MotoNews.pl

Fiat Freemont Cross

19 marca 2014

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Freemont Cross 6

Freemont w wersji Cross to samochód „skrojony” z myślą o potrzebach nowoczesnej rodziny, poszukującej w szczególności obszernego i praktycznego wnętrza, choć nie sprawi zawodu nabywcom oczekującym wyrazistego i atrakcyjnego wyglądu. Freemont Cross jest także potwierdzeniem słuszności pozycjonowania jako „samochód dobry na wszystko”, który poprzez swą wszechstronność i funkcjonalność odbiera Klientelę innym segmentom rynkowym.

Nowe nadwozie i wnętrze
Freemont Cross zyskał odświeżony i wielce wyrazisty wygląd wśród swej gamy modelowej, a to dzięki nowym zderzakom z aplikacjami w platynowym chromie, kracie chłodnicy i oprawie lamp przeciwmgielnych w błyszczącej czerni „fortepianowej”. Całości dopełniają boczne spojlery progowe i relingi dachowe Platinum-Chrome, czarne obramowania kasetonów świateł głównych i tylnych oraz nowego wzoru, pięcioramienne, felgi Hyper Black z lekkiego stopu o średnicy 19 cali.

We wnętrzu Freemonta Cross uwagę zwracają nowe skórzane siedzenia ze sportowymi wstawkami siatkowymi i szarymi przeszyciami, które również zdobią podłokietnik pomiędzy fotelami oraz panele drzwiowe. W tonacji grafitowej Liquid Graphite utrzymano deskę rozdzielczą, zestaw wskaźników, konsolę centralną, boczki drzwi oraz skórzaną kierownicę wielofunkcyjną. Eleganckim akcentem wystroju wnętrza jest skórzane obszycie uchwytu dźwigni selektora skrzyni biegów.
Jednostki napędowe.

Freemont Cross oferowany jest w dwóch wersjach silnikowych – 2.0 MultiJet II 140 KM z manualną skrzynią 6-stopniową i przednim napędem FWD oraz 2.0 MultiJet II 170 KM z przekładnią manualną dla wersji 4×2, lub 6-stopniową przekładnią automatyczną tylko dla wersji AWD. Oprócz doskonałych osiągów, skrzynia automatyczna wyróżnia się precyzją i kulturą pracy, zapewniając prawdziwie komfortową i satysfakcjonującą jazdę.

Wyposażenie standardowe i opcjonalne
Niejako „w dodatku” do solidnego wyglądu i kompletu wyposażenia, Freemont Cross poszczycić się może seryjnym systemem infotainment najnowszej generacji, obejmującym nawigację GPS z 8,4-calowym ekranem dotykowym i podglądem obrazu z kamery parkowania tyłem, radioodtwarzacz CD/DVD z gniazdem na kartę pamięci SD, moduł bezprzewodowej łączności Bluetooth oraz system audio Alpine klasy Premium ze wzmacniaczem o mocy 368 W, sześcioma głośnikami i subwooferem.

Wersja modelowa Freemont Cross reprezentuje najwyższy poziom uniwersalności i wyrafinowania w segmencie pojazdów typu crossover. I tak na przykład: 10-pozycyjny fotel kierowcy ustawiany jest elektrycznie, siedzisko fotela przedniego pasażera kryje pod spodem pojemnik na cenniejsze drobiazgi, a oparcie można złożyć płasko do przodu jako podręczny stolik dla kierowcy. Drugi i trzeci rząd siedzeń składa się w podłodze, tworząc niemal 1,5 m3 objętości ładunkowej. Ponadto – w drugim rzędzie siedzeń przewidziano Child Booster Seats – zintegrowane siedziska podwyższające do przewozu dzieci o wadze 15-36 kg bez konieczności montowania fotelika dziecięcego, a kąt pochylenia oparć można regulować według własnej wygody.

Użytkownik Freemonta Cross ma do dyspozycji 32 możliwe konfiguracje siedzeń i niespotykaną dotąd swobodę aranżacji wnętrza oraz aż 20 skrytek i schowków w kabinie pasażerskiej o łącznej pojemności 140 litrów – niemalże takiej, jak bagażnik małego samochodu miejskiego. Są to m.in. obszerne wnęki podłogowe przed drugim rzędem siedzeń – idealne dla schowania wartościowych sprzętów w rodzaju kamery video czy laptopa lub podręcznej torby. Można więc śmiało stwierdzić, że za sprawą składanych siedzeń, płaskiej podłogi ładunkowej i pokaźnej pojemności schowków „pokładowych” – Freemont Cross jest pojazdem zaskakująco praktycznym i wygodnym.

Do wyposażenia standardowego należą ponadto: elektrycznie sterowane, składane i podgrzewane lusterka boczne, sześć poduszek powietrznych, podświetlane uchwyty na kubki/puszki, bezkluczykowy system aktywacji pojazdu (Keyless Entry/Keyless Go) z przyciskiem Start/Stop silnika oraz kierownica wielofunkcyjna z przyciskami sterowania audio i tempomatu.

Napęd na cztery koła (AWD)
Aktywny napęd AWD to ważne uzupełnienie budzącego respekt wyglądem wersji modelowej Cross Freemonta. System AWD dostępny jest wraz z 16-zaworowym silnikiem 2.0 MultiJet II o mocy 170 KM, współpracującym z sześciostopniową przekładnią automatyczną.

Aktywny system napędu AWD typu „On-Demand’ wyposażony jest w elektroniczny moduł sterujący, który na podstawie wskazań zespołu czujników prędkości obrotowej kół – decyduje o dołączeniu napędu osi tylnej. System aktywuje się na podłożach o niepewnej przyczepności (błoto, śnieg, lód, itp.) zapewniając w danych warunkach maksimum trakcji, by dojechać do celu. System AWD służy także zwiększeniu własności trakcyjnych – a więc i bezpieczeństwa w trakcie pokonywania łuków i zakrętów. Napęd kół tylnych zostaje automatycznie załączony w przedziale prędkości 40-100 km/h, aby ułatwić prowadzenie poprzez neutralizację znoszenia w trakcie bardziej dynamicznej jazdy szosowej. Odbywa się to za pośrednictwem elektronicznego zespołu sprzęgającego (ECC), który działa tylko w razie potrzeby, a więc ogranicza zużycie paliwa, wykazując przy tym większą skuteczność i dokładność niż „klasyczne” sprzęgło wiskotyczne.
Sterownik ECC współpracuje z systemami ESC i kontroli trakcji, dzięki czemu Freemont Cross zachowuje się „jak przyklejony” do nawierzchni bez względu na warunki pogodowe czy drogowe. Do wyposażenia standardowego pojazdu należy także system przeciwblokowania kół ABS oraz zapobiegania dachowaniu ERM.

Bezpieczeństwo
W kategoriach bezpieczeństwa Fiat Freemont zalicza się do elity w swej klasie pojazdów, czego dowodem jest prestiżowy, 5-gwiazdkowy rating Euro NCAP oraz nie mniej niż 50 systemów oraz elementów bezpieczeństwa biernego i czynnego. Są to m.in. zaawansowane, wielostopniowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, aktywne zagłówki, systemy elektronicznej stabilizacji jazdy i kontroli trakcji w całym zakresie prędkości oraz wspomaganie hamowania awaryjnego Brake Assist, sufitowe poduszki kurtynowe dla trzech rzędów siedzeń, boczne poduszki fotelowe, hamulce tarczowe wszystkich kół, zaczepy mocowania fotelików dziecięcych Isofix. Istotnym elementem jest także system Active Hood, powodujący podniesienie pokrywy silnika od tyłu – celem ograniczenia skutków obrażeń osoby pieszej w przypadku kolizji czołowej z samochodem.

Kolejnymi elementami wyposażenia Fiata Freemont są systemy zapobiegania dachowaniu ERM (Electronic Rollover Mitigation) oraz stabilizacji holowanej przyczepy TSC (Trailer Sway Control). Stosownie do wskazań czujników układu ESC, system zapobiegania dachowaniu ocenia ryzyko „wywrotki” i przyhamowuje odpowiednie koło i/lub moduluje stopień otwarcia przepustnicy. System stabilizacji holowanej przyczepy TSC to system inteligentny, który po wykryciu niekontrolowanego zarzucania holowanej przyczepy powoduje odpowiednią aplikację hamulców w sposób pozwalający ustabilizować tor ruchu przyczepy. Kierowca Fiata Freemont może więc czuć się pewnie i bezpiecznie nawet w trudniejszych warunkach drogowych.

Zdjęcia: Fiat