Kolejny krok naprzód w kierunku przyjaznej dla środowiska ‘przyszłej mobilności’ należy do Kia Motors wraz z genewskim pokazem prasowym dwóch prototypowych wersji najnowszego „pojazdu zeroemisyjnego”. Jako nowa interpretacja sloganu firmowego „Power to Surprise” Kia Electric Bike (KEB) to prezentowany w dwóch wersjach City i MTB rower ze wspomaganiem elektrycznym, który obok osiągów odznacza się szeregiem nowatorskich rozwiązań w dziedzinie designu, wyposażenia i produkcji.
Tylne koło roweru KEB napędzane jest silnikiem elektrycznym o mocy 250 W i pokaźnym momencie obrotowym 45 Nm. Źródło zasilania stanowi zdejmowana do ładowania bateria polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o napięciu 36 V i pojemności 10 Ah. Ze względu na zasięg rzędu 40 km z ‘jednego ładowania’ oraz czterogodzinny czas ładowania akumulatorów model KEB City może być interesującą propozycją dla osób dojeżdżających codziennie do pracy czy do miasta.
Dzieło konstruktorów Kia Venture Business Development Team koreańskiego Centrum badawczo-rozwojowego (R&D) w Namyang, rower KEB posiada innowacyjną metalową ramę typu monocoque która wygląda jak wykonana z włókna węglowego lecz powstaje w zaawansowanym technologicznie procesie tłoczenia, a następnie automatycznego spawania. Kolejnym etapem jest kontrola jakości zgodnie ze standardami przyjętymi w przemyśle motoryzacyjnym.
Zaawansowaną technologię tłoczenia metali stworzono w Centrum R&D Namyang specjalnie pod kątem produkcji ram roweru KEB. Po wytłoczeniu obu stron – lub „połówek” ramy następuje ich połączenie przez roboty spawające. Jest to gwarancja stałego i wysokiego poziomu jakości – w przeciwieństwie do ramy ‘tradycyjnego’ roweru, która najczęściej powstaje przez hydroformowanie, a więc proces droższy i bardziej złożony.
Zastosowanie nowej metody produkcji umożliwia większą swobodę designu, zarówno powierzchniowego jak i strukturalnego. Można także używać różnych metali, m.in. aluminium, stali o dużej wytrzymałości czy stali nierdzewnej.
Rowery KEB City i MTB napędzane są identycznymi silnikami i bateriami, ważą około 20 kg w stanie gotowości do jazdy, a zgodnie z obowiązującymi przepisami Unii Europejskiej mogą rozwijać prędkość 25 km/h.
KEB City to model uniwersalny z obniżoną ramą (step-through), baterią akumulatorów na tyle, wyposażony w koła 28-calowe wraz chlapaczami dla atrakcyjnego wyglądu. MTB z kolei – posiada amortyzatory przedniego widelca o skoku 100 mm, baterię zamontowaną pośrodku oraz koła 26-calowe z oponami typu all-terrain – jako model młodzieżowo-sportowy.
Oba prototypowe rowery KEB powstały z wykorzystaniem ramy, silnika elektrycznego i baterii akumulatorów produkcji koreańskiej, hamulce i przerzutki natomiast – pochodzą z japońskiej firmy Shimano. Montaż finalny wykonany został w Niemczech.