W 2014 roku Volkswagen wprowadzi do oferty w Polsce aż 9 nowych modeli. Pierwszą z premier jest pokazany wczoraj po raz pierwszy w naszym kraju Golf R. Jest to najszybszy seryjnie produkowany Golf, jaki kiedykolwiek powstał. Równolegle do ofensywy produktowej, Volkswagen będzie angażował się w aktywności sportowe. W kwietniu rozpocznie się kolejny sezon innowacyjnego pucharu Volkswagen Castrol Cup, w czerwcu natomiast zorganizowany zostanie Rajd Polski, który będzie rundą Rajdowych Mistrzostw Świata WRC.
Miniony rok był dla marki Volkswagen bardzo udany. Po świetnych wynikach sprzedaży, wielu nagrodach, marka w bieżącym roku nie zwalnia tempa, zapowiadając cały szereg premier.
9 premier Volkswagena
Pierwsza premiera – Golf R: W 2013 roku zadebiutowały: Golf GTI, Golf GTD i Golf Variant. Wczoraj po raz pierwszy w Polsce zaprezentowany został nowy okręt flagowy tej serii modeli – Golf R. To sportowe auto jest napędzane nowym, 300-konnym silnikiem TSI (221 kW), mocniejszym o 30 KM i jednocześnie oszczędniejszym o 18 procent, w porównaniu z jego poprzednikiem. Moc przenoszona jest na drogę przez stały napęd na wszystkie koła 4MOTION. O doskonałą dynamikę dba także zmodyfikowane sportowe zawieszenie (obniżone o 20 mm), nowy progresywny układ kierowniczy oraz funkcja ESC Sport z możliwością całkowitej dezaktywacji, na przykład na torze wyścigowym.
Wśród opcjonalnych elementów wyposażenia znajduje się m.in. udoskonalona adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC z funkcją wyboru profilu jazdy i nowym trybem Race. Golf R imponuje osiągami, z manualną skrzynią biegów potrzebuje na przyspieszenie do 100 km/h zaledwie 5,1 sekundy (poprzednik: 5,7 s), z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG) ten klasyczny sprint zajmuje Golfowi R tylko 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
Mimo doskonałych osiągów jezdnych i mocy zwiększonej o 30 KM, udało się obniżyć zużycie paliwa z 8,5 litra u poprzednika do 7,1 l/100 km. Emisja CO2 obniżyła się analogicznie ze 199 g/km do 165 g/km. Jeszcze oszczędniejszy jest Golf R, jeżeli zamontowana jest w nim opcjonalna, 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG); w tym przypadku znormalizowane spalanie wynosi 6,9 l/100 km (159 g/km CO2). W porównaniu z poprzednikiem z DSG (8,4 l/100 km) oszczędność wynosi 1,5 l/100 km, czyli 18 procent.
Druga premiera – nowe Polo: W Polsce zadebiutował Golf R, natomiast w Wolfsburgu swoją światową premierę ma nowe Polo, które zastępuje wersję z tytułem CotY 2010. Samochód wizualnie zmieni się w niewielkim stopniu, niemniej wzbogacony zostanie o szereg innowacyjnych systemów, które poprawią komfort i bezpieczeństwo prowadzenia. W Polsce nowe Polo dostępne będzie w maju.
Trzecia premiera – Golf Sportsvan: W czerwcu zadebiutuje Golf Sportsvan. Ten wszechstronny Volkswagen stanowi połączenie auta kompaktowego i vana, oferuje więcej przestrzeni dla rodziny, pracy i aktywnego spędzania wolnego czasu. Golf Sportsvan dysponuje między innymi bardzo przestronnym, dającym wiele możliwości aranżacji wnętrzem (tylna kanapa przesuwa się o 180 mm, pojemność bagażnika wynosi ponad 1.500 litrów) i najnowocześniejszymi systemami wspierającymi kierowcę.
Do systemów tych należy dostępny po raz pierwszy w Golfie Blind Spot Sensor z asystentem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego. Przy wyjeżdżaniu tyłem z miejsca parkingowego system rozpoznaje pojazdy zbliżające się z boku, bardzo często niewidoczne dla kierowców. W przypadku zagrożenia kolizją, system automatycznie zainicjuje awaryjne hamowanie. Suma zastosowanych rozwiązań sprawia, że Sportsvan łączy wszystko, co najlepsze w hatchbackach, kombi i vanach, tworząc nowy i uniwersalny samochód z usportowionym charakterem. Polski rynek samochodowy wzbogaci się zatem o jeden z najbardziej wszechstronnych samochodów w klasie kompaktowej.
Czwarta premiera – e-Golf: Elektryczny Golf zadebiutuje w Polsce w lipcu. Nieemitujące spalin samochody elektryczne Volkswagena są produkowane w tych samych zakładach, w których wytwarza się ich odpowiedniki z silnikami spalinowymi.
Napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 85 kW/115 KM e-Golf osiąga już w chwili uruchomienia maksymalny moment 270 Nm. Dzięki temu po 10,4 sekundy osiąga 100 km/h. Prędkość tego pięciomiejscowego pojazdu jest elektronicznie ograniczona do 140 km/h. e-Golf jest pierwszym Volkswagenem, w którym zastosowano reflektory LED. Wrażenie robi zużycie energii, na przejechanie 100 km samochód potrzebuje 12,7 kWh. Przy cenie prądu 0,56 zł za kWh (średnia cena prądu w Polsce, stan na 02.01.2014 r.) pokonanie 100 kilometrów kosztuje w przypadku e-Golfa 7,11 zł. Zasięg jakim będzie dysponował elektryczny Golf to 190 km, zatem doskonale nadaje się do codziennej, miejskiej eksploatacji.
Piąta premiera – Scirocco: Trzecia, aktualna generacja Scirocco zadebiutowała w 2008 roku, jest bezpiecznym samochodem sportowym na każdy dzień roku. Po sześciu latach od debitu, w lipcu dostępna będzie odświeżona wersja tego niezwykle popularnego w Polsce coupe.
Szósta premiera – e-up!: e-up! będzie drugim w pełni elektrycznym modelem Volkswagena oferowanym w polskich salonach. Model ten zadebiutuje we wrześniu.
Podobnie jak e-Golf, także e-up! jest samochodem pięciodrzwiowym i w pełni nadaje się do codziennej eksploatacji w mieście. Zużywa on zaledwie 11,7 kWh energii na 100 km. Jest zatem mistrzem świata w dziedzinie efektywności. Przy średniej cenie energii elektrycznej 0,56 zł za kWh (średnia cena prądu w Polsce, stan na 02.01.2014 r.), przejechanie 100 km kosztuje tylko 6,55 zł.
Za napęd tego nowoczesnego kompaktowego auta są odpowiedzialne: silnik elektryczny (60 kW/82 KM), bateria litowo-jonowa zamontowana w podłodze między osiami oraz układ elektroniki mocy. Siła napędowa silnika elektrycznego jest przenoszona na przednie koła przez 1-biegową przekładnię. Zasięg rozwijającego moc 60 kW/82 KM i prędkość maksymalną 130 km/h e-up! wynosi – w zależności od stylu jazdy i obciążenia – między 120 a 160 kilometrów. Przy bardzo niskich temperaturach powietrza wartości te mogą być mniejsze. Szczególnie w mieście i dla większości osób dojeżdżających do pracy zasięg ten jest jednak w pełni wystarczający. Badania niemieckiego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast wykazały, że prawie 80 procent wszystkich kierowców w Niemczech, od osób dojeżdżających do pracy po osoby często podróżujące, przejeżdża dziennie mniej, niż 50 kilometrów.
Siódma premiera – Jetta: W październiku 2014 roku Volkswagen wprowadzi do oferty odświeżoną Jettę. Model ten w obecnej wersji na rynku jest od 2011 roku, swoimi rozmiarami wpisuje się w lukę między Golfem a Passatem. Samochód spodoba się kierowcom lubiącym sedany o niepowtarzalnym designie, komforcie, bezpieczeństwie i wysokiej jakości.
Ósma premiera – Touareg:Również w październiku zadebiutuje odświeżony Touareg. Gdy w 2010 roku swoją premierę miał aktualny model, był on najbardziej innowacyjnym pod względem technicznym modelem Volkswagena od czasu istnienia marki. Dysponował o prawie 20 procent oszczędniejszym układem napędowym oraz szeroką ofertą nowych systemów wspomagających kierowcę i zwiększających bezpieczeństwo. Wersja z silnikiem wysokoprężnym – Touareg V6 TDI
– spalając średnio 7,4 litra uzyskiwała najlepsze wartości zużycia paliwa
w segmencie samochodów terenowych. Nowy model będzie posiadał jeszcze więcej nowoczesnych systemów, będzie jeszcze bardziej oszczędny i ekologiczny.
Dziewiąta premiera – nowy Passat: Ostatnia tegoroczna premiera będzie najważniejszą. Passat, który zadebiutuje na przełomie listopada i grudnia będzie całkowicie nowym samochodem. Zbudowany zostanie na platformie MQB i wyposażony będzie w szereg innowacyjnych systemów. Jego masa zostanie znacznie zmniejszona, a zużycie paliwa obniżone – mimo to poprawie ulegną osiągi. Samochód zadebiutuje w wersjach Limousine oraz Variant.
Volkswagen Castrol Cup
Puchar Volkswagen Castrol Cup zadebiutował w minionym roku. Dzięki innowacyjnej formule i międzynarodowej stawce zawodników, puchar stał się popularny nie tylko w Polsce, ale był rozpoznawalny również za granicą. Za organizację pucharu odpowiadają spółki Volkswagen Racing Polska oraz Volkswagen Group Polska, sponsorem tytularnym jest firma Castrol.
W 2014 roku rozegranych zostanie 14 wyścigów podczas 7 rund, w pięciu krajach. Kalendarz zawodów przedstawia się następująco:
- Runda 25 – 27 kwietnia – Hungaroring
- Runda 23 – 25 maja – Lausitzring
- Runda 13 – 15 czerwca – Poznań
- Runda 08 – 10 sierpnia – Most
- Runda 22 – 24 sierpnia – Slovakiaring
- Runda 12 – 14 września – Brno
- Runda 26 – 28 września – Poznań
Auta w porównaniu z minionym rokiem zostaną poddane kilku modyfikacjom: oprócz zmian w zawieszeniu i nowych elementów aerodynamicznych, zwiększona zostanie moc samochodów. Podobnie jak w 2013 roku Golfy będą wyposażone w system Push-to-Pass, który zwiększa moc silników o 50 KM, dzięki czemu wyścigi są bardziej widowiskowe.
Elementy pucharu, które się sprawdziły, takie jak profesjonalna telemetria czy program wymiany młodych talentów pomiędzy seriami Volkswagena na całym świecie nadal będą obowiązywały. Również w tym sezonie organizator będzie odpowiadał za przygotowanie samochodów do wyścigu i za całą logistykę.
Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC
Zespół z Wolfsburga przystępował do rywalizacji w ubiegłorocznych mistrzostwach świata z pozycji absolutnego debiutanta, mimo to zdecydowanie zwyciężył w całym cyklu. Volkswagen jako jedyny w historii w pierwszym sezonie startów wywalczył praktycznie wszystko, co było do zdobycia – indywidualne tytuły mistrzowskie w kategorii kierowców i pilotów oraz tytuł w klasyfikacji producentów. Do tego dochodzi jeszcze styl, w jakim zespół zdominował mistrzostwa świata. Zawodnicy Volkswagena zwyciężyli w dziesięciu z trzynastu rozegranych rajdów, a Sébastien Ogier zapewnił sobie tytuł mistrzowski na trzy rundy przed końcem zmagań, tytuł mistrzów konstruktorów padł łupem Volkswagena również przed zakończeniem sezonu, bowiem już podczas Rajdu Hiszpanii.
Poprzeczka przed tegorocznym sezonem zawieszona została bardzo wysoko. Zespół przygotowywał się do niego bez żadnej taryfy ulgowej. „Chcemy obronić tytuły mistrzowskie w 2014 roku, a to oznacza: żadnej przesady albo zaniedbań, lecz nadal maksymalną koncentrację i wolę zwycięstwa. Jeżeli zespół weźmie sobie to do serca, możemy w tym roku być jeszcze lepsi. Naturalnie nie będzie łatwo.” – powiedział prof. dr Martin Winterkorn, Prezes Zarządu Volkswagen AG.
W tegorocznym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata znalazł się Rajd Polski, który zostanie rozegrany w Mikołajkach w okresie od 27 do 29 czerwca. Pełen kalendarz Rajdowych Mistrzostw Świata w sezonie 2014 przedstawia się następująco:
- Rajd Monte Carlo 14 – 19 stycznia
- Rajd Szwecji 05 – 08 lutego
- Rajd Meksyku 06 – 09 marca
- Rajd Portugali 03 – 06 kwietnia
- Rajd Argentyny 08 – 11 maja
- Rajd Włoch 06 – 08 czerwca
- Rajd Polski 27 – 29 czerwca
- Rajd Finlandii 01 – 03 sierpnia
- Rajd Niemiec 22 – 24 sierpnia
- Rajd Australii 12 – 14 września
- Rajd Francji 03 – 05 października
- Rajd Hiszpanii 24 – 26 października
- Rajd Wielkiej Brytanii 14 – 16 listopada