Najważniejszym wydarzeniem zaplanowanym przez Hondę na targi genewskie jest światowa premiera modelu Civic Type R Concept, demonstrującego kierunek stylizacji nadwozia produkcyjnej wersji samochodu, który wejdzie do sprzedaży w 2015 roku. Ekspresyjny i elegancki design auta odzwierciedla dynamiczne osiągi, z których słyną modele Hondy oznaczone symbolem „Type R”.
Nazwany przez projektantów „samochodem wyścigowym przeznaczonym na publiczne drogi”, Type R da sygnał do zapoczątkowania nowej ery w dziejach marki – model ten będzie najbardziej ekstremalnym wcieleniem Civica Type R, jakie kiedykolwiek wyjechało z fabryki japońskiego producenta. Elegancki, aerodynamiczny profil nadwozia odzwierciedla funkcjonalny i dynamiczny charakter tego auta, zachowując jednocześnie cechy stylizacyjne typowe dla samochodów drogowych i uzupełniając je atrybutami typowymi dla modelu Type R.
„Type R odzwierciedla sportowego ducha Hondy. To samochód stworzony z pasji do sportów motorowych”.
Masaru Hasegawa – Główny stylista, Civic Type R
Stylistyka Hondy Civic Type R Concept ściśle wiąże się z osiągami auta, dlatego nadwozie wręcz emanuje sportowymi akcentami. Wiele elementów stylizacyjnych spełnia nie tylko funkcje estetyczne, ale również praktyczne, co potwierdziły testy prototypowego modelu przeprowadzone na słynnej północnej pętli toru Nurburgring w Niemczech. Zespół ekspertów Hondy skupił się w tym przypadku na poprawie właściwości aerodynamicznych tj. zwiększeniu siły docisku, zapewnieniu lepszego chłodzenia i osiągnięciu optymalnego przepływu powietrza wokół nadwozia.
Zadaniem przedniego spoilera jest zapewnienie większej siły docisku, podczas gdy pionowe boczne „lotki” wraz z przednim zderzakiem mają poprawić właściwości aerodynamiczne i sterować przepływem powietrza wokół przednich opon. Czerwony pas biegnący wokół przedniego spoilera dodatkowo uwypukla szeroką i nisko osadzoną na kołach sylwetkę modelu Type R.
Zadziorny charakter przedniej części nadwozia Hondy Civic Type R podkreślają nowe reflektory ze zintegrowanymi diodami LED do jazdy dziennej oraz poziome światła przeciwmgłowe z ostro poprowadzonymi krawędziami. Inżynierowie powiększyli również górną i dolną części osłony chłodnicy i zastosowali wloty powietrza na masce silnika, które zapewniają optymalne chłodzenie mocnej jednostki napędowej. Z kolei przednie i tylne nadkola ze zintegrowanymi wlotami powietrza zostały poszerzone, co pozwoliło zmieścić we wnękach koła z szerokimi oponami.
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nadwozia Hondy Type R Concept jest nowe tylne skrzydło ze zintegrowanym światłem LED, które akcentuje futurystyczny wygląd auta. Kształt i kąt pochylenia podwójnego skrzydła zostały dobrane tak, aby zapewnić dodatkową siłę docisku. Wydajność tego elementu została dodatkowo potwierdzona podczas testów na torze wyścigowym.
Całość uzupełniają 20-calowe obręcze kół z czerwoną obwódką, czerwone zaciski hamulcowe oraz jasnoczerwony pas dekoracyjny biegnący w dolnej części przedniego spoilera. Elementy tego typu dodają autu agresywnego charakteru, który odzwierciedla porywające właściwości jezdne Hondy Civic Type R.
Koncepcyjna Honda Civic Type R powstała w Europie, przy udziale pracowników centrum rozwojowo-badawczego Hondy w brytyjskim Swindon. Zespół projektantów utrzymywał stały kontakt z kolegami odpowiedzialnymi za produkcję, a celem współpracy było stworzenie modelu demonstrującego kierunek stylizacji nadwozia produkcyjnej wersji tego auta.
Silnik stworzony na bazie doświadczenia Hondy zdobytego podczas konstruowania jednostek turbodoładowanych
Honda potwierdziła, iż Civic Type R będzie pierwszym modelem tego producenta w Europie wyposażonym w silnik VTEC TURBO z serii Earth Dreams Technology. Dwulitrowa, czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka z układem bezpośredniego wtrysku benzyny ma oferować najlepsze osiągi w swojej klasie pojemnościowej, generować 280 KM mocy oraz spełniać wymogi normy EURO 6. Szczegółowa specyfikacja zostanie opublikowana w późniejszym terminie.
Już od jakiegoś czasu benzynowe silniki turbodoładowane nie są stosowane w produkcyjnych modelach Hondy przeznaczonych na rynki europejskie, jednakże firma aktywnie nad nimi pracuje, stosując ją w samochodach wyścigowych i autach seryjnych sprzedawanych w innych regionach świata. W sezonie 2013 Honda z powodzeniem powróciła do rywalizacji w WTCC z jednostką turbodoładowaną HR412E pod maską Civica, który w pierwszym pełnym sezonie startów w WTCC w barwach zespołów Castrol Honda World Touring Car i Zengo Motorsport wywalczył dla Hondy tytuł mistrzowski w klasyfikacji konstruktorów.
Powrót Hondy do wyścigów WTCC w sezonie 2013 był również doskonałą okazją do zebrania doświadczeń, które zaprocentowały w nowym modelu Type R. Zespół ekspertów odpowiedzialnych za projekt Type R miał dostęp do analiz oraz danych dotyczących osiągów i stylizacji nadwozia, zgromadzonych przez specjalistów z WTCC, co pozwoliło przekształcić pięciodrzwiowego Civica w „samochód wyścigowy przeznaczony na publiczne drogi”.
Historia benzynowych silników turbodoładowanych firmy Honda sięga kilka dekad wstecz, przy czym na tle wszystkich konstrukcji wyróżnia się jednostka RA168E wykorzystywana w Formule 1. W 1988 r. w wyścigach Formuły 1 silnik ten pomógł Hondzie w ustanowieniu ośmiu nowych rekordów, obejmujących m.in. największą liczbę zwycięstw w wyścigu (15 z 16), największą liczbę punktów w klasyfikacji konstruktorów (199) oraz największą liczbę pozycji (10) nr 1 i 2, zdobytą przez obydwu kierowców. W tym sezonie Honda już po raz drugi z rzędu zdobyła też tytuły mistrzowskie w klasyfikacji konstruktorów i kierowców.
W sezonie 2013, Honda Performance Development i jej zespoły zdominowały serię American Le Mans, w której Scott Tucker, zasiadający za kierownicą modelu ARX-03b, zdobył trzeci z kolei tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców. Model ARX-03b jest napędzany opracowanym przez Hondę silnikiem V6 HR28TT twin-turbo, który generuje 450 KM z pojemności 2800 cm3. Z kolei w japońskiej serii Super GT, w klasie GT300, model CR-Z GT wykorzystuje turbodoładowaną jednostkę już od 2013 roku, natomiast model NSX Concept 2014, który będzie rywalizował w klasie GT500, otrzyma napęd hybrydowy wyposażony w turbodoładowany dwulitrowy silnik benzynowy.
Honda stosuje również turbodoładowane jednostki w samochodach seryjnych sprzedawanych na rynkach pozaeuropejskich. Model Legend z 1988 roku wykorzystywał 2-litrowy, 24-zaworowy silnik V6 z układem „Wing Turbo”, który regulował objętość gazów wydechowych i odpowiednio wykorzystywał ciśnienie doładowania w celu uzyskania wysokiej wydajności. W roku 2008 w modelu Acura RDX zainstalowano 2,3-litrowy, 16-zaworowy, czterocylindrowy silnik rzędowy wykorzystujący układ i-VTEC, łączący układ zmiennych faz rozrządu (VTEC) z systemem płynnej zmiany czasów otwarcia zaworów ssących (VTC™). Dzięki turbosprężarce współpracującej z układem i-VTEC, silnik modelu RDX generuje wysoką moc i wysoki moment obrotowy, zadowalając się niskim zużyciem paliwa. Jednostka rozwija moc 240 KM przy 6000 obr./min. oraz 352 Nm momentu obrotowego przy 4500 obr./min.
Wiele mniejszych modeli Hondy również wykorzystywało benzynowe silniki turbodoładowane, gwarantujące dynamiczne osiągi, poczynając od modelu City Turbo z 1982 roku, a kończąc na udanym N-ONE, wprowadzonym na rynek japoński w 2012 roku.
W roku 2012, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, Honda potwierdziła premierę nowej Hondy Civic Type R, informując, iż nowy model ma po raz kolejny wyznaczać standardy pod względem osiągów i jakości prowadzenia. Firma ogłosiła też, że pojazd będzie wykorzystywał rozwiązania techniczne opracowane na potrzeby udziału Hondy w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych i ma być najszybszą przednionapędówką na torze Nurburgring.
Model koncepcyjny Civic Type R wystawiany podczas targów w Genewie będzie wyróżniał się intensywnie czerwonym lakierem nadwozia uzupełnionym złotymi wstawkami – kolor ten został opracowany specjalnie dla tego auta, aby podkreślić jego doskonałe osiągi i wyjątkowy charakter.
)