Debiutująca w Europie podczas paryskiego Salonu nowa specjalna seria Red Vapor to wysokiej klasy wersja Jeep Grand Cherokee SRT, najszybszego i najpotężniejszego modelu Jeepa, który kiedykolwiek został wyprodukowany. Ten wyróżniający się charakterystycznym i agresywnym wyglądem samochód, prezentuje niespotykaną technologię Aktywnej Redukcji Hałasu (ANC), która dodatkowo zwiększa komfort i poziom satysfakcji z prowadzenia SRT podczas zwykłych codziennych podróży oraz w trakcie bardziej dynamicznej jazdy podczas wypadu na ulubionym szlaku.
Nadwozie
Nadwozie przyciąga uwagę dzięki 20-calowym, 5-ramiennym obręczom kół „Goliath” z projektem „Monkey” oraz charakterystycznym czarnym chromowanym wykończeniem „Black Vapor” oraz znakiem „SRT” na tylnej klapie, emblematem „Grand Cherokee” na bocznych panelach drzwiowych a także oznakowaniu emblematem „Jeep” na masce i błyszczącej czarnej kratownicy.
Jeśli chodzi o szczegóły to seria specjalna ma dużą klasyczną siedmioszczelinową kratę chłodnicy wraz z czarnym zderzakiem z wstawką z wersji SRT oraz wydłużone przednie adaptacyjne reflektory Bi-ksenonowe otoczone charakterystycznymi światłami LED-owymi. Gniazda reflektorów na charakterystycznym czarnym tle wyróżniają SRT od innych modeli Jeep Grand Cherokee, a jednocześnie podkreślają jego charakterystyczny wygląd.
Kształt przednich świateł Grand Cherokee SRT jest powtórzony na „rufie”, co ujednolica stylizację samochodu a większy tylny zestaw świateł uzupełniony jest charakterystycznymi światłami LED-owymi. W celu dalszego podkreślenia legendarnych osiągów SRT, wielofunkcyjne lampy tylne mają czarne tło, które sprawia wrażenie świateł „w ruchu”. Uzupełnieniem wyglądu nowej serii specjalnej jest aerodynamiczny tylny spojler dachowy umieszczony nad tylną klapą. Jest ona otwierana i zamykana za pomocą jednego ruchu – przyciśnięcia umieszczonego nieco wyżej przycisku z emblematem „SRT”.
Jeep Grand Cherokee SRT Red Vapor jest dostępny w trzech kolorach nadwozia: czerwony Redline Pearl, czarny Brilliant Black Pearl oraz biały Bright White.
Wnętrze
Charakterystyczne logo „SRT” na kole kierowniczym jest podświetlane, a tapicerka ma srebrne anodyzowane wykończenie. Chromowana szarość zastąpiła standardowe błyszczące chromy a użyte w kabinie detale w kolorze Radar Red podkreślają jego luksusowy i agresywny charakter. Dekoracyjne ciemno czerwone pokrywy przedziału silnika poniżej maski uzupełniają wyjątkowy wygląd linii specjalnej.
Skórzana tapicerka wnętrza z wykorzystaniem specjalnej skóry Laguna dostępna jest w czarnej tonacji z welurową wstawką pośrodku w kolorze Radar Red. Nowa seria specjalna Red Vapor jest wyposażona w 8,4-calowy ekran dotykowy UconnectTM z wbudowaną nawigacją 3D, zaawansowanym systemem rozpoznawania mowy wyposażonym w system jednorazowego wprowadzania destynacji, strumieniowy transfer plików muzycznych za pomocą Bluetooth oraz zestaw głośnomówiący.
W centralnej konsoli umieszczono obszyty skórą stylizowany na literę „T” selektor ośmiostopniowej skrzyni biegów, zaś podgrzewane, trójramienne, spłaszczone u dołu koło kierownicy – dedykowane wersji SRT – ma wiele przycisków zapewniających kierowcy komfort, funkcjonalność oraz łączność. Kolejną wyróżniająca cechą jest 7-calowy kolorowy, wielofunkcyjny wyświetlacz w zestawie wskaźników umożliwiający kierowcy konfigurację formy i treści zgodnie z jego preferencjami. Designerskim powiązaniem estetyki przednich drzwi pasażera i kierowcy oraz zestawu wskaźników są akcenty z włókien węglowych.
Specjalna seria Red Vapor oferuje w standardzie system nagłośnienia typu „surround sound” marki Harman Kardon o mocy 825 Watów obejmujący 19 głośników z 32-woltowym układem TPS („Tracking Power Supply” oraz 12-kanałowym wzmacniaczem klasy D zapewniającym wszystkim pasażerom pojazdu wyjątkowa akustykę wielowymiarowego dźwięku najwyższej jakości.
Technologia „Aktywnej Redukcji Hałasu” by podwyższyć jakość dźwięku 6,4-litrowego silnika V8
Dzięki wyposażeniu w niezawodny 468-konny silnik 6,4-litrowy HEMI® V8 o momencie obrotowym 624 Nm z technologią oszczędzania paliwa i redukcji emisji spalin Fuel Saver, wersja SRT może poszczycić się najlepszymi w swej klasie osiągami: przyśpieszenie 0-100 km/h w 5 sekund, prędkość maksymalna 257 km/h oraz droga hamowania od 100 do 0 km/h na dystansie 35 metrów.
Osiągi silnika są równie niezwykłe jak jego dźwięk, który dociera do kabiny pojazdów ze specjalnej serii Red Vapor dzięki innowacyjnej technologii „Aktywnej Redukcji Hałasu” (ANC) wykorzystującej system akustyczny samochodu oraz cztery strategicznie rozmieszczone mikrofony, które także mają wpływ na eliminację hałasu i wibracji w przedziale pasażerskim.
Potężny silnik wyposażony jest w ośmiostopniową przekładnię automatyczną z trybem Eco optymalizującym program zmiany biegów i rozszerzającym zakres działania technologii Fuel Saver (dezaktywuje cztery cylindry, gdy pozwalają na to warunki drogowe). Za pomocą przycisku umiejscowionego w centralnej konsoli, kierowca może aktywować tryb Eco, by obniżyć zużycie paliwa.
Oprogramowanie skrzyni biegów analizuje również wiele czynników zmiennych, takich jak przebieg momentu obrotowego, przypadki redukcji biegu (kick-down), przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne, zmiany nachylenia drogi oraz przyczepności i częstotliwość zmiany przełożeń, by właściwie dostosować mapę zmiany biegów.
By doświadczenie z jazdy miało sportowy charakter, kierowca może przełączyć na tryb manualny i korzystać z łopatek zmiany biegów umieszczonych na kole kierownicy. Dodatkowy element stanowi elektroniczny selektor biegów stylizowany na literę „T”, który daje całkowitą wolność wyboru programu zmiany biegów niezależnie od systemu Selec-Track.
Jeep Grand Cherokee SRT oferuje w standardzie system Launch Control (kontrola startu) aktywowany poprzez naciśnięcie przycisku umiejscowionego na centralnej konsoli, który daje kierowcy możliwość najwydajniejszego zarządzania osiągami poprzez koordynację parametrów silnika, skrzyni biegów, układu przeniesienia napędu, systemu stabilizacji toru jazdy i zawieszenia podczas ruszania w trybie manualnym.
Obsługa i system hamulcowy
Grand Cherokee SRT został wyposażony w wahacze trapezowe (SLA) ze sprężynami śrubowymi, adaptacyjne (regulowane) amortyzatory Bilstein (ADS), górne i dolne drążki prowadzące (wahacze) oraz stabilizator przechyłów. Elementami zawieszenia tylnego typu Multi-Link są sprężyny śrubowe, amortyzatory Bilstein ADS, aluminiowy dolny drążek prowadzący, niezależne górne drążki prowadzące oraz oddzielny drążek reakcyjny i stabilizator poprzeczny.
Samochód został wyposażony w system zarządzania trakcją Selec-Track wykorzystujący modyfikujące wydajność oprogramowanie z pięcioma odrębnymi trybami – Auto, Sport, Tow (Holowanie), Track (Tor wyścigowy) oraz Snow (Śnieg), tak by kierowca mógł wybrać tryb jazdy samochodu najlepiej spełniający jego wymagania i najbardziej dopasowany do warunków.
Wyposażony w lakierowane na czerwono 6-tłoczkowe (przednie) i 4-tłoczkowe (tylne) zaciski hamulcowe Brembo działające na 38 centymetrowe (przednie) i 35 centymetrowe (tylne) wentylowane tarcze, Grand Cherokee SRT ma doskonałą charakterystykę skuteczności hamowania: potrzebuje zaledwie niewiele ponad 35 metrów, by całkowicie się zatrzymać z prędkości 100 km/h.
Bezpieczeństwo i komfort
Grand Cherokee SRT 2015 może poszczycić się zaawansowanymi systemami zapewniającymi bezpieczeństwo: Front Collision Warning, który ostrzega przed nadmiernym zbliżaniem się do innego pojazdu, Blind Spot Monitoring (monitorowanie martwych pól widzenia) wykrywający pojazdy wyjeżdżające zza samochodu, co wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu czy parkowania.