W zaledwie kilka miesięcy po wprowadzeniu na rynek nowego MINI, brytyjska marka premium poszerzyła swą ofertę modelową przez dodanie zupełnie nowego wariantu nadwoziowego – 5-drzwiowego MINI. To pierwsza taka wersja w historii marki. Łączy on w sobie typową dla MINI frajdę z jazdy, wyrazisty charakter i wyrafinowanie trzeciej generacji modelowej ze zwiększoną przestrzenią. Charakterystyczna stylistyka nadwozia oryginału została doskonale przełożona na specyficzne proporcje nowej karoserii, bogatszej o dodatkową parę drzwi.
MINI 5D ma o 72 mm większy rozstaw osi i mierzy o 161 mm więcej długości niż wersja 3D, wariant 5-drzwiowy to oczywiście większa praktyczność. W tylnej części są trzy miejsca, a jadący na nich podróżni korzystają ze znacząco większej przestronności: wnętrze jest wyższe o 15 mm i szersze aż o 61 mm. Także bagażnik jest większy niż w 3-drzwiowym MINI, jego pojemność to 278 l (o 67 więcej niż w 3D). Funkcjonalność auta zwiększa także dzielone oparcie kanapy (60:40), po złożeniu którego pojemność transportowa wzrasta do 941 l.
W chwili wejścia na rynek MINI 5D będzie zapewniał średnie spalanie w zakresie od 5,9-3,5 l/100 km i emisję CO2 136-92 g/km. Do wyboru będzie 6 silników wyposażonych w technologię MINI TwinPower Turbo: 4 jednostki 3-cylindrowe i dwie 4-cylindrowe. 3-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 75 kW/102 KM oraz 100 kW/136 KM napędzają modele MINI One 5D oraz MINI Cooper 5D, zaś 4-cylindrowy o mocy 141 kW/192 KM – MINI Cooper S 5D. 3-cylindrowe turbodiesle o mocy 70 kW/95 KM oraz 85 kW/116 KM to napędy MINI One D 5D i MINI Coopera D 5D, zaś MINI Cooper SD 5D wyposażony będzie jako pierwszy w palecie w nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 l i mocy 125 kW/170 KM. Wszystkie warianty silnikowe spełniają normę czystości spalin Euro 6.
Jak w przypadku każdego innego MINI, najnowsza generacja silników zapewnia niezwykłe połączenie wielkiej frajdy z jazdy i niskiego zużycia paliwa. Pomocą są tu zupełnie nowe 6-biegowe skrzynie przekładniowe, zarówno manualne, jak i automatyczne Steptronic, oraz szerokie zastosowanie technologii MINIMALISM ograniczającej zużycie paliwa. Słynne w MINI własności jezdne „jak w gokarcie” zapewnia opracowane specjalnie dla tego modelu, wyrafinowane zawieszenie. Opcjonalnie można je uzupełnić o adaptacyjne amortyzatory w ramach systemu Dynamic Damper Control (DDC), kierowca może też dowolnie wybierać typy zachowań auta w zakresie dynamiki jazdy i komfortu.
MINI 5D korzysta także na wiele innych sposobów z podniesionych standardów wprowadzonych wraz z nowym modelem MINI, w tym w zakresie jakości materiałów i wykończenia, bezpieczeństwa, komfortu akustycznego oraz innowacyjnego wyposażenia. Nowy kokpit oraz koncepcja obsługowa mogą być uzupełnione przez komputer pokładowy z nawigacją i ekranem nawet o przekątnej 8,8 cala w konsoli środkowej oraz przez sterownik MINI Controller z gładzikiem dotykowym na pokrętle. Opcjonalny pierścień świetlny LED wokół centralnego instrumentu dostarcza informacji o warunkach jazdy i wielu funkcjach aktywowanych przez kierowcę. Wśród innych elementów wyposażenia znajdziemy lampy główne diodowe LED, diodowe światła przeciwmgielne, oświetlenie ambientowe i dostęp bezkluczykowy Comfort Access. Paleta systemów wsparcia kierowcy obejmuje wyświetlacz przezierny Head-Up Display, zamontowany nad kolumną kierowniczą. MINI 5D dostępny jest też z systemem Driving Assistant, opartym na kamerze adaptacyjnym regulatorze prędkości, systemie ostrzegania o ryzyku kolizji lub najechania pieszego z funkcją awaryjnego hamowania wstępnego, asystentem świateł drogowych, rozpoznawaniem znaków drogowych, asystentem parkowania i kamerą cofania.
W swoim segmencie MINI ze swym programem multimedialnym MINI Connected jest absolutnie wyjątkowy Opcja MINI Connected XL Journey Mate pomaga kierowcy planować podróże oraz dostarcza odpowiednich informacji na temat atrakcji po drodze. Z samochodem można zintegrować mnóstwo dodatkowych funkcji za pomocą sieci społecznościowych i aplikacji z zakresu multimediów i infotainment, dostępnych obecnie dla smartfonów zarówno typu Apple iOS, jak i Android.