MotoNews.pl

Światowa premiera nowego Opla Vivaro i Movano

05 maja 2014

Kategoria | Auto firmowe  Premiery
Marka, model | , ,
Opel Vivaro 6

Nowy Opel Vivaro jest jeszcze bardziej praktyczny, oszczędny i prezentuje się jeszcze atrakcyjniej. Druga generacja to połączenie funkcjonalności lekkiego pojazdu użytkowego oraz zalet mobilnego biura z komfortem i estetyką samochodu osobowego. Model oferuje wszystko, co może zapewnić mu powodzenie: dłuższe nadwozie w poszczególnych wariantach, a tym samym większą ładowność i przestronniejsze wnętrze. W kabinie zainstalowano najnowocześniejszy system multimedialny IntelliLink z przyjazną dla użytkownika nawigacją oraz szereg innych rozwiązań, które pozwalają szybko i łatwo przekształcić pojazd w biuro na kołach. Nowy Vivaro jest także wyjątkowo oszczędny: do jego napędu wykorzystano zupełnie nowe, turbodoładowane silniki wysokoprężne o zużyciu paliwa ograniczonym nawet do 5,7 l/100 km przy emisji CO2 wynoszącej tylko 149 g/km — to najlepsze parametry w tej klasie pojazdów i wymierna korzyść dla kieszeni właściciela.

Vivaro to najważniejszy model i niezawodny faworyt w ofercie pojazdów użytkowych marki Opel, uwzględniony w strategii wzrostu DRIVE! 2022. W związku z wprowadzeniem na rynek nowego Vivaro firma Opel zainwestowała 95 milionów euro w brytyjskie zakłady w Luton oraz zrestrukturyzowała dział pojazdów użytkowych. Nowym szefem Działu Lekkich Pojazdów Użytkowych w firmie Opel został Steffen Raschig. Dobrze znane są mu zarówno zalety nowego Vivaro, jak i atuty mocnych silników Movano — w tym bowiem modelu również zastosowano zaawansowaną technologię BiTurbo. Przyczynia się ona do zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika, a jednocześnie znacznie ogranicza zużycie paliwa i emisję spalin, tym samym obniżając koszty eksploatacji. Podobnie jak Vivaro, również Movano został udoskonalony pod względem poziomu bezpieczeństwa. Na przykład elektroniczny system kontroli stabilności (ESC) będzie teraz montowany jako wyposażenie standardowe, wraz z innymi systemami wspomagającymi kierowcę, a lusterko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera zapewni lepszą widoczność strefy wokół pojazdu, w tym możliwość obserwacji tzw. martwego pola.

„Movano może poszczycić się zużyciem paliwa obniżonym nawet o 1,5 litra na 100 kilometrów, a także większą mocą. Dzięki temu jest on jeszcze oszczędniejszy, mocniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska niż dotychczasowa generacja modelu” — mówi Steffen Raschig. „Ponadto pojazd został wyposażony w szereg rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo i komfort, które wcześniej były niedostępne lub oferowane jako opcje za dopłatą. Zaprezentowany dziś Opel Movano, którego można będzie zamawiać od czerwca, w pełni wykorzystuje potencjał tych rozwiązań i oferuje nabywcy jeszcze większą wartość niż dotychczas”.

Najlepsze silniki: wysokoprężne jednostki BiTurbo o mocy do 120 kW/163 KM i obniżonym zużyciu paliwa
Oferta silników montowanych w nowym Movano obejmuje obecnie pięć turbodiesli, w tym dwie zupełnie nowe i bardzo nowoczesne jednostki BiTurbo o pojemności 2,3 litra. Dwie współpracujące turbosprężarki zapewniają znakomite osiągi przy wyjątkowo małym spalaniu i niskiej emisji CO2. W przypadku silnika BiTurbo o mocy 100 kW/136 KM, rozwijającego maksymalny moment obrotowy 340 Nm, emisję CO2 obniżono o 8 procent (15 gramów), do 180 g/km, dzięki instalowanemu standardowo systemowi Start/Stop. Flagowa jednostka BiTurbo o mocy 120 kW/163 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 360 Nm i oferuje o 13 KM i 10 Nm więcej niż silnik najmocniejszego Movano dotychczasowej generacji. Należący do standardowego wyposażenia system Start/Stop umożliwił obniżenie emisji CO2 o imponujące 39 g/km. Zużycie paliwa zmniejszone o 1,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, czyli o 18 procent, to korzyść zarówno dla kieszeni właściciela, jak i dla środowiska.

Podstawowa wersja Movano jest napędzana turbodieslem 2.3 l generującym 81 kW/110 KM mocy, czyli o 10 KM więcej niż dotychczas. Silnik ten występuje również w odmianie rozwijającej 92 kW/125 KM. W obydwu jednostkach 2.3 CDTI utrzymano dotychczasowy poziom zużycia paliwa i emisji, znacząco zwiększono jednak osiągi wyposażonych w nie pojazdów. W 125‑konnym Movano o około 3,5 sekundy poprawiła się elastyczność mierzona przyspieszeniem od 80 do 120 km/h na szóstym biegu. Analogiczny parametr w podstawowej wersji ze 110‑konnym silnikiem jest lepszy aż o 5 sekund. Poprawa elastyczności jest także zasługą krótszego przełożenia na szóstym biegu.

Przedłużana wersja furgonu Movano L4 była dotychczas dostępna tylko z kołami bliźniaczymi na tylnej osi. Teraz jest oferowana także z kołami pojedynczymi i różną wysokością dachu. Pojedyncze koła mają szereg zalet. Przestrzeń ładunkowa między wnękami tylnych kół jest wówczas o 300 mm szersza, co ułatwia przewożenie ładunku o dużych gabarytach. Pojazd w tej konfiguracji jest także lżejszy, więc zużywa mniej paliwa. Maleją też koszty eksploatacji, ponieważ mniejsza jest liczba opon wymagających okresowej wymiany. Kolejną zaletą nowego Movano jest wydłużenie okresów międzyprzeglądowych do 2 lat.

Bezpieczeństwo w standardzie: najnowocześniejsze technologie i najlepsza widoczność w każdym kierunku
Pojazdy oferują nie tylko doskonałą ekonomikę eksploatacji — zarówno w nowym Vivaro, jak i w Movano priorytetowo potraktowano także kwestię bezpieczeństwa. Ulepszony model jest teraz standardowo wyposażony w elektroniczny system kontroli stabilności (ESC), a szereg rozwiązań technicznych wspomagających kierowcę sprawia, że podróżowanie Movano jest jeszcze bezpieczniejsze. Jednym z takich rozwiązań jest system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. Zapobiega on stoczeniu się pojazdu, utrzymując działanie hamulców jeszcze przez około 2 sekund po zwolnieniu pedału hamulca przez kierowcę. Program kontroli stabilności przyczepy monitoruje jej boczne ruchy, a w przypadku wykrycia ich krytycznego nasilenia automatycznie hamuje odpowiednie koła Movano, aby ustabilizować zespół pojazdów i nie dopuścić do wypadku. Udoskonalony układ kontroli trakcji zapewnia lepszą przyczepność nawet na nieutwardzonych drogach i zapobiega buksowaniu kół.

W kabinie Movano nowe, duże i wypukłe lusterko zintegrowane z osłoną przeciwsłoneczną poprawia widoczność strefy wokół pojazdu. Ustawienie jej w pozycji pozwalającej obserwować „martwe pole” po prawej stronie pomaga odpowiednio wcześnie dostrzec ewentualne zagrożenie. Kierowca Movano może również liczyć na podwyższony komfort w kabinie i korzystać z niej jak z mobilnego miejsca pracy. Ułatwią mu to systemy multimedialne, takie jak standardowy CD 16 BT USB z Bluetooth i dwoma gniazdami USB lub CD 16 BT USB DAB z tunerem cyfrowego radia.

Opel Movano z nowymi silnikami oraz dodatkowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i funkcjami multimedialnymi pojawi się na rynku polskim pod koniec lata 2014 r.

Zdjęcia: Opel