Opierając się na innowacyjnych architekturach i koncepcjach, które na przestrzeni czterdziestu lat pozwoliły firmie Mitsubishi Motors uzyskać status producenta oferującego w Europie modele spoza głównego nurtu, Mitsubishi Concept AR scala w sobie liczne nowoczesne technologie, architekturę typu SUV / MPV oraz lekki system hybrydowy BSG. Odwiedzający salon Geneva Motor Show 2014 będą mogli dokładnie zapoznać się z modelem i sprawdzić, na czym polegają technicznie zaawansowane rozwiązania, które oferuje. W styczniu tego roku taką możliwość mieli też goście salonu Brussels Motor Show.
SUV + MPV – Wolny duch
Mitsubishi Concept AR (skrót od „Active Runabout”), zaprezentowany w listopadzie 2013 roku podczas czterdziestego trzeciego salonu Tokyo Motor Show, to kompaktowy samochód łączący wszystkie zalety pojazdów typu MPV i SUV.
Nadwozie modelu Concept AR ma długość 4350 mm i wyróżnia się niespotykanymi proporcjami, uwypuklonymi przez funkcjonalne cechy auta typu MPV z wysoką pozycją za kierownicą, robiącym wrażenie projektem przedniej części nadwozia, wysoko umieszczoną osłoną chłodnicy ze zintegrowanymi reflektorami, wyraźnie zaznaczonymi osłonami podwozia i wydatnymi nadkolami.
Uwagę zwraca również typowy dla SUV-ów duży rozstaw osi, z którym idzie w parze wyrazisty przedni pas nadwozia wzmocniony unoszącym się bocznym przetłoczeniem oraz precyzyjnie narysowanymi ramkami bocznych szyb. Całość uzupełnia osłona chłodnicy o charakterystycznej stylizacji, z kolei z tyłu samochód otrzymał wyloty powietrza w tylnych słupkach, służące zmniejszeniu oporu aerodynamicznego.
Co więcej, model Concept AR – podobnie, jak wszystkie trzy* koncepty firmy MMC z salonu Tokyo Motor Show – odzwierciedla nową tożsamość wizualną marki, którą w ciągu najbliższych kilku lat firma będzie stopniowo nadawać każdemu nowemu crossoverowi i SUV-owi. Nowy design podkreśla typowe dla aut typu SUV poczucie bezpieczeństwa i funkcjonalność, czego wyrazem są pionowe elementy (chromowane lub błyszczące) otaczające osłonę chłodnicy.
Kojąca atmosfera wewnątrz
Wnętrze Mitsubishi Concept AR łagodnie otacza pasażerów swoją prostą, delikatną stylizacją pozbawioną nieistotnych dodatków.
Przestronna kabina, wyróżniająca się miękkimi, zaokrąglonymi liniami, oferuje trzy elastyczne sposoby rozstawienia foteli – od wersji z dużą ilością miejsca dla sześciu osób, poprzez układ dla czterech osób i sporej ilości bagażu, po konfigurację wspólnej przestrzeni między 2 i 3 rzędem foteli odwróconych frontem do siebie.
Wiele uwagi poświęcono zapewnieniu swobody ruchów wszystkim podróżującym poprzez zachowanie odpowiedniej odległości od siedzeń w poszczególnych rzędach. Pasażerowie mogą korzystać z interfejsu nawiązującego wyglądem do tabletu – który wysuwa się z bocznej części kabiny – i za jego pośrednictwem połączyć się z Internetem, odczytać wiadomości e-mail lub uzyskać dostęp do osobistych danych.
Kabina oferuje również delikatnie zaokrąglony, kryształowo podświetlony dach z panelem centralnym, którego oświetlenie miękko rozświetla wnętrze i akcentuje wysoką jakość wykonania przestrzeni pasażerskiej.
Przyjemny spokój wnętrza wzmocniono przez delikatny szum wiatru i inne przyjemne dźwięki płynące ze szczelin w bocznych elementach wykończenia wnętrza. Z łatwo wyjmowanymi uchwytami na kubki i interfejsem przypominającym tablet, ten przyszłościowy projekt wnętrza łączy większą wygodę z komfortem.
Lekki + hybrydowy + inteligentny
Concept AR jest napędzany przez lekki system hybrydowy z napędem pasowym rozrusznika-alternatora (BSG). System składa się z rzędowego, trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,1 litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC, który współpracuje z systemem BSG małej mocy, litowo-jonowym akumulatorem o napięciu 48V.
Litowo-jonowy akumulator umieszczony z tyłu współpracuje z przetwornicą, celem natychmiastowego ponownego uruchamiania silnika po wyłączeniu go na biegu jałowym i dostarczenia dodatkowego momentu obrotowego wspomagającego silnik podczas przyspieszania. BSG jest używany do odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania regeneracyjnego, co przyczynia się do jeszcze większej oszczędności paliwa i niższej emisji CO2 przy zapewnieniu satysfakcji z jazdy.
W fazie projektowania Mitsubishi Concept AR został poddany konsekwentnie realizowanemu programowi redukcji masy ukierunkowanemu na silnik i cały system hybrydowy, z szerszym zastosowaniem blach stalowych o wysokiej wytrzymałości (które wykorzystano już w nowych modelach Outlander i Space Star/Mirage,…) i lekkich materiałów konstrukcyjnych w istotnych elementach pojazdu. Wynikiem tego jest znaczne zwiększenie wydajności ekologicznej i dynamicznych osiągów auta.
Zmniejszanie masy uzyskano także dzięki projektowi deski rozdzielczej pozbawionemu zbędnych ozdobników, siedzeniom, a nawet na wyborowi materiałów tapicerskich, co przyczyniło się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz uzyskania bardziej płynnej i komfortowej jazdy.
System bezpieczeństwa czynnego
Concept AR został wyposażony w opracowany przez Mitsubishi Motors system bezpieczeństwa czynnego oraz system układów informacyjno-komunikacyjnych nowej generacji.
Współpraca tych systemów pozwala przewidywać i ostrzegać kierowcę o potencjalnych niebezpieczeństwach i szybko oraz precyzyjnie uruchamiać funkcje systemów bezpieczeństwa czynnego. Najważniejsze funkcje:
- Ostrzeganie o obiektach znajdujących się za samochodem
- System wspomagania bezpiecznej jazdy (DSSS)
- Automatyczna kontrola świateł drogowych
- Zapobieganie przypadkowej utracie kontroli
- System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM)
- Ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu (LDW)
- Tempomat adaptacyjny (ACC)
Podstawowa specyfikacja
- Długość / szerokość / wysokość: 4350 mm / 1780 mm / 1690 mm
- Liczba miejsc: 6
- Silnik spalinowy – typ: trzycylindrowy rzędowy, 1,1 l z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowany, zmienne fazy rozrządu MIVEC
- Moc maksymalna: 100 kW (136 KM)
- Paliwo: Benzyna
- System BSG
- Moc maksymalna: 10 kW (48V) – 13 KM
- Akumulator – pojemność V: 0,25 kWh (48V)
- Przeniesienie napędu: 2WD (na koła przednie)
- Przekładnia: CVT z przekładnią pomocniczą