Przedstawiamy dwie nowe wersje Forda Fiesta – Red oraz Black Edition, które zachwycają nietuzinkową stylistyką, zaskakująco dynamicznymi osiągami oraz niskim zużyciem paliwa. Zamówienia będzie można składać na początku lipca, a we wrześniu będzie można przyjrzeć się bliżej egzemplarzom w salonach. Fiesta Red Edition oraz Black Edition to najmocniejsze w historii modele seryjne wyposażone w litrowy silnik. Warto zauważyć, że 140-konna jednostka napędowa 1.0 EcoBoost oferuje lepszy stosunek mocy do pojemności niż silniki Bugatti Veyron czy Ferrari 458 Speciale.
Zgodnie z najnowszymi trendami kolorystycznymi opartymi na zasadzie silnego kontrastu, nadwozia obu modeli pokryto dwoma odcieniami lakieru. W przypadku wersji Red Edition, czerwony lakier skontrastowano z czernią dachu oraz elementów dekoracyjnych. W wersji Black Edition zastosowano dokładnie odwrotny układ barw.
„Nowe wersje z pewnością będą się wyróżniać na drodze, a ich śmiała stylizacja znajdzie pełne odzwierciedlenie w dynamicznych osiągach jakie zaoferuje usportowiona wersja silnika 1.0 EcoBoost oraz dzięki modyfikacjom poczynionym w układzie zawieszenia i kierowniczym” wyjaśnia Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i obsługi serwisowej, Ford of Europe.
Wyrazista stylistyka
Trzydrzwiowe nadwozia nowych wersji wyróżniają się kontrastującymi kolorystycznie elementami takimi jak listwy dekoracyjne wokół dolnej i górnej części przedniego grilla i zderzaka oraz obudowy lusterek. Nowe wersja dostępne będą z 16 lub 17-calowymi lakierowanymi na czarno felgami ze stopu metali lekkich. Ponadto nowe wersje Forda Fiesta wzbogacą się o sportowe przednie i tylne zderzaki, boczne nakładki oraz tylny spojler dachowy. Elementem zwracającym uwagę będzie również dach, który – dla uzyskania silniejszego połysku powłoki lakierniczej – pokryto specjalną folią.
Wewnątrz podziwiać można konsolę środkową oraz klamki drzwi pokryte czarnym, błyszczącym lakierem, czarną sportową kierownicę przeszytą skórą naturalną, a także drążek zmiany przełożeń i dywaniki podłogowe z kontrastującym, czerwonym przeszyciem. Podobne przeszycie znajdziemy również na czarnych, sportowych fotelach, które pokryto wytrzymałą tkaniną Ultimate. Dzięki rozbudowanym podporom bocznym fotele zapewniają znakomite podparcie w zakrętach.
„Mimo iż obie wersje imponują odważną, wyrazistą i nowoczesną stylistyką, różnią się od siebie na tyle, że z pewnością przypadną do gustu klientom o bardzo różnych osobowościach” przekonuje John Mcleod, główny projektant w dziale personalizacji, Ford of Europe. „Moim zdaniem wersja Black Edition jest bardziej prowokująca, bowiem czerwone elementy dekoracyjne, a w szczególności listwy dekoracyjne przedniego grilla, sprawiają, że samochód naprawdę wyróżnia się na drodze. Wersja Red Edition jest równie ekspresyjna, ale nieco bardziej stonowana i z pewnością spodoba się klientom o spokojniejszym usposobieniu.”
Najmocniejszy pojazd seryjny z litrowym silnikiem
140-konna wersja silnika 1.0 EcoBoost wyróżnia się unikalnymi nastawami zarówno w zakresie charakterystyki pracy turbosprężarki, faz rozrządu, intercoolera jak i przepustnicy. Dzięki tym modyfikacjom moc wzrosła o 12%, a pojazd potrzebuje zaledwie 9 sekund aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h, oraz może osiągać prędkość maksymalną 201 km/h. Jednocześnie zmodyfikowana jednostka napędowa może zadowolić się 4,5 litra paliwa na 100 km, emitując przy tym 104 g CO2 na kilometr. **
W stosunku moc do litra pojemności nowy, 140-konny silnik 1.0 EcoBoost generuje obecnie ponad dwukrotnie wyższą moc niż jego poprzednik, czyli stukonny motor o pojemności 1,6 litra, który zaledwie dekadę wcześniej napędzał sportową odmianę Forda Fiesta S”, wyjaśnia Andrew Fraser, dyrektor ds. kalibracji silników benzynowych, Ford of Europe. „W moim przekonaniu silnik ten wyznacza nowe standardy osiągów i zapotrzebowania na paliwo w segmencie kompaktowych, benzynowych jednostek napędowych”.
Fordowska jednostka 1.0 EcoBoost była w latach 2012-2013 dwukrotnie wybierana silnikiem roku. Podobnie jak jej 100 i 125-konne wersje, na które w pierwszym kwartale 2014 roku zdecydowało się niemal 30% nabywców Forda Fiesta, również i odmiana 140-konna posiada układ turbodoładowania, system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków (Ti-VCT) oraz wysokociśnieniowy układ bezpośredniego wtrysku paliwa.
Ford Fiesta w wersji Red Edition i Black Edition prowadzi się jeszcze bardziej dynamicznie dzięki zoptymalizowanej charakterystyce pracy pięciostopniowej przekładni manualnej oraz sportowym nastawom zawieszenia kół. Modyfikacjom poddano charakterystykę pracy amortyzatorów oraz sprężyn, a także usztywniono tylną oś i zmieniono ustawienia elektrycznego układu wspomagania kierownicy, który zapewnia teraz jeszcze pewniejsze i bardziej precyzyjne prowadzenie.
Najnowsze odmiany Forda Fiesta dostępne będą w salonach w drugiej połowie roku.