MotoNews.pl

Peugeot 2008 DKR – ambitne wyzwanie techniczne

21 lipca 2014

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
Peugeot 2008 DKR 7

Po prezentacji zaskakującej linii nadwozia modelu 2008 DKR, Team Peugeot-Total uchyla rąbka tajemnicy, jeśli chodzi o technologie tej wyczynowej maszyny. Podczas najbliższego rajdu Dakar ten model z napędem na 2 koła rzuci wyzwanie samochodom 4×4.

Wydmy, góry, rzeki, kaniony, rozpalone do białości w słońcu słone pustynie, nierówności terenu, wszechobecny pył… To tylko niektóre z atrakcji, jakie czekają na 2008 DKR podczas najbliższego rajdu Dakar. Team Peugeot-Total postanowił stawić czoła temu wyzwaniu, sięgając po bardzo odważne rozwiązanie techniczne.

„Podobnie jak zrobiliśmy w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans, gdzie postawiliśmy na zamknięte nadwozie, tu również zdecydowaliśmy się na nowatorską koncepcję” – mówi Bruno Famin, dyrektor Peugeot Sport. W rajdach terenowych podstawową kwestią jest wybór napędu na cztery lub na dwa koła. Po analizie zdecydowaliśmy się na optymalizację napędu na dwa koła, który ma wiele ważnych atutów”.

To bardzo śmiała decyzja. 2008 DKR byłby pierwszym samochodem z napędem na dwa koła i silnikiem wysokoprężnym, który wygrał Dakar.

W celu zapewnienia wszystkim zespołom równych szans regulamin rajdu kompensuje naturalną przewagę samochodów z napędem 4×4, zapewniając kilka cennych przywilejów autom z napędem na dwa koła. Jean-Christophe Pallier, kierownik techniczny projektu Dakar, tak podsumowuje te atuty: „

W sportach samochodowych masa jest wrogiem osiągów. A w tym rajdzie terenowym samochód z napędem na dwa koła może mieć zdecydowanie mniejsze obciążenie od terenówki z napędem 4×4. Może mieć również większe koła, co daje pewną przewagę przy pokonywaniu licznych terenowych pułapek. Pozwala to też skrócić zwis przedni. Dzięki temu 2008 KR może wjeżdżać na niemal pionowe ściany! I to nie wszystko: dzięki większemu skokowi zawieszenia – 460 mm zamiast 250 mm – z większą łatwością pokonuje przeszkody terenowe. A to kluczowy atut w przypadku rajdu Dakar!”.

Kolejną znaczącą korzyścią jest możliwość zdalnego sterowania z kabiny ciśnieniem w oponach. Można je zmienić w momencie wjazdu na wydmę… To wystarczy, by zyskać cenne minuty przewagi nad zespołami startującymi na samochodach z napędem na cztery koła!

Konstruktorzy Peugeot Sport prześcigali się w wymyślaniu nowych rozwiązań, aby w pełni wykorzystać te możliwości i stworzyć samochód o ekstremalnie kompaktowych wymiarach. Auto, napędzane umieszczonym centralnie z tyłu silnikiem V6 Diesel przypomina potężną bestię gotową do ataku na każdą przeszkodę, jaka jej stanie na drodze.

„Zmieszczenie wszystkich potrzebnych podzespołów w tak małej przestrzeni było prawdziwym wyzwaniem!” – przyznał Jean-Christophe Pallier. Małe samochody zazwyczaj lepiej sobie radzą na krętych odcinkach specjalnych typu WRC. Zwiększa to potencjał aut z napędem na dwa koła w sytuacjach, w których zazwyczaj mają przewagę terenowe auta z napędem 4×4”.

Również zespół Red Bull od dwóch lat jest przekonany, że samochody z napędem na dwa koła robią większe wrażenie i dysponują mocnymi atutami, które warto wykorzystać, nawet w tak niegościnnym terenie. Takie rozwiązanie techniczne jest jak najbardziej uzasadnione w oczach francuskiego producenta, co podkreśla Bruno Famin:

„Wziąwszy pod uwagę, że seryjnie produkowany model 2008 jest crossoverem z napędem na dwa koła, wyposażonym w technologię Grip Control, dzięki której może właściwie wszędzie przejechać, wybór takiego napędu dla 2008 DKR, który ma stawić czoła trudnościom rajdu Dakar, jest jak najbardziej zasadny.”

Pozostaje tylko wyzwolić drzemiącą w nim moc!

Dane techniczne – 2008 DKR:

SILNIK

  • Typ: Olej V6 bi turbo Diesel
  • Pojemność skokowa: 2993 cm3
  • Liczba zaworów: 24
  • Umiejscowienie: centralnie z tyłu
  • Liczba cylindrów: 6 w układzie widlastym pod kątem 60°
  • Moc: 340 KM
  • Moment obrotowy: 800 Nm
  • Maks. prędkość obrotowa: 5000 obr/min
  • Maksymalna prędkość: 200 km/h

SKRZYNIA BIEGÓW

  • Tryb: Napęd na 2 koła
  • Skrzynia biegów ustawiona wzdłużnie 6-przełożeniowa sekwencyjna sterowana ręcznie

NADWOZIE

  • Konstrukcja: rurowa ze stali
  • Nadwozie: karbonowe

ZAWIESZENIE / HAMULCE / UKŁAD KIEROWNICZY

  • Zawieszenie: podwójne wahacze trójkątne
  • Sprężyny: śrubowe (2 na koło)
  • Amortyzatory: regulowane (2 na koło)
  • Skok: łącznie 460 mm
  • Stabilizatory poprzeczne: z przodu i z tyłu
  • Układ kierowniczy: Hydrauliczne wspomaganie kierownicy
  • Hamulce: Podwójny układ hydrauliczny, z 4-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi typu monoblock ze stopu metali lekkich
  • tarczowe: Metalowe wentylowane z przodu i z tyłu
  • Tarcze przednie: 355 mm
  • Tarcze tylne: 355 mm
  • Obręcze kół: aluminiowe dwuczęściowe 17 x 8,5
  • Opony: Michelin 37/12,5/17

WYMIARY

  • Długość: 4 099 mm
  • Szerokość: 2 033 mm
  • Wysokość: 1 912 mm
  • Zwis przedni: 641 mm
  • Zwis tylny: 658 mm
  • Rozstaw osi: 2 800 mm
  • Pojemność zbiornika paliwa: 400 l

 

Zdjęcia: Peugeot