Urzekające rysy, niespotykany komfort, wzorowe osiągi i ekskluzywne wykończenie – oto 12-cylindrowy Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé, topowy model w gamie Klasy S Coupé. Jego 6-litrowa jednostka AMG V12 biturbo o mocy 630 KM i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego to unikalna propozycja w segmencie, podobnie jak sportowe zawieszenie AMG, bazujące na systemie MAGIC BODY CONTROL z funkcją pochylania karoserii w zakrętach oraz rozpoznawania stanu nawierzchni ROAD SURFACE SCAN.
– Są wśród fanów AMG ludzie, dla których silnik V12 biturbo jest miarą wszystkiego. Właśnie dla nich stworzyliśmy unikalny wóz w postaci S 65 AMG Coupé. Od dynamiki jazdy po komfort i wyposażenie – nasze nowe, 12-cylindrowe coupé z nawiązką spełnia nawet najwyższe oczekiwania – mówi Tobias Moers, Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Unikalna oferta Mercedes-AMG i długa tradycja widlastych “dwunastek”
Limuzyna, roadster, samochód terenowy i coupé: po S 65 AMG, SL 65 AMG oraz G 65 AMG nowy S 65 AMG Coupé jest czwartym w gamie AMG modelem zasilanym jednostką V12. Żaden inny producent na świecie nie ma tak szerokiego portfolio 12-cylindrowych aut co Mercedes-AMG. Sportowa marka Mercedes-Benz już w 2003 roku zaprezentowała coupé z mocarnym silnikiem V12 biturbo – CL 65 AMG (typoszereg C215). Jego następcę, CL 65 AMG (C216), oferowano w latach 2007-2014. Teraz czas na kolejne pokolenie modelu – S 65 AMG Coupé.
S 65 AMG Coupé – dane techniczne w skrócie:
- Pojemność: 5980 ccm
- Moc: 463 kW (630 KM) przy 4800-5400 obr./min
- Maks. moment obr.: 1000 Nm przy 2300-4300 obr./min
- Średnie zużycie paliwa (NEDC): 11,9 l/100 km
- Emisja CO2: 279 g/km
- Klasa wydajności: G
- Przyspieszenie: 0-100 km/h 4,1 s
- Prędkość maks.: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
12-cylindrowe silniki wciąż uchodzą za szczyt motoryzacyjnej inżynierii. Wśród koneserów jednostka AMG V12 biturbo jest uważana za szczególny okaz swojego gatunku. Wystarczy zresztą unieść maskę S 65 AMG Coupé, by natychmiast się o tym przekonać – potężną siłę widlastej “dwunastki” symbolizuje ekskluzywna osłona z włókien węglowych i aluminium. Każdy motor powstaje w Affalterbach zgodnie z zasadą “jeden człowiek, jeden silnik”. Najwyższą precyzję potwierdza plakietka z podpisem technika odpowiedzialnego za montaż – to namacalne świadectwo niezrównanego DNA marki AMG.
Sensacyjna wydajność
6-litrowa jednostka AMG V12 biturbo generuje moc 463 kW (630 KM) i 1000 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W rezultacie S 65 AMG Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,3 s i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). Atutem jego 12-cylindrowego silnika jest nie tylko potężna siła napędowa w całym zakresie obrotów, ale i wyrafinowane brzmienie, typowe dla AMG.
Rzut oka na dane techniczne wskazuje, że silnik AMG V12 gotowy na przyszłość: średnie zużycie paliwa – 11,9 l/100 km w cyklu NEDC – to wynik znacznie niższy niż w przypadku rywali. W porównaniu z poprzednikiem – CL 65 AMG – zapotrzebowanie na benzynę spadło o 2,4 l/100 km. Jednostka spełnia normę emisji spalin Euro VI.
Krótka charakterystyka 6-litrowej jednostki V12 biturbo:
- podwójne turbodoładowanie
- aluminiowa skrzynia korbowa;
- kuty wał korbowy z wysokiej jakości stali stopowej;
- wieloiskrowy zapłon, dwie świece na cylinder;
- intercooler woda-powietrze z obiegiem niskotemperaturowym;
- system zarządzania alternatorem;
- funkcja ECO start/stop.
Przekładnia z trzema trybami pracy
Za przenoszenie siły napędowej do tylnej osi odpowiada siedmiostopniowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Może ona pracować w jednym z trzech programów jazdy, wybieranych za naciśnięciem przycisku na konsoli środkowej: Controlled Efficiency (C), Sport (S) oraz Manual (M). W trybach M i S zmiana przełożeń odbywa się szybciej i bardziej agresywnie, a załączaniu wyższego przełożenia pod pełnym obciążeniem towarzyszy krótka, precyzyjna określona przerwa w dostarczaniu paliwa i pełen emocji ton. W trybie C aktywna jest funkcja ECO start/stop.
Litowo-jonowy akumulator: masa niższa o 20 kg
S 65 AMG Coupé jest w standardzie wyposażony w akumulator litowo-jonowy. Ta innowacyjna technologia ma w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami liczne zalety: bateria o pojemności 78 Ah pełni rolę zarówno akumulatora rozruchowego, jak i zapasowego. W rezultacie masa własna samochodu spadła o ponad 20 kg.
Sportowe zawieszenie AMG z funkcją pochylania w zakrętach
Sportowe zawieszenie AMG z systemem MAGIC BODY CONTROL zapewnia niezrównane doznania z jazdy – a to za sprawą unikalnego połączenia hydraulicznego układu Active Body Control (ABC), systemu ROAD SURFACE SCAN oraz funkcji pochylania w zakrętach. Ta ostatnia sprawia, że S 65 AMG Coupé w ułamku sekundy “kładzie się” na łukach w sposób podobny do motocyklisty czy narciarza. Stopień pochylenia karoserii dostosowany jest do prędkości, krzywizny drogi (zamontowana za przednią szybą kamera stereoskopowa śledzi jej profil do 15 m przed autem) oraz danych z dodatkowego czujnika przyspieszenia bocznego. Na podróżujących działa wówczas przyspieszenie podobne jak podczas pokonywania zakrętów o pochylonej nawierzchni. Celem nie jest tu osiąganie wyższych prędkości, ale zapewnienie dodatkowej przyjemności i komfortu. Funkcja działa jako jeden z trzech trybów pracy układu ABC i pozostaje aktywna w zakresie 15-180 km/h.
Zawieszenie S 65 AMG Coupé jest też zdolne z wyprzedzeniem rozpoznawać uszczerbki w stanie nawierzchni. Jeśli ROAD SURFACE SCAN wykryje je z pomocą kamery stereoskopowej, MAGIC BODY CONTROL odpowiednio wcześniej dopasuje stopień tłumienia do warunków na drodze. Kierowca możę wybierać między programami “Comfort” i “Sport”. Sportowe zawieszenie ma typową dla marki elastokinematykę, zestrojoną z myślą o dynamicznej jeździe.
Progresywny układ kierowniczy AMG o zmiennym przełożeniu
Elektromechaniczny, progresywny układ kierowniczy AMG o zmiennym przełożeniu stanowi perfekcyjne uzupełnienie zaawansowanej technologii zawieszenia – łączy zwinność z komfortem jazdy przy większych prędkościach. W trybie “Comfort” zapewnia zrelaksowane prowadzenie z większą siłą wspomagania, a po wybraniu trybu “Sport” pracuje z większym oporem i ma bardziej spontaniczne reakcje.
Jeszcze lżejsze: kute obręcze AMG
Mercedes-Benz S 65 AMG Coupé jest wyposażony w kute, 16-ramienne obręcze wieloramienne o wymiarach 8,5 x 20 cali z przodu i 9,5 x 20 cali z tyłu oraz ogumieniem, odpowiednio, 255/40 i 285/35. Piastę koła chroni osłona z kutego metalu, nawiązująca wyglądem do centralnych śrub spotykanych w autach torowych. W rezultacie felgi wyglądają na jeszcze większe niż wskazuje na to ich średnica. Efektowny wygląd jest rezultatem złożonego procesu wykańczania: po wstępnym polerowaniu obręcze są dwukrotnie szlifowane ręcznie, a następnie zabezpieczane lakierem bezbarwnym. Na życzenie model można wyposażyć w felgi w kolorze matowej czerni.
Opcjonalny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy AMG
Kompozytowy układ hamulcowy AMG wyróżnia się zaciskami polakierowanymi na szaro. W opcji oferowane są także hamulce ceramiczno-kompozytowe, o ponad 20 proc. lżejsze od standardowych. Niższa masa nieresorowana przyczynia się do jeszcze lepszej dynamiki jazdy i wyższego komfortu resorowania.
Design: porywające kontury i chromowane zdobienia
Atletyczna sylwetka w kombinacji z charakterystyczną dla Mercedes-Benz zmysłową przejrzystością – S 65 AMG Coupé wygląda po prostu zniewalająco. Ekskluzywny status odmiany z silnikiem V12 podkreślają lśniące elementy chromowane, zdradzające typową dla AMG ekspresję: masywna osłoną chłodnicy z “podwójnym ostrzem”, prowadnice powietrza oraz ozdobne listwy po bokach i z tyłu wyróżniają się zwłaszcza na tle ciemnych lakierów. Spojler przedniego zderzaka redukuje unoszenie w obrębie przedniej osi, zaś zlokalizowana nad nim szczelina odpowiada za optymalny dopływ powietrza do dodatkowej chłodnicy oleju. Potencjał coupé symbolizuje również emblemat “V12 BITURBO” na błotnikach i sportowy układ wydechowy AMG z dwiema podwójnymi końcówkami.
Kabina: najwyższej klasy wyposażenie i wyśmienita jakość
Także wnętrze S 65 AMG Coupé ma wyjątkowy charakter – swoich pasażerów wita unikalną atmosferą, najlepszymi materiałami i najwyższej próby jakością. Znakiem rozpoznawczym coupé są sportowe fotele AMG pokryte skórą nappa AMG Exclusive z charakterystycznymi przeszyciami o diamentowym wzorze. Zapewniają one wyśmienity komfort na długich trasach, a mocniej wyprofilowane poduszki siedzisk i oparć dają lepsze podparcie w zakrętach. W ramach pakietu Exclusive model wyposażony jest m.in. w skórzaną podsufitkę, skórzane obszycie deski rozdzielczej i paneli drzwi oraz stalowe listwy progowe AMG z białym podświetleniem. Klienci mają do wyboru cztery wersje kolorystyczne tapicerki skórzanej nappa (czarny, porcelanowy/brązowy espresso, brązowy/czarny i szary/czarny). Pełną kontrolę nad samochodem zapewnia nowa, trójramienna kierownica sportowa AMG z aluminiowymi łopatkami zmiany biegów. W miejscach chwytu pokryto ją perforowaną skórą nappa. Oczy kierowcy trafiają na kolorowy ekran TFT o przekątnej 31,2 cm z prędkościomierzem wyskalowanym do 360 km/h i obrotomierzem ozdobionym napisem “V12 BITURBO”.
Intelligent Drive: nowe standardy bezpieczeństwa
S 65 AMG Coupé ustanawia również nowe standardy w zakresie innowacyjnych systemów bezpieczeństwa: to, co 10 lat temu rozpoczęło się z PRE-SAFE® i miało swoją kontynuację wraz z wprowadzeniem DISTRONIC PLUS, dzisiaj zyskuje całkiem nowy wymiar. Komfort i bezpieczeństwo łączą się w jedno. Mercedes-Benz nazywa tę fuzję “Intelligent Drive”.
Standardowe wyposażenie S 65 AMG Coupé obejmuje m.in.:
- kamerę 360 st.;
- wyświetlacz head-up i gładzik
- Active Parking Assist wraz z PARKTRONIC;
- wysokiej klasy nagłośnienie Burmester® 3D;
- pakiet Driving Assistance Plus, zawierający: DISTRONIC PLUS ze Steering Assist i Stop&Go Pilot, PRE-SAFE® Brake, BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist oraz PRE-SAFE® PLUS;
- skórzaną tapicerkę nappa AMG Exclusive;
- pakiet KEYLESS-GO.
S 65 AMG Coupé można już zamawiać. Rynkowa premiera modelu w salonach Mercedes-Benz odbędzie się pod koniec września tego roku. Jego ceny w Niemczech startują od 244 009,50 euro z VAT.