We wrześniu br. Mercedes-Benz wzbogaci ofertę Klasy C o wersję Kombi, która emocjonujący design i innowacyjne technologie łączy z pojemną przestrzenią bagażową – jeszcze większą niż w poprzedniku. Zestaw nowych systemów wspomagających zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, a lekka konstrukcja, dopracowana aerodynamika i oszczędne silniki pozwalają ustanowić nowe wzorce wydajności w segmencie. Wraz z Klasą C Kombi debiutują także usługi Mercedes connect me, umożliwiające kontakt z autem z dowolnego miejsca i o dowolnej porze – choćby po to, aby sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku.
Nowy wariant Klasy C ma wyjątkowo uniwersalny charakter – jako dynamiczne, przestronne kombi może towarzyszyć aktywnym ludziom w zajęciach sportowych, na wakacjach albo podczas zakupowego szaleństwa. Model kontynuuje tradycje poprzednich generacji Klasy C Kombi, znanych z praktyczności, komfortu i dynamicznego usposobienia.
Praktyczna i wszechstronna
W porównaniu do poprzedniej generacji wymiary karoserii Klasy C Kombi znacznie wzrosły – rozstaw osi o 80 mm (do 2840 mm), długość o 96 mm (do 4702 mm), a szerokość o 40 mm (do 1810 mm). Korzystają na tym przede wszystkim pasażerowie drugiego rzędu siedzeń, którzy mają teraz do dyspozycji dodatkowe 45 mm miejsca na nogi. Więcej przestrzeni wygospodarowano także na wysokości ramion, łokci i nad głowami.
Umiarkowany wzrost dotyczy również przestrzeni ładunkowej. Zależnie od położenia oparć tylnej kanapy, zgrabny tył Klasy C Kombi mieści od 490 do 1510 l bagażu (zgodnie z normą ISO 3832). Dla porównania, pojemność bagażnika poprzedniej odsłony modelu wynosi od 485 do 1500 l.
Wiele zmieniło się w kwestii funkcjonalności – nowa generacja otrzymała oparcie tylnej kanapy dzielone w stosunku 40:20:40, a nie 60:40, jak w poprzedniku. Korzystanie z przestrzeni bagażowej ułatwiają praktyczne detale, takie jak oparcia tylnych siedzeń składane elektryczne za naciśnięciem przycisku, elektrycznie sterowana tylna klapa EASY PACK czy system HANDS-FREE ACCESS, który pozwala otwierać i zamykać pokrywę bagażnika bez dotykania – wystarczy ruch stopą pod tylnym zderzakiem.
Aura awangardy i wysokiej jakości
Nowa Klasa C ma nowoczesne, dynamiczne linie, a jej wzornictwo emanuje zmysłową przejrzystością i podkreśla jednocześnie technologiczne zaawansowanie. Klienci mają do wyboru dwie wersje przedniego pasa – zarezerwowaną dla linii Exclusive tradycyjną osłonę chłodnicy i gwiazdę Mercedesa na masce lub sportowy wlot powietrza.
Nietypowo dla auta skoncentrowanego na użyteczności, wnętrze Klasy C Kombi zdominowane jest przez płynne linie, sportowe akcenty oraz wysokiej jakości materiały. Poza modelem bazowym oferta modelu obejmuje trzy spersonalizowane linie wyposażenia.
Co ważne, Kombi zostało uhonorowane znakiem jakości ECARF – Fundacji Europejskiego Centrum Badań Alergii – za przebadaną naukowo wysoką przyjazność dla cierpiących na alergie. Mercedes-Benz zdobył certyfikat ECARF jako jedyny producent samochodów.
Gładzik i wyświetlacz head-up
Innowacyjny gładzik (touchpad) w nowej Klasie C Kombi umożliwia intuicyjne sterowanie wszystkimi funkcjami multimediów za pomocą ruchów i gestów wykonywanych opuszkami palców – podobnie jak w przypadku smartfonów. Gładzik pozwala również na ręczne wpisywanie liter, cyfr i znaków specjalnych. Wykonana z odpornego na zarysowania materiału powierzchnia gładzika ma wymiary 65 x 45 milimetrów i zlokalizowana jest tuż obok podłokietnika, w tunelu środkowym. Zintegrowano ją z metalową podpórką, podkreślającą luksusowy charakter wnętrza.
Kolejną nowością jest wyświetlacz head-up. Zupełnie jak w myśliwcu, wyświetla on istotne parametry jazdy na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy. W efekcie ten nie musi odrywać oczu od drogi, aby skontrolować szybkość pojazdu, obowiązujące ograniczenia prędkości i sprawdzić instrukcje nawigacji czy komunikaty systemu DISTRONIC PLUS.
Mniejsza masa własna, wyższy komfort
Lekkie, sztywne nadwozie nowej Klasy C Kombi zapewnia podstawę dla znakomitego prowadzenia, najniższego w segmencie poziomu hałasu i wibracji oraz wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom udział aluminium w konstrukcji nadwozia wynosi 49 proc., a nowy model waży do 65 kg mniej od poprzednika i także pod względem masy własnej dystansuje konkurencję.
Wydajne i żwawe silniki
Jednostki montowane pod maską Klasy C Kombi zużywają nawet o 20 proc. mniej paliwa od porównywalnych odmian poprzedniej generacji. Wszystkie spełniają normę Euro 6 i współpracują z funkcją ECO start/stop.
Paleta odmian wysokoprężnych obejmuje 4-cylindrowe motory o mocy od 85 kW (115 KM) do 150 kW (204 KM). Wersje BlueTEC zostały zaopatrzone w system selektywnej redukcji katalitycznej SCR.
Klasa C Kombi będzie też dostępna z wykorzystującym jednostkę wysokoprężną napędem hybrydowym. Model C 300 BlueTEC Hybrid, zasilany 4-cylindrowym silnikiem Diesla o mocy 150 kW (204 KM) oraz 27-konnym motorem elektrycznym, zużywa średnio zaledwie 3,8 l/100 km (cykl NEDC).
Gama motorów benzynowych obejmuje cztery jednostki BlueDIRECT – trzy 4-cylindrowe i jedną 6-cylindrową – o mocy od 115 kW (156 KM) do 245 kW (333 KM). W przyszłości do oferty dołączy również ekonomiczny wariant hybrydowy C 350 Hybrid z jednostką benzynową i elektryczną (155 + 50 kW) oraz możliwością zewnętrznego ładowania akumulatorów (hybryda plug-in).
Na życzenie Kombi oferowane jest też z napędem na obie osie 4MATIC.
Zawieszenie – zwinność i komfort jazdy
Klasa C Kombi łączy przyjemność z jazdy na krętych drogach z wyśmienitym komfortem jazdy. Istotny udział ma w tym nowa, 4-wahaczowa oś przednia. Nabywcy modelu będą mieli do wyboru dwie odmiany standardowego zawieszenia stalowego (w tym jedną o sportowych nastawach), a także – po raz pierwszy w segmencie – zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z układem samopoziomowania. Zapewnia ono niezrównany komfort resorowania i pewność prowadzenia, nawet w przypadku jazdy z pełnym obciążeniem.
Kierowca ma do wyboru kilka trybów pracy: “Comfort”, “ECO”, “Sport” oraz “Sport Plus”, a także dodatkowy program “Individual”, pozwalający dobrać poszczególne ustawienia pojazdu do osobistych upodobań.
Klasa C Kombi jest seryjnie wyposażona w elektryczny hamulec postojowy.
Spontaniczny układ kierowniczy
Wszystkie odmiany Klasy C standardowo otrzymają elektromechaniczny układ kierowniczy Direct Steer z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości i zmiennym przełożeniem, zależnym od kąta skrętu kół. Aby w dalszym stopniu ograniczyć zużycie paliwa, pompa wspomagania jest sterowana na żądanie.
Mercedes-Benz Intelligent Drive: samochód inteligentny
Najwyższy poziom bezpieczeństwa dostępny dla wszystkich – oto jeden z celów Mercedes-Benz. Właśnie dlatego Klasa C Kombi korzysta z niemal wszystkich układów wspomagających kierowcę znanych już z Klas E i S. Systemy te zwiększają zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo. Mercedes-Benz określa je mianem “Intelligent Drive”.
Klasa C Kombi jest seryjnie wyposażona w ATTENTION ASSIST, ostrzegający kierowcę przed sennością i nieuwagą. Standardowy system COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS chroni przed kolizjami przy niewielkich prędkościach (od 7 km/h) i może rozpocząć autonomiczne hamowanie przy prędkości do 105 km/h (200 km/h w połączeniu z aktywnym tempomatem DISTRONIC PLUS). Układ ten jest w stanie zapobiec najechaniu na tył poprzedzającego auta do prędkości 40 km/h.
Opcjonalnie dostępne będą systemy wspomagające takie jak Stop&Go Pilot zintegrowany z DISTRONIC PLUS i Steering Assist – to półautomatyczny system śledzenia poprzedzającego auta podczas jazdy w korku. BAS PLUS z funkcją Cross-Traffic Assist może wspomagać hamowanie zainicjowane przez kierowcę i, po raz pierwszy, reaguje na ruch poprzeczny oraz pieszych.
Gama systemów wspomagających obejmuje także Active Parking Assist, umożliwiający automatyczne parkowanie na miejscach równoległych oraz prostopadłych, system rozpoznawania ograniczeń prędkości i zakazów wjazdu Traffic Sign Assist oraz aktywne światła drogowe Adaptive Highbeam Assist Plus z systemem maskującym nadjeżdżające pojazdy w stożku światła.
Fotel pasażera z przodu może zostać wyposażony w system automatycznego wyłączania poduszki powietrznej po zamontowaniu fotelika dziecięcego.
Klimatyzacja: sygnały z kosmosu
Klasa C Kombi jako jedyny model w klasie będzie oferowała funkcję automatycznej recyrkulacji powietrza podczas jazdy w tunelu. Na podstawie danych z nawigacji satelitarnej i sygnału GPS system ustali, czy samochód przejeżdża przez tunel, i w razie potrzeby zamknie obieg powietrza. Kolejną nowością jest pakiet AIR BALANCE z aktywnym rozpylaczem zapachów, jonizatorem oraz jeszcze wydajniejszym systemem filtracji powietrza.
Nowy wymiar rozrywki
Klasa C Kombi otrzyma również nową generację multimediów z przejrzystym, animowanym interfejsem, a także układ Frontbass, wykorzystujący przestrzeń w obrębie ściany grodziowej jako komorę rezonansową dla subwooferów. W opcji dostępny będzie system nagłośnienia przestrzennego firmy Burmester®.
Interfejs systemu nawigacji działa w trybie interaktywnym, a lista jego funkcji obejmuje m.in. animowany kompas, Google Maps oraz “Drive Show” – informacje na temat podróży podobne do tych prezentowanych w samolotach.
Internet i zróżnicowane źródła danych w wersji podstawowej
Aby uzyskać dostęp do internetu za pośrednictwem bazowego systemu Audio 20, wystarczy telefon z Bluetooth® i możliwością przesyłu danych. Na postoju zestaw ten pozwala bez ograniczeń surfować w sieci. Podczas jazdy system COMAND Online zapewnia dodatkowo dostęp do aplikacji Mercedes-Benz, takich jak prognoza pogody, wyszukiwarka Google z funkcją StreetView czy Facebook. Ulubione utwory muzyczne można odtwarzać z różnych źródeł: Bluetooth®, urządzeń multimedialnych firmy Apple, kart SD, pamięci USB lub płyt CD/DVD (napęd CD dostępny jest wraz z zestawem Audio 20 CD i wyższym lub COMAND Online).
COMAND Online z hotspotem
COMAND Online pozwala też na odbiór cyfrowej telewizji i korzystanie z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem hotspota. Zakres jego funkcji obejmuje ponadto sterowanie głosowe LINGUATRONIC oraz nawigację z twardym dyskiem i systemem omijania korków wykorzystującym aktualizowaną na bieżąco bazę “Live Traffic Information”. COMAND Online dysponuje większym wyświetlaczem o rozdzielczości 960 x 540 pikseli z klejonym, szklanym ekranem, spotykanym w tabletach czy smartfonach.
Mercedes connect me: samochód w sieci
Wraz z nową Klasą C Kombi Mercedes-Benz wprowadzi w Europie nowy pakiet usług “Mercedes connect me”. Współpracuje on z zainstalowanym w pojeździe modułem KOM z własną kartą SIM. Lista dostępnych usług obejmuje między innymi pomoc w razie wypadku, eksploatacji i awarii. Klienci mogą też łączyć się ze swoimi autami z dowolnego miejsca i o dowolnej porze, aby na przykład sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku lub uruchomić, wyłączyć albo zmienić ustawienia pomocniczego ogrzewania.
2014 – rok Klasy C
Klasa C Kombi będzie wytwarzana wyłącznie w fabryce Mercedes-Benz w Bremen, gdzie jest już produkowana wersja sedan. W związku z uruchomieniem montażu nowego modelu, koncern Daimler tylko w tym roku zainwestuje w Bremen łącznie ponad miliard euro.
Środki te posłużyły między innymi do budowy nowych hal produkcyjnych, umożliwiających pracę w systemie trzyzmianowym. Jedną z tych hal jest nadwoziownia, gdzie odbywa się produkcja hybrydowych nadwozi z blisko 50-proc. udziałem aluminium. Ich konstrukcja wymaga nowych metod łączenia – Mercedes-Benz zastosował tu innowacyjny proces łączenia ImpAcT, wykorzystujący elementy wtryskiwane, a także nitowanie bezotworowe (SPR – self-piercing rivet). Za pomiar szpar pomiędzy panelami karoserii odpowiada specjalne urządzenie na taśmie montażowej. Po raz pierwszy na taśmie odbywa się też przyklejanie dachu do nadwozia.
W porównaniu do poprzedniej generacji Klasy C istotnie, bo aż o 30 proc. spadło zużycie energii zużywanej w procesie produkcji.