MotoNews.pl

Nowy Ford Focus

26 lutego 2014

Marka, model | ,
Ford Focus 8

Nowy Ford Focus ugruntowuje status najlepiej sprzedającego się modelu na świecie, oferując bardziej odważną i emocjonalną stylizację nadwozia, intuicyjnie rozplanowane i pieczołowicie wykończone wnętrze, gamę nowych technologii wspomagających jazdę oraz jednostki napędowe o obniżonym zużyciu paliwa.

Nowy Ford Focus zadebiutuował dwa dni temu podczas targów Mobile World Congress w Barcelonie, a jego prezentacja będzie również miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Sportowy charakter auta i precyzyjne właściwości jezdne, dające dużą przyjemność z eksploatacji, uzupełniono w nowym modelu przyciągającą wzrok poziomą osłoną chłodnicy, wnętrzem przywodzącym na myśl kokpit oraz opcjonalnymi łopatkami do zmiany biegów przy kierownicy. W nowym Fordzie Focus swoją europejską premierę świętuje również zaawansowany system komunikacji SYNC 2 oraz gama nowych silników benzynowych EcoBoost i wysokoprężnych TDCi o pojemności skokowej 1,5 litra. Samochód będzie dostępny w sprzedaży od drugiej połowy 2014 roku.

Wyrafinowany design
Ford stworzył nowy model Ford Focus w ramach globalnej strategii produktowej „One Ford”, której założenia znalazły odzwierciedlenie również w nowych modelach Ford Mondeo i Ford Fiesta.

Nowy Ford Focus odznacza się zmienioną sylwetką, nową maską silnika oraz zmodernizowanym przednim pasem ze zintegrowaną nową osłoną chłodnicy. Całość sprawia, że samochód wydaje się teraz szerszy i niższy. Dynamiczne przetłoczenia pokrywy silnika ciągną się od przednich słupków aż po górne krawędzie grilla w kształcie odwróconego trapezu, co tworzy obraz samochodu o silnym charakterze.

Węższe, bardziej wyraziste reflektory mają bardziej prostokątny kształt, natomiast całość uzupełniają wydłużone lampy przeciwmgielne. Poczucie elegancji wzmagają subtelne chromowane detale, natomiast tylna część nadwozia również daje wrażenie wyższej spójności stylizacyjnej, uzyskanej za sprawą nowego tylnego pasa i węższych lamp.

W kwestii projektu wnętrza nowego Forda Focus, styliści Firmy uwzględnili opinie klientów, tworząc bardziej intuicyjny w obsłudze projekt deski rozdzielczej oraz kierownicy i centralnej konsoli z mniejszą liczbą przycisków i przełączników. Nowa, satynowa tapicerka w czarnym kolorze oraz chromowane detale tworzą bardziej nowoczesny wygląd, wzmagając poczucie funkcjonalności.

Nowy schowek w centralnej konsoli oferuje większą pojemność i jest wyposażony w nowy, przesuwany podłokietnik. Zmieszczą się w nim butelki i kubki o różnych kształtach, przy czym jednocześnie można w nim umieścić butelkę o pojemności 1 litra i 0,4-litrowy kubek. Nabywcy nowego Forda Focus mogę się również cieszyć wyższym komfortem akustycznym podczas jazdy, co jest zasługą grubszych dywaników, grubszych bocznych szyb oraz lepszego wygłuszenia komory silnika.

System SYNC 2 z ekranem dotykowym

Nowy Ford Focus będzie pierwszym modelem tej marki w Europie wyposażonym w system SYNC 2. Opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.

Nawigacja satelitarna zintegrowana z systemem SYNC 2 oferuje – po raz pierwszy w Europie – podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazw ulic, widoku 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc oraz przewodnikiem Michelin. SYNC 2 pozwala użytkownikowi na łatwiejsze wprowadzanie wskazówek nawigacyjnych, a ponadto – korzystając z komend głosowych – oferuje możliwość odtworzenia utworów muzycznych wskazanego artysty, a także w razie potrzeby znajdzie i wyświetli listę pobliskich restauracji, a następnie wyznaczy trasę dojazdu.

Zaawansowane technologie wspomagające jazdę
Nowy Ford Focus wyróżnia się typowym dla aut tej marki dynamicznym prowadzeniem, będącym zasługą lepszych właściwości jezdnych i zmodyfikowanego układu kierowniczego. Inżynierowie Forda uzyskali bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie poprzez zwiększenie sztywności strukturalnej z przodu, modyfikację geometrii zawieszenia, zwiększenie sztywności poprzecznej tulei zawieszenia, modyfikację amortyzatorów oraz zastosowanie nowego elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy ESP. Zmianom poddano również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS, dzięki czemu przednie koła przekazują kierowcy więcej informacji z nawierzchni.

Nowy Ford Focus to pierwszy model Forda oferowany z systemem wspomagającym parkowanie prostopadłe – nowa technologia Perpendicular Parking pozwala kierowcom zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy.

Ford Focus obecnej generacji może zostać wyposażony w system wspomagający jedynie parkowanie równoległe. System ten potrafi sam wyszukać odpowiednie miejsce parkingowe wykorzystując czujniki ultradźwiękowe i automatycznie zaparkować w nim pojazd – kierowca musi jedynie operować skrzynią biegów oraz pedałami gazu i hamulca. Dzięki dwóm dodatkowym czujnikom montowanym w tylnej części nowego Forda Focus nowa technologia Perpendicular Parking wspomaga dodatkowo parkowanie prostopadłe.

Dodatkowe czujniki wykorzystywane są również przez oferowane po raz pierwszy w Europie systemy wspomagające kierowcę podczas wyjazdu z parkingu:

  • System Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parking przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku. System wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe.
  • System Park-Out Assist pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego. Po wybraniu przez kierowcę prawej lub lewej strony do wyjazdu, system odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedałuj gazu i hamulca.

Ford unowocześnił również popularny system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop, który w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, dodatkowo redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie aplikuje hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. System działa do prędkości 50 km/h, podczas gdy wcześniej granica prędkości wynosiła 30 km/h.

Oprócz tego Ford prezentuje w Europie system Pre-Collision Assist. Działa on podobnie, jak Active City Stop, jednak oferuje dużo większy obszar wykrywania innych pojazdów, wspierając kierowcę podczas jazdy z wysokimi prędkościami, na przykład na autostradzie, poprzez wyemitowanie ostrzeżeń i w razie konieczności uruchomienie układu hamulcowego.

Obecna generacja inteligentnego tempomatu pozwala kierowcy Forda Focus na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu, nawet wówczas, gdy ten pojazd jedzie wolniej, niż wynosi prędkość zaprogramowana przez prowadzącego Forda Focus. W sytuacjach, w których inteligentny tempomat nie może być aktywowany, Ford po raz pierwszy w Europie pozwala skorzystać z nowego systemu Distance Alert and Indication, który pozwala ustawić prowadzącemu preferowany dystans do pojazdu jadącego z przodu. Jeśli Ford Focus zbliży się do poprzedzającego auta, system wyemituje wizualne ostrzeżenie w trzech kolorach – szarym, żółtym i czerwonym (w zależności od odległości), a następnie wyemituje ostrzeżenie dźwiękowe.

Nowego Forda Focus można również wyposażyć w system inteligentnego kluczyka MyKey, który pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa (ESP, Active City Stop) na przykład, gdy kierowca udostępnia swój pojazd innej osobie.

Oświetlenie drogi
Udoskonalony system reflektorów adaptacyjnych (ang. Adaptive Front Lighting System) dostosowuje strumień światła emitowany przez nowe, bi-ksenonowe reflektory HID do warunków panujących na drodze. System ocenia natężenie światła zewnętrznego oraz wykrywa obiekty na jego drodze, a następnie odpowiednio modyfikuje kąt padania oraz natężenie wiązki światła z reflektorów, wykorzystując do tego jedno z siedmiu zaprogramowanych ustawień. Wybór trybu oświetlenia drogi jest również dostosowywany do aktualnej prędkości pojazdu, kąta skrętu koła kierownicy oraz odległości od obiektów znajdujących się przed pojazdem.

Przy wyższych prędkościach, np. na autostradzie, strumień światła będzie kierowany wyżej, aby zapewnić jak najlepszą widoczność na większym dystansie. Natomiast w ruchu miejskim, gdzie jazda odbywa się zwykle z mniejszą prędkością, a ulice są lepiej doświetlone, system zapewni bardziej intensywne oświetlenie drogi tuż przed pojazdem. Przy powolnym pokonywaniu zakrętów system skieruje strumień światła bardziej na pobocze drogi, aby lepiej doświetlić ewentualnych rowerzystów czy pieszych, a w czasie dynamicznego pokonywania łuku drogi system doświetli lepiej sam zakręt.

Nowy Ford Focus oferował będzie wprowadzone wcześniej, innowacyjne rozwiązania, do których kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić i bardzo je sobie chwalą. Mowa tu m.in. o aktywnym zabezpieczeniu krawędzi drzwi (ang. Door Edge Protector), które – przy pomocy ruchomego element gumowego, aktywowanego przy otwarciu drzwi – zapobiega ich przypadkowym uszkodzeniom.

Oszczędne, nowoczesne silniki
Dzięki nowym konfiguracjom układu napędowego gama odświeżonej wersji Forda Focus oferuje teraz wiele oszczędnych odmian modelu. Największą poprawę widać w segmencie pojazdów z silnikami wysokoprężnymi (19% redukcja zużycia paliwa), jednak wersje benzynowe również mają być znacznie oszczędniejsze (minus 17%).

Jako pierwszy model w Europie, Ford Focus oferowany będzie z nowym, oszczędnym silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost (150 KM oraz 180 KM) oraz nową jednostką wysokoprężną 1.5 TDCi (95 KM oraz 120 KM). Ponadto model Focus nadal zamówić będzie można z benzynowym silnikiem 1.0 EcoBoost (100 KM oraz 125 KM), na który w ubiegłym roku zdecydowała się 1/3 nabywców tego modelu. Motor ten otrzymał w 2012 i 2013 roku tytuł jednostki napędowej roku (ang. International Engine of the Year). Dodatkowo, Ford Focus dostępny będzie również z nową wersją silnika 1.0 EcoBoost (99 g/km CO2), która jako pierwsza odmiana niehybrydowa emitować będzie w Europie poniżej 100 g CO2 na kilometr.

W przyszłym roku na rynku zadebiutuje wersja ze 120 konnym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1,5 litra oraz przekładnią automatyczną PowerShift, która ma być o 19% oszczędniejsza od obecnej, analogicznej wersji tego modelu. Natomiast, również debiutujący w 2015 roku Ford Focus w odmianie z automatem i oszczędnym silnikiem 1.0-litre EcoBoost ma oferować o 17% niższe zużycie paliwa w porównaniu z wersją, którą zastąpi. Jednocześnie w 150 konnym silniku wysokoprężnym 2.0 TDCi udało się o 14% zmniejszyć zapotrzebowanie na paliwo, jeśli zostanie on sprzęgnięty z manualną skrzynią biegów (w wersji z przekładnią automatyczną zanotowano 13% redukcję zużycia paliwa).

Nowy Ford Focus będzie również dostępny z manetkami zmiany przełożeń, które umożliwiają zmianę biegów bez odrywania rąk od kierownicy. Rozwiązanie to dostępne będzie w opcji, wraz z przekładnią automatyczną oraz przekładnią automatyczną PowerShift, zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych.

Aby wyjść na przeciw rosnącemu popytowi na model Focus, który dostępny jest obecnie na ponad 140 rynkach, firma Ford zwiększyła wydajność produkcyjną tego modelu w ośmiu zakładach na czterech kontynentach. Fabryki w Niemczech, USA, Rosji, Chinach, Tajlandii, Tajwanie oraz Argentynie mogą obecnie wyprodukować rocznie ponad 1,5 miliona sztuk tego modelu, co oznacza, że co dwie minuty gdzieś na świecie z taśmy montażowej zjeżdżać może nowy egzemplarz Forda Focus. W samej tylko Europie nowy Focus opuszcza linię montażową co 90 sekund.

Zdjęcia: Ford