Jeep Cherokee jest samochodem typu SUV klasy średniej w gamie modelowej Jeepa. Całkowicie nowa, czwarta już generacja Cherokee, oferuje swoim Klientom „odświeżoną” interpretację stylu życia „Jedź dokąd chcesz i rób, co Ci się podoba” wyznawanego przez tę legendarną markę rodem z USA.
Sceną europejskiego debiutu nowego Jeepa Cherokee, napędzanego ekonomicznym, 2.0-litrowym turbodieslem MultiJet II w tandemie z nową, dziewięciostopniową automatyczną skrzynią przekładniową jest tegoroczny 84. Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie.
Nowy Jeep Cherokee wyraźnie podnosi poprzeczkę w swym segmencie, a do jego cech charakterystycznych należy elegancki, lecz atletyczny design, udoskonalone właściwości jezdne i wyższa dynamika jazdy szosowej, legendarna sprawność napędu Jeep 4×4 i kunsztowny wystrój wnętrza oraz szereg innowacyjnych technologii. Do jego zalet należy także oszczędność zużycia paliwa oraz bogate wyposażenie z zakresu komfortu. Efektem pięciogwiazdkowego poziomu bezpieczeństwa i doskonałości systemów wspomagających jest tytuł „najlepszego w swej klasie” – przyznany przez Euro NCAP w kategorii Small Off Road 4×4.
Skonstruowany do jazdy w dowolnych warunkach podłoża nowy Jeep Cherokee stanowi syntezę stylistycznej innowacji z markową tradycją oraz legendarnym potencjałem napędu 4×4 i światem wiodących technologii. Elementy te znajdują swój pełny wyraz w wersji modelowej Cherokee Limited oraz swoistym „alter ego terenowego specjalisty” w wersji Trailhawk.
Nowa generacja Cherokee oferowana jest zarówno w konfiguracji napędu 4×2, jaki 4×4 z ofertą trzech nowych, zaawansowanych systemów napędu 4×4, by zapewnić modelowe własności trakcyjne w terenie w dowolnych warunkach jazdy.
Jest to również pierwszy SUV klasy średniej z odłączanym napędem osi tylnej, celem obniżenia strat energii (gdy funkcjonalność 4×4 nie jest potrzebna) oraz zużycia paliwa. Przełączanie napędu pomiędzy 4×2 a 4×4 następuje automatycznie bez ingerencji kierowcy, umożliwiając nieprzerwane zarządzanie przekazywanym na koła momentem obrotowym zależnie od sytuacji.
Nowy Jeep Cherokee docierać zacznie do europejskich dealerów Jeepa począwszy od drugiego kwartału bieżącego roku w wersjach modelowych Longitude, Limited i Trailhawk. Podstawową jednostką napędową będzie ekonomiczny, 2,0-litrowy turbodiesel o mocy 170 KM w tandemie z nowej konstrukcji, dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów, która stanowi prawdziwą nowość w segmencie SUV klasy średniej. Wersja140-konna tego silnika oferowana będzie w parze z sześciostopniową przekładnią manualną. W europejskiej gamie modelowej Cherokee oferowany będzie także silnik benzynowy V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra wraz 9-stopniową, automatyczną skrzynią przekładniową. Na rynkach Rosji oraz Bliskiego Wschodu oferowana będzie ponadto wersja modelowa Sport napędzana czterocylindrowym (R-4) silnikiem benzynowym 2.4 Tigershark MultiAir, który współpracuje z tym samym automatem 9-stopniowym.
DESIGN
Obok awangardowej i rewolucyjnej linii nadwozia nowy Jeep Cherokee wyróżnia się jakością wykonania klasy światowej w połączeniu z ekskluzywnością stosowanych technologii. Płynność i smukłość linii nadwozia zdradza futurystyczną wręcz orientację designu Jeepa, akcentując aerodynamiczną doskonałość karoserii bez szkody dla stylistycznego dziedzictwa tej marki.
Inspiracją dla designerów Jeepa był imperatyw stworzenia pojazdu, który kierując markę Jeep ku nowej erze zachowałby jednocześnie swą funkcjonalność bez uszczerbku dla esencji markowego DNA. Zamierzoną aerodynamikę nowego Cherokee akcentują płynne i wycyzelowane linie nadwozia, które w swej dolnej części nawiązuje do legendarnej sprawności w terenie, charakteryzującej wszystkie pojazdy z logo Jeep. „Sylwetka” Cherokee 2014 nabrała swoistej masywności, która w kombinacji z agresywnym rozmiarem kół narzuca dominującą obecność na drodze. Istotnym elementem najwyższej w klasie dzielności w są korzystne kąty najazdu i zejścia.
Kluczowym elementem stylizacji przodu Cherokee MY 2014 jest spadzista pokrywa komory silnika w stylu „waterfall” zwieńczona charakterystyczną siedmiodzielną atrapą chłodnicy ze spiczastym poziomym przetłoczeniem – na wzór klasycznych już modeli Jeepa. Współczesną interpretacją markowej tradycji designu stała się dobitnie zarysowana pokrywa komory silnika, rozdzielająca przednie błotniki nadwozia.
W nowym Cherokee intensywne zastosowanie znalazła zaawansowana technologia LED. Przemyślanym akcentem niezwykłych proporcji przedniej części pojazdu są wąskie światła do jazdy dziennej (DRL) oraz umieszczone poniżej podłużne reflektory ksenonowe(opcja wyposażenia,standard w wersji modelowej Limited na wybranych rynkach).
Charakterystycznym elementem bocznym nadwozia są typowe dla stylistyki Jeepa, trapezoidalne nadkola. Integralna część tyłu karoserii stanowią światła zespolone LED, nadające bryle pojazdu solidności i harmonii. Ich kształt niejako łączy „górę” i „dół” klapy tylnej w formie zazębiającego się horyzontalnie akcentu graficznego, jako rodzaj szczególnej identyfikacji nowego Cherokee. Podobną rolę pełnią lampy przeciwmgielne i elementy odblaskowe zabudowane w zderzaku tylnym.
Nowy Jeep Cherokee wyposażony jest w 17-calowe (Longitudei Trailhawk) lub 18-calowe (Limited) obręcze kół, dające pewność bezpiecznej trakcji w warunkach podłoży mokrych i ośnieżonych. Dostępne jako opcja we wszystkich wersjach modelowych, podwójne okno dachowe z napędem elektrycznym i blendą słoneczną CommandView pozwala posmakować przyjemności rozkoszy jazdy z „widokiem na niebo”. Okno dachowe CommandView rozciąga się od szyby czołowej aż po tyłs amochodu i umożliwia wygodną obserwację otoczenia zarówno w terenie, jak i podczas jazdy szosowej.
Nowe wnętrze klasy Premium
Wprowadzony niedawno na rynki światowe Grand Cherokee 2014 wyznaczył nowe kierunki dla wystroju wnętrz, z czego w pełni korzysta także Jeep Cherokee.
W nowoczesnej i komfortowej kabinie dominuje wysmakowany design obejmujący starannie rzeźbione kształty oraz markowe akcenty stylizacyjne, wykonane w sposób kunsztowny z materiałów o wysokiej jakości. Całość wystroju kabiny pasażerskiej nastawiona jest na maksymalną wygodę jazdy w otoczeniu użytecznej i łatwej do obsługi technologii oraz praktycznych schowków na podręczne drobiazgi.
Tradycja i dziedzictwo marki Jeep stanowiły inspirację także i dla projektantów nowego wnętrza Cherokee. Koncepcja wystroju czerpie z klasyki Jeepa, nawiązując do kształtu trapezoidalnych nadkoli karoserii. Oprawę konsoli centralnej odwzorowano z zarysu atrapy chłodnicy wojskowego Jeep-Willysa 1940 jako kontynuację „języka” stylistyki „większego brata” Grand Cherokee. Niemal wszystkie miejsca wystawione na dotyk kierowcy czy pasażerów, parapety drzwi, centralny podłokietnik oraz nakładkę deski rozdzielczej wykonano z materiałów gatunku Premium. Całość tapicerki wnętrza łączy miękkość faktury wykończenia z miłym dla oka wyglądem.
Do wyposażenia standardowego należy wyściełana winylem osłona zestawu wskaźników, której stylowe przeszycia powtórzono na podłokietniku centralnym oraz podłokietnikach drzwiowych.
Nowy Jeep Cherokee oferowany jest w trzech odmianach wystroju wnętrza, inspirowanych egzotyką krajobrazów różnych miejsc świata, m.in. Maroka, Wielkiego Kanionu Kolorado i włoskiego Wezuwiusza. Ergonomicznie profilowane fotele zapewniają doskonałe podparcie ciała siedzących i dostępne są z opcją pamięci ustawieńo raz podgrzewania i wentylowania. Siedzenia pokryte są materiałem tkaninowym Premium (wersja modelowa Cherokee Longitude), gatunkową skórą Nappa w wersji Limited oraz Trailhawk, dla której dostępna jest także kombinacja materiałowo-skórzana (Premium Cloth/Nappa). Dzieloną i składaną 60/40 kanapę tylną można przesuwać w poziomie dla wyższego komfortu pasażerów lub zwiększenia pojemności ładunkowej.
W ramach opcji dostępne są także ekskluzywne elementy wyposażenia w postaci obszytej skórą i podgrzewanej kierownicy oraz modułu bezprzewodowego (indukcyjnego) ładowania energią podręcznych urządzeń elektronicznych.
Wnętrze nowego Cherokee zaprojektowano z myślą o funkcjonalności, stąd też obecność szeregu przemyślanych i praktycznych schowków. I tak na przykład wygodnym miejscem na drobiazgi jest poręczna, zamykana skrytka u szczytu konsoli centralnej,a składany na płasko fotel pasażera posiada odchylane siedzisko, otwierające ukrytą wnękę na cenniejsze przedmioty.
INŻYNIERIA
Systemy napędu 4×4 według motto Jeepa „Jedź, gdzie chcesz”.
Jako samochód „na każdą pogodę i każdy teren” Jeep Cherokee 2014 wynosi legendarny potencjał off-roadowy Jeepa na kolejny poziom doskonałości, a jego oferta wyposażenia obejmuje trzy innowacyjne systemy napędu 4×4 zapewniające optymalne osiągi w dowolnych warunkach jazdy: jednostopniowy, w pełni automatyczny Jeep® Active Drive I, system dwustopniowy Jeep® Active Drive II oraz Jeep® Active Drive Lock dla zarządzania momentem obrotowym z wykorzystaniem blokowania tylnego mechanizmu różnicowego oraz reduktora terenowego.
Nowy Cherokee to również pierwszy SUV klasy średniej z odłączanym napędem osi tylnej, celem obniżenia strat energii (gdy funkcjonalność 4×4 nie jest potrzebna) oraz zużycia paliwa. Przełączanie napędu pomiędzy 4×2 a 4×4 następuje automatycznie bez ingerencji kierowcy, umożliwiając nieprzerwane zarządzanie przekazywanym na koła momentem obrotowym zależnie od sytuacji.
Jeep Active Drive I
Oferowany w wersjach modelowych Cherokee Longitude i Limited system ten posiada jednostopniowy moduł transferu mocy (PTU), która działa automatycznie i zapewnia płynność aktywacji napędu 4×4 przy dowolnej prędkości jazdy. Układ ten nie wymaga ingerencji czy udziału ze strony kierowcy i samoczynnie koryguje zjawisko znoszenia podczas dynamicznej jazdy, pozwalając skuteczniej panować nad pojazdem w sytuacjach pod- i nadsterowności. Do optymalizacji rozdziału mocy na kołach Jeep Active Drive I wykorzystuje system kontroli trakcji przy pomocy hamulców. Napęd 4×4 załączany jest za pośrednictwem w pełni zmiennego mokrego sprzęgła w obudowie tylnego mechanizmu różnicowego. Sprzęgło kontroluje odpowiedni transfer momentu obrotowego stosownie do różnych warunków eksploatacyjnych, m.in. na podłożu o niskiej przyczepności, podczas agresywnego przyspieszania czy dynamicznej jazdy. Zastosowanie złożonych algorytmów współdziałających z systemem elektronicznej stabilizacji jazdy (ESC)pozwala podnieść bezpieczeństwo prowadzenia w warunkach zagrożenia utraty przyczepności do nawierzchni.
Jeep Active Drive II
Dostępny w późniejszym terminie do wersji Cherokee Limited system pozwala kontrolować rozdział momentu obrotowego na obie osie przy pomocy dwustopniowego modułu transferu mocy PTU z reduktorem terenowym. W trybie 4WD Low system ten umożliwia zblokowanie osi przedniej i tylnej celem zwiększenia mocy dostępnej na kołach przy niskich prędkościach jazdy oraz podwyższenia siły pociągowej (holowania przyczepy). Przełożenie 2,92:1 reduktora terenowego umożliwia zwiększenie zdolności pokonywania wzniesień i podjazdów, sprawdza się również w przypadku konieczności pełzania podczas trudnej jazdy w terenie. Celem efektywnej modyfikacji rozdziału mocy na koła zachowujące maksimum przyczepności do podłoża, Jeep Active Drive II współpracuje z systemem kontroli trakcji Selec-Terrain, modułem sterującym skrzyni biegów oraz systemem ESC.
Jeep Active Drive Lock
Wyposażenie standardowe wersji Trailhawk, układ ten łączy wszystkie zalety systemu Jeep Active Drive II z dodatkową możliwością blokowania tylnego mechanizmu różnicowego do jazdy w warunkach skalistych lub ekstremalnych szlaków terenowych. Celem maksymalizacji własności trakcyjnych blokada tylnego mechanizmu różnicowego aktywowana może być ręcznie po załączeniu reduktora terenowego lub automatycznie – po wybraniu trybu „Rock” (jazda w warunkach skalistych).
Wszystkie warianty napędu 4×4 nowego Cherokee skojarzone są ze stosowanym już od pewnego czasu systemem zarządzania trakcją Jeep Selec-Terrain działającym w czterech trybach: Auto, Snow (śnieg), Sport i Sand/Mud (piach/błoto); piąty tryb Rock (skały) dostępny jest w wersji Trailhawk.
Obok optymalizacji napędu 4×4, Selec-Terrain pozwala jednym przyciskiem wybrać najlepszą charakterystykę przenoszenia napędu na różnorodnych podłożach w warunkach jazdy szosowej i terenowej. Selec-Terrain potrafi koordynować i optymalizować 12 systemów, w tym modułu sterującego silnikiem i układem hamulcowym, elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), modułu sterującego skrzyni biegów oraz systemu Selec-Speed Control.
System Selec-Speed Control to nowość w Cherokee. Obejmuje podsystemy kontroli wjazdu Hill Ascent Control i zjazdu Hill Descent Control, umożliwiając pokonywanie stromizn przy minimalnym wysiłku kierowcy. System ESC steruje momentem obrotowym silnika i ciśnieniem w układzie hamulcowym pozwalając utrzymać pożądaną prędkość podczas podjazdów i zjazdów w terenie i przejazdu przez przeszkody terenowe, umożliwiając kierowcy koncentrację na prowadzeniu samochodu. Dostępny tylko w wersji modelowej Trailhawk i działający w trybie 4-Low system Selec-Speed aktywowany jest przyciskiem systemu Selec-Terrain. Wybieranie prędkości jazdy w zakresie 1,6-8,5 km/h odbywa się ruchem +/- dźwigni sektora skrzyni biegów.
Pierwsza w segmencie 9-biegowa skrzynia automatyczna
Jako pierwszy samochód segmentu SUV klasy średniej, nowy Jeep Cherokee wyposażony jest seryjnie w dziewięciostopniową automatyczną skrzynię przekładniową, która współpracuje zarówno z 2,0-litrowym turbodieslem o mocy 170 KM, jak i silnikami benzynowym oferowanymi w gamie modelowej. Dziewięciostopniowa skrzynia automatyczna zapewnia wyjątkową wprost kulturę zmiany przełożeń i ich szeroki wybór pod kątem optymalizacji przyspieszeń oraz obniżenia poziom emisji spalin i zużycia paliwa. Do jej zalet należy ponadto większy potencjał agresywnego startu stojącego w połączeniu z elastycznością i płynnością transferu mocy przy prędkościach autostradowych.
Nowa, sterowana elektronicznie skrzynia 9-biegowa pozwala zmieniać mapę przełożeń w trakcie jazdy z możliwością manualnego (sekwencyjnego) wyboru biegów w systemie Electronic Range Select. Do optymalizacji płynności oraz punktów zmiany zakresów pracy pod kątem ekonomiki paliwowej, osiągów i warunków jazdy służy ponad 40 map schematu zmiany przełożeń. „Inteligentne” oprogramowanie uwzględnia także czynniki zmienne, m.in. przebieg momentu obrotowego, przypadki redukcji biegu (kick-down), przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności do podłoża. Strategia pracy przekładni uwzględnia także parametry uzupełniające, m.in. temperaturę zewnętrzną, prędkość jazdy oraz działanie ESC. Efektem jest idealne dostosowanie pracy skrzyni do dynamiki niemalże każdego stylu prowadzenia pojazdu.
9-biegowa skrzynia automatyczna pozwala zmniejszyć zużycie paliwa poprzez poszerzenie zakresu przełożeń i wydajności pracy oraz poprzez dobór możliwie najniższej prędkości obrotowej silnika podczas jazdy miejskiej i autostradowej. Większa liczba przełożeń to także możliwość ograniczenia „szarpnięć” kojarzonych zazwyczaj podczas zmiany biegów na wyższe lub ich redukcji.
Załączanie poszczególnych biegów odbywa się w sposób praktycznie niezauważalny ze względu na proporcjonalny dobór przełożeń. Skrzynia posiada cztery zestawy kół zębatych i sześć zespołów sprzęgłowo-hamulcowych, z których tylko trzy działają jednocześnie. Mniejsza liczba działających razem zespołów sprzęgłowo-hamulcowych oznacza zmniejszenie wewnętrznych strat ciernych, a więc w efekcie obniżenie zużycia paliwa.
Jednostki napędowe
Podstawową jednostką napędową nowego Cherokee na rynkach Europy będzie nowy i ekonomiczny, czterocylindrowy (R-4) turbodiesel o pojemności 2,0 litrów z bezpośrednim wtryskiem paliwa Multijet II w tandemie z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną lub sześciobiegową skrzynią manualną.
Jeep Cherokee oferowany będzie także z dwoma silnikami benzynowymi: V-6 Pentastar o pojemności 3,2 litra z dziewięciobiegową skrzynią automatyczną. Tylko na rynkach Rosji oraz Bliskiego Wschodu oferowany będzie ponadto benzynowy silnik 2.4 Tigershark MultiAir R-4. Obie benzynowe jednostki napędowe skojarzone są z automatem 9-stopniowym.
2,0-litrowy turbodiesel Multijet II z technologią Stop/Start
Nowy, ekonomiczny turbodiesel R-4 o pojemności 2,0 litrów oferowany w europejskich wersjach nowego Cherokee wyposażony jest w technologię Multijet drugiej generacji, stworzoną i opatentowaną przez Fiat Powertrain. Silnik ten skonstruowany został w technice 16-zaworowej z dwoma wałkami rozrządu w głowicy cylindrów (DOHC) napędzanymi paskiem zębatym. Zasilana systemem wtrysku common-rail o ciśnieniu roboczym 1600 bar z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii kierownic VGT jednostka ta rozwija moc 170 KM przy 3750 obr/min oraz moment obrotowy 350 Nm przy 1500 obr/min, a seryjnie występuje w parze z nową, automatyczną skrzynią 9-biegową.
Silnik ten dostępny jest także w wersji „low-output” o mocy zmniejszonej do 140 KM przy 3750 obr/min i momencie 350 Nm przy 1500 obr/min, współpracującej z manualną skrzynią sześciobiegową.
System common-rail Mutlijet II jest obecnie najbardziej zaawansowaną technologicznie metodą niezależnego sterowania wysokim ciśnieniem wtrysku (1600 bar) i precyzyjnym dozowaniem paliwa. Efektem jest doskonała kontrola prędkości obrotowej i niezwykła płynność pracy silnika we wszelkich praktycznie sytuacjach eksploatacyjnych.
Turbodiesel o pojemności 2,0 litrów wyposażony jest ponadto w technologię Start/Stop pozwalającą na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji CO2.
Nowy Cherokee to już drugi model w gamie Jeepa z zastosowaniem tego systemu. Start/Stop można dezaktywować przyciskiem na desce rozdzielczej, a status pracy S/S wskazuje ikonka w zestawie wskaźników.
Na rynkach Europy 2,0-litrowy turbodiesel z system Start/Stop dostępny będzie w wersjach modelowych Cherokee Longitude i Limited.
Silnik benzynowy Pentastar o pojemności 3,2 litra
Nowa jednostka V-6 o pojemności 3,2 litra jest pierwszą pochodną renomowanego silnika 3.6 Pentastar V-6 i podobnie jak jej wielokrotnie nagradzany „kuzyn” imponuje oszczędnym „apetytem” na paliwo, wysoką mocą oraz wyrafinowaną kulturą pracy. Ograniczenie hałasów, drgań i wibracji (NVH) wpływa na wzrost przyjemności prowadzenia, a ponadto, mimo większej mocy właściwej (85 KM z litra pojemności skokowej), silnik ten zużywa nawet o 30 procent mniej paliwa niż poprzedni V-6 o wyższej pojemności skokowej. Silnik 3.2 Pentastar V-6 rozwija moc 272 KM przy 6500 obr/min oraz moment 315 Nm przy 3500 obr/min i zapewnia imponującą siłę uciągu, pozwalającą holować przyczepę o masie 2200 kg.
Na rynkach Europy 3,2-litrowy silnik benzynowy Pentastar V-6 dostępny będzie w wersjach modelowych Cherokee Limited i Trailhawk.
Silnik benzynowy Tigershark o pojemności 2,4 litra
Ograniczony „apetyt” na paliwo i wyrafinowana kultura pracy to zalety czterocylindrowej, 16-zaworowej jednostki Tigershark MultiAir o pojemności 2,4 litra, oferowanej w nowym Cherokee wyłącznie na rynku Rosji i Bliskiego Wschodu. System „MultiAir2″ (drugiej generacji) pozwala jeszcze skuteczniej kontrolować proces spalania paliwa, przez co zmniejsza jego zużycie i emisję spalin. Silnik 2.4 MutiAir2 Tigershark R-4 rozwija moc 177 KM przy 6400 obr/min i moment obrotowy 229 Nm przy 3900 obr/min.
NADWOZIE, ZAWIESZENIE I UKŁAD KIEROWNICZY.
Podstawą konstrukcji nowego Cherokee jest modularna architektura Compact U.S. Wide (CUS-wide) rodem z FIAT Group – umożliwiająca budowanie różnych modeli samochodów na jednej bazie. Efektem wdrożenia platformy CUS-wide jest wyższa jakość produkcji i niezawodność eksploatacyjna przy ograniczeniu kosztów badawczo-rozwojowych oraz wymiany oprzyrządowania. Architektura Cherokee 2014 opiera się na wspólnych, wymiennych komponentach modularnych pozwalających odpowiednio dobierać rozstaw osii kół przednich/tylnych a także zwis przedni, długość i szerokość platformy w obrębie danej linii modelowej.
Od strony strukturalnej nadwozie nowego Cherokee składa się w około 65 procentach ze stali o dużej wytrzymałości, a swą lekkość przy wysokiej odporności mechanicznej skorupa karoserii zawdzięcza zastosowaniu kluczowych elementów tłoczonych na gorąco ze stali o dużej wytrzymałości i nadwytrzymałej.
Lepsza charakterystyka jazdy szosowej
Znakomita charakterystyka jezdna w warunkach szosowych Cherokee 2014 jest efektem szeregu innowacyjnych rozwiązań zaproponowanych przez zespół konstruktorów Jeepa. Celem lepszej artykulacji, skok zawieszenia przedniego na kolumnach MacPherson wynosi 170 mm, a tylnego wielowahaczowego typu multi-link – 198 mm. Zasługą izolowanej tylnej ramy pomocniczej zawieszenia, aluminiowej poprzecznicy przedniej oraz znakomitej sztywności skrętnej skorupy nadwozia jest lepsze wyciszenie kabiny pasażerskiej, wyższy komfort jazdy oraz ulepszona charakterystyka jezdna.
Elektroniczne wspomaganie przekładni kierowniczej (EPS) to kolejny element zmniejszający nie tylko zużycie paliwa lecz także promień skrętu – do 11 m dla modeli o napędzie 4×2 i 11,6 m dla modeli o napędzie 4×4 oraz ok. 11,9 m dla rasowego „off-roadera”, wersji Trailhawk.
BEZPIECZEŃSTWO
Bezpieczeństwo jazdy i ochrona pasażerów stanowiły element dominujący w procesie konstrukcyjnym nowego Cherokee. Był to niewątpliwie powód, dla którego jeszcze w ubiegłym roku ten SUV Jeepa klasy średniej otrzymał prestiżową, 5-gwiazdkową klasyfikację bezpieczeństwa Euro NCAP z ogólnym wynikiem 83/100. Jest to znakomite potwierdzenie ogromnego zaangażowania marki Jeep w problematykę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, stanowiąc niezbite świadectwo faktu, że nowa generacja Cherokee odpowiada obecnie najostrzejszym standardom bezpieczeństwa w skali światowej.
Również ostatnio Jeep Cherokee 2014 uznany został przez Euro NCAP za „najlepszy w swej klasie “w kategorii Small Off Road 4×4 za rok 2013.
Tytuł ten Euro NCAP przyznaje tym modelom testowanym w trakcie roku, które uzyskały najwyższe oceny w odpowiedniej dla siebie klasie/kategorii. Pojazdem rekomendowanym przez Euro NCAP za poziom bezpieczeństwa w kategorii 2013 Small Off-Road 4×4 jest więc nowej generacji SUV marki Jeep klasy średniej.
W roku 2013 testami objęto 33 pojazdy siedmiu kategorii, a o zwycięstwie decydował najlepszy wynik ogólny, obliczany na podstawie oceny stopnia ochrony dorosłych, dzieci, osób pieszych oraz systemów wspomagających bezpieczeństwo jazdy.
Podstawowym elementem bezpieczeństwa nowego Cherokee jest nowa architektura nadwozia „Compact U.S. Wide” (CUS-wide) charakteryzująca się 65-procentowym udziałem komponentów ze stali o wysokiej wytrzymałości. Jej uzupełnieniem jest ponad siedemdziesiąt elementów bezpieczeństwa czynnego i biernego, w tym także liczne rozwiązania innowacyjne stworzone przez konstruktorów Jeepa.
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa Cherokee 2014 obejmuje 7 poduszek powietrznych (czołowe wielostopniowe, boczne fotelowe, boczne kurtynowe i poduszka kolanowa kierowcy) oraz system elektronicznej stabilizacji jazdy ESC, w skład którego wchodzą podsystemy zapobiegania dachowaniu ERM i przeciw blokowania kół ABS z kalibracją terenową. Dla maksymalnej ochrony kierowcy i pasażerów, jako seryjne lub opcjonalne dostępne są systemy znane i całkowicie nowe, m.in. Forward Collision Warning-Plus (system ostrzegający przed najechaniem na przeszkodę), Adaptive Cruise Control-Plus (adaptacyjny tempomat), Lane Departure Warning-Plus (systemmonitorujący i alarmujący opuszczenie pasa ruchu), Blind Spot Monitoring (system monitorujące „martwe pole” wokół pojazdu), Rear Cross Path Detection (system monitorujący otoczenie tylnej części pojazdu) oraz asystent parkowania równoległego/prostopadłego ParkSense Parallel/Perpendicular Park Assist.
Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów nowego Cherokee jest Forward Collision Warning-Plus, umożliwiający ocenę odległości pomiędzy pojazdami w ruchu drogowym, a w razie nagle zbliżającej się przeszkody przed pojazdem przygotowujący hamulce do natychmiastowego działania i alarmujący kierowcę o konieczności odpowiedniej reakcji.
Asystent parkowania równoległego i prostopadłego Park Sense Paralell/Perpendicular Park Assist z kolei wykorzystuje czujniki ultradźwiękowe w zderzakach celem wykrycia dostępnej przestrzeni parkowania i odpowiedniego pokierowania tym manewrem, realizując rozpoczęte działanie kierowcy. System ten przejmuje kierowanie pojazdem, pozostawiając kierowcy kontrolę nad prędkością jazdy, zmianą biegów i hamowaniem. Parkowanie równoległe możliwe jest z obu stron jezdni/samochodu, prostopadłe parkowanie tyłem odbywa się w miarę szerokości dostępnego miejsca.
System Adaptive Cruise Control-Plus utrzymuje uprzednio zaprogramowaną prędkość jazdy,a w przypadku nadmiernego zbliżania się do poprzedzającego pojazdu na tym samym pasie ruchu lub tzw. „zajechania drogi” przez inny samochód odpowiednio ogranicza prędkość jazdy. Gdy poprzedzający pojazd przyspiesza lub zmienia pas ruchu, ACC+ powraca do uprzednio ustawionej prędkości. Inną jego funkcją jest utrzymywanie wybranej przez kierowcę odległośc ido poprzedzającego pojazdu, co jest szczególnie przydatne w trudniejszych warunkach meteorologicznych lub znacznie ograniczonej widoczności.
System Lane Departure Warning-Plus korzysta z kamer video w celu podglądu dokładnego usytuowania samochodu na drodze. W przypadku niezamierzonego opuszczenia dotychczasowego pasa ruchu i braku sygnalizacji kierunkowskazem, system ostrzega kierowcę nie tylko wizualnie lecz także impulsem podawanym przez elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS). Wizualne ostrzeżenie powtarzane jest w braku należytej reakcji prowadzącego i dalszego zbaczania z pasa ruchu.
W systemie detekcji martwych pól widzenia Blind Spot Monitoring zastosowano szerokopasmowe czujniki radarowe wspomagające kierowcę w sytuacjach zmiany pasa ruchu lub wyprzedzania przez niewidoczne w lusterku bocznym pojazdy. Sygnalizacja obecności pojazdów w martwych polach widzenia odbywa się przy pomocy świetlnych ikonek w lusterku bocznym oraz dźwięku gongu, zgodnie z preferencjami kierowcy.
Zadaniem detektora ruchu Rear Cross Path (RCP) jest ułatwienie manewrowania na ruchliwych parkingach. System ten działa po załączeniu biegu wstecznego i wykrywa obiekty przecinające drogę cofania lub zbliżające się do pojazdu. Sygnalizacja obecności pojazdów po drodze cofania odbywa się przy pomocy świetlnych ikonek w lusterku bocznym oraz dźwięku gongu, zgodnie z preferencjami kierowcy.
Rok ubiegły przyniósł kolejne prestiżowe wyróżnienie w dziedzinie bezpieczeństwa Top Safety Pick, kiedy to nowy Jeep Cherokee uzyskał najwyższy możliwy wynik w każdym z czterech testów amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Ruchu Drogowego (IIHS).
Cykl testowy Top Safety Pick („Najbezpieczniejszy wybór”) polega na symulacji uderzenia bocznego badanego pojazdu przez pełnowymiarowy SUV lub samochód półciężarowy, czołowej kolizji off-setowej, uderzenia w dach na równi z efektem wywrotki oraz uderzenia tylnego z zagrożeniem uszkodzenia kręgosłupa szyjnego.
Za sprawą 65-procentowego udziału nowoczesnej technologicznie stali w konstrukcji nadwozia oraz siedmiu standardowych poduszek powietrznych i nie tylko, w każdej z tych kategorii nowy Jeep Cherokee uzyskał od IIHS najwyższą klasyfikację „Good” (wynik pozytywny).
ŁĄCZNOŚĆ/INFOTAINMENT
Oferowane w kabinie pasażerskiej Cherokee 2014 nowoczesne rozwiązania i urządzenia typu high-tech odznaczają się intuicyjną i łatwą obsługą pod kątem możliwe najwyższego komfortu użytkowania.
Kolorowy, konfigurowalny 7-calowy wyświetlacz TFT w konsoli centralnej umożliwia odczyt różnorodnych informacji w formacie preferowanym przez kierowcę, bez odrywania rąk od kierownicy a wzroku od drogi. Prosty w użytkowaniu zestaw wskaźników pozwala wyświetlać wszelkie niezbędne informacje, a także dodawać kolejne według preferencji kierowcy. Zakres podawanych informacji obejmuje wskazania nawigacji, bieżącej prędkości jazdy i zużycia paliwa, sygnały ostrzegawcze i aktywnego tempomatu ACC+, status systemu audio oraz kontroli trakcji Selec-Terrain.
Elementem wyposażenia standardowego wersji modelowych Limited i Trailhawk jest zaawansowany system Uconnect z 8,4-calowym ekranem dotykowym, jako swoiste centrum multimedialne podnoszące komfort jazdy i prowadzenia samochodu.
Dla pełnego bezpieczeństwa i wygody, system ten umożliwia wybór ustawień audio i nagłośnienia, podgrzewania i wentylacji foteli czy klimatyzacji wnętrza z poziomu ekranu, w sposób konwencjonalny przyciskami poniżej wyświetlacza na konsoli centralnej lub też przy pomocy komend głosowych.
System Uconnect z 8,4-calowym ekranem dotykowym i nawigacją GPS dostępny jest jako opcja we wszystkich wersjach i odmianach modelowych nowego Cherokee. Przyciski sterowania systemami audio Uconnect i tempomatu znajdują się na obszytej skórą trójramiennej kierownicy, wykonanej wg. nowego wzoru.
Wyposażeniem standardowym wersji modelowej Longitude jest intuicyjne „centrum dowodzenia” z 5-calowym multimedialnym ekranem dotykowym w konsoli centralnej.
Dodatkową przyjemność podróżowania zapewnić może dostępny opcjonalnie system nagłośnienia Alpine klasy Premium o mocy 506 W wraz z dziewięcioma głośnikami i subwooferem.
Jeep Cherokee i Mopar®
Nowy Jeep Cherokee stanowić może kolejny symbol intensywnej i owocnej współpracy łączącej Jeepa i Mopar® – markę dedykowaną serwisowi, obsłudze Klienta oraz zaopatrzeniu w części zamienne i akcesoria w ramach działalności Fiata i Chryslera. Oferta Mopar obejmuje ponad 100 ekskluzywnych akcesoriów przeznaczonych dla nowego Cherokee, a stworzonych pod kątem właściwości technicznych i mechanicznych oraz estetyki pojazdu. Unikalność asortymentu Mopar wynika z faktu, że o jego kształcie i jakości decydują te same zespoły konstruktorów, od których zależą normy i specyfikacje stosowane w produkcji danego pojazdu. Tego rodzaju bezpośrednim „sprzężeniem zwrotnym” nie może pochwalić się żadna inna firma światowa działająca w obszarze aftermarket.
Na wyróżnienie zasługują akcesoria Cargo Management System przestrzeni ładunkowej nowego Cherokee. Oferta Mopar obejmuje całą gamę elementów modułowych, które idealnie pasują do uchwytów po lewej stronie bagażnika, co pozwala na uporządkowanie przedziału ładunkowego w sposób bezpieczny i zgodnie z potrzebami użytkownika.
Wśród ekskluzywnych elementów indywidualizacji Cherokee 2014 wymienić należy akcesoryjne obręcze kół z lekkiego stopu o średnicy 17 i 18 cali, dodające sportowego i eleganckiego wyglądu, a jednocześnie odporne na uszkodzenia mechaniczne w zgodności ze standardami marki Jeep. Interesujące są także aplikacje na maskę silnika Black Hood Decal, stworzone specjalnie dla nowej generacji tego pojazdu.
Gama akcesoriów Mopar dla nowego Cherokee obejmuje także nadające „bojowego”, off-roadowego wyglądu lakierowane na czarno stalowe relingi progowe oraz belki dachowe. Relingi służą ochronie podwozia na ekstremalnych szlakach terenowych a belki ułatwiają przewożenie rowerów czy desek skibordowych podczas wypraw plenerowych.
W zakresie serwisu technicznego, zaopatrzenia w części zamienne i obsługi Klienta Mopar® obecny jest na obszarze Europy i Bliskiego Wschodu (EMEA), jako część działalności operacyjnej Fiat S.p.A. i Chrysler Group LLC. Początki Mopar sięgają 1937 roku, a obecnie marka ta oferuje ponad 450.000 pozycji asortymentowych części zamiennych oraz niemal 25.000 akcesoriów najwyższej jakości, dostępnych w 130 krajach całego świata.
Tylko ten, kto naprawdę poznał każdy szczegół i podzespół samochodu jest w stanie zapewnić odpowiedni poziom troski i obsługi. Dlatego jedynie oryginalne akcesoria i części zamienne Jeep oferowane przez Mopar® mogą gwarantować niezawodność, najwyższą sprawność i komfort użytkowania od momentu dostarczenia Klientowi.