To samochód sportowy, jakiego jeszcze nie było. Volkswagen zaprezentował jako światową premierę podczas Paryskiego Salonu Samochodowego studyjny model XL Sport. Auto, które w sposób bezkompromisowy podąża za wzorcem lekkich, rasowych samochodów sportowych. Rozwijający 270 km/h pojazd powstał na bazie XL1 – najbardziej efektywnego samochodu na świecie. Efektywność i emocje połączono w fascynującą całość. Z tyłu XL Sport pracuje silnik będący technicznym dziełem sztuki – zmodyfikowana jednostka V2 z nowego Ducati 1199 Superleggera – najmocniejszego na świecie dwucylindrowego motocykla. Podobnie jak XL1, którego produkcja jest ograniczona do 250 egzemplarzy, także Superleggera będzie wytwarzany ręcznie i jednocześnie z wykorzystaniem precyzyjnych przemysłowych technologii w limitowanej liczbie 500 sztuk. XL1 i Superleggera – dwie ikony technologii wykonane z lekkich materiałów, jak karbon i magnez – połączono w wyjątkowy sportowy samochód. Marki koncernu Volkswagen i Ducati pokazują koncepcyjnym XL Sport, jak nowoczesne technologie mogą wykraczać poza granice marki i zostać wykorzystane jako moduły dla nowych koncepcji.
Technika
Wzorcowa aerodynamika. Ducati 1199 Superleggera posiada najlepszy stosunek masy do mocy ze wszystkich seryjnie produkowanych motocykli. To samo wśród samochodów dotyczy XL Sport. Stosunek masy (890 kg), mocy (147 kW/200 KM) i aerodynamiki (cw x A = 0,44 m2) sprawia, że studyjny model będzie najszybszym obecnie samochodem z silnikiem 200 KM.
200 KM i 270 km/h – tego nie udało się dotąd uzyskać w żadnym innym sportowym aucie. Tutaj trzeba szczególnie podkreślić znaczenie aerodynamiki. Współczynnik oporu powietrza (0,258) pomnożony przez powierzchnię czołową (1,7 m2) daje wartość 0,44 m2, jedną z najlepszych, jakie udało się dotychczas uzyskać. To wybitne osiągnięcie inżynierów Volkswagena – specjalistów od aerodynamiki oraz stylistów. Szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę, że studyjny model jest typowym samochodem sportowym, który potrzebuje między innymi szerokich opon, dużej ilości powietrza do chłodzenia oraz optymalnego docisku osi. Oprócz aerodynamicznych kształtów nadwozia, także inne szczegółowe rozwiązania sprawiły, że XL Sport jest szybki jak strzała, są to na przykład specjalne Air Curtains (kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów), odpowietrzenia nadkoli, zoptymalizowana podłoga, kanały prowadzące powietrze w przedniej pokrywie i poprawiające docisk, wysuwany tylny spojler (z mechanizmem z Lamborghini Aventador) oraz regulowane otwory wentylacyjne w tylnej pokrywie (żaluzje, otwierające się w przypadku konieczności odprowadzenia ciepła z silnika).
Najmocniejszy silnik dwucylindrowy na świecie. Silnik V2 z Ducati 1199 Superleggera, zastosowany w XL Sport został nieznacznie zmodyfikowany. Dzięki lekkim i wytrzymałym tytanowym korbowodom silnik DOHC o pojemności 1199 cm3 rozwija prędkość obrotową do 11.000 obr./min. Wysokie prędkości obrotowe tego „superquadro” udało się uzyskać także dzięki ekstremalnemu stosunkowi średnicy cylindrów do skoku (112 mm/60,8 mm) i wynikającemu z tego niezwykle krótkiemu skokowi wału korbowego. Dwa ustawione względem siebie pod kątem 90° czterozaworowe cylindry posiadają desmodromiczny rozrząd (wymuszone sterowanie zaworami), typowy dla silników Ducati o dużych prędkościach obrotowych, który pod względem ustawienia luzu zaworowego wymaga najwyższego poziomu umiejętności z zakresu mechaniki precyzyjnej. Kolejne cechy najmocniejszego dwucylindrowego silnika na świecie to pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonane ze stopu magnezu oraz dwie przepustnice i po dwa wtryskiwacze na każdy cylinder. Trzeba jeszcze dodać, że XL Sport ma nową przekładnię pośrednią, która redukuje prędkość obrotową silnika o współczynnik 1,86. Moc silnika V2 (134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).
Zawieszenie rodem z samochodów wyścigowych. Fascynujący jest sposób, w jaki silnik wprawia w ruch ten lekki samochód sportowy. Przyspieszenie – 5,7 sekundy od 0 do 100 km/h – jest tutaj w zasadzie sprawą drugorzędną. Ważniejsza jest kombinacja silnika V2 o dużej prędkości obrotowej, niskiej masy samochodu, perfekcyjnej aerodynamiki i w dużym stopniu zmodyfikowanego zawieszenia, która sprawia, że XL Sport idealnie sprawdzi się na torach wyścigowych. Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu „spaceframe” wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem „pull-rod” amortyzatorów (przegub na dole jako drążek ciągnięty) i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie „push-rod” (przegub na górze jako drążek popychany). Także tutaj nie sposób nie zauważyć podobieństw do samochodów wyścigowych. Opony dostosowane do dużych prędkości w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu) nałożone są na kute obręcze z magnezu, lżejsze od obręczy aluminiowych łącznie o 23,9 kg. Za hamowanie XL Sport odpowiedzialny jest układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.
Nadwozie z CFK. XL Sport jest bratem XL1. Oba XL mają taką samą podstawę konstrukcyjną. Głównym wspólnym elementem jest nadwozie wykonane w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) z kabiną monocoque i nieznacznie przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera. Volkswagen zastosował tutaj komponenty z CFK wykonane metodą RTM (Resin Transfer Moulding). Gęstość materiału względnie jego ciężar właściwy wynosi zaledwie 20 procent porównywalnej karoserii stalowej. I to przy porównywalnej sztywności i wytrzymałości.
Podnoszone do góry drzwi. Skrzydłowe, podnoszone w górę drzwi XL1 i XL Sport przypominają drzwi supersportowych samochodów. Są one zamocowane w dwóch punktach, na dole do słupków A i do ramy dachu tuż nad przednią szybą i unoszą się nie tylko w górę, lecz także lekko do przodu. Ponadto sięgają daleko ku środkowej części dachu, zatem po otwarciu wsiadanie i wysiadanie jest wyjątkowo wygodne. Szyby w drzwiach wykonane są z poliwęglanu. Ze względu na redukcję masy, górna część szyb jest na stałe połączona ze skorupą drzwi, natomiast dolny segment można otwierać. Przednia szyba obu modeli XL wykonana jest z cienkiego szkła.
Wymiary i stylistyka
Fascynujące proporcje. Mimo wspólnej podstawy konstrukcyjnej, XL Sport różni się optycznie od XL1. Stylistyka XL1 była nastawiona przede wszystkim na minimalne zużycie paliwa, XL Sport dodaje do tego jeszcze bezkompromisową dynamikę. Specyficzne wymagania dotyczące docisku osi dla samochodu rozwijającego prędkość 270 km/h oraz parametry napędu spowodowały, że XL Sport jest dłuższy i szerszy, niż XL1: jego długość to 4291 mm (XL1: 3888 mm), szerokość 1847 mm (XL1: 1664 mm), a wysokość 1152 mm (XL1: 1153 mm). Wydłużył się także rozstaw osi – do 2424 mm (XL1: 2224 mm). Już same te proporcje sprawiają, że XL Sport zachwyca wyglądem.
Koncepcja stylistyczna. Jeżeli tak ekstremalne proporcje połączone zostaną z innowacyjną stylistyką, powstaje niezwykły samochód. Taki jak XL Sport. Jak już wspomniano, studyjny model opiera się na dynamicznej i ekstrawaganckiej stylistyce XL1. Jednak monolityczne płaszczyzny opierają się na wyraźnie szerszych błotnikach i większych kołach. Dzięki swoim proporcjom i precyzyjnie poprowadzonym liniom, XL Sport zdaje się być bardziej płaski i mocniej przylegać do drogi i nawet stojąc emanuje dynamiką. Niezwykły układ płaszczyzn w XL Sport jest nie tylko wyrazem sportowej estetyki, lecz w głównej mierze wynikiem współpracy specjalistów od aerodynamiki i designerów, którzy wspólnie stworzyli perfekcyjnie aerodynamiczną i maksymalnie emocjonalną bryłę nadwozia.
Przód nadwozia. Szeroki przód XL Sport z diodowymi podwójnymi reflektorami i charakterystyczną dla XL1 grafiką diodowych świateł dziennych jest niebywale charyzmatyczny. Po bokach reflektorów XL Sport znajdują się wloty powietrzne dla Air Curtains, dzięki którym powietrze optymalnie opływa przód i boki przedniej części nadwozia. Podobnie jak XL1, także XL Sport nie ma typowej osłony chłodnicy, a jednak przód wyraźnie nawiązuje do aktualnego DNA designu Volkswagena. Linie te utworzone są przez czarny poprzeczny pas i podwójne reflektory. Powietrze do silnika Ducati doprowadzane jest przez otwory w tylnych błotnikach.
Sylwetka. Podczas gdy XL1 jest najszerszy z przodu i zwęża się ku tyłowi, w XL Sport tył nadwozia ma taką samą szerokość, jak przód. Patrząc z góry ma zatem kształt klasycznego samochodu wyścigowego z przewężeniem na wysokości drzwi. Jeżeli spojrzymy na błotniki i drzwi z boku, będziemy natychmiast wiedzieli, skąd wzięło się to przewężenie: w okolicach słupka A i B znajdują się duże wloty i wyloty zapewniające optymalny przepływ powietrza i chłodzenie jednostki napędowej. Rozciągnięta sylwetka emanuje siłą, a jednocześnie jest niezwykle elegancka i ponadczasowa. Na próżno szukalibyśmy w XL Sport lusterek. Zamiast nich w drzwiach zamontowane są małe, opływowe kamery. Rejestrowany przez nie obraz otoczenia za samochodem prezentowany jest na wyświetlaczach w kabinie (e-Mirrors, cyfrowe lusterka zewnętrzne, premiera światowa w XL1). Napis „Motore Ducati” przed tylnymi nadkolami informuje, że pod tylną pokrywą pracuje silnik motocykla 1199 Superleggera.
Tył nadwozia. Jak już wspomniano, XL Sport różni się od XL1 szczególnie z tyłu, bowiem jest znacznie szerszy. Oprócz tego ma cztery cechy charakterystyczne, szczególnie rzucające się w oczy. Po pierwsze: niezwykle szeroki i płaski tył nadwozia z mocno zaznaczonym obszarem „barków” (atletyczne i szerokie płaszczyzny nad kołami) i wysuwanym tylnym spojlerem, rozciągającym się prawie na całą szerokość samochodu. Po drugie: linia dachu nawiązująca do coupé, taka jak w XL1, bez tylnej szyby. Z linią tą zintegrowana jest tylna pokrywa, pod którą kryje się silnik Ducati, 7-biegowa DSG i bagażnik o pojemności 107 litrów. Kolejna nowość w porównaniu z XL1: pięć lameli w tylnej pokrywie, otwierających się automatycznie, jeżeli konieczne jest dodatkowe chłodzenie jednostki napędowej. Po trzecie: czerwony pas świateł LED, podkreślający kształt tylnej części nadwozia. Po bokach dodany został kolejny, pionowy element diodowy, którym styliści dodatkowo zaakcentowali szerokość XL Sport. Po czwarte: czarny dyfuzor, który płynnie przechodzi w całkowicie zasłoniętą podłogę, a po bokach ograniczony jest chromowanymi końcówkami układu wydechowego.
Wnętrze. Wnętrze XL Sport opiera się na wnętrzu XL1, jednak zostało zmodyfikowane i zindywidualizowane uwzględniając wprowadzoną do tego modelu dynamikę. Przykładem może być specjalny, cyfrowy wskaźnik wielofunkcyjny, sprawdzający się na torach wyścigowych, który oprócz ciśnienia oleju pokazuje także czasy okrążeń. Płaski element z karbonu przedłuża „daszek” nad wyświetlaczem eliminując wszelkie odbicia światła. Aby umożliwić szybką zmianę biegów, kierownica XL Sport, ozdobiona czerwonymi szwami, posiada aluminiowe przyciski zmiany przełożenia. Starannie wykonane detale z anodowanego aluminium w obrębie wlotów wentylacji, panelu klimatyzacji i osłony dźwigni DSG wprowadzają do wnętrza sportowe akcenty. Analogicznie do szwów kontrastowych na kierownicy, także pasy bezpieczeństwa są czerwone. Niezmieniona pozostała natomiast perfekcyjna ergonomia dla kierowcy i pasażera.