W dążeniu do pełnego wcielenia idei Jinba Ittai i dostarczenia kierowcom przyjemności z jazdy Mazda nie poprzestała na zaprojektowaniu zwykłego samochodu sportowego średniej wielkości. Przed nową Mazdą MX-5 postawiono ambitniejsze cele: ma przyciągać wzrok i się podobać. Ma zdecydowanie, lecz czysto reagować na polecenia kierowcy, dawać mu zmysłową satysfakcję z prowadzenia, akcentować jego charakter. Mazda skonstruowała ten model, wykraczając poza ramy samochodu jako środka transportu – ma on być zjawiskiem szerszym i bogatszym, kontynuować wspaniałą tradycję MX-5, wierniej niż do tej pory dawkować esencję cech przemawiających do zmysłów i doznań, dzięki którym ludzie kochają samochody.
Pierwszym z tych elementów było opracowanie stylu, który wzbudza emocje i przyspiesza puls. Aby to poczuć, powinno wystarczyć jedno spojrzenie na MX-5 czwartej generacji. Zajęcie miejsca w jej kabinie ma wywoływać uśmiech na twarzy kierowcy, wyzwalać nieodpartą chęć złożenia dachu i wyruszenia w drogę. Doznania te nie są jednorazowe, mają stale ubarwiać życie właścicieli Mazdy MX-5. Zespół projektantów pracował nad modelem czwartej generacji pod kątem zwiększenia entuzjazmu jego użytkowników. W związku z tym podjęto działania zmierzające do pogłębienia tematu stylizacyjnego KODO i nadania nadwoziu pięknych proporcji. Doznanie podróży Mazdą z otwartym dachem ma dostarczać jeszcze większej przyjemności.
Wpływają na to następujące elementy:
- Piękne proporcje, dzięki którym podróżujący Mazdą wyróżniają się na ulicy.
- Pełne uwypuklenie motywu KODO, który wyraża zwinność.
- Powierzchnie karoserii ekspresyjnie akcentują japońskie postrzeganie kontrastu pomiędzy statyką a ruchem.
- Styl wnętrza, który zaciera granice pomiędzy kabiną samochodu a jego częścią zewnętrzną.
- Przytulna i przyjazna kabina o symetrycznym, jednoosiowym układzie sprzyjającym skupieniu się na prowadzeniu samochodu.
Drugi element polega na dostarczeniu takich wrażeń z prowadzenia, które oczarują każdego kierowcę. We wszystkich generacjach MX-5 projektanci nie tylko pracowali nad zapewnieniem odpowiednich osiągów, ale także kładli nacisk na przemawianie do zmysłów i doznań, dzięki którym ludzie kochają samochody. Doznania są właściwym słowem-kluczem do zrozumienia Mazdy MX-5 czwartej generacji. Konstruktorzy podjęli się skonstruowania samochodu jeszcze przyjemniejszego w prowadzeniu i szybciej reagującego.
Podczas jazdy w typowych, codziennych warunkach samochód reaguje szybko i bezpośrednio, stosując się do woli kierowcy, jakby stanowił przedłużenie jego ciała. Przy szybkiej jeździe krętymi drogami auto reaguje na polecenia kierowcy z zachwycającą precyzją i lekkością.
Oto niektóre spośród głównych cech nowego modelu MX-5:
- Najnowsza technologia SKYACTIV oraz przyjęta przez Mazdę strategia odciążania „co do grama” składają się na obniżenie masy pojazdu o ponad 100 kg w porównaniu do modelu trzeciej generacji.
- Silnik w położeniu przednio-centralnym i napęd na tylne koła sprzyjają osiągnięciu idealnego rozkładu mas pomiędzy przednią a tylną osią w stosunku 50:50.
- Silnik umieszczono bliżej środka samochodu. Maska, pokrywa bagażnika, przednie błotniki oraz wzmocnienia przednich i tylnych zderzaków wykonano z aluminium. Masa miękkiego składanego dachu również została zmniejszona. Rozwiązania te przyczyniają się do redukcji biegunowych momentów bezwładności oraz obniżenia środka ciężkości.
- Pedały, inne elementy sterowania, wskaźniki i wszystkie detale wyposażenia zostały rozmieszczone we właściwych miejscach, aby umożliwić kierowcy utrzymywanie prawidłowej pozycji i wygodne prowadzenie samochodu.
- Linię maski poprowadzono niżej, a słupki przednie i górna rama przedniej szyby są cieńsze i przesunięte do tyłu, by uzyskać bardziej panoramiczny obraz oraz poprawić widoczność drogi i jej otoczenia na boki.
- Silniki SKYACTIV-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa, umieszczone wzdłużnie, zostały specjalnie dostrojone do charakteru modelu MX-5.
- Nowe zawieszenie, lekkie, a zarazem sztywne w pełni wykorzystuje atuty technologii SKYACTIV. W zawieszeniu przednim zastosowano pary wahaczy poprzecznych, w tylnym – układ wielodrążkowy.
- Układ hamulcowy zaprojektowano pod kątem maksymalnej dokładności w dawkowaniu siły hamowania. Charakteryzuje go wzbudzająca zaufanie skuteczność i duża moc wytracania prędkości przy zachowaniu prawidłowej pozycji za kierownicą podczas hamowania.
Trzecim elementem jest ożywiające doznanie jazdy roadsterem, które podoba się wszystkim. Poczucie swobody i kontaktu z otoczeniem, jakie może dać tylko samochód sportowy z otwartym dachem, poprawia nastrój i wzbudza szczerą radość – zawsze i u każdego.
Oto najważniejsze elementy, które wpłynęły na realizację założonego celu:
- MX-5 jest piękna zarówno z zamkniętym, jak i z otwartym dachem.
- Jej wnętrze zaprojektowano pod kątem maksymalnego zwiększania przyjemności jazdy z otwartym dachem.
- Miękki dach można łatwo otwierać i zamykać, nie wstając z fotela.
- Odizolowanie od zawirowań i hałasu powietrza sprzyja niezakłóconej przyjemności jazdy z otwartym dachem.
- Głośniki umieszczone w zagłówkach zwiększają komfort.
Ponadto, uwzględniając współczesne wymagania, Mazda zastosowała najnowszą wersję interfejsu Mazda HMI (Human-Machine Interface) i system komunikacji MZD Connect stanowiący nowatorskie osiągnięcie Mazdy w zakresie skutecznej łączności pomiędzy kierowcą, samochodem a światem zewnętrznym.
Zespół projektujący czwartą generację Mazdy MX-5 nie zamierzał poprzestać na odświeżeniu jej wyglądu poprzez drobne modyfikacje karoserii. Mazda zamierzała zrealizować własną wizję: lekkiego, odkrytego samochodu sportowego, który rozpala emocje ludzi przywiązanych do stylu, w jakim Mazda rozwija ten model już od dwudziestu pięciu lat. Takiego pojazdu, który przemawia do osób ceniących wyjątkowość w wykonaniu Mazdy.
Głównym celem projektantów Mazdy w staraniach o zbudowanie doskonałego stylu MX-5 było nadanie mu idealnych proporcji, dzięki którym również jadący nim wyróżniają się i wzbudzają zainteresowanie. Nazwana w Japonii Mazdą Roadster, już w swojej zasadniczej formie MX-5 sprawia, że osoby siedzące i podróżujące w niej z otwartym dachem oraz opuszczonymi bocznymi szybami prezentują się jak gwiazdy. Inżynierowie pracujący w zespole rozwojowym MX-5, odpowiedzialni za rozmieszczenie elementów, poświęcili wiele uwagi różnym czynnikom składającym się na wyjątkowy wygląd samochodu z otwartym dachem. Uwzględniali m.in. pozycję kierowcy w kabinie i naszkicowali proporcje w największym stopniu wyrażające zadowolenie i radość z prowadzenia Mazdy MX-5. W efekcie uzyskano drobne udoskonalenia, np. nieznaczne przesunięcie kokpitu ku tyłowi nadwozia, by wywołać wrażenie, że osoby siedzą pośrodku jego bryły, a także obniżenie partii biodrowych siedzisk foteli w ramach zabiegów o niższe położenie środka ciężkości nowego modelu.
Na podstawie takich proporcji zespół projektantów podjął się zgłębienia tematu stylizacyjnego KODO, aby wygląd Mazdy MX-5 w pełni oddawał jej cechy. Nadano bryle auta charakterystyczną sylwetkę KODO, akcentującą stabilność, czyli pewne osadzenie podwozia na nawierzchni drogi. Nie mniej ważne było stworzenie wrażenia zwinności MX-5 – refleksu i nieustannej gotowości do zmian kierunku. Znakomitemu rzemiosłu modelarzy Mazdy, wykonujących modele w glinie, zawdzięczamy wyznaczenie konturów, dzięki którym podczas jazdy powierzchnia nadwozia mieni się zaskakującymi refleksami. Auto w ruchu wygląda jak żywe, wyzwalając jednocześnie sympatię i przywiązanie do kształtów, które kuszą. Co więcej, linie narastające od reflektorów, z kulminacją w partii przednich błotników i zebrane przed tylnymi nadkolami, by otoczyć je płynną falą, sprawiają wrażenie ruchu niezależnie od faktycznej prędkości. Formy Mazdy MX-5, przypominające japońskie znaki kaligrafii, odzwierciedlają wrażliwość wizualną rodem z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Przy projektowaniu kabiny celem było uzyskanie stylu wywołującego uśmiech na twarzach ludzi i przyśpieszającego ich puls już na sam widok auta, tym bardziej po zajęciu miejsca w fotelu. Wśród przykładów tego podejścia należy wymienić kształt połaci karoserii, które zawijają się aż po skraj tapicerki wewnątrz, zacierając wizualne granice pomiędzy kabiną a częścią zewnętrzną samochodu. Kierowca siedzący w kokpicie ma przed oczami wyraźną linię otwierającą pole widzenia, biegnącą od boków drzwi po grzbiety przednich błotników. Formy i linie nie tylko dostarczają wrażenia otwartej przestrzeni charakterystycznego jedynie dla aut odkrytych, ale także podkreślają ścisły związek kierowcy z samochodem. Styl jest kolejnym narzędziem mnożenia przyjemności z prowadzenia sportowego roadstera, umożliwia bowiem jadącym obserwowanie zmian w przesuwającym się krajobrazie, np. gdy promienie słoneczne przebijają się przez konary mijanych drzew lub nad głową układają się poziome refleksy zachodzącego słońca. Staranne opracowanie kształtów drzwi i trójkątnych okienek przy słupkach gwarantuje zredukowanie podmuchów wiatru do wnętrza. Efektem jest przyjemny, uregulowany obieg powietrza opływającego podróżnych podczas jazdy z otwartym dachem. Umieszczenie okrągłego prędkościomierza i niedużego koła kierownicy na jednej osi tworzy wrażenie doskonałej symetrii względem kolistych otworów wentylacji po prawej i lewej stronie konsoli wskaźników. Układ ten ma na celu utworzenie wnętrza jednoosiowego, dającego poczucie ścisłego kontaktu ciała z kokpitem i sprzyjającego koncentracji kierowcy na prowadzeniu. Projektanci Mazdy przywiązują dużą wagę do każdego szczegółu, a zarazem troszczą się o nadanie MX-5 charakteru, który wykracza poza jej status jako zwykłego pojazdu, czyniąc z niej samochód sportowy będący obiektem miłości.
Styl nowej Mazdy MX-5 jest też ukłonem w stronę Brytyjczyków – twórców tego typu pojazdów. Przypomina też o pierwszej generacji MX-5 – samochodzie, który wskrzesił tę modę w dobie nowoczesności. Celem wytyczonym przez nas podczas projektowania było nakreślenie idealnego wizerunku lekkiej sportowej Mazdy. Styl MX-5 czwartej generacji w każdym szczególe odzwierciedla to pragnienie i dostarcza przyjemność jej użytkownikom.