Mercedes-Benz Zetros słynie z niezawodnej trakcji i wytrzymałości, nadwozia Hartmann Spezialkarosserien znane są z wysokiej klasy technologii, a firma Hünerkopf to synonim luksusowego wyposażenia i wykończenia kabiny. Dzięki połączeniu tych talentów powstał fascynujący, mobilny dom klasy biznes. W pełnej specyfikacji zadebiutuje on podczas zbliżających się targów pojazdów użytkowych w Hanowerze (od 25 września do 2 października br.).
Zetros: terenowe zdolności Unimoga w połączeniu z przestrzenią ładunkową ciężarówki
Platformą dla mobilnego domu jest Mercedes-Benz Zetros – pojazd, który łączy terenowe zdolności Unimoga z możliwościami przewozowymi ciężarówki wagi ciężkiej. Jego wizytówką jest umieszczona za silnikiem kabina, zapewniająca łatwe wsiadanie i wysiadanie, wyjątkową przestronność oraz – za sprawą fotela zamontowanego między osiami – wysoki komfort jazdy w terenie. Sprawdzona, terenowa koncepcja wykorzystuje napęd na wszystkie koła, wysoki prześwit, pojedyncze ogumienie i nawet trzy blokady dyferencjałów wraz z dwustopniową skrzynią rozdzielczą. By zobrazować możliwości Zetrosa, wystarczy kilka liczb: maksymalna artykulacja osi wynosi 2 x 500 mm, głębokość brodzenia sięga 1190 mm, a zdolność pokonywania wzgórz to 80 proc.
W przeciwieństwie do wielu mobilnych domów, dwuosiowy Zetros 1833 o dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton nie ma żadnych problemów z udźwignięciem dodatkowego wyposażenia. Napędza go rzędowy, 6-cylindrowy silnik o pojemności 7,2 litra i mocy 240 kW (326 KM) z technologią BlueTec, współpracujący z 6-biegową przekładnią automatyczną. Polakierowany na elegancki, srebrny kolor egzemplarz przemieszcza się na kołach z imponującym, terenowym ogumieniem 16.00 R 20.
Nadwozie: wysuwana komora zapewnia dodatkową przestrzeń
Nadwozie Zetrosa – połączone z kabiną specjalnym przejściem – wyprodukowała firma Hartmann Spezialkarosserien z Alsfeld w Hesji. Mierzy ono 5,6 m długości oraz 2,4 m szerokości. Ściany, dach i podłogę wykonano z pojedynczych, ocynkowanych i powlekanych tworzywem sztucznym paneli. Taka konstrukcja charakteryzuje się wysoką stabilnością oraz doskonałą izolacją – maksymalna grubość ścian wynosi 10 cm.
Kolejną wyjątkową cechą Zetrosa jest elektrycznie wysuwana komora z lewej strony, zaopatrzona w obudowę z włókien węglowych oraz pneumatyczne uszczelnienie. Elementy grzewcze chronią przed gromadzeniem się na niej śniegu lub lodu. Po wysunięciu komory szerokość przestrzeni mieszkalnej wzrasta do 2,5 m. Zamontowany z tyłu uchwyt z podnośnikiem hydraulicznym może z powodzeniem służyć do przewożenia motocykla.
Przestrzeń mieszkalna: podłogi z kamienia, drewniane meble, prysznic ze szklaną kabiną
Za wysokiej jakości wyposażenie i wykończenie kabiny odpowiada Hünerkopf, dostawca specjalistycznego sprzętu z Neukirchen nieopodal Kassel. Rozkład wnętrza Zetrosa został przemyślany pod kątem dalekich wojaży w komfortowych warunkach – narożną sofę, sekcję kuchenną i duże, podwójne łóżko uzupełnia tu łazienka z umywalką, toaletą oraz osobnym prysznicem. Ściany tego ostatniego wykonano z ozdobionego specjalnym wzorem szkła i wyposażono w nastrojowe podświetlenie.
Wnętrze urządzono meblami ze szlachetną okleiną z prawdziwego drewna klonowego “ptasie oko”. Pięciokrotnie lakierowana i polerowana powierzchnia odznacza się wyjątkowo wysokim połyskiem. Podłogę oraz blat kuchenny wykonano z lekkiego kamienia naturalnego, a sofę w wysuwanej części pokrywa oddychająca, prawdziwa skóra.
Wiele atencji projektanci poświęcili detalom, takim jak oświetlenie kabiny. Zetros to pierwszy mobilny dom, którego wnętrze rozświetlają organiczne diody elektroluminescencyjne (OLED-y), generujące wyjątkowo ciepły odcień światła z możliwością płynnego przyciemniania, a przy okazji zużywające niewielką ilość energii.
Na pokładzie Zetrosa znalazło się również nowoczesne wyposażenie: automatyczna antena satelitarna, połączenie z internetem, LED-owe ekrany w sekcji dziennej i sypialnej oraz nagłośnienie Bose.
Wyposażenie: duże zbiorniki paliwa, dwa zespoły grzewcze, klimatyzacja
Niezależność w trakcie długich podróży zapewnia 300-litrowy zbiornik świeżej wody oraz 600-litrowy zbiornik oleju napędowego, a także litowo-jonowe akumulatory z systemem zasilania energią słoneczną. W razie potrzeby podróżujący mają do dyspozycji agregat prądotwórczy. Wyposażenia obejmuje też klimatyzację oraz dwa sterowane osobno podgrzewacze wody na olej napędowy.