Z prawie 14 milionami wyprodukowanych egzemplarzy Volkswagen Polo jest jednym z najczęściej sprzedawanych małych samochodów na świecie. Jednak oprócz kompaktowych wymiarów, atrakcyjnych cen i niskiego zużycia paliwa, Polo nie ma żadnych innych cech małego auta. Nowa generacja ma tych cech jeszcze mniej, ponadto jest znacznie udoskonalona pod względem technicznym. Ogromny krok na przód zrobiły szczególnie nowe silniki spełniające wymagania normy EU 6 oraz systemy Infotainment i wspomagające kierowcę. Cała paleta jednostek napędowych została odnowiona. Silniki zużywają teraz nawet o 21 procent mniej paliwa. Rekordowymi wartościami może pochwalić się nowe Polo TDI BlueMotion: ze średnim zużyciem paliwa 3,2 l/100 km (82 g/km CO2) – jest to jeden z najoszczędniejszych samochodów na świecie. Po raz pierwszy od jesieni dostępny będzie Volkswagen z silnikiem benzynowym jako samodzielny model BlueMotion – będzie to Polo TSI BlueMotion, zużywające 4,1 l/100 km i emitujące 94 g/km CO2.
Komfort i bezpieczeństwo wykraczają poza granice klasy Polo rocznik 2014 z wyjątkowym w tej klasie spektrum nowych technologii poprawiających komfort i bezpieczeństwo, jeszcze bardziej zwiększy dystans dzielący go od konkurentów. Jako jeden z pierwszych samochodów kompaktowych, od jesieni Polo dostępne będzie z reflektorami LED. Seryjnie model podstawowy, Polo Trendline, będzie wyposażony w reflektory H7. Nowością są oferowane w momencie wprowadzenia na rynek, podwójne okrągłe reflektory w technologii H7 (seryjne od Polo Comfortline).
Nowe, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego poprawia zachowanie się pojazdu podczas manewrów Opcjonalnie Volkswagen będzie oferował Polo z nowym zawieszeniem Sport Select, które dzięki elektronicznie regulowanym amortyzatorom umożliwia kierowcy wybór jednej z dwóch charakterystyk tłumienia. Równocześnie do nowego Polo wprowadzone zostały liczne systemy wspomagające, znane z klasy Golfa. Należy do nich seryjny hamulec multikolizyjny (po kolizji samoczynnie inicjuje hamowanie), system rozpoznający zmęczenie kierowcy, system obserwacji otoczenia Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście oraz automatyczny tempomat ACC. Obserwację przestrzeni za samochodem umożliwia opcjonalna kamera cofania Rear Assist.
Nowoczesne systemy Infotainment Systemy radiowe i nawigacyjne zostały opracowane od nowa, Polo wyposażone jest w drugą generację modułowego systemu Infotainment (MIB). Software i hardware systemów Infotainment nawiązuje do większego Golfa i w zależności od wersji oferuje takie funkcje jak: Audio Streaming z Bluetooth (zależnie od smartfonu, z wyświetlaniem okładek płyt i sterowaniem przy użyciu ekranu dotykowego), czujniki zbliżeniowe (wyświetlanie kolejnych detali menu po zbliżeniu ręki), powiększanie map przy użyciu dwóch palców w trybie nawigacji (jak w smartfonie) oraz podłączenie telefonu komórkowego do anteny zewnętrznej samochodu przez złącze indukcyjne. Wszystkie cztery systemy mogą odbierać radio cyfrowe DAB+. Dzięki MirrorLink™ możliwe będzie korzystanie ze specjalnych aplikacji na smartfona.
Start na wiosnę Nowe Polo można rozpoznać po wyostrzonej stylistyce przodu i tyłu nadwozia. Świeże kolory, nowe materiały we wnętrzu oraz liczne detale wyposażenia uzupełniają całościowy obraz nowego Volkswagena. Najnowsza generacja Polo pojawi się na rynku wiosną. Mimo bogatszego wyposażenia i nowych rozwiązań technicznych, cena będzie porównywalna z ceną poprzednika. Obok wersji podstawowych (Trendline, Comfortline i Highline), Polo będzie oferowane także jako GTI, BlueGT, Cross Polo oraz jako wspomniany już model BlueMotion.
Nowe technologie i systemy wspomagające
Elektromechaniczny układ kierowniczy. W Polo zadebiutuje nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy o zwartej konstrukcji, wbudowany bezpośrednio w kolumnę kierowniczą. Układ ten charakteryzuje się wyjątkowo precyzyjnymi reakcjami i zwrotnością oraz bardzo dobrym izolowaniem od nierówności podłoża. System pracuje z przekładnią kierowniczą (przekładnia ślimakowa) napędzaną silnikiem elektrycznym.
Zawieszenie Sport Select Volkswagen po raz pierwszy oferuje dla Polo elektronicznie regulowane amortyzatory, stanowiące serce nowego, opcjonalnego zawieszenia Sport Select. Po wciśnięciu przycisku Sport (w górnej części konsoli środkowej) kierowca aktywuje elektromechaniczny zawór w amortyzatorach i zmienia charakterystykę podstawową na bardziej sztywną, typową dla zawieszenia sportowego.
Automatyczny tempomat ACC System wykorzystuje czujnik radarowy wbudowany w przód nadwozia. Kierowca może wybrać żądaną prędkość między 30 km/h a 160 km/h. ACC współpracuje zarówno z manualną skrzynią biegów, jak i DSG. We wszystkich Polo z DSG system ACC w komfortowy sposób utrzymuje zadaną odległość za hamującym samochodem, nawet do całkowitego zatrzymania. ACC utrzymuje wybraną prędkość oraz odległość i automatycznie zwalnia lub przyspiesza. Dynamikę reakcji systemu można wybrać poprzez wybór programu jazdy. W przypadku zamówienia Polo z ACC, do wyposażenia należy także system obserwacji otoczenia Front Assist oraz funkcja awaryjnego hamowania w mieście. Alternatywnie można zamówić moduł z Front Assist i awaryjnym hamowaniem w mieście także oddzielnie, bez ACC.
System obserwacji otoczenia Front Assist Front Assist wykorzystuje czujnik radarowy wbudowany w przednią część nadwozia, aby w sposób stały monitorować ruch pojazdów przed Polo. System wspiera kierowcę w krytycznych sytuacjach, przygotowując układ hamulcowy i ostrzegając optycznie i akustycznie. Drugim etapem ostrzeżenia jest krótkie szarpnięcie hamulców, zwracające kierowcy uwagę na konieczność reakcji. Jeżeli kierowca przyhamuje zbyt słabo, system wygeneruje znacznie wyższe ciśnienie hamowania, które jest niezbędne do uniknięcia kolizji. W przypadku, gdy kierowca wcale nie zareaguje, Front Assist automatycznie zainicjuje hamowanie, nawet do zupełnego zatrzymania. Dodatkowo system pomaga kierowcy, zwracając mu uwagę na zbyt małą odległość do jadącego z przodu pojazdu. Częścią Front Assist jest funkcja awaryjnego hamowania w mieście.
Funkcja awaryjnego hamowania w mieście Funkcja ta, jako rozszerzenie systemu Front Assist, przy użyciu czujnika radarowego monitoruje przestrzeń przed Polo. System pracuje przy prędkościach poniżej 30 km/h. W przypadku zagrożenia kolizją z jadącym z przodu lub stojącym pojazdem, układ hamulcowy zostaje wstępnie przygotowany, jak przy Front Assist. W razie potrzeby funkcja awaryjnego hamowania w mieście inicjuje automatycznie hamowanie z pełną siłą, aby zminimalizować skutki zderzenia. Ponadto, jeżeli kierowca zbyt słabo wciśnie pedał hamulca, system pomaga mu generując maksymalną siłę hamowania.
Hamulec multikolizyjny Kolejną nowoczesną technologią nowego Polo jest seryjny hamulec multikolizyjny. W razie wypadku automatycznie przyhamowuje on samochód w celu uniknięcia lub osłabienia kolejnych zderzeń. W przypadku automatycznego hamowania kierowca zachowuje kontrolę nad pojazdem i w każdej chwili może „wyłączyć” hamulec multikolizyjny, na przykład wciskając pedał przyspieszenia. Dezaktywacja hamulca multikolizyjnego nastąpi także w przypadku, gdy kierowca sam zahamuje z pełną siłą, większą niż siła hamowania hamulca multikolizyjnego.
System rozpoznający zmęczenie kierowcy System ten rejestruje spadek koncentracji kierowcy i ostrzega przez pięć sekund sygnałem akustycznym oraz odpowiednią ikoną na wyświetlaczu wielofunkcyjnym. Jeżeli w ciągu kolejnych piętnastu minut kierowca nie przerwie jazdy, ostrzeżenie zostanie powtórzone.
Nowe silniki
Z nowymi silnikami oszczędniej nawet o 21 procent. Volkswagen przygotował nową ofertę efektywnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Najnowsza generacja trzy- i pięciodrzwiowego Polo jest teraz jeszcze oszczędniejsza. Na przykład wariant z silnikiem wysokoprężnym 90 KM z DSG zużywa o 21 procent mniej paliwa. Wszystkie silniki spełniają wymagania normy emisji spalin EU 6. Wszystkie modele są dostępne z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji (seryjne od 66 kW/90 KM).
Nowe silniki benzynowe Wszystkie oferowane w Europie silniki benzynowe są nowymi jednostkami trzy- i czterocylindrowymi. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą silniki o mocy 44 kW/60 KM (wtrysk pośredni/MPI), 55 kW/75 KM (MPI) oraz 66 kW/90 KM (wtrysk bezpośredni/TSI), a także 81 kW/110 KM (TSI). Zużycie paliwa przez najmniejszy silnik 60 KM zostało zredukowane w wersji z systemem Start-Stop i funkcją rekuperacji z 5,5 l/100 km (128 g/km CO2) do 4,6 l/100 km (106 g/km CO2). Doskonałym przykładem efektywności jest debiutujący w połowie roku silnik nowego Polo 1.0 TSI BlueMotion o mocy 90 KM – pierwszy jednolitrowy, trzycylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem w tej serii modeli. Zużywa on zaledwie 4,1 l/100 km i emituje 94 g/km CO2. Poprzednik z identyczną mocą 90 KM spalał 4,9 l/100 km (113 g/km CO2).
Tak jak wcześniej, także w przypadku aktualnego Polo w ciągu roku pojawi się wersja BlueGT z silnikiem benzynowym i funkcją odłączania cylindrów (ACT/system aktywnego zarządzania pracą cylindrów). Silnik będzie rozwijał moc 110 kW/150 KM zamiast 103 kW/140 KM. Zaplanowane jest także nowe Polo GTI, z mocą podwyższoną ze 132 kW/180 KM do 141 kW/192 KM.
Nowe silniki wysokoprężne Również nowością w Polo są trzy trzycylindrowe silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) o pojemności skokowej 1,4 litra (wcześniej 1,2 i 1,6 litra). Spektrum mocy jest identyczne, jak u poprzednika: 55 kW/75 KM, 66 kW/90 KM i 77 kW/105 KM. Wersje z mocą 75 KM i 90 KM będą oferowane w momencie wprowadzenia na rynek, wariant 105 KM pojawi się w terminie późniejszym.
Interesujące jest porównanie właściwości nowego 1.4 TDI i silnika 1.2 TDI z poprzedniego Polo. Zwiększenie pojemności do 1,4 litra pozwoliło na uzyskanie znacznie lepszego momentu obrotowego przy ruszaniu oraz bardziej harmonijnego rozwoju momentu obrotowego i mocy. W wersji 75 KM już przy niskiej prędkości obrotowej 1500 obr./min dostępny jest maksymalny moment 210 Nm. Bardzo dobre są także cechy nowych silników trzycylindrowych wpływające na komfort. Volkswagen uzyskał poprawę w tej dziedzinie między innymi dzięki nowym łożyskom agregatów, ponadto silniki posiadają wałek wyrównujący i dwumasowe koło zamachowe, minimalizujące wibracje i odgłosy. Nowa osłona silnika i specjalna osłona miski olejowej przyczyniają się do dalszej redukcji hałasu.
Dzięki nowej generacji silników znacznie zmniejszyło się zużycie paliwa. Wzorcowo oszczędne jest Polo TDI BlueMotion o mocy 75 KM: zużycie paliwa udało zmniejszyć się (z i tak już niskiego) poziomu 3,4 l/100 km do 3,2 l/100 km (analogicznie emisja z 88 g/km CO2 do 82 g/km). Szczególnie wyraźny jest postęp w przypadku Polo TDI z DSG i mocą 90 KM: nowy model zużywa 3,4 l/100 km (89 g/km CO2); poprzednik spalał 4,3 l/100 km (112 g/km CO2), zatem redukcja wynosi 21 procent.
Nowy wygląd zewnętrzny Polo
Bardziej precyzyjny. W momencie wprowadzenia Polo na rynek w 2009 roku, Volkswagen przeniósł do segmentu B, wprowadzone w Scirocco i Golfie, nowe DNA designu. Dzięki zdefiniowanemu przez głównych stylistów – Waltera de Silva (koncern) i Klausa Bischoffa (marka) – językowi formy z wyraźnymi, poziomymi elementami z przodu i z tyłu, czystemu prowadzeniu linii i mocno zaznaczonej linii „barków”, Polo wygląda znacznie doroślej i bardziej sportowo, niż wiele innych modeli z jego klasy. Charakterystyczny design z wyraźnie narysowanymi liniami został teraz doprecyzowany i wyostrzony. Styliści zmodyfikowali szczególnie przód i tył nadwozia. Wyjątkowy charakter nadają nowemu Polo zaprojektowane na nowo reflektory i tylne światła. Nowy Volkswagen ma 3.972 mm długości (+ 2 mm), 1.682 mm szerokości (bez lusterek zewnętrznych) i 1.453 mm wysokości.
Przód nadwozia Przednia część nadwozia, dzięki nowemu kształtowi zderzaka i większemu dolnemu wlotowi powietrza, stała się wyraźnie bardziej trójwymiarowa i sportowa. Nowa chromowana listwa ozdobna łączy oba reflektory przeciwmgielne i optycznie poszerza Polo. Jednocześnie dzięki tej listwie optyczny punkt ciężkości przesunął się ku dołowi. Chromowana linia akcentuje także formalne włączenie osłony chłodnicy w design świateł, łącząc środki reflektorów Polo Comfortline i Highline z horyzontalnym układem osłony chłodnicy.
Diodowe reflektory Wraz z najnowszą generacją Polo, do tej serii modeli wprowadzona została innowacyjna technologia świateł. Najbardziej zaawansowany wariant reflektorów Polo jest w pełni diodowy, co stanowi nowość w tej serii i w całej klasie. Podwójne reflektory LED o awangardowej stylistyce są natychmiast rozpoznawalne, nawet z daleka. Światło emitowane przez diody jest bardziej białe i bardziej zbliżone do światła dziennego, niż światło ksenonowe, również mniej męczy oczy podczas podróży o zmroku i w nocy. Reflektory LED dostępne są dla Polo Comfortline, Highline i GTI.
Tył nadwozia Stylistyczne modyfikacje oraz wyraźny, poziomy podział, a także dłuższe wycięcie na tablicę rejestracyjną w zderzaku podkreśliło szerokość nadwozia. Trapezowy kontur tego obszaru rozciąga się w kierunku tylnych kół. Także tylne światła odblaskowe, przeniesione na zderzak, akcentują szerokość samochodu. Nową formę otrzymały również światła tylne.
Sylwetka Z boku nowe Polo można rozpoznać po sześciu nowych (z łącznie dziesięciu) obręczach ze stopu metali lekkich. Nowością w programie są seryjne, obręcze dla Polo Comfortline (15 cali) oraz Polo Highline (15 cali). Jako opcję można zamówić również nowe obręcze 17-calowe. Do tego dochodzą kolejne nowe felgi ze stopu metali lekkich dla wariantów modelu Polo BlueMotion (15 cali) i CrossPolo (17 cali). Dla wersji Trendline zaprojektowana została nowa osłona na seryjne, 14-calowe obręcze stalowe.
Osiem nowych kolorów Z 15 kolorów lakierów oferowanych dla nowego Polo, osiem jest nowych: biały Pure, szary Urano, niebieski Silk metalik (dotychczas kolor dostępny wyłącznie dla Polo BlueGT), czerwony Sunset metalik, niebieski Cornflower, niebieski Clear Water metalik (specjalny lakier dla Polo BlueMotion) oraz pomarańczowy Honey metalik i beżowy Titanium metalik (kolory dla CrossPolo).
Nowe wnętrze Polo
Nowy układ wskaźników i konsoli środkowej. We wnętrzu najmłodszego Polo wprowadzono liczne ulepszenia. Obok nowych, trójramiennych kierownic z klasy Golfa, uwagę zwracają nowe zegary w tubach. Wskaźniki utrzymane w charakterystycznej stylistyce Volkswagena są dopracowane w każdym szczególe. Nowy układ obsługi konsoli środkowej jest niezwykle logiczny i przejrzysty. W górnej części, poniżej wlotów wentylacji, znajduje się listwa funkcyjna z dziewięcioma przyciskami (wcześniej siedmioma). Na środku znajduje się przycisk świateł awaryjnych.
Nowe systemy radiowe i nawigacyjne Na kolejnym poziomie płaszczyzny obsługi w konsoli środkowej umieszczony został dobrze widoczny moduł Infotainment. Najnowsze Polo, jako pierwszy Volkswagen, otrzymało drugą generację „modułowych” systemów radiowych i nawigacyjnych (MIB). Do wyboru są cztery urządzenia z ekranem dotykowym. Model Composition Touch wyposażony jest w 5-calowy wyświetlacz monochromatyczny, złącza SD i AUX-IN oraz głośniki z przodu. Bogatszym modelem jest Composition Colour, z 5-calowym, kolorowym wyświetlaczem, dwoma dodatkowymi głośnikami z tyłu, napędem CD (z funkcją MP3/WMA) oraz anteną z dualnym systemem odbioru. Kolejny wariant to Composition Media. Obejmuje on między innym złącze USB i 6,5-calowy, kolorowy wyświetlacz z czujnikami zbliżeniowymi, złącze telefoniczne Bluetooth, JPEG-Viewer do wgrywania obrazów oraz – jako wyposażenie dodatkowe – funkcję obsługi głosowej. Najbardziej zaawansowanym urządzeniem z nowej generacji systemów Infotainment jest Discover Media. Posiada te same funkcje, co Composition Media i dodatkowo system nawigacji. Opcjonalnie można rozszerzyć te systemy o funkcję integracji iPoda (MEDIA-IN) oraz kamerę cofania (od wersji Composition Colour).
MirrorLink™ udostępnia aplikacje Jako nowość w Polo, w połączeniu z systemami Infotainment Composition Media i Discover Media, dostępny będzie jako opcja MirrorLink™. Pozwoli on w przyszłości prezentować i obsługiwać treści ze smartfona także na ekranie dotykowym systemu Infotainment w Polo. Aby uniknąć dekoncentracji kierowcy, podczas jazdy będzie można korzystać wyłącznie ze specjalnie wybranych aplikacji. Volkswagen będzie na przykład oferować aplikacje korzystające nie tylko ze współrzędnych geograficznych z nawigacji, lecz także z danych pojazdu, jak prędkość obrotowa, prędkość jazdy i poziom paliwa w zbiorniku. Możliwe będzie także korzystanie z aplikacji niepowiązanych bezpośrednio z samochodem, jak radio internetowe lub aktualne wiadomości, o ile będą one współpracowały z MirrorLink™. Aby poprawić jakość odbioru, a jednocześnie zredukować promieniowanie elektromagnetyczne wytwarzane przez telefony komórkowe, smartfon może być połączony bezprzewodowo z anteną zewnętrzną Polo (w przypadku złącza do telefonu komórkowego Comfort). Wystarczy wtedy włożyć telefon na półkę na konsoli środkowej. Do ładowania baterii służy wtyczka USB.
Nowe sterowanie klimatyzacją i chromowane listwy Specjaliści od stylistyki wnętrza zoptymalizowali także elementy obsługowe klimatyzacji (manualnej lub automatycznej). Znajdują się one poniżej systemów Infotainment. Natomiast chromowane listwy w poszyciu drzwi, przy wlotach wentylacji i wokół konsoli dźwigni zmiany biegów podkreślają wysoką klasę wnętrza.
Wyposażenie seryjne
Podobnie jak przy dotychczasowym modelu, także Polo z roku 2014 będzie oferowane w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline i Highline (kolejne wersje, jak BlueGT, GTI, BlueMotion i Cross pojawią się później).
Do wyposażenia seryjnego Polo Trendline należeć będą: ESP, światła do jazdy dziennej, 14-calowe obręcze kół (stalowe), dzielona tylna kanapa, podwójna podłoga w bagażniku, nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy, centralny zamek z pilotem oraz wskaźnik ciśnienia w oponach.
Wyposażenie Polo Comfortline będzie obejmować: 15-calowe obręcze stalowe, Pakiet elementy skórzane (kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów obszyte skórą), elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, system Start-Stop (dla silników BMT).
Polo Highline będzie wyposażone seryjnie w: 15-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, światła przeciwmgielne, podłokietnik, sportowe fotele, kierownicę multifunkcyjną, komputer pokładowy, klimatyzację Climatic, radio Composition Touch oraz system rozpoznający zmęczenie kierowcy.
Jako opcja dostępne będą takie nowe elementy, jak elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, automatycznie włączające się światła oraz kamera cofania. Podobnie jak poprzednik, nowy Polo będzie oferowany także z dużym, panoramicznym otwieranym dachem.