MotoNews.pl

Światowa premiera: Volkswagen T-ROC pokazuje jak będzie wyglądać nowa seria SUVów

04 marca 2014

VW T-ROC 13

Volkswageny Tiguan i Touareg to dwa cieszące się dużą popularnością europejskie SUVy (Sport Utility Vehicle). W przyszłości największy niemiecki producent samochodów znacznie rozszerzy to spektrum nowymi modelami różnych klas. Jak będzie wyglądał duży SUV dla USA lub Chin, Volkswagen pokazał już w 2013 roku prezentując studyjne CrossBlue i CrossBlue Coupé. Prace nad wprowadzeniem ich do produkcji seryjnej są już w toku. W 2012 roku Volkswagen przedstawił studyjny model Cross Coupé, który jest reprezentantem średnich SUVów, może on także wejść do produkcji seryjnej. Model ten pokazał, jak ekstremalnie oszczędny może być SUV z napędem na wszystkie koła i systemem hybrydowym plug-in z silnikiem TDI. Kompaktowym modelem w dolnym segmencie cenowym jest będący w fazie rozwoju Taigun, zaprezentowany w lutym 2014 roku w New Delhi w Indiach. Podczas tegorocznego Genewskiego Salonu Samochodowego zaprezentowany został kolejny przyszły SUV Volkswagena, noszący nazwę T-ROC. Jest to studyjny model w formacie Golfa, przeznaczony nie tylko do miejskiej dżungli.

Zdejmowane panele dachu. Prezentowany w Genewie samochód koncepcyjny nawiązuje do nowej linii stylistyki zewnętrznej i wnętrza. To dwudrzwiowe auto łączy w sobie lekkość kabrioletu oraz możliwości napędzanego na wszystkie koła SUVa, który nie podda się nawet skalistym bezdrożom (ROCK). Środkowa część dachu składa się z dwóch części, które można zdemontować kilkoma ruchami rąk i schować do bagażnika. „T” w nazwie T-ROC to nawiązanie do nazw aktualnych i przyszłych SUVów Volkswagena, jak Taigun, Tiguan i Touareg.

Street/Offroad/Snow. T-ROC, napędzany silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem o mocy 135 kW/184 KM, dysponuje trzema różnymi trybami napędu: Street, Offroad i Snow. W zależności od trybu, zmieniają się parametry napędu na wszystkie koła 4MOTION, silnika, 7-biegowej DSG (dwusprzęgłowa skrzynia biegów), ABS oraz asystenta ruszania pod górę i asystenta zjazdu. Tryby aktywowane są obsługiwanym intuicyjnie pokrętłem na gałce dźwigni skrzyni biegów DSG. Aktywny tryb jest wyświetlany na cyfrowych wskaźnikach.

Wygląd zewnętrzny – wyposażenie i stylistyka T-ROCa
Wymiary i masa. T-ROC ma 4179 mm długości, 1831 mm szerokości i 1501 mm wysokości. Nadwozie zostało skonstruowane na bazie modułowej platformy podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). Dzięki lekkiej konstrukcji, SUV waży zaledwie 1420 kg. W oczy rzucają się krótkie zwisy (z przodu 811 mm, z tyłu 772 mm), które mają wpływ na dynamiczne proporcje, oraz stosunkowo duży rozstaw kół (1578 mm z przodu i 1564 mm z tyłu), jak na szerokość nadwozia. Rozstaw osi wynosi 2595 mm. Na przedniej i tylnej osi założone są wieloczęściowe, 19-calowe obręcze ze stopu metali lekkich, a opony 245/45 zapewniają optymalny kontakt zarówno z asfaltem, jak i z nieutwardzoną nawierzchnią.

Przyszłościowy design. Zespół stylistów Volkswagena pod kierownictwem Waltera de Silvy i Klausa Bischoffa rozwinął w T-ROCu typowe dla marki DNA designu, zachowując przy tym tradycyjny dla Volkswagenów styl. Widać to szczególnie dobrze, gdy spojrzy się na przód nadwozia. Trójwymiarowa osłona chłodnicy z dużymi otworami o kształcie plastra miodu, szeroka i wysoka na środku, zwężająca się ku bokom, to nowy i dominujący element stylistyczny. Od góry odcięta jest ona czarną, błyszczącą listwą wyglądającą jak ostrze noża, po bokach ograniczona diodowymi podwójnymi reflektorami, a od dołu obramowana poziomą linią w kolorze aluminium. Ten pas, zwężający się ku bokom, jest czymś więcej, niż tylko elementem ozdobnym. Umieszczono w nim diodowe światła do jazdy w dzień i diodowe kierunkowskazy (białe światło dzienne zmienia się w pomarańczowe światło kierunkowskazu). Gdy światła do jazdy w dzień są aktywne, świeci się także dioda w centralnym punkcie podwójnych reflektorów. Światła mijania oraz drogowe wykonane są również w technologii LED.

Wielofunkcyjne szperacze.
Między osłoną chłodnicy a dolnym wlotem powietrza dominuje poprzeczny pas w kolorze nadwozia (Bluesplash metalik). Po bokach znajdują się duże, okrągłe moduły świateł, które optycznie nawiązują do legendarnego Volkswagena Karmann Ghia typ 34. Inaczej niż przed pięćdziesięcioma laty, technika ukryta za szklanymi pokrywami może o wiele więcej, niż tylko oświetlać. Każdy z dwóch okrągłych reflektorów posiada na środku pas trzech diod stanowiących światła przeciwmgielne. Nad tym pasem znajduje się Power-LED, która przejmuje funkcję ruchomego szperacza. Pod paskiem trzech diod Volkswagen wbudował ruchomą kamerę. Gdy kierowca włączy tryb Offroad, może włączyć także szperacze i kamery. Power-LED i kamery podążają wtedy za kątem skrętu kół T-ROCa, a obraz otoczenia przenoszony jest na duży wyświetlacz (przenośny tablet) na konsoli środkowej, tak że kierowca może zobaczyć nawet kamienie leżące bezpośrednio przed samochodem.

Design sylwetki… Czarny dach razem z przednią szybą, dużym spojlerem dachowym i tylną szybą tworzą czarną linię obrysowującą sylwetkę T-ROCa i nadającą mu kształt coupé. Pod linią dachu, do zakończenia słupków C, przebiega aluminiowa listwa, dzięki której nadwozie sprawia wrażenie niższego, niż 1501 mm. Same słupki C, oglądane z boku, wyglądają jak przesunięty mocno do tyłu pałąk zabezpieczający w przypadku dachowania. Między tym pałąkiem a ramą przedniej szyby wbudowano zdejmowane panele dachu. Po ich zdemontowaniu i opuszczeniu wszystkich czterech szyb bocznych, T-ROC staje się kabrioletem.

… jest czysty i precyzyjny. Linia okien na wysokości słupka A przechodzi w maskę silnika i błotniki, przez co maska sprawia wrażenie wyjątkowo długiej, podkreśla to również przesunięta mocno do tyłu przednia szyba. W obszarze poniżej linii okien znajduje się linia załamująca światło, tak zwana „linia charakteru”, na której zlokalizowane są klamki drzwi. Linię tę zamykają z tyłu masywne nadkola. Górny łuk tylnego nadkola przechodzi z tyłu w poziomą linię kończącą się diodowymi światłami. Warto wspomnieć o 19-calowych obręczach ze stopu metali lekkich z wewnętrznymi płaszczyznami poprzeczek pokrytymi lakierem w kolorze nadwozia. Chromowane progi wyglądają szlachetnie, a listwy w stylu offroad z ciemnego tworzywa sztucznego w kolorze Cool Granit chronią nadwozie.

Design tyłu nadwozia. Elementy pokrywy bagażnika sąsiadujące ze słupkami C są pokryte czarnym lakierem z połyskiem, podobnie jak spojler dachowy. Pod nimi rozciąga się tył nadwozia z konsekwentnym, poziomym układem. Diodowe światła tylne sprawiają trójwymiarowe wrażenie. Ich boczne elementy stanowią część błotników, wewnętrzna część należy do pokrywy bagażnika. Podobnie jak w pasach świateł dziennych z przodu, także w tylnych światłach zastosowano elementy aluminiowe, sprawiające wrażenie swobodnie unoszących się w powietrzu. Części tylnych świateł przylegające do pokrywy bagażnika wykonane są w całości z aluminium.

Kamery także z tyłu. Z przodu zewnętrzne kontury osłony chłodnicy znajdują swoje odbicie w dolnym wlocie powietrza. Z tyłu natomiast panel do mocowania tablicy rejestracyjnej stanowi jakby lustrzane odbicie linii pokrywy bagażnika. Z lewej i prawej strony tego panelu, w czarną błyszczącą powierzchnię wbudowane zostały duże, okrągłe moduły. Tak jak z przodu, także z tyłu składają się one z trzech diod, pełniących tutaj funkcję świateł cofania. Umieszczone nad nimi Power-LED przejmują funkcję tylnego światła przeciwmgielnego. Pod trzema diodami znajduje się kamera rejestrująca obraz obszaru za samochodem. Obrazy z kamery wyświetlane są na tablecie na konsoli środkowej. Pod okrągłymi modułami świateł i kamer, w zderzakach, umieszczone zostały końcówki układu wydechowego (z matowego aluminium, z karbonową ramą) oraz osłona podwozia z czterema aluminiowymi elementami.

Wnętrze – wyposażenie i stylistyka T-ROCa
Stworzony dla przygody. T-ROC jest czteroosobowym autem z całkowicie nową koncepcją wnętrza. Wszystkie elementy zostały tak zaprojektowane, aby korespondowały z terenowym charakterem T-ROCa. Czyli są masywne, dobrze leżą w dłoni i – jak na przykład ekran dotykowy konsoli środkowej zaprojektowany jako tablet oraz kamera HD wbudowana w obrębie lusterka wewnętrznego – są przenośne. Można ich zatem używać także poza samochodem.

Dominujące kolory: niebieski i antracytowy.
Płaska tablica rozdzielcza ma wyraźny, poziomy podział. Głównym elementem jest panel deski rozdzielczej w kolorze Bluesplash metalik. Volkswagen, szczególnie przy modelach lifestylowych, jak up! i Beetle, także w produkcji seryjnej stawia na lakierowane wnętrze. W koncepcyjnym T-ROCu lakierem w kolorze nadwozia pokryte są listwy dekoracyjne w drzwiach, panel konsoli środkowej oraz fragmenty ramion obszytej skórą kierownicy. Inne części wnętrza, z wyjątkiem siedzeń, są utrzymane w odcieniu antracytowym o nazwie Adamantium Dark. Cztery siedzenia pokryte są cieniowaną skórą w kolorze od niebieskiego po antracytowy.

Cyfrowe wskaźniki.
Do obsługi, wyświetlania informacji o statusie i sterowania klimatyzacją w T-ROCu wykorzystywane są całkowicie cyfrowe instrumenty. Głównym wyświetlaczem jest 12,3-calowy kolorowy ekran. W zależności od trybu jazdy – Street, Offroad lub Snow – pojawia się na nim odpowiednie do sytuacji spektrum kolorów i informacji. Na przykład w trybie Offroad zakres prędkościomierza zmienia się z 260 na 80 km/h. Prezentacja interakcji zachwyca płynnymi przejściami i czytelnymi animacjami, a informacje wizualizowane są z zastosowaniem specyficznej, cyfrowej estetyki.

Ekran Infotainment z możliwością dowolnej konfiguracji. Jako ekran dotykowy dla systemu Infotainment zastosowany został tablet. Jest on mocowany w tablicy przyrządów, górne dwie trzecie ekranu wystają z deski rozdzielczej. Ekran multitouch można dowolnie skonfigurować. Podobnie jak na głównym wyświetlaczu przed kierowcą, także na tablecie zmienia się spektrum kolorów i informacji w zależności od trybu jazdy. Na przykład w trybie Offroad tablet staje się ekranem dla kamer. Przy użyciu tabletu można także sterować wbudowaną we wspornik lusterka wewnętrznego kamerą HD, która może nagrywać filmy.

Cyfrowa regulacja klimatyzacji. Ustawienia klimatyzacji T-ROCa są prezentowane również cyfrowo, i to na doskonałej jakości ekranie AMOLED (Active Matrix Organic LED). Ustawienia funkcji klimatyzacji wprowadzane są przy użyciu ekranu dotykowego, wbudowanego w konsolę środkową. Interesująca „powiązana z ciałem” logika obsługi, pozwala na indywidualne ustawienie „temperatury odczuwalnej” dla poszczególnych części ciała, nie tylko strumienia powietrza. Automatyczna klimatyzacja reguluje wtedy wymaganą temperaturę, intensywność nawiewu i rozdział powietrza.

Technika – układ napędowy T-ROCa
Mocny i efektywny.T-ROC jest napędzany mocnym i oszczędnym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem 2.0 TDI o mocy 135 kW/184 KM, stosowanym także w sportowym Golfie GTD. W studyjnym aucie ten nowoczesny diesel umożliwia rozwinięcie prędkości maksymalnej 210 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w 6,9 sekundy oraz przeniesienie aż 380 Nm momentu obrotowego (od 1750 obr./min) na obie napędzane osie. A przy tym zużywa średnio zaledwie 4,9 l/100 km (129 g/km CO2). Za przeniesienie mocy na układ napędowy 4MOTION odpowiedzialna jest 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa (DSG).

Napęd na wszystkie koła 4MOTION.
W trybie normalnym napęd 4MOTION wyposażony w najnowsze sprzęgło Haldex przenosi prawie całą moc silnika na przednią oś. Taki sposób przeniesienia napędu jest wyjątkowo oszczędny. Jednak system 4MOTION także w tej sytuacji pozostaje stałym napędem na wszystkie koła, bowiem tylna oś zostaje natychmiast przyłączona, gdy wystąpią pierwsze objawy poślizgu na przedniej osi lub gdy czujniki T-ROCa zarejestrują zwiększone przyspieszenie poprzeczne. 4MOTION wykorzystuje sterowanie wstępne uzależnione od aktualnego stanu jazdy. Dlatego tylna oś jest płynnie przyłączana przez sprzęgło Haldex w ułamku sekundy, gdy tylko okaże się to konieczne.

Street/Offroad/Snow. T-ROC dysponuje trzema trybami napędu, wybieranymi przez kierowcę: Street, Offroad i Snow. W zależności od trybu, zmieniają się parametry zawieszenia, zespołu silnik-skrzynia biegów oraz systemów ułatwiających ruszanie pod górę i zjazd ze wzniesienia. Tryby aktywowane są intuicyjnie obsługiwanym pokrętłem w dźwigni DSG, a aktywny tryb wyświetlany jest na cyfrowym wyświetlaczu głównym.

Street. Tryb standardowy nosi nazwę Street. Napęd na wszystkie koła dołącza tylną oś tylko w przypadku, gdy okaże się to niezbędne ze względu na przyczepność lub przyspieszenie poprzeczne.

Offroad. W trybie Offroad ustawienie wstępne rozdziału sił zmienia się na rozkład 50:50 między tylną a przednią oś oraz aktywuje się cały pakiet systemów wspomagających, optymalizujących jazdę terenową. Do pakietu tego należy między innymi asystent zjazdu ze wzniesienia, asystent ruszania pod górę, bardziej precyzyjne dozowanie pedału przyspieszenia, odpowiednie ustawienie DSG oraz ABSplus. Ten ostatni system pracuje na luźnym podłożu z inną częstotliwością pulsowania i skraca w ten sposób drogę hamowania, na przykład na kamienistych drogach. Ponadto w trybie Offroad można włączyć przednie i tylne kamery.

Snow. Gdy wybierzemy się na narty, tryb Snow zapewni dodatkowe bezpieczeństwo. Podobnie jak w trybie Offroad, siły napędowe są rozdzielane na obie osie w stosunku 50:50 i załącza się ABSplus. Równocześnie charakterystyki silnika i przekładni dostosowane zostają do jazdy na śniegu z małą przyczepnością.

Zdjęcia: Volkswagen, newspress.co.uk