Nowy Ford Focus oferuje bardziej odważną i emocjonalną stylizację nadwozia, intuicyjnie rozplanowane i pieczołowicie wykończone wnętrze, gamę 18 nowych lub zmodernizowanych technologii wspomagających jazdę oraz jednostki napędowe o obniżonym zużyciu paliwa.
W nowym Fordzie Focusie, który trafi do sprzedaży w listopadzie tego roku, swoją europejską premierę świętuje zaawansowany system komunikacji SYNC 2 oraz gama nowych, mocnych i oszczędnych silników benzynowych EcoBoost i wysokoprężnych TDCi o pojemności skokowej 1,5 litra.
Design
Ford stworzył nowego Ford Focusa w ramach globalnej strategii produktowej „One Ford”. Nowy Ford Focus jest dostępny w wersji czterodrzwiowej, pięciodrzwiowej i kombi, a także w nowym kolorze Deep Impact Blue. Samochód odznacza się zmienioną sylwetką, nową maską silnika oraz zmodernizowanym przednim pasem ze zintegrowaną nową osłoną chłodnicy. Całość sprawia, że samochód wydaje się teraz szerszy i niższy. Dynamiczne przetłoczenia pokrywy silnika ciągną się od przednich słupków aż po górne krawędzie grilla w kształcie odwróconego trapezu, co tworzy obraz samochodu o silnym charakterze.
Węższe, bardziej wyraziste reflektory mają bardziej prostokątny kształt, natomiast całość uzupełniają wydłużone lampy przeciwmgielne. Poczucie elegancji wzmagają subtelne chromowane detale, natomiast tylna część nadwozia również daje wrażenie wyższej spójności stylizacyjnej, uzyskanej za sprawą nowego tylnego pasa i węższych lamp.
W kwestii projektu wnętrza nowego Forda Focusa, styliści uwzględnili opinie klientów, tworząc bardziej intuicyjny w obsłudze projekt deski rozdzielczej oraz kierownicy i centralnej konsoli z mniejszą liczbą przycisków i przełączników. Nowa, satynowa tapicerka w czarnym kolorze oraz chromowane detale tworzą bardziej nowoczesny wygląd, wzmagając poczucie funkcjonalności.
Nowy schowek w centralnej konsoli oferuje większą pojemność i jest wyposażony w nowy, przesuwany podłokietnik. Zmieszczą się w nim butelki i kubki o różnych kształtach, przy czym jednocześnie można w nim umieścić butelkę o pojemności 1 litra i 0,4-litrowy kubek. Nabywcy nowego Forda Focusa mogą się również cieszyć wyższym komfortem akustycznym podczas jazdy, co jest zasługą grubszych dywaników, grubszych bocznych szyb oraz lepszego wygłuszenia komory silnika.
Oszczędny i dający wiele radości z prowadzenia
Nowy Ford Focus jest nawet o 19 procent bardziej oszczędny od swojego poprzednika, a także odznacza się znacząco obniżonym poziomem emisji CO2 we wszystkich wersjach silnikowych.
W pierwszej połowie 2014 roku jedna trzecia modeli Forda Focusa sprzedanych w Europie była wyposażona w benzynowy silnik EcoBoost o pojemności 1 litra, który w tym roku już trzeci raz z rzędu został nagrodzony tytułem najlepszego silnika na świecie „International Engine of the Year”.
Nowy Ford Focus nadal dostępny będzie ze 100-konnym silnikiem 1,0 l EcoBoost (99 g/km CO2), którego poprzednia wersja jako pierwsza odmiana niehybrydowa emitowała w Europie poniżej 100 g CO2 na kilometr oraz z wersją 125KM tego silnika.
Ponadto, nowy Ford Focus oferowany będzie z oszczędnym silnikiem benzynowym 1,5 l EcoBoost (150 KM oraz 182 KM) dostępnym z nową, sześciobiegową przekładnią automatyczną. Nowa jednostka połączona z sześciobiegową skrzynią manualną jest o 7 procent bardziej oszczędna od wycofywanego z oferty silnika 1,6 l EcoBoost o identycznej mocy. W roku 2015 oferowana będzie również sześciobiegowa przekładnia automatyczna.
Nowy silnik 1,5 l litra TDCi o mocy 120 KM z automatyczną przekładnią sześciobiegową PowerShift jest nawet o 19 procent bardziej oszczędny od obecnie oferowanej 115-konej jednostki 2,0 l TDCi zespolonej ze skrzynią PowerShift. Z kolei odmiana 150-konna z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach będzie o 15 procent wydajniejsza od poprzedniego modelu z silnikiem o mocy 140 KM.
Nowy Ford Focus wyróżnia się typowym dla aut tej marki dynamicznym prowadzeniem, będącym zasługą lepszych własności jezdnych i zmodyfikowanego układu kierowniczego. Inżynierowie Forda uzyskali bardziej bezpośrednie i precyzyjne prowadzenie poprzez zwiększenie sztywności strukturalnej z przodu, modyfikację geometrii zawieszenia, zwiększenie sztywności poprzecznej tulei zawieszenia oraz modyfikację amortyzatorów.
Zmianom poddano również elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS, dzięki czemu kierowca otrzymuje więcej informacji ze styku kół z nawierzchnią. Z kolei opracowany przez Forda nowatorski system Enhanced Transitional Stability analizuje dane dotyczące stabilności pojazdu oraz monitoruje reakcje kierowcy wykrywając prawdopodobieństwo utraty przyczepności, a następnie aktywuje elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy, aby zapewnić bezpieczeństwo i zachować płynność jazdy.
Nowy Ford Focus będzie również dostępny z manetkami zmiany przełożeń, które umożliwiają zmianę biegów bez odrywania rąk od kierownicy. Rozwiązanie to dostępne będzie w opcji, wraz z przekładnią automatyczną oraz przekładnią automatyczną PowerShift, zarówno w wersjach benzynowych jak i wysokoprężnych.
Pozytywne wrażenia z jazdy potęguje również większa redukcja hałasów, drgań wewnętrznych i wibracji, dzięki czemu Ford Focus zajmuje czołową pozycję w swojej klasie w zakresie wyciszenia przedziału pasażerskiego. Pasażerowie mogą więc zrelaksować się podczas podróżowania i docenić doskonałe właściwości jezdne.
System SYNC 2 z ekranem dotykowym
Nowy Ford Focus będzie pierwszym modelem tej marki w Europie wyposażonym w system SYNC 2. Opracowany przez Forda zaawansowany system komunikacji obejmuje 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych.
Nawigacja satelitarna zintegrowana z systemem SYNC 2 oferuje – po raz pierwszy w Europie – podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazw ulic, widokiem 3D skrzyżowań na autostradzie i ciekawych miejsc oraz przewodnikiem Michelin.
SYNC 2 pozwala użytkownikowi na łatwiejsze wprowadzanie wskazówek nawigacyjnych, a ponadto – korzystając z komend głosowych – oferuje możliwość odtworzenia utworów muzycznych wskazanego artysty, a także w razie potrzeby znajdzie i wyświetli listę pobliskich restauracji, a następnie wyznaczy trasę dojazdu.
Zaawansowane technologie wspomagające jazdę
Nowy Ford Focus to pierwszy model Forda oferowany z systemem wspomagającym parkowanie prostopadłe – nowa technologia Perpendicular Parking pozwala kierowcom zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi pojazdami bez konieczności dotykania kierownicy.
Ford Focus obecnej generacji może zostać wyposażony w system wspomagający jedynie parkowanie równoległe. System ten potrafi sam wyszukać odpowiednie miejsce parkingowe wykorzystując czujniki ultradźwiękowe i automatycznie zaparkować w nim pojazd – kierowca musi jedynie operować skrzynią biegów oraz pedałami gazu i hamulca. Dzięki dwóm dodatkowym czujnikom montowanym w tylnej części nowego Forda Focusa nowa technologia Perpendicular Parking wspomaga dodatkowo parkowanie prostopadłe.
Dodatkowe czujniki wykorzystywane są również przez oferowane po raz pierwszy w Europie systemy wspomagające kierowcę podczas wyjazdu z parkingu:
- System Cross Traffic Alert ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku. System wykorzystuje radar o zasięgu do 40 metrów i emituje trzy różne ostrzeżenia dźwiękowe.
- System Park-Out Assist pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego. Po wybraniu przez kierowcę prawej lub lewej strony do wyjazdu, system odpowiednio obraca kołem kierownicy, natomiast kierowca kontroluje pedał gazu i hamulca.
Ford unowocześnił również popularny system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop, który w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, dodatkowo redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. System działa do prędkości 50 km/h, podczas gdy wcześniej granica prędkości wynosiła 30 km/h.
W przypadku poruszających się obiektów zadziała system aktywnego hamowania Active Braking. Działa on podobnie, jak Active City Stop, jednak oferuje dużo większy obszar wykrywania innych pojazdów (prędkość jazdy od 8 do 180 km/h), wspierając kierowcę podczas jazdy z wysokimi prędkościami, na przykład na autostradzie, poprzez wyemitowanie ostrzeżeń i w razie konieczności uruchomienie układu hamulcowego.
Najnowsza generacja inteligentnego tempomatu pozwala kierowcy Forda Focusa na utrzymanie stałej odległości do poprzedzającego pojazdu, nawet wówczas, gdy ten pojazd jedzie wolniej, niż wynosi prędkość zaprogramowana przez prowadzącego Forda Focusa. W sytuacjach, w których inteligentny tempomat nie może być aktywowany, Ford po raz pierwszy w Europie pozwala skorzystać z nowego systemu Distance Alert and Indication, który pozwala ustawić prowadzącemu preferowany dystans do pojazdu jadącego z przodu. Jeśli Ford Focus zbliży się do poprzedzającego auta, system wyemituje wizualne ostrzeżenie w trzech kolorach – szarym, żółtym i czerwonym (w zależności od odległości).
Nowego Forda Focusa można również wyposażyć w system inteligentnego kluczyka MyKey, który pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości jazdy i maksymalnego poziomu głośności zestawu audio, a także uniemożliwia dezaktywację systemów bezpieczeństwa na przykład, gdy kierowca udostępnia swój pojazd innej osobie.
Oświetlenie drogi
Udoskonalony system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting System dostosowuje strumień światła emitowany przez nowe, bi-ksenonowe reflektory HID do warunków panujących na drodze. System ocenia natężenie światła zewnętrznego oraz wykrywa obiekty na jego drodze, a następnie odpowiednio modyfikuje kąt padania oraz natężenie wiązki światła z reflektorów, wykorzystując do tego jedno z siedmiu zaprogramowanych ustawień. Wybór trybu oświetlenia drogi jest również dostosowywany do aktualnej prędkości pojazdu, kąta skrętu koła kierownicy oraz odległości od obiektów znajdujących się przed pojazdem.
Przy wyższych prędkościach, np. na autostradzie, strumień światła będzie kierowany wyżej, aby zapewnić jak najlepszą widoczność na większym dystansie. Natomiast w ruchu miejskim, gdzie jazda odbywa się zwykle z mniejszą prędkością, a ulice są lepiej doświetlone, system zapewni bardziej intensywne oświetlenie drogi tuż przed pojazdem. Przy powolnym pokonywaniu zakrętów system skieruje strumień światła bardziej na pobocze drogi, aby lepiej doświetlić ewentualnych rowerzystów czy pieszych, a w czasie dynamicznego pokonywania łuku drogi system doświetli lepiej sam zakręt.
Nowy Ford Focus oferował będzie wprowadzone wcześniej, innowacyjne rozwiązania, do których kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić i bardzo je sobie chwalą. Mowa tu m.in. o aktywnym zabezpieczeniu krawędzi drzwi Door Edge Protector, które – przy pomocy ruchomego element gumowego, aktywowanego przy otwarciu drzwi – zapobiega ich przypadkowym uszkodzeniom.
Ford wprowadzi również do oferty Forda Focusa ST, który świętował swój światowy debiut podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood w Wielkiej Brytanii. Najbardziej zaawansowany Ford Focus ST w dziejach został wyposażony w nowe technologie zastosowane w podwoziu, przeprojektowane zawieszenie, zmodernizowany układ kierowniczy, a także specjalnie dobrane ogumienie, oferując wyrafinowane właściwości jezdne oraz wysoką precyzję prowadzenia. Model ten będzie po raz pierwszy w dziejach oferowany w dwóch wersjach – z silnikiem wysokoprężnym i benzynowym.