept.
Także sześciokątna, pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe pokazuje, jak w przyszłości będzie wyglądać stylistyka sportowych modeli seryjnych. Jej dolna cześć przebiega prawie pionowo, część górna natomiast podąża za zarysem maski silnika. Kratownica to typowy element zaczerpnięty z pojazdów sportowych. Osłona dolna podkreśla szerokość pojazdu. Dwa duże, pionowe pióra dzielą każdy z umiejscowionych po bokach wlotów powietrza. Ich forma powtarza się w zagłębieniach maski silnika. Spojler – wykonany z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) – podobnie jak w samochodach wyścigowych wysunięto do przodu.
Tył pojazdu swe proporcje zawdzięcza kombinacji płaskiej szyby z szerokimi bokami pojazdu. Jego charakterystyczny element to uniesiony w górę dyfuzor zrobiony z CRP. Góra tego elementu wygląda niczym plaster pszczelego miodu. W jego dolnej części umieszczono dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych. Prostokątne światła tylne, wmontowane w czarną osłonę z CRP, to kolejne zapożyczenie z quattro. Pojemność bagażnika, usztywnionego masywną poprzeczną belką wynosi 300 litrów.
Niezwykle precyzyjnie zarysowane detale to wysmakowane wykończenie dynamicznej sylwetki Audi Sport quattro laserlight concept. Elementy poszerzające błotniki wykonano z CRP. Klamki w drzwiach wysuwają się elektrycznie, gdy zbliżamy się do pojazdu. Felgi z pięcioma podwójnymi ramionami są przykręcane centralnie.
Wyraźnie widoczna koncepcja lekkiej konstrukcji: wnętrze
W przestrzennym wnętrzu koncepcyjnego pojazdu kontynuowana jest sportowa elegancja. Składają się na nią ciemne odcienie szarości i klarowny przebieg linii. Stylistyka i zastosowane materiały podkreślają filozofię lekkiej konstrukcji, którą kultywuje Audi. Smukła tablica rozdzielcza przy spojrzeniu z góry przypomina skrzydło szybowca. Konstrukcja nośna wnętrza to struktura wykonana z CRP. Jej integralnym elementem są schowki w drzwiach. Przebiegająca pod przednią szybą linia stylistyczna okala kierowcę i pasażera, przejmując równocześnie funkcję praktyczną – w jej obrębie umieszczono wewnętrzne klamki. Kubełkowe fotele, typowe dla samochodów sportowych, przednie z mocno zarysowanymi bokami i zintegrowanymi zagłówkami oraz tylne, bardzo przestrzenne, pomieszczą łącznie cztery osoby. Klimatyzacja jest zintegrowana z wentylacją pojazdu. Jej intensywność, temperaturę i strumień powietrza reguluje się jednym i tym samym pokrętłem. Smukły wyświetlacz w środkowym nawiewie pokazuje nie tylko ustawienia klimatyzacji, ale również ustawienia multimediów.
Nowe rozwiązania: wskaźniki i obsługa
Wnętrze Audi Sport quattro laserlight concept całkowicie podporządkowano potrzebom kierowcy. Wielofunkcyjna kierownica sportowa daje nam wyobrażenie, jakie rozwiązania w tym zakresie znajdziemy w przyszłości w seryjnych samochodach sportowych marki Audi. Kierownica ma dwa przyciski, za pomocą których kierowca może sterować pracą napędu hybrydowego. Czerwony przycisk start-stop służący do wyboru trybu pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz przycisk „view“ do sterowania wirtualnym kokpitem Audi virtual cockpit.
Na dużym wyświetlaczu Audi TFT, kierowca widzi wszystkie ważne informacje przedstawione w formie trójwymiarowych obrazów o wysokiej rozdzielczości.
Za przetwarzanie grafiki odpowiedzialny jest nowoczesny procesor Tegra 30, produkowany przez partnera Audi, firmę Nvidia. Kierowca może wybierać między różnymi opcjami wyświetlacza. Dla przykładu: w trybie MMI dominujące elementy ekranu to mapy nawigacyjne lub listy multimediów, natomiast w trybie klasycznym na pierwszym planie widać prędkościomierz.
Prawie wszystkimi funkcjami Audi Sport quattro laserlight concept można sterować za pomocą unowocześnionego terminala MMI, umieszczonego na konsoli tunelu środkowego. Duży regulator obrotowy, reagujący na nacisk i służący jako pole dotykowe touchpad, można poruszać w czterech kierunkach. Po jego trzech stronach umieszczono cztery przyciski – menu główne, menu „funkcje”, „opcje” i „cofnij”.
Nowa koncepcja obsługi odpowiada strukturze menu, które swoim intuicyjnym charakterem przypomina smartfona. Wszystkie często używane funkcje można błyskawicznie wywołać. Do większości komend, dzięki nowej funkcji swobodnego szukania tekstowego prowadzi tylko kilka kroków, a poszukiwany adres w nawigacji podświetla się już po wprowadzeniu kilku znaków. Dzięki możliwości wykorzystania gestów na polu dotykowym, kierowca może szybko przechodzić z listy do listy
i dowolnie określać powiększenie mapy. Efektem myśli racjonalizatorskiej jest również obsługa głosowa.
Silny i wyrazisty: napęd
Hybrydowy napęd plug-in nadaje Audi Sport quattro laserlight concept fascynującej dynamiki. Jego moc systemowa wynosi 515 kW (700 KM), a systemowy moment obrotowy – 800 Nm. Za pomocą zmodyfikowanej, ośmiostopniowej przekładni automatycznej tiptronic przekazywane są one do układu napędowego quattro, który wyposażono w sportowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi. Pojazd koncepcyjny, wg stosownych testów zużywa średnio tylko 2,5 litra paliwa na 100 km, co odpowiada 59 gramom dwutlenku węgla emitowanym na jeden kilometr.
Silnik spalinowy tego samochodu, to czterolitrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem biturbo. Generuje ona moc 412 kW (560 KM) i moment obrotowy 700 Nm. System zarządzania cylindrami cylinder on demand (COD), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery cylindry oraz system Start-Stop sprawiają, że ten ośmiocylindrowy silnik o głębokim brzmieniu jest wyjątkowo efektywny. Pomiędzy jednostką benzynową TFSI, a przekładnią zamontowano silnik elektryczny o mocy 110 kW i momencie obrotowym 400 Nm. Potrzebną do jego funkcjonowania energię pobiera z akumulatora litowo-jonowego, mogącego zmagazynować 14,1 kWh. Taka moc wystarcza do pokonania w trybie jazdy elektrycznej odcinka długości do 50 km.
Ładowanie akumulatorów pojazdu koncepcyjnego odbywa się za pomocą skonstruowanego przez Audi urządzenia Wallbox, które zapewnia optymalny dopływ energii do akumulatora litowo-jonowego.
System inteligentnego zarządzania reguluje współpracę obu silników zależnie od potrzeb. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów ich pracy. W trybie EV pracuje wyłącznie silnik elektryczny. Dzięki jego wysokiemu momentowi obrotowemu pojazd koncepcyjny może swobodnie jeździć w tym trybie także poza miastem. Aktywny pedał przyspieszenia, poprzez zmieniającą się siłę oporu, sygnalizuje kierowcy przejście do trybu jazdy hybrydowej, dzięki czemu prowadzący może nim świadomie sterować.
Tryb hybrydowy, wykorzystując dane o otoczeniu i pokonywanym odcinku drogi, zapewnia przede wszystkim ekonomiczną współpracę silnika TFSI i silnika elektrycznego. Kierowca może świadomie wpływać na strategię napędu za pomocą funkcji Hold (magazynowanie) czy Charge (ładowanie), na przykład kiedy chce zachować energię elektryczną na ostatnie kilometry drogi u celu podróży. System regulacji dynamiki jazdy Audi drive select oferuje dalsze możliwości regulowania pracy silników – poszczególnym profilom jazdy przyporządkowano różne stopnie rekuperacji.
W trybie jazdy sportowej, strategia jazdy orientuje napęd na maksymalną moc. Podczas ruszania z postoju, gdy wspólnie pracują silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny, Audi Sport quattro laserlight concept przyspiesza do 100 km/h w 3,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.
Karoseria i podwozie
Duża w tym zasługa koncepcji lekkiej konstrukcji Audi. W przedziale pasażerskim zastosowano połączenia najwyższej twardości blach stalowych i elementów odlewanych z aluminium. Drzwi i błotniki wykonano z aluminium, a dach, maskę silnika i pokrywę bagażnika z CRP. Dzięki temu, ciężar własny pojazdu wraz z zestawem akumulatorów wynosi jedynie 1850 kg. Oś przednia składa się z pięciu wahaczy przypadających na jedno koło, oś tylną skonstruowano zgodnie z koncepcją wahaczy trapezowych. Zapewnia to wysoką dynamikę i stabilność jazdy.
Sztywno wyregulowane sprężyny i amortyzatory mocno wiążą Audi quattro laserlight concept z nawierzchnią drogi. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select sprawia, że jazda dostarcza ogromnych emocji. Dynamiczny układ kierowniczy ma zmienne przełożenie uzależnione od prędkości w danym momencie. Zaciski hamulcowe obejmują duże ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym. Opony mają rozmiar 285/30 R 21.