Fascynujący design, wysoka dawka indywidualizmu i porywająca dynamika – nowy Mercedes-AMG C 63 reprezentuje niespotykane w klasie średniej połączenie osiągów oraz ekskluzywności. Do jego napędu służy 4-litrowy motor V8 biturbo o mocy od 476 do 510 KM, blisko spokrewniony z jednostką stosowaną w sportowej maszynie Mercedes-AMG GT. Pod względem zużycia paliwa – średnio 8,2 l/100 km (cykl NEDC) – to najoszczędniejszy 8-cylindrowy silnik w segmencie. Szeroki zakres standardowego wyposażenia C 63 obejmuje m.in. sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z elektroniczną kontrolą tłumienia, mechaniczną blokadę tylnego dyferencjału oraz system programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Tradycyjnie, debiutowi nowego modelu AMG towarzyszy premiera specjalnej wersji “Edition 1”.
Dynamika plus komfort na długich trasach – nowy Mercedes-AMG C 63 to samochód, który nie wymaga wyrzeczeń. Mocarne serce i stosunkowo niskie zapotrzebowanie na paliwo łączy z wyśmienitym prowadzeniem oraz typową dla aut klasy średniej funkcjonalnością na co dzień, a jego design względem poprzednika dodatkowo zyskał na wyrazistości.
Najszybsza Klasa C dostępna jest w dwóch wariantach nadwoziowych – jako sedan i kombi, oraz w dwóch wersjach mocy – C 63 lub C 63 S. Oficjalna premiera modelu odbędzie się 2 października br., podczas salonu samochodowego w Paryżu. Rynkowy debiut nastąpi w lutym 2015 roku i rozpocznie się od limuzyny C 63 S o mocy 510 KM; 476-konny wariant C 63 oraz C 63 S Kombi dołączą do niej w kwietniu.
“Przy okazji wprowadzamy nową nomenklaturę AMG. Następca docenianego przez klientów samochodu Mercedes-Benz C 63 AMG będzie nazywał się Mercedes-AMG C 63” – mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH. “40 tys. sprzedanych egzemplarzy sprawia, że C 63 AMG serii 204 był najpopularniejszym modelem AMG w historii. Jego historię kontynuuje teraz C 63, ustanawiający nowe standardy w dziedzinie designu, prowadzenia i wyposażenia. To kolejny reprezentant naszej filozofii drogowego spełnienia”.
Sprinterskie osiągi, umiarkowane zużycie paliwa
Mercedes-AMG C 63 to jedyny w klasie model zasilany podwójnie turbodoładowaną V-ósemką. W rezultacie wyróżnia się nie tylko sprinterskimi osiągami, ale i niepowtarzalną ścieżką dźwiękową. Jego kierowca ma do dyspozycji ogromną siłę napędową w szerokim zakresie obrotów. Wersja C 63 S przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 4 sekund, a C 63 – w 4,1 s (w przypadku Kombi wartości te wynoszą, odpowiednio, 4,1 oraz 4,2 s). Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Pod względem stosunku masy do mocy – od 3,4 kg/KM (C 63 S) do 3,6 kg/KM (C 63) – najnowszy model deklasuje konkurencję.
“Naturalnie, nowy Mercedes-AMG C 63 jest napędzany silnikiem V8. Nasza 4-litrowa jednostka V8 biturbo ma żywiołowy charakter i pasjonujące brzmienie, a jednocześnie przoduje w dziedzinie wydajności. Żadna inna sportowa V-ósemka nie jest oszczędniejsza od tej pod maską C 63” – mówi Christian Enderle, szef rozwoju silników i układów napędowych Mercedes AMG GmbH.
C 63 nie tylko należy do czołówki, jeśli chodzi o parametry silnika i osiągi, ale ustanawia też nowe wzorce w zakresie wydajności. Średnie zużycie paliwa – 8,2 l/100 km (cykl NEDC) – to najlepszy rezultat w segmencie. Napędzany wolnossącą jednostką V8 o pojemności 6,2 litra poprzednik potrzebował o 32 proc. benzyny więcej.
Nowy silnik V8 biturbo blisko spokrewniony z jednostką modelu GT
M177 – tak brzmi oznaczenie 4-litrowego silnika V8 biturbo, najnowszego członka rodziny jednostek BlueDIRECT, służącego do napędu C 63. To bliski krewny motoru M178, stosowanego w sportowym modelu GT. M177 wyróżnia się wysoką wydajnością, lekką konstrukcją oraz najwyższymi standardami w zakresie komfortu akustycznego i ograniczenia wibracji. Wspomagają go dwie turbosprężarki, umieszczone nietypowo, bo pomiędzy głowicami; takie rozwiązanie sprzyja kompaktowym wymiarom konstrukcji, lepszej reakcji na zmiany obciążenia oraz niższej emisji spalin.
Bezpośredni, strumieniowy wtrysk benzyny i piezoelektryczne wtryskiwacze
Za zasilanie odpowiada trzecia generacja bezpośredniego, strumieniowego wtrysku paliwa z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami benzyny, stosowanymi wyłącznie przez Mercedesa. Zaprojektowany pod kątem przyszłych wymagań środowiskowych motor 4.0 V8 biturbo spełnia normę emisji spalin Euro 6 oraz limit emisji cząstek stałych, który zacznie obowiązywać od 2016 roku. Rozbudowany układ chłodzenia zapewnia mu pełną wydajność nawet podczas agresywnej jazdy torowej.
Wyczynowy układ wydechowy jako opcja
Emocjonujący i niepowtarzalny – dźwięk silnika to dla inżynierów Mercedes-AMG jeden z czynników definiujących naturę samochodu. Modele C 63 i C 63 S wyposażone są w sportowy układ wydechowy z ruchomą klapą, płynnie sterowaną w oparciu o tryb AMG DYNAMIC SELECT, styl jazdy kierowcy oraz prędkość obrotową silnika. Zależnie od wybranego programu, odgłos wydechu zmienia się od komfortowego i zrelaksowanego, w sam raz na dalekie podróże, do głębokiego i przeszywającego. Na życzenie dla obu wersji silnikowych dostępny jest też wyczynowy układ wydechowy z trzema aktywnymi klapami, zapewniającymi jeszcze bogatsze brzmienie. W trybie “Comfort” z rur wydechowych dobiega cichszy, stonowany dźwięk, zaś w “Sport+” i “Race” jednostka uwalnia swój wyścigowy charakter – zwłaszcza podczas zmiany biegu na wyższy oraz redukcji, której towarzyszy podwójne wysprzęglenie. Pracą wyczynowego wydechu można również sterować osobnym przyciskiem.
C 63 S z aktywnymi poduszkami silnika w standardzie
Nowością zarezerwowaną dla C 63 S – i rozwiązaniem unikalnym w segmencie – są aktywne poduszki silnika, stosowane już w Mercedesie-AMG GT. Ograniczają wibracje układu napędowego i pozwalają one pogodzić konflikt między komfortem a prowadzeniem. Aktywne poduszki płynnie, w ułamku sekundy dostosowują swoją sztywność do aktualnych warunków oraz stylu jazdy. Miększe zestrojenie służy wygaszeniu hałasu i wibracji płynących od napędu, zaś twardsze sprzyja bardziej dynamicznemu prowadzeniu. Kierowca ma wówczas poczucie lepszego kontaktu z samochodem, który zachowuje się zwinniej i precyzyjniej reaguje na polecenia – minimalizacja drgań układu napędowego wymaga bowiem mniejszej korekty na wejściu zakrętu.
Tradycja ręcznego montażu: “jeden człowiek, jeden silnik”
Mocarne jednostki V8 były od zawsze specjalnością AMG. 4-litrowy motor V8 biturbo jest montowany w zakładach Mercedes-AMG GmbH w Affalterbach zgodnie z zasadą “jeden człowiek, jeden silnik”.
7-biegowa przekładnia zautomatyzowana AMG SPEEDSHIFT MCT
Bezpośredni, sportowy charakter C 63 to w dużym stopniu zasługa 7-biegowej, zautomatyzowanej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT. Na potrzeby najnowszego modelu przekładnia została gruntownie zmodernizowana zarówno od strony mechanicznej, jak i pod kątem oprogramowania – w rezultacie reaguje jeszcze szybciej, zwłaszcza w programie “Sport+” oraz w trybie ręcznego wyboru przełożeń. Sprawniejszą zmianę biegów umożliwiają ponadto aluminiowe łopatki występujące w kombinacji z wyczynową kierownicą.
O wszechstronności skrzyni AMG SPEEDSHIFT MCT świadczy lista dostępnych programów jazdy: “Controlled Efficiency”, “Sport” oraz “Sport+”, a także zarezerwowany wyłącznie dla C 63 S “Race”. Kierowca wybiera je za pośrednictwem przełącznika AMG DYNAMIC SELECT. Funkcja tymczasowej manualnej zmiany biegów, aktywowana za pomocą manetek, dodatkowo zwiększa dynamikę jazdy.
Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z trzema trybami tłumienia
Zwinność, stabilność i wysokie prędkości w zakrętach – takie cechy zapewnia C 63 niezależne zawieszenie z dużym udziałem elementów wykonanych z aluminium oraz elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, wyróżniające się typową dla AMG elastokinematyką. Kierowca ma do wyboru trzy stopnie sztywności, od zdecydowanie sportowego do komfortowego, skrojonego z myślą o długich trasach. Z przodu zastosowano czterowahaczową oś i poszerzono rozstaw kół. Z tyłu pracuje konstrukcja wielowahaczowa z kołami o większym pochyleniu. Dla uzyskania lepszej trakcji oraz dynamiki jazdy C 63 wyposażono w mechaniczną blokadę tylnego dyferencjału (tzw. szperę – mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu), a w C 63 S zaopatrzono ją dodatkowo w elektronicznie sterowanie, zapewniające jeszcze szybszą, bardziej precyzyjną reakcję. Obie konstrukcje ograniczają poślizg wewnętrznego koła bez pomocy układu hamulcowego. W rezultacie kierowca może wcześniej przyspieszać na wyjściu z zakrętu, a samochód legitymuje się wyższą stabilnością podczas hamowania z wysokich prędkości i lepszą przyczepnością w trakcie agresywnego przyspieszania ze startu zatrzymanego. Ze “szperą” ściśle współpracuje system ESP® z trzema trybami działania: “ESP ON”, “SPORT Handling Mode” oraz “ESP OFF”.
Elektromechaniczny układ kierowniczy z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości ma bezpośrednie przełożenie i typowo sportową charakterystykę. Co istotne, praca wspomagania nie reaguje tylko na zmianę prędkości jazdy, ale również na przyspieszenie boczne oraz aktualny tryb jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
C 63 w standardzie przemieszcza się na kołach z grafitowymi, 10-ramiennymi obręczami o wymiarach 8,5 x 18 cali z przodu i 9,5 x 18 cali z tyłu, zaopatrzonymi w ogumienie, odpowiednio, 245/40 oraz 265/40. Wizytówką C 63 S są grafitowe felgi z pięcioma podwójnymi ramionami o średnicy 19 cali (szerokość: 8,5 cala z przodu i 9,5 cala z tyłu, ogumienie: 245/35 z przodu i 265/35 z tyłu).
Po raz pierwszy na życzenie dostępny jest wysokowydajny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy (tylko C 63 S). Jeszcze lepszą przyczepność zapewniają opcjonalne, sportowe opony.
Programy jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Kierowca C 63 ma do wyboru cztery tryby jazdy wpływające na zachowanie się pojazdu – pracę układu napędowego, wydechu, układ kierowniczego i zawieszenia (w tym “Individual”, który pozwala dostosować poszczególne ustawienia do własnych preferencji). C 63 S oferuje dodatkowo piąty, najbardziej sportowy program “Race”. Aby dokonać zmiany trybu jazdy, wystarczy sięgnąć do przełącznika AMG DYNAMIC SELECT zlokalizowanego po lewej stronie gładzika.
“Controlled Efficiency” to tryb najbardziej wyważony, ukierunkowany na wygodną jazdę i obniżenie zużycie paliwa. Aktywna jest wtedy nowa funkcja żeglowania, która w zakresie prędkości od 60 do 160 km/h odłącza silnik od reszty układ napędowego. Zapobiega to hamowaniu silnikiem i pozwala “sunąć” z obrotami na poziomie biegu jałowego. W programach “Sport” oraz “Sport+” samochód nabiera ostrzejszego charakteru. Tryb “Race” najlepiej sprawdza się podczas jazdy po zamkniętym torze.
Forma podąża za osiągami – a design odzwierciedla technologię
Design C 63 czerpie z wzorców aut wyścigowych i w zmysłowej, minimalistycznej formie odzwierciedla zastosowaną technologię. Zarówno limuzyna, jak i kombi już na pierwszy rzut oka zdradzają przynależność do rodziny Mercedes-AMG. Cały przedni pas wydłużono o 54 mm, zaś przednie błotniki poszerzono o 14 mm z każdej strony i zaopatrzono w emblematy “V8 BITURBO”. W połączeniu z pokrywą silnika z dwoma wybrzuszeniami, osłoną chłodnicy przedzieloną “podwójnym ostrzem” oraz szerokim wlotem powietrza w zderzaku podkreślają one muskularną posturę C 63. Kształt elementów ospojlerowania sprzyja optymalnemu dopływowi powietrza do modułów układu chłodzenia i ogranicza unoszenie.
Bezkompromisowy dynamizm najmocniejszej Klasy C podkreśla tylny zderzak z masywnym dyfuzorem, dodatkowymi wylotami powietrza po bokach oraz dwiema podwójnymi końcówkami wydechu, a także subtelne spojlery tylnej klapy, montowane w obu wersjach nadwoziowych. By zmniejszyć wpływ ekstremalnych sił generowanych przez układ napędowy oraz podwozie, surową konstrukcję nadwozia uzbrojono w dodatkowe wzmocnienia kluczowych punktów.
Zniewalające wnętrze
Rozsmakowana w detalach kabina C 63 AMG to przykład motoryzacyjnego puryzmu. Staranny dobór materiałów, ich faktura, precyzja montażu – wszystko tu świadczy o jakości, którą niełatwo spotkać nawet w autach wyższych klas. Deskę rozdzielczą pokrywa czarna, sztuczna skóra ARTICO z jasnoszarymi przeszyciami, a centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje ekskluzywny czasomierz IWC (zależnie od wersji). Kierowca ma przed sobą trójramienną kierownicę z pierścieniem na godzinie 12 oraz wyskalowany do 320 km/h prędkościomierz z tarczą, której deseń przypomina włókno węglowe. Na życzenie oferowane są też kubełkowe przednie fotele, zapewniające niższą pozycję za kierownicą i jeszcze lepsze trzymanie względem standardowych siedzeń obszytych mieszanką skóry ARTICO oraz mikrofibry DINAMICA.
Ekskluzywny i pożądany – C 63 “Edition 1”
Tradycyjnie, przez około rok od chwili debiutu modele C 63 oraz C 63 S będą dostępne w specjalnej wersji “Edition 1”, wyróżniającej się wyjątkową konfiguracją kolorów oraz wyposażenia. Do wyboru jest sześć odcieni karoserii, w tym oferowany tylko przez AMG srebrny lakier designo iridium silver magno. Lista wyposażenia obejmuje m.in.:
- kute, 19-calowe obręcze z czarnym, matowym pokryciem i czerwonym pierścieniem
- pakiet Night (elementy ospojlerowania, obudowy bocznych lusterek, obramowanie szyb w kolorze czarnym oraz przyciemniane tylne okna)
- czarne końcówki wydechu
- czerwone akcenty na osłonie chłodnicy i obudowach bocznych lusterek
- matowe, grafitowe akcenty po bokach karoserii
- wyczynowe fotele, boczki drzwi oraz podłokietnik pokryte czarną skórą nappa z diamentowym wzorem i czerwonym obszyciem
- czerwone pasy bezpieczeństwa designo
- wyczynowa, spłaszczona u dołu kierownica, w miejscach chwytu obszyta mikrofibrą DINAMICA z czerwoną nicią, zaopatrzona w napis “Edition 1”, czerwony pierścień na godzinie 12 oraz aluminiowe manetki zmiany biegów
- karbonowo-aluminiowe wykończenie kokpitu
- czarne dywaniki z logo AMG i czerwonym obszyciem
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
Nadrzędnym celem Mercedes-Benz jest zapewnienie najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom ruchu. Z tego względu Klasa C została wyposażona w wiele nowych lub rozbudowanych systemów wspomagających z rodziny “Intelligent Drive”, które swoją premierę świętowały kilka miesięcy wcześniej w Klasach S i E. Standardowe wyposażenie C 63 obejmuje m.in. układ monitorowania zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST oraz system COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, zapobiegający kolizjom polegającym na uderzeniu w tył poprzedzającego pojazdu. Już poprzednia Klasa C imponowała również w zakresie pasywnego bezpieczeństwa. Aktualny model ustanawia w tym względzie jeszcze wyższe standardy.