Peugeot zaprezentuje na Salonie Samochodowym w Paryżu nową wersję samochodu koncepcyjnego EXALT wykończoną oryginalnymi materiałami. Nadwozie tego auta łączy dwa odcienie szarości – surowej stali podkreślającej jego sylwetkę i materiału Shark Skin, pokrywającego imponujący tył auta. Natomiast materiał Newspaper Wood, którym wykończona jest kabina, zapożyczył swój kolor od stron codziennych gazet poświęconych gospodarce. Tylna klapa, wyposażona w nowatorski mechanizm podnoszenia ukazuje po otwarciu HYbrid-kick – innowacyjną hulajnogę elektryczną, umieszczoną pod podłogą bagażnika.
Concept-car EXALT stanowi wysublimowaną wizję hatchbacka i wpisuje się w zakresie zastosowanych materiałów w linię zapoczątkowaną przez samochód studyjny ONYX. Stawia na odpowiedzialne wykorzystanie materiałów, pochodzących od lokalnych dostawców oraz recykling… Ten niezwykły pojazd posiada elektryczno-benzynowy napęd HYbrid4 rozwijający moc 340 KM.
Dynamiczna sylwetka
Dynamiczna linia i atletyczna sylwetka modelu EXALT dobitnie świadczy o sile wzornictwa Peugeot. Szeroki rozstaw kół i wyraźnie zaznaczone nadkola podkreślają odważną stylistykę 5-drzwiowego nadwozia o długości 4,70 m. Połączenie płaskich powierzchni i ostro zarysowanych linii daje zarazem wrażenie dynamiki i lekkości.
EXALT stawia na radykalne rozwiązania – jego konstruktorzy zrezygnowali ze wszystkich zbędnych materiałów, zostawiając jedynie to, co naprawdę przydatne. Wszystkie materiały zostały starannie dobrane pod kątem doskonałych parametrów użytkowych.
Peugeot EXALT zwraca uwagę atletyczną sylwetką o mocnej linii oraz odważnym doborem materiałów. Wnętrze samochodu wykończono naturalnymi tworzywami, zapewniającymi komfort i intuicyjną jazdę. Dzięki swojej innowacyjnej koncepcji auto jest jeszcze bardziej atrakcyjne i wszechstronne, co jest szczególnie widoczne na przykładzie unikalnego mechanizmu otwierania tylnej klapy, pod którą kryje się pojemny bagażnik.
Ręcznie wykuta przez mistrza blacharstwa stalowa karoseria samochodu jest hołdem złożonym sztuce francuskiej motoryzacji lat 20. i 30. Jej unikalny kształt interpretuje na nowo tradycyjne kanony stylistyczne, które leżą u podstaw motoryzacyjnej pasji – wyciągnięte, dynamiczne linie, wysoki pas boczny, pochylona przednia szyba, niski dach (zaledwie 1,31 m), wysmukła sylwetka, pod którą kryje się przestronna kabina, mocno wyprofilowane boki drzwi z progami z włókna bazaltowego i 20-calowe koła.
Długa maska silnika jest naturalnym przedłużeniem wyrazistego przodu. Wbudowane w zderzak podwójne reflektory przednie mają charakterystyczny dla marki kształt. Znajdujący się w centralnej części imponujący grill stanowi odpowiednie tło dla logo lwa. W dolnej części maski, strumień powietrza wlatujący do silnika przecinają wyprofilowania, na których umieszczono kierunkowskazy z diodami LED.
Aby poprawić współczynnik oporu aerodynamicznego, tylna część modelu EXALT została wykończona materiałem Shark Skin o optymalnych parametrach użytkowych. Jego zaawansowana technologicznie ziarnista faktura, zainspirowana przez naturę, zdecydowanie poprawia osiągi aerodynamiczne pojazdu i ogranicza zużycie paliwa. Wyraźna linia oddzielająca obie części nadwozia biegnie pomiędzy tylnymi drzwiami a tylnym słupkiem. Zachwyca wyrafinowaniem i zapewnia płynne przejście od surowej szarości płata stali do zbliżonego szarego odcienia materiału Shark Skin. Jest to nowa wersja połączenia dwóch kolorów w stosunku do tej, którą znamy z Pekinu.
Zastosowanie tego materiału w połączeniu z innymi elementami – umieszczonym w tylnym zderzaku wylotem powietrza, płynną linią dachu i wyprofilowanymi lusterkami bocznymi – pozwoliło na zoptymalizowanie właściwości aerodynamicznych modelu EXALT, którego współczynnik SCx wynosi 0,6.
Dzięki doskonałej aerodynamice, EXALT robi ogromne wrażenie, a jednocześnie jest przyjazny dla środowiska. Poziomy pas biegnący przez przetłoczenia tylnego spojlera podkreśla szerokość nadwozia i stanowi imponujące obramowanie dla charakterystycznych świateł.
Peugeot EXALT jest również niezwykle uniwersalnym samochodem. Dwuczęściowa klapa została wyposażona w innowacyjny mechanizm podnoszenia. Zastosowane rozwiązanie pozwala na uzyskanie maksymalnego otwarcia bagażnika nawet przy małej ilości miejsca wokół samochodu. Pod automatyczną klapą typu hobby kryje się przestrzeń z niskim progiem załadunku. W środku znajduje HYbrid-kick.
Ta umieszczona pod podłogą bagażnika, składana hulajnoga elektryczna jest idealnym rozwiązaniem ułatwiającym pokonanie ostatnich kilkuset metrów do celu. Jest bardzo łatwa w obsłudze i umożliwia sprawne poruszanie się po mieście.
Intuicyjna jazda
Peugeot i-Cockpit zapewnia intensywne doznania i radość z jazdy. Niewielkich rozmiarów kierownica, pokryta skórą i melanżową tkaniną oraz cyfrowa deska rozdzielcza są intuicyjnie rozmieszczone vis-a-vis fotela kierowcy, aby zapewnić mu sprawniejszą obsługę i lepszą czytelność instrumentów. W przedłużeniu środkowej konsoli umieszczono dwa składane ekrany dotykowe. Górny wyświetlacz podaje odczyty z komputera pokładowego, systemu audio i nawigacji. Drugi ekran pełni funkcję widocznego w czasie jazdy panelu sterowania automatycznej klimatyzacji i systemu Pure Blue.
W desce rozdzielczej rozmieszczono dziewięć przełączników typu Toggle Switch, których stylistyka nawiązuje do wzornictwa instrumentów muzycznych. Są podzielone na dwie grupy – dwa przełączniki znajdują się po lewej stronie kierownicy, a pozostałych siedem z prawej strony kokpitu. Takie rozmieszczenie wybrano ze względu na zdolność ludzkiego umysłu, który jest w stanie szybko zapamiętać pozycje i funkcje siedmiu elementów. Kierowca może dowolnie przypisać przełączniki do wybranych funkcji: zmieniać ustawienia nawigacji za pomocą jednego z przycisków lub korzystać z innego, by uzyskać dostęp do ustawień pojazdu.
Może również przypisać wybranemu przyciskowi Toggle Switche funkcję aktywacji świateł ultrafioletowych. Ten wbudowany w przednie reflektory system oświetlenia jest bardzo przydatny o zmierzchu. Tzw. czarne światło sprawia, że poziome znaki drogowe stają się bardziej wyraźne, co znacznie poprawia widoczność i podnosi komfort jazdy w tych warunkach.
Dla wygody pasażerów, Peugeot EXALT został wyposażony w nowatorski system oczyszczania powietrza Pure Blue. Kiedy samochód stoi w miejscu i nikt nie przebywa w jego wnętrzu, system Pure Blue rozpyla środki bakteriobójcze i grzybobójcze, aby zdezynfekować wnętrze kabiny. Kiedy pojazd rusza z miejsca, aktywny filtr czyści nawiewane do środka powietrze, aby usunąć z niego lotne środki organiczne i cząsteczki zanieczyszczeń. Dzięki temu kierowca i pasażerowie podróżują w zawsze czystym środowisku.
Peugeot EXALT jest rozwinięciem wizjonerskiej koncepcji ONYX, którą zaprezentowano po raz pierwszy w 2012 roku.
Aby pokazać dopracowane nadwozie pozostawiono surową stal, która doskonale eksponuje linię samochodu. Również inne elementy, jak na przykład obręcze kół, zostały pozostawione w stanie surowym, by pokazać ślady frezowania.
Stal jest widoczna we wszystkich strefach, w których ciała użytkowników nie stykają się z nadwoziem. Podłokietniki i te miejsca, na których opierają się ramiona, zostały wyłożone drewnem o ciepłym odcieniu. Począwszy od dolnej krawędzi szyb drewno ustępuje miejsca melanżowej tkaninie z domieszką naturalnej wełny. Pojawia się ona na płatach drzwi, desce rozdzielczej i obiciu dachu. Oddzielająca oba materiały listwa z trójwymiarowym nadrukiem maskuje głośniki systemu Hi-Fi. Jej struktura naśladuje budowę komór bezodbiciowych, w których zakłócenia akustyczne są tłumione przez materiały dźwiękoizolacyjne.
Zarówno kierowcę jak i pasażerów wsiadających do Peugeot EXALT czeka wyjątkowy poziom komfortu. Oparcia i siedzenia kubełkowych foteli, o konstrukcji wykonanej z materiałów kompozytowych, są pokryte naturalną melanżową tkaniną z domieszką wełny, a ich boki są obite patynowaną skórą.
Specjalny proces obróbki skóry i tkaniny zapewnia optymalne wykorzystanie dostępnych surowców. Odpowiedni kształt materiału uzyskano przy pomocy specjalnych szczypiec, dzięki czemu zminimalizowano ilość ścinek i odpadów. Inspiracją tej prostej metody były tradycyjne rozwiązania stosowane w najbardziej renomowanych domach mody męskiej. Dzięki temu uzyskano powierzchnie z wyraźnymi zagięciami, bez szwów.
Zazwyczaj na obicia do samochodów wybiera się skóry pozbawione skaz i przebarwień, a następnie garbuje na idealny odcień. W modelu EXALT wykorzystano całość skór, aby ograniczyć ilość odpadów, a ich niedoskonałości stanowią o unikalnym charakterze tapicerki. Następnie skóry były naturalnie starzone, bez użycia środków chemicznych.
Zgodnie z filozofią zaopatrywania się w lokalne surowce w Chinach wykorzystano w EXALT drewno hebanowe, które rośnie w Azji. W Europie natomiast heban zastąpiono nowatorskim materiałem Newspaper Wood, wykonanym z zużytych gazet. Zmienił się tylko sposób wykorzystania tego nowego rodzaju „drewna” w porównaniu do concept caru ONYX. W tym przypadku został uzyskany z recyklingu gazet o tematyce gospodarczej, co nadaje mu charakterystyczny łososiowy kolor.
Włókna węglowe zastąpiono naturalnym materiałem kompozytowym – włóknami bazaltu. Powstałe w wyniku przetopienia kruszywa bazaltowego, pozwalają na ograniczenie ilości zastosowanych materiałów ropopochodnych.
Wysokowydajny silnik
Ważący jedynie 1700 kg, Peugeot EXALT jest wyposażony w napęd hybrydowy plug-in HYbrid4 o łącznej mocy 340 koni mechanicznych przenoszonej na cztery koła.
Wyprofilowana maska skrywa silnik 1.6 THP o mocy 270 koni mechanicznych opracowany przez Peugeot Sport. 6-przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów współpracuje z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o maksymalnej mocy jednostkowej sięgającej niemal 170 KM z litra pojemności skokowej, co przy objętościowym wskaźniku mocy plasuje go wśród najlepszych jednostek na świecie montowanych w samochodach seryjnych.
W tylne zawieszenie wielowahaczowe wbudowano silnik elektryczny o mocy 50 kW generujący moc w fazie działania napędu elektrycznego lub hybrydowego. Silnik odzyskuje energię hamowania, by doładować w ten sposób akumulator. Po zdjęciu nogi z gazu siła hamowania jest wytwarzana przez moment oporowy silnika elektrycznego. Technologia HYbrid4 przetwarza w ten sposób energię elektryczną w energię kinetyczną, która zostałaby w przeciwnym przypadku wydzielona w postaci ciepła przez tarcze i klocki hamulcowe.