Firma Ford Motor Company zaprezentowała nowego Forda S-MAX – nowoczesnego, stylowego następcę rewolucyjnego siedmioosobowego modelu klasy SAV. Zgodnie z duchem pierwszej generacji, nowy Ford S-MAX, który zadebiutuje w Europie w przyszłym roku, oferuje atrakcyjną stylistykę, niepowtarzalne doznania z jazdy, zaawansowane rozwiązania technologiczne, przestronne i funkcjonalne wnętrze oraz bardzo niskie zużycie paliwa.
W 2015 roku na Starym Kontynencie w Fordzie S-MAX zadebiutuje adaptacyjny układ kierowniczy, który zapewnia jeszcze lepszą precyzję kierowania. Znakomite wrażenia z jazdy ma również gwarantować inteligentny układ napędu na cztery koła oraz gama nowoczesnych jednostek napędowych takich, jak np. nowy silnik benzynowy 1,5 litra EcoBoost.
Ford S-MAX będzie również pierwszym na skalę globalną modelem Forda wyposażonym w diodowe reflektory adaptacyjne z światami drogowymi zapewniającymi maksymalne doświetlenie drogi bez ryzyka oślepiania Glare-Free Highbeam. Natomiast zaawansowany system Pre-Collision Assist wspomoże kierowcę nawet podczas jazdy z prędkościami autostradowymi.
Zarówno w czasie alpejskiego wypadu na narty, jak i podczas zwykłego dojazdu do szkoły, nowy Ford S-MAX zapewni maksymalnie siedmiu użytkownikom najwyższy poziom wygody. Kabina oferuje znakomite właściwości adaptacyjne (32 kombinacje ustawienia foteli i aranżacji przedziału bagażowego) oraz pierwszy w segmencie system składania drugiego i trzeciego rzędu foteli Easy-Fold.
Od momentu, w którym Ford wypracował nową niszę rynkową dla pojazdów SAV i zdobył tytuł Samochodu Roku 2007, nabywców w Europie znalazło już ponad 400 tys. egzemplarzy modelu S-MAX.
Rewolucyjna stylistyka
Konstruktorzy firmy Ford udoskonalili nowatorski i oryginalny projekt stylistyczny pierwszej wersji modelu S MAX, tworząc jeszcze bardziej dynamiczne i stylowe nadwozie.
Elegancję wyrażono tu poprzez oszczędny dobór charakterystycznych elementów stylizacyjnych, dzięki czemu udało się uniknąć stylistycznego przesytu. Przedni słupek cofnięto aby wizualnie wydłużyć mocno wyprofilowaną maskę. Umieszczony nieco wyżej niż poprzednio, trapezoidalny chromowany grill oraz smukłe klosze reflektorów nadają przedniej części pojazdu bardziej nowoczesny, technologiczny wygląd.
Oryginalna sylwetka Forda S-MAX zyskała również mocniej zarysowaną linię okien oraz światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED oraz diodowe tylne lampy, które czynią tylną część nadwozia masywniejszą wizualnie. Łączy je ozdobna satynowa chromowana listwa dekoracyjna, a tylny dyfuzor oddziela zintegrowane końcówki rury wydechowej, stanowiąc ciekawe uzupełnienie nowoczesnej, dynamicznej stylistyki nadwozia.
Wewnątrz wzrok przykuwa dynamicznie wyprofilowana konsola środkowa, która harmonijnie łączy się z dolną częścią deski rozdzielczej, oraz aluminiowe elementy dekoracyjne nad przednim schowkiem i „stadionowe” fotele w drugim i trzecim rzędzie siedzeń. Otwarta, przestronna kabina dużo zyskuje dzięki pełnowymiarowemu oknu dachowemu oraz inteligentnemu systemowi foteli, których „odchudzone” oparcia pozwoliły wygospodarować więcej przestrzeni na nogi.
Zastosowano tu również wyraziste przeszycia tkanin, które stanowią powtarzający się element stylizacji wnętrza, oraz miękkie w dotyku, plamoodporne i niezwykle wytrzymałe materiały, dzielnie znoszące wyzwania stawiane pojazdowi rodzinnemu.
Testy wytrzymałościowe pokazały, iż materiały w kabinie nowego Forda S-MAX można bez obaw deptać brudnymi butami i zalewać kawą. Inżynierowie Forda pastwili się na nimi przycinając je suwakami oraz nagniatając ćwiekami. Jeden z testów polegał na 600-krotnym pocieraniu o tkaniny metalową kulą z ostrymi kolcami. Jednak nawet takie zabiegi nie zdołały wyrządzić im szkody.
Wygodne fotele
Dostępny w wersji pięcio- i siedmioosobowej, nowy Ford S-MAX jest niezwykle komfortowy i funkcjonalny. System Easy-Fold umożliwia składanie każdego z foteli indywidualnie przy pomocy dedykowanych przycisków w panelu obsługi. Dzięki zastosowaniu systemu Easy-Entry w drugim rzędzie foteli, dostęp do ostatniego rzędu jest dziecinnie łatwy.
Także ustawienie idealnej temperatury wnętrza jest teraz prostsze niż kiedykolwiek wcześniej, bowiem nowoczesny system ogrzewania i klimatyzacji, który w Europie zadebiutuje w nowym Fordzie Mondeo, zapewnia lepszą cyrkulację powietrza, pracuje ciszej i potrafi bardziej efektywnie chłodzić wnętrze. Mając świadomość, iż pasażerowie podróżujący na tylnych fotelach Forda S-MAX również mają wysokie wymagania co do komfortu jazdy, inżynierowie firmy opracowali system, który umożliwia indywidualne nastawy układu klimatyzacji również dla tej części kabiny.
We wnętrzu Forda S-MAX zrobiło się także ciszej. A to za sprawą wygłuszających materiałów, udoskonalonego systemu uszczelek drzwiowych oraz dachowego systemu redukcji drgań. Ponadto, jako pierwszy w segmencie, Ford S-MAX może być wyposażony w system ogrzewanych i wentylowanych foteli Multi-Contour Seats z funkcją masażu.
Przednie zagłówki posiadają czterokierunkowy zakres regulacji (góra-dół, przód-tył), a kierowca ustawienia swojego zagłówka może idealnie dopasować do położenia kolumny kierowniczej, która teraz regulowana jest elektrycznie. Wszystkie nastawy można również zapisać w pamięci fotela. Kolejnym nowym rozwiązaniem w Fordzie S-MAX będzie system ogrzewania koła kierownicy.
Ponadto zmodyfikowano kształt i sprężystość tylnych foteli aby zapewniały jeszcze większą wygodę, a kabina Forda S-MAX oferuje teraz najlepsze w swojej klasie rozwiązania ładunkowe takie jak nowy zamykany schowek w górnej części panelu instrumentów, schowek na multimedia wkomponowany w konsolę środkową oraz podpodłogowy schowek ukryty za trzecim rzędem foteli.
Szósty zmysł
Nowy Ford S-MAX wykorzystuje kamery, radar oraz ultradźwiękowe czujniki, które są podstawą ponad 16 wyjątkowych technologii wspomagających kierowcę podczas jazdy. Wśród nich znalazły się:
- System Pre-Collision Assist, który uruchamia układ hamulcowy w obliczu nieuniknionej kolizji z pojazdem jadącym z przodu – układ początkowo wyemituje ostrzeżenie dźwiękowe, a następnie wyświetli na przedniej szybie ostrzeżenie wizualne. System działa w zakresie od 8 km/h do prędkości maksymalnej.
- Adaptacyjne reflektory LED – wykorzystują one system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System, który dostosowuje strumień światła do warunków panujących na drodze
- Światła drogowe z technologią zapobiegającą oślepianiu innych kierowców Glare-Free Highbeam – system wykrywa pojazdy jadące z przeciwka oraz poruszające się tym samym pasem, a następnie przyciemnia obszar adaptacyjnych reflektorów LED, który może oślepić kierowcę innego pojazdu, zapewniając jednocześnie maksymalne oświetlenie pozostałego obszaru drogi
Technologie zastosowane w Fordzie S-MAX ułatwiają również wykonywanie manewrów parkowania:
- System Perpendicular Parking pozwala zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy. Podobnie działa system Active Park Assist, który wspomaga parkowanie równoległe.
- System Park-Out Assist pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego. System odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedałuj gazu i hamulca.
- System Side Parking Aid emituje dźwiękowe ostrzeżenia oraz wyświetla na monitorze odległość do przeszkód znajdujących się wokół pojazdu.
- System Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku.
Inne technologie wspomagające kierowcę oferowane w nowym Fordzie S-MAX to: sygnalizacja pojawienia się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych, system kontroli pasa ruchu, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, funkcja monitorowania koncentracji kierowcy.
W Fordzie S-MAX debiutuje również technologia Front Split View Camera, która ułatwia manewrowanie na skrzyżowaniach lub parkingach o ograniczonej widoczności, wykorzystując w tym celu kamerę z kątem widzenia wynoszącym 180 stopni zainstalowaną w przedniej części auta. Z kolei inteligentny tempomat pozwala utrzymać ustaloną odległość od pojazdu jadącego z przodu, w czym pomaga specjalny radar.
Nowa technologia Intelligent Speed Assist, stanowiąca uzupełnienie oferowanego obecnie adaptacyjnego ogranicznika prędkości Adaptive Speed Limiter, pozwala kierowcy zaprogramować maksymalną prędkość jazdy, a następnie na bieżąco ją dostosowuje do sytuacji drogowej, korzystając z danych systemu rozpoznawania znaków drogowych oraz systemu nawigacji.
Zaawansowane technologie zastosowane w podwoziu
Ford S-MAX debiutuje w Europie z nowym, adaptacyjnym układem kierowniczym Adaptive Front Steering, który czyni jazdę po krętych drogach prawdziwą przyjemnością. System optymalizuje reakcje układu kierowniczego, nieustannie zmieniając jego przełożenie w zależności od prędkości jazdy. Przy niskich prędkościach, na przykład podczas parkowania, nowy system zwiększa zwinność pojazdu, ułatwiając wykonywanie skrętów kół, natomiast podczas jazdy z wysoką prędkością Ford S-MAX reaguje na ruchy kołem kierownicy w bardziej płynny i precyzyjny sposób.
W uzyskaniu wiodących w klasie właściwości jezdnych, z których słyną modele Forda, pomaga wielowahaczowe zawieszenie tylne, w którym zastosowano aluminiowe komponenty o obniżonej masie własnej. Układ zapewnia dynamiczne osiągi, a jednocześnie zwiększa komfort podróżowania, co w szczególności odczują pasażerowie siedzący z tyłu.
Inne technologie poprawiające jakość prowadzenia:
- Oferowany po raz pierwszy w Fordzie S-MAX inteligentny napęd na wszystkie koła, który zapewnia doskonałą przyczepność i trakcję.
- Układy Torque Steer Compensation i Active Nibble Compensation, które niwelują niepożądane siły przekazywane na koło kierownicy oraz wszelkie wibracje.
Niska emisja i doskonałe osiągi
Dzięki gamie nowych silników wysokoprężnych TDCi i benzynowych EcoBoost, nowy Ford S-MAX zaoferuje nabywcom komfortowe warunki podróżowania.
Emisja CO2 w silnikach Diesel zostanie obniżona o około 7 procent. W ofercie znajdzie się 120-konna jednostka 2,0 litra TDCi z sześciobiegową skrzynią manualną, a także zmodernizowana konstrukcja 2,0 TDCi o mocy 150 i 180 KM, współpracująca z przekładnią ręczną lub automatyczną, dwusprzęgłową Powershift. Ford zastosował również system Active Thermal Management, który pomaga szybciej osiągnąć optymalną temperaturę pracy silnika, co zwiększa jego wydajność i obniża emisję CO2.
W gamie silników benzynowych znajdzie się nowa jednostka 1,5 litra EcoBoost o mocy 160 KM, połączona z manualną skrzynią biegów, oraz 240-konny motor 2,0 litra EcoBoost zestawiony ze skrzynią automatyczną.
Niskie zużycie paliwa i niewielka emisja CO2 to zasługa zastosowania w nowym Fordzie S-MAX inteligentnego systemu ładowania z odzyskiem energii oraz układu Auto Start Stop. Z kolei wydajność aerodynamiczną poprawia specjalna osłona podwozia oraz aktywna żaluzja wlotu powietrza do komory silnika, przy czym wysoka wydajność ogólna auta to zasługa testów w tunelu aerodynamicznym, które trwały łącznie aż 400 godzin.
Wyższy poziom bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego
Ford S-MAX jest nie tylko komfortowy, ale również bezpieczny. Struktura nadwozia nowego modelu jest o 3 procent bardziej wytrzymała, dzięki zastosowaniu stali o bardzo wysokiej wytrzymałości, natomiast dodatkową ochronę zapewniają zaawansowane systemy z zakresu bezpieczeństwa aktywnego, jak na przykład oferowane po raz pierwszy boczne poduszki powietrzne dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie.
Stabilność auta zapewniają systemy Curve Control i Roll Stability Control, które dostosowują moment obrotowy silnika i odpowiednio sterują układem hamulcowym, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu auta na wybranym torze jazdy.
Z kolei technologia MyKey pozwoli kierowcy zaprogramować kluczyk do Forda S-MAX w taki sposób, aby inne osoby prowadzące samochód – z reguły młodsi kierowcy – nie mogły odbierać przychodzących połączeń telefonicznych, przekraczać ustalonej prędkości maksymalnej, dezaktywować systemów bezpieczeństwa i układów wspomagające jazdę czy ustawiać maksymalnej głośności systemu audio. Dodatkowo, jeśli osoba, której właściciel Forda S-MAX użyczył swoje auto nie zapnie pasów bezpieczeństwa, włączenie systemu audio nie będzie w ogóle możliwe.
Funkcje ułatwiające eksploatację
Tradycyjna tablica wskaźników ustąpiła miejsca opcjonalnemu, 10-calowemu ekranowi skierowanemu w stronę kierowcy, na którym wyświetlane są animowane odpowiedniki prędkościomierza i obrotomierza, stworzone w analogowym stylu. Użytkownik może też dostosować ustawienia wyświetlacza oraz grafiki 3D na ekranie cyfrowym do własnych preferencji.
Ośmiocalowy wyświetlacz dotykowy o wysokiej rozdzielczości wkomponowany w deskę rozdzielczą umożliwia sterowanie systemem SYNC 2. Funkcje tego systemu pozwalają w łatwy sposób sterować za pomocą prostych, naturalnych komend głosowych ustawieniami telefonu, systemu rozrywkowego, klimatyzacji i nawigacji satelitarnej.”
Co więcej, dzięki funkcji pomocy w nagłych wypadkach Emergency Assistance system Ford SYNC 2 po wypadku łączy osoby znajdujące się w pojeździe z operatorami lokalnych służb ratunkowych w języku właściwym dla danego regionu.
Ford S-MAX będzie też po raz pierwszy oferowany z drzwiami bagażnika otwieranymi i zamykanymi elektrycznie i bezdotykowo, które umożliwiają łatwe otwarcie bagażnika bez potrzeby używania rąk. W celu aktywowania systemu wystarczy tylko wykonać odpowiedni ruchu stopą pod tylnym zderzakiem. W zeszłym roku nowy Ford Kuga był pierwszym SUV-em średniej wielkości w Europie oferowanym z tą technologią, na którą zdecydowała się połowa nabywców tego modelu.