MotoNews.pl

Mercedes-Benz podczas targów NAIAS 2014 w Detroit

14 stycznia 2014

Mercedes NAIAS 6

Trzy światowe premiery Mercedes-Benz w Detroit – podczas salonu samochodowego NAIAS w Motor City debiutuje nowa generacja klasy C, 360-konny model GLA 45 AMG oraz flagowa limuzyna S 600, napędzana jednostką V12 biturbo o mocy 390 kW (530 KM). Na stoisku Mercedes-Benz pojawi się również koncepcyjna Klasa S Coupé, zapowiadającą nową generację luksusowego gran turismo.

Nowy Mercedes-Benz Klasy C

Zupełnie nowa Klasa C rozpoczyna następny rozdział w historii sukcesu Mercedes-Benz. Za sprawą lekkiej konstrukcji (masa własna niższa nawet o 100 kg), dopracowanej aerodynamiki (Cx = 0,24 dla wersji C 220 BlueTEC ECO) i oszczędnych silników (średnie zużycie paliwa od 3,9 l/100 km) model ustanawia nieznane dotąd wzorce w klasie średniej premium. Innowacyjne systemy wspomagające zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa, a zawieszenie (opcjonalnie pneumatyczne) łączy zwinność z charakterystycznym dla limuzyn Mercedesa komfortem. Emocjonujący design i szlachetne wykończenie tylko podkreślają aurę, która towarzyszy nowej Klasie C – aurę samochodu klasy wyższej.

Statystycznie ludzie są coraz wyżsi, toteż i nadwozie Klasy C urosło – jest o 9,5 cm dłuższe (468,6 cm) i o 4 cm szersze (181 cm) od modelu poprzedniej generacji. Rozstaw osi wzrósł o 8 cm, do 284 cm. Większe gabaryty pozwoliły wygospodarować dodatkową przestrzeń w obu rzędach siedzeń oraz na bagaż. Pojemność bagażnika wynosi 480 l (poprzednik: 475 l).

Wizualnie nowa Klasa C stanowi odważy krok w przód w stosunku do poprzednika. Jej zdecydowane rysy podkreślają zaawansowaną technologię, którą kryje niemal w pełni aluminiowe nadwozie. Model ma dwie twarze: sportową, z trójramienną gwiazdą umieszczoną na wlocie powietrza, oraz elegancką – z klasyczną osłoną chłodnicy i gwiazdą na masce.

Styliści Mercedes-Benz nadali kabinie nowej Klasy C wystrój zarezerwowany dla modeli wyższych klas. W wersjach z przekładnią automatyczną konsola środkowa płynnie przechodzi w tunel centralny. Taka architektura kokpitu zapewnia poczucie jeszcze większej przestrzeni. W modelach ze skrzynią manualną konsola usytuowana jest nieco bardziej pionowo, aby zapewnić ergonomiczne położenie dźwigni biegów.

Innowacyjny gładzik umożliwia intuicyjne sterowanie wszystkimi funkcjami multimediów za pomocą ruchów i gestów wykonywanych opuszkami palców. Pozwala również na ręczne wpisywanie liter, cyfr i znaków specjalnych. Kolejną nowością jest wyświetlacz head-up. Zupełnie jak w myśliwcu, wyświetla on istotne parametry jazdy na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. W efekcie ten nie musi odrywać oczu od drogi, aby skontrolować szybkość pojazdu czy sprawdzić instrukcje nawigacji.

Surowe nadwozie Klasy C stanowi podstawę dla uzyskania niewielkiej masy własnej, maksymalnej sztywności, optymalnego poziomu hałasu i wibracji oraz najwyższych standardów bezpieczeństwa. Łącznie, masa nowego modelu jest o około 100 kg niższa od poprzednika. Aby osiągnąć taki wynik, zastosowano liczne zabiegi odchudzające, m.in. zwiększono udział aluminium w konstrukcji pojazdu z niespełna 10 do blisko 50 proc.

W chwili premiery dostępne będą trzy wersje silnikowe: dwie benzynowe (C 180 i C 200) oraz jeden diesel (C 220 BlueTEC). Wszystkie spełniają normę Euro 6 i współpracują z funkcją ECO start/stop.

Nowa Klasa C łączy przyjemność z jazdy na krętych drogach z wyśmienitym komfortem jazdy. Istotny udział ma w tym nowa, 4-wahaczowa oś przednia oraz zoptymalizowane zawieszenie tylnej osi z pięcioma wahaczami na koło. Alternatywnie, jako pierwszy model w segmencie, nowa Klasa C może być zaopatrzona w zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC ze zmiennym stopniem tłumienia i układem samopoziomowania.

Najwyższy poziom bezpieczeństwa dostępny dla wszystkich – oto jeden z celów Mercedes-Benz. Właśnie dlatego nowa Klasa C korzysta z licznych układów wspomagających kierowcę, znanych z Klas E i S. Jako jedyny model w klasie, będzie oferowała też funkcję automatycznej recyrkulacji powietrza podczas jazdy w tunelu i otrzyma układ Frontbass, wykorzystujący przestrzeń w obrębie wzmocnień ściany grodziowej jako komorę rezonansową. Na życzenie dostępny będzie system COMAND Online z dostępem do internetu.

Mercedes-Benz S 600 – flagowa limuzyna Mercedes-Benz
Mercedes-Benz S 600 jak żaden inny samochód hołduje wartościom założyciela firmy, Gottlieba Daimlera. Flagowa limuzyna z silnikiem V12 biturbo o mocy 390 kW (530 KM) i 830 Nm maksymalnego momentu obrotowego oferowana jest wyłącznie z przedłużonym rozstawem osi. Dodatkowo, cała gama nowej Klasy S będzie oferowana z kolejnymi innowacyjnymi elementami wyposażenia: wyświetlaczem head-up, gładzikiem oraz systemem COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS.

Mercedes-Benz S 600 napędzany jest silnikiem V12 biturbo o pojemności 6 litrów i mocy 390 kW (530 KM). Dla porównania, 5,5-litrowa jednostka montowana w poprzedniku generowała 380 kW (517 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartości 830 Nm dostępny jest już od 1900 obr./min. Model po raz pierwszy standardowo otrzymał funkcję ECO start/stop, a jego silnik spełnia normę emisji Euro 6. Średnie zużycie paliwa wynosi 11,1 l/100 km – to o 21 proc. mniej od poprzednika (14,1 l/100 km).

Specyfikacja modelu S 600 pieczętuje jego flagową rolę w gamie Mercedes-Benz. Do wyposażenia standardowego należy np. system inteligentnego oświetlenia LED-owego, zawieszenie MAGIC BODY CONTROL z funkcją ROAD SURFACE SCAN oraz pakiet Driving Assistance Plus, a także układy: Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist, BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist, DISTRONIC PLUS z funkcją STEER CONTROL i Stop&Go Pilot, PRE-SAFE® Brake oraz PRE-SAFE® PLUS.

Rynkowy debiut modelu S 600 nastąpi w marcu br.

Uzupełnienie palety wyposażenia nowej Klasy S od marca br.

Od marca br. lista opcji Klasy S wzbogaci się o gładzik, który pozwoli na sterowanie wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego gestami palców. Dodatkowo, umożliwia on odręczne wprowadzanie liter, cyfr i znaków specjalnych – w dowolnym języku obsługiwanym przez system.

Kolejna nowość w Klasie S to wyświetlacz head-up, który wyświetla na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, najbardziej istotne informacje, np. prędkość jazdy, obroty silnika czy komendy nawigacji. Do wyposażenia standardowego trafi z kolei układ COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS. Poza funkcją Brake Assist, która chroni przed kolizjami przy prędkości powyżej 7 km/h, pełni on dodatkową rolę: jeśli kierowca nie zareaguje w obliczu zagrożenia kolizją, system może przeprowadzić procedurę autonomicznego hamowania z prędkości nawet 200 km/h. Pozwala to zapobiec kolizjom polegającym na uderzeniu w tył poprzedzającego auta do prędkości 40 km/h. I jeszcze jedna przydatna funkcja – opcjonalne elektryczne podgrzewanie przedniej szyby błyskawicznie zapewnia widoczność do przodu bez uciążliwego skrobania.

Nowy Mercedes-Benz GLA 45 AMGstrong

Mercedes-AMG kontynuuje ofensywę modelową i prezentuje GLA 45 AMG – najmocniejszego kompaktowego SUV-a na rynku. Jego
4-cylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 2 litrów generuje imponującą moc 265 kW (360 KM) i 450 Nm maksymalnego momentu, a jednocześnie zużywa niewiele paliwa (średnio 7,5 l/100 km).

GLA 45 AMG ma przy tym osiągi godne maszyn z Affalterbach. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h potrzebuje 4,8 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Połączenie napędu na obie osie AMG 4MATIC oraz 7-stopniowej przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT zapewnia najwyższą wydajność i niezawodną trakcję.

2-litrowy silnik turbo pod względem mocy uzyskanej z jednego litra pojemności – 133 kW (181 KM) – plasuje się na równi z autami supersportowymi. W trakcie jego rozwoju projektanci skupili się na ograniczeniu emisji cząstek stałych. W efekcie GLA 45 AMG już dzisiaj spełnia wymagania drugiego etapu normy Euro 6, które wejdą w życie w 2017 roku.

Zamówienia na GLA 45 AMG ruszają w połowie marca, a jego rynkowa premiera odbędzie się w czerwcu.

Klasa S Coupé: sportowa twarz nowoczesnego luksusu

Tradycyjnie, najwyższe miejsce w gamie modeli Mercedes-Benz zajmuje model z nadwoziem coupé. Koncepcyjna Klasa S Coupé to zapowiedź nowej generacji luksusowego gran turismo. Jej wysmakowane linie stanowią ucieleśnienie zmysłowej precyzji, a ekskluzywne wykończenie definiuje najnowocześniejszą miarę luksusu.

Zmysłowa precyzja wyrazem nowoczesnego luksusu – oto filozofia projektowania Mercedes-Benz. Filozofia, w której kontury eksponują zaawansowaną technologię i promieniują emocjami bez odwracania się od tradycyjnych wartości. Najcenniejszą z nich jest trójramienna gwiazda, różniąca się oprawą zależnie od modelu.

Zwiewny profil koncepcyjnej Klasy S Coupé ucieleśnia zmysłową precyzję w szczególnie nowoczesny sposób. Typowe dla tylnonapędowych samochodów proporcje podkreśla znak rozpoznawczy nowych Mercedesów – linia biegnąca od przedniej lampy do tylnego nadkola, a także długa maska z muskularnymi przetłoczeniami, wyraźnie zaakcentowane nadkola, 21-calowe obręcze (z ogumieniem 265/35 R21 z przodu i 295/35 R21 z tyłu) oraz szeroki optycznie tylny pas. Nowe gran turismo mierzy 5050 mm długości, 1958 mm szerokości i 1409 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2945 mm.

Elegancja i prostota w najlepszym wydaniu – oto krótkie podsumowanie wnętrza prototypowej Klasy S Coupé. Podzielona na strefy deska rozdzielcza ma wyraźną strukturę i nawiązuje do zmysłowych kształtów nadwozia. Górna część kokpitu z dwoma ekranami o przekątnej 12,3 cala zdaje się unosić w powietrzu i płynnie przechodzić w panele drzwi

Futurystyczne otwory wentylacyjne wykonano z polerowanego aluminium, podobnie jak instrumenty sterujące. Dotykowy wyświetlacz pomiędzy fotelami wskazuje godziny w czterech wybranych przez kierowcę miastach świata.

Panel tunelu środkowego wyglądem przywodzi na myśl drogocenny kamień – pokrywająca go powłoka “czarnego diamentu” charakteryzuje się wyjątkową głębią. Aby stworzyć taki efekt, wykorzystano metodę CVD (chemicznego osadzania z fazy gazowej). W temperaturze rzędu 1000 st. Celsjusza metal reaguje z lśniącą powierzchnią i tworzy odporną na zarysowania warstwę.

Awangardowy charakter koncepcyjnej Klasy S Coupé wyraża również dobór kolorów i materiałów – biel tapicerki kontrastuje tu z antracytową podłogą oraz aluminiowymi okładzinami. Fotele i deskę rozdzielczą pokrywa miękka skóra cielęca, a podsufitkę wykonano z ręcznie tkanego jedwabiu.

Technologia: inteligentne systemy wspomagające

Prototyp Klasy S Coupé napędzany jest silnikiem V8 biturbo o pojemności 4,7 litra, mocy 335 kW (455 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Model wyposażono w pakiet technologii “Intelligent Drive”. Dwie kamery stereoskopowe mogą generować trójwymiarowy obraz obszaru do 50 metrów przed samochodem, wykrywać pozycję oraz ruch obiektów, a także monitorować otoczenie przed pojazdem w zakresie do 500 m. Informacje te łączone są z danymi z czujników ultradźwiękowych. Liczne systemy wspomagania monitorują sytuację na drodze i zmniejszają obciążenie kierowcy, chroniąc też innych uczestników ruchu.

Również zawieszenie korzysta z nowej kamery stereoskopowej: podobnie jak nowa Klasa S, koncepcyjna Klasa S Coupé może z wyprzedzeniem reagować na niedoskonałości nawierzchni. Jeśli ROAD SURFACE SCAN wykryje je z pomocą kamery, MAGIC BODY CONTROL odpowiednio wcześniej dostosuje ustawienia zawieszenia w celu skutecznego wytłumienia nierówności.

Także system multimedialny spełnia najwyższe standardy. Oprogramowanie MoodGrid dostarczone przez muzyczną bazę danych Gracenote umożliwia odsłuchiwanie muzyki dopasowanej do nastroju. Wyszukiwanie utworów nie wymaga już od kierowcy i pasażerów niewygodnego przeglądania długich list – zależnie od wybranego nastroju, oprogramowanie przygotowuje wstępną selekcję piosenek na podstawie bazy liczącej 18 milionów pozycji.

Zdjęcia: Mercedes-Benz