Europejska premiera nowej Kii Sorento odbyła się na zakończonym niedawno paryskim salonie samochodowym Mondial de l’Automobile 2014. Nowy SUV marki Kia to unikalna kombinacja stylu, funkcjonalności i technologii, kontynuuje niejako sukces rynkowy swej starszej siostry. Wysmuklona sylwetka i głęboko „rzeźbione” panele nadwozia to zapowiedź wyższego stopnia wyrafinowania, nadającego Sorento trzeciej generacji wyglądu i atmosfery klasy Premium z obszerniejszym niż poprzednio wnętrzem oraz innowacyjnym wyposażeniem.
Projektanci trzeciej generacji Sorento inspirację nowego samochodu nazwali „Streetwolf” (Miejski Wilk). Przód nowej Kia Sorento otrzymał wydłużone, zachodzące na boki reflektory i bardziej wydatne lampy przeciwmgielne – oraz większy i rozbudowany w pionie, trójwymiarowy grille w znanym stylu „Tygrysiego Nosa”, zaprezentowany już wcześniej w samochodzie koncepcyjnym Kia Cross GT 2013.
Sylwetka zachowuje typową dla Sorento, długą maskę komory silnikowej i charakterystycznie szeroki tylny słupek „D”. Niższa linia dachu w połączeniu z podwyższoną linią okien oraz jakby odchyloną ku tyłowi bryłą karoserii potęguje wrażenie muskularnego wyglądu na drodze.
W części tylnej uwagę zwraca wydatny zarys tylnych nadkoli oraz głęboko tłoczona wnęka na tablicę rejestracyjną. W tym przypadku zastosowano nową technikę zgrzewania laserowego (po raz pierwszy w pojeździe Kia), która pozwala ukryć tzw. linie stopienia i w konsekwencji wyeliminować tradycyjne listwy maskujące spoiny na klapie tylnej.
Wrażenie wysmuklenia pojazdu podnosi również zwiększenie jego długości o 95 mm (do 4780 mm) i szerokości o 5 mm (do 1890 mm) oraz 15-milimetrowe obniżenie wysokości (do 1685 mm). Stylizacja nadwozia jest dziełem studia projektowego Kia w Namyang w Korei, wspomaganego przez designerów firmowych atelier we Frankfurcie oraz Irvine (Kalifornia).
„Nowoczesność i szerokość” motywem stylizacji wnętrza
Kabina nowej Kia Sorento to miejsce, gdzie zauważyć można zasadnicze zmiany i ulepszenia. Stylizacja przestrzeni pasażerskiej należy do europejskiego zespołu designerów Kia (atelier we Frankfurcie), który zaprojektował bardziej wyszukany i luksusowy wystrój wnętrza, z zastosowaniem materiałów o znacznie wyższej niż kiedykolwiek jakości.
Pomysł stylizacji kokpitu wykorzystuje motyw ‘Nowoczesności i Szerokości” – a więc solidnego optycznie i ustabilizowanego w poziomie wystroju wnętrza. ‘Szerokość’ wyraża się rozbudową panelu wskaźników, nową ornamentacją oraz owalnym kształtem tablicy przyrządów, sięgającej boczków drzwi. Bogatszy udział materiałów miękkich w dotyku i skóry tworzy poczucie luksusu i nadaje nowej Kia Sorento atmosfery samochodu klasy Premium.
Jednym z najbardziej wyrazistych elementów wystroju wnętrza jest ekranowy interfejs użytkownika, inspirowany szwajcarską techniką zegarmistrzowską, obejmujący najnowsze rozwiązania promowane przez Kia HMI (Human-machine Interface – u styku człowieka z elektroniką) w chromowanej oprawie.
‘Pływający’ obrys deski rozdzielczej obejmuje usytuowany przed kierowcą panel wskaźników. Także i delikatność wypukłości drzwi pomiędzy głośnikami systemu audio a podłokietnikami w stylu rasowego SUV’a dodaje wnętrzu nowego Sorento aury luksusu i wyrafinowania. Nabywca Sorento III będzie miał do wyboru wystrój wnętrza w jednobarwnym kolorze czarnym lub dwutonowym czarno-szarym – z tapicerką materiałową albo skórzaną.
Komfort, wygoda i nowe technologie
W porównaniu z modelem poprzedniej generacji, powiększenie wymiarów zewnętrznych oraz wydłużenie rozstawu osi o 80 mm (do 2780 mm), pozwoliło wygospodarować w nowej Kia Sorento dodatkową przestrzeń w kabinie. Pomimo obniżenia linii dachu o 15 mm – dzięki odpowiedniej konfiguracji siedzisk siedzeń i foteli, uzyskano wzrost przestrzeni na głowę oraz nogi pasażerów wszystkich trzech rzędów siedzeń. Powiększyła się również przestrzeń ładunkowa pod względem długości (+87 mm) oraz pojemności po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń: z 515 do 605 litrów wg VDA (+17,5%). Nowy jest także w Sorento III zakrywany podpodłogowy sortownik na drobne przedmioty.
Dostępna w wersji 7-miejscowej nowa Kia Sorento wyposażona jest w dzieloną i składaną 40/20/40 kanapę tylną z podwyższonym, funkcjonalnie składanym podłokietnikiem środkowym. Siedzenia drugiego rzędu odchylane są do przodu przy pomocy dwóch poręcznych dźwigienek na skraju przedziału ładunkowego (remote folding function) i można je ponadto odsunąć dla ułatwienia dostępu do rzędu trzeciego.
W Sorento trzeciej generacji ‘debiutuje’ kilka nowych, zaawansowanych rozwiązań funkcjonalnych, służących zwiększeniu wygody i przyjemności użytkowania. W zależności od rynku sprzedaży, opcjonalnie dostępny będzie 4-kamerowy system podglądu otoczenia pojazdu ‘z lotu ptaka’ na wyświetlaczu w desce rozdzielczej Around-View Monitor wspomagający parkowanie oraz Smart Power Gate. Ten system z kolei – otwiera automatycznie tylną klapę nadwozia w momencie wykrycia bezpośredniej bliskości elektronicznego „kluczyka” kierowcy, ułatwiając załadunek toreb zakupowych czy innych nieporęcznych przedmiotów wprost do bagażnika.
Więcej wyrafinowania
W trakcie procesu rozwojowego Sorento trzeciej generacji inżynierowie Kia zajęli się także wzmocnieniem struktury nadwozia oraz obniżeniem NVH (poziomu hałasów, drgań i wibracji) pod kątem wyrafinowania komfortu jazdy i wyciszenia wnętrza – podążając niejako śladem wyszukanego image pojazdu.
Fundamentalne znaczenie w tym przypadku ma znaczące zwiększenie sztywności skrętnej skorupy karoserii (o 14 procent w porównaniu z modelem schodzącym), oddziaływujące również na wzrost bezpieczeństwa biernego.
Celem ograniczenia NVH zastosowano nowy materiał głuszący na tunelu centralnym, zwiększono o 29% grubość wykładziny dźwiękochłonnej tablicy przyrządów (z 0,7 do 0,9 mm), wzmocniono punkty/poduszki mocowania silnika i skrzyni biegów, a wersje napędzane silnikiem wysokoprężnym otrzymały nową obudowę filtra cząstek stałych (DPF) oraz osłonę akustyczną zintegrowaną z pokrywą łańcucha rozrządu. Efektem wprowadzonych zmian jest spadek poziomu hałasu w kabinie o 3 do 6 procent – w zależności od warunków jazdy.
Zmodernizowane jednostki napędowe, lepsza charakterystyka jezdna i prowadzenie
Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów, konstruktorzy Kia „wzięli pod lupę” poprawę przyjemności i satysfakcji konsumenckiej z jazdy nowym Sorento, wprowadzając liczne ulepszenia w konstrukcji jednostek napędowych, układu kierowniczego oraz zawieszenia kół.
Nowa Kia Sorento oferowana będzie do wyboru z dwoma turbodieslami o pojemności 2,0 (185 KM) i 2,2 (200 KM) litra.
Za swe najważniejsze cele w procesie rozwojowym nowego Sorento zespół konstruktorów podwozia Kia przyjął podwyższenie komfortu podróżowania, zapewnienie stabilności przy znacznych prędkościach oraz precyzję układu kierowniczego na miarę skokowej poprawy jakości wystroju wnętrza i charakterystyki NVH.
W pełni niezależne zawieszenie kół zachowuje zasadniczy układ modelu poprzedniego (kolumny MacPherson z przodu i wielowahaczowe multi-link Kia z tyłu) – lecz z pewnymi modyfikacjami. Tylna rama pomocnicza otrzymała powiększone tuleje w celu lepszej izolacji mechaniczno-akustycznej kabiny pasażerskiej, a nieco ‘twardsze’ amortyzatory ustawiono pionowo tuż za linią osi tylnej tak, aby ograniczyć zjawisko pochylania nadwozia podczas dynamicznej jazdy.
Efektem tych modyfikacji, w połączeniu z wydłużeniem rozstawu osi – jest wyraźnie zwiększony komfort jazdy i lepsze wybieranie nierówności podłoża, dzięki czemu nowa Kia Sorento zapowiada się na wyjątkowo przyjazną towarzyszkę najdłuższych nawet podróży.
Standardowy na rynkach Europy nowy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy (R-MDPS), zamontowany jest bezpośrednio na zębatce przekładni kierowniczej zamiast na kolumnie kierownicy, jak w modelu poprzednim. Dzięki lepszemu wyczuciu położenia przednich kół i szybszej reakcji na polecenia kierowcy, nowa Kia Sorento wchodzi do grona najbardziej zwinnych i ‘usportowionych’ pojazdów w swoim segmencie – bez uszczerbku dla komfortu jazdy, którego nabywca oczekuje od pojazdu typu SUV klasy luksusowej.
Wyższy stopień bezpieczeństwa biernego i czynnego
Z uwagi na szersze zastosowanie stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie, struktura nadwozia nowej Kia Sorento odznacza się znacznie wyższą odpornością mechaniczną. Udział tej stali (UHTS) w skorupie karoserii modelu poprzedniej generacji wynosił 24,4 procent, w nowym zaś – już 52,7 procent, podnosząc sztywność na skręcanie oraz wytrzymałość udarową w przypadku kolizji (zderzenia). Stal o podwyższonej wytrzymałości z kolei – stanowi istotny element wzmocnienia przednich i tylnych nadkoli oraz otworu klapy tylnej.
W porównaniu z modelem poprzednim, konstrukcja Sorento III charakteryzuje się ponad dwukrotnie zwiększoną – z 4,1 do 10,1 procent, zawartością stali nadwytrzymałej tłoczonej na gorąco, której użyto m.in. do wzmocnienia słupków A- i B nadwozia.
I znów – w zależności od rynku sprzedaży, nabywca nowej Kia Sorento spotka się z bogatą ofertą technologii bezpieczeństwa czynnego, która obejmować będzie dostępne opcjonalnie lub seryjnie systemy: ASCC (‘inteligentny’ aktywny tempomat), LDWS (monitorowania zmiany pasa ruchu), BSD (monitorowania martwego pola w lusterkach) z wizualną sygnalizacją obecności pojazdu poza polem widzenia kierowcy w lusterku bocznym, RCTA (detekcji ruchu innych pojazdów z tyłu Sorento w miejscach parkowania) oraz SLIF (umieszczony w zestawie wskaźników wyświetlacz limitów prędkości w oparciu o odczyt video znaków drogowych).