Nissan GT-R Nismo, skonstruowany, dopracowany i udoskonalany w czasie kompleksowych testów w Europie, zadebiutuje na Starym Kontynencie 4 marca podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie.
Flagowy GT-R, spadkobierca tradycji legendarnego zespołu wyścigowego Nismo, to zaprojektowany z myślą o ściganiu się supersamochód po fabrycznym tuningu, z rewolucyjnie udoskonaloną aerodynamiką, wyróżniający się niezwykłą precyzją układu jezdnego. Już standardowy Nissan GT-R cieszy się opinią supersamochodu, którego osiągi plasują go w gronie najlepszych. Teraz, korzystając z kilkudziesięcioletniego doświadczenia firmowych specjalistów w dziedzinie sportu samochodowego z Nismo, Nissan opracował ekstremalną odmianę modelu GT-R.
Nissan GT-R Nismo wyróżnia się ekskluzywną stylistyką zgodną z tradycyjną w przypadku samochodów wyścigowych zasadą nadrzędności funkcji nad formą. W modelu wykorzystano szereg technologii inspirowanych sportem samochodowym, które przyczyniają się do poprawy osiągów auta dzięki optymalizacji jego własności aerodynamicznych, zawieszenia i zespołu napędowego. Równowaga tych wszystkich elementów sprawia, że samochód doskonale radzi sobie zarówno na zwykłej drodze, jak i na torze wyścigowym.
Nissan GT-R Nismo jest już dostępny w Japonii, a w Europie jego sprzedaż rozpocznie się we wrześniu. Zakorzeniony w tradycji japońskich wyścigów, nowy flagowy GT-R ma też silne związki z Europą, gdzie był udoskonalany i testowany na słynnej Północnej Pętli toru Nürburgring w Niemczech, powszechnie uważanego za jeden z najtrudniejszych obiektów tego typu na świecie.
Zdaniem Carlosa Ghosna, dyrektora generalnego Nissana, jest to najszybszy GT-R w historii marki.
„Uzyskawszy czas okrążenia 7:08,679, możemy z pełnym przekonaniem stwierdzić, że na Północnej Pętli toru Nürburgring, na której przyjęło się mierzyć osiągi wyczynowych samochodów, Nissan GT-R Nismo ustanowił rekord w kategorii samochodów seryjnych”.
Rozwiązania mechaniczne
Nissan GT-R Nismo to innowacje, bezkompromisowe rozwiązania konstrukcyjne oraz technologie inspirowane sportem samochodowym – wszystko po to, aby jeszcze bardziej zwiększyć moc i prędkość maksymalną oraz poprawić właściwości jezdne.
Silnik
W silniku 3.8 V6 VR38DETT wykorzystano know-how zdobyte przez Nismo dzięki uczestnictwu w takich imprezach sportowych, jak znany na całym świecie 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring. Moc silnika zwiększono do 600 KM (441 kW) przy maksymalnym momencie obrotowym 652 Nm. Nowe turbosprężarki o dużej przepustowości – takie same, jak w samochodach startujących w wyścigach klasy GT3 – doprowadzają zwiększoną ilość powietrza do układu dolotowego, a zoptymalizowane indywidualne sterowanie fazami zapłonu w poszczególnych cylindrach i zmodernizowana pompa paliwa zapewniają lepsze spalanie.
Zawieszenie i podwozie
Sprężyny oraz skonstruowane specjalnie do tego modelu amortyzatory Bilstein DampTronic w przednim i tylnym zawieszeniu dostrojono tak, aby zapewnić wyjątkową przyczepność oraz progresywne reakcje w ekstremalnie dynamicznych sytuacjach. Kierowca ma do wyboru trzy tryby pracy zawieszenia: Comfort, Normal i R – do jazdy torowej. Specjalne ogumienie Nismo – dostarczone przez firmę Dunlop – zapewnia wyjątkowo dobrą przyczepność i znakomite właściwości jezdne. Opony przednie: 255/40 ZRF20, opony tylne: 285/35 ZRF20. Specjalnie skonstruowane drążki przymocowane do dwuwahaczowego zawieszenia przedniego zwiększają kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy w celu optymalizacji pozycji koła przy dużych przeciążeniach bocznych oraz poprawy stabilności podczas jazdy na wprost i w zakrętach. Ponadto duże i mocne śruby zwiększają sztywność w strefie mocowania koła do piasty. W celu ograniczenia przechyłów nadwozia w zakrętach i przy zmianie kierunku jazdy, w tylnym zawieszeniu Nissana GT-R Nismo zastosowano bardzo sztywny, ale lekki, bo pusty w środku, stabilizator poprzeczny o średnicy 17,3 mm.
Konstrukcja nadwozia
Zwiększoną sztywność nadwozia uzyskano dzięki zastosowaniu połączeń klejonych oprócz tradycyjnych zgrzewów. Rozwiązanie to, będące elementem „fabrycznego tuningu” Nismo, zapewnia precyzyjne reakcje zawieszenia przy ekstremalnych obciążeniach.
Nadwozie – ekskluzywny styl i udoskonalone parametry aerodynamiczne
Stosując najnowsze techniki symulacji z wykorzystaniem obliczeniowej dynamiki płynów do analizy przepływu powietrza, inżynierowie Nismo opracowali pakiet aerodynamiczny, który poprawia trzymanie się drogi i ogranicza negatywny wpływ oporu powietrza, a przy tym nadaje pojazdowi budzący respekt, muskularny wygląd.
Przedni zderzak, dolna osłona komory silnika oraz tylny spojler z włókna węglowego obniżają środek ciężkości i zwiększają siłę dociskającą o 100 kg1 (przy 300 km/h) w porównaniu ze zmodernizowanym niedawno GT-R z roku modelowego 2014. Aerodynamikę samochodu dopracowano pod kątem równomiernego rozłożenia siły dociskającej między przodem a tyłem przy każdej prędkości, w celu uzyskania progresywnej charakterystyki właściwości jezdnych. Poszerzony przedni zderzak oraz wydłużony i zwężający się tylny zderzak zapewniły utrzymanie współczynnika oporu czołowego na takim samym poziomie, jak w standardowym Nissanie GT-R, czyli 0,26.
Nissan GT-R Nismo będzie dostępny w pięciu kolorach nadwozia: białym perłowym (Brilliant White Pearl), czarnym perłowym (Meteor Flake Pearl Black), srebrnym metalizowanym (Ultimate Metallic Silver) i jaskrawoczerwonym (Vibrant Red). Doskonałym podkreśleniem imponującej, muskularnej estetyki nadwozia jest unikatowy dla modelu GT-R Nismo ciemnoszary matowy lakier Dark Matte Grey.
Wzór czarnych 6‑ramiennych obręczy kół GT-R Nismo stanowi nawiązanie do wyścigowego Nissana GT-R startującego w klasie GT500 serii SUPER GT.
Wnętrze
Kokpit Nissana GT-R Nismo wzbudza u kierowcy zaufanie do pojazdu zarówno poprzez wysoką jakość wykonania, jak i pozycję w fotelu. Ergonomicznie wyprofilowane fotele RECARO z regulowanym oparciem z włókna węglowego zapewniają mocne, a jednocześnie komfortowe podparcie kierowcy i siedzącemu obok pasażerowi.
Trójramienna kierownica zaprojektowana z uwzględnieniem sugestii zawodników zespołu Nismo jest pokryta tworzywem Alcantara® z czerwonymi szwami. Kierownica, na której umieszczono także czerwone oznaczenie wskazujące ustawienie kół do jazdy na wprost, dobrze leży w dłoniach, jest komfortowa i precyzyjnie przekazuje informacje zwrotne z układu kierowniczego.
Tarcza prędkościomierza wykonana jest z tworzywa imitującego włókno węglowe, z kolei tarcza obrotomierza zwraca uwagę intensywnym, czerwonym kolorem. Daszek nad zestawem wskaźników obszyty jest tworzywem Alcantara®.
Wnętrze ozdabiają dyskretne czerwone przeszycia na fotelach, konsoli centralnej, panelach drzwi oraz na kierownicy.