Bezemisyjna rewolucja Nissana wkroczyła w kolejną ważną fazę, której początek wyznaczyła premiera e-NV200, drugiego stuprocentowo elektrycznego pojazdu marki. Właśnie rozpoczęła się sprzedaż tego modelu w Polsce.
e-NV200 – wprowadzany na rynek w czasach, kiedy coraz bardziej dba się o jakość powietrza w centrach miast – nie emituje spalin, ponieważ jest napędzany zaawansowanym silnikiem elektrycznym czerpiącym energię z akumulatorów. Jednostka ta nie tylko nie emituje spalin, co ma istotny wpływ na obniżenie stężenia tlenków azotu w powietrzu w centrach miast, ale także pracuje niemal bezgłośnie, zaś płynna jazda bez konieczności zmiany biegów oznacza mniejszy stres i zmęczenie kierowcy, co przekłada się na wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa.
W modelu e-NV200 Nissan zastosował nagradzany zespół napędowy z Nissana LEAF – Światowego Samochodu Roku 2011 – łącząc go z największą w tej klasie pojazdów przestrzenią ładunkową i funkcjonalnością Nissana NV200, czyli Międzynarodowego Vana Roku 2010.
Mimo że w elektrycznym vanie wykorzystano szereg elementów z modeli LEAF i NV200, około 30% podzespołów jest unikatowych dla e-NV200. Różnice dotyczą między innymi wyglądu zewnętrznego, przeprojektowanego zawieszenia, zmian we wnętrzu, nowego zestawu akumulatorów oraz układu hamulcowego z bardziej wydajnym systemem odzyskiwania energii.
e-NV200 jest dostępny jako kompaktowy, ale przestronny i praktyczny furgon oraz jako pięciomiejscowa wersja osobowa Combi. Każda z nich jest oferowana w dwóch poziomach wyposażenia: Acenta oraz Tekna. W podstawowym poziomie wykończenia – Acenta – wyposażenie standardowe obejmuje między innymi:
- systemy bezpieczeństwa ABS, ESP oraz BA (wspomaganie hamowania),
- 6 poduszek powietrznych (w wersji Combi),
- elektrycznie regulowane szyby przednie,
- komputer pokładowy,
- automatyczną klimatyzację,
- sterowany przyciskami na kole kierownicy system audio z radiem / CD, MP3, Bluetooth oraz wejściami AUX i USB,
- podgrzewane przednie siedzenia,
- podgrzewaną kierownicę,
- system inteligentnego kluczyka I-Key z przyciskiem Start/Stop,
- gniazdo szybkiego ładowania,
- przygotowanie do obsługi ładowarek 3,3 kW
Na liście opcji dostępnych za dopłatą znalazły się między innymi NissanConnect 2.0 -zintegrowany system nawigacji z 5,8-calowym dotykowym wyświetlaczem oraz kamerą cofania – oraz specjalistyczna instalacja, umożliwiająca korzystanie z ładowarek 6,6 kW.
W wersji dostawczej kubatura przedziału ładunkowego wynosi 4,2 m3, co pozwala na przewożenie dwóch europalet, natomiast przesuwane drzwi boczne po obu stronach nadwozia i szeroko otwierane tylne drzwi (dostępne również jako klapa z zawiasami przy górnej krawędzi) maksymalnie ułatwiają załadunek i rozładunek.
Nissan e-NV200 jest doskonale przystosowany do eksploatacji w europejskich miastach i miasteczkach. Zgodnie z homologacją NEDC ma on zasięg 170 km – a więc znacznie więcej niż wynoszący 100 km średni dzienny przebieg 70% kompaktowych vanów wykorzystywanych w firmach. W Europie 35% vanów z tej kategorii nigdy nie przejeżdża dziennie więcej niż 120 km.
Parametrom tym towarzyszy identyczna jak w NV200 przestrzeń ładunkowa o kubaturze 4,2 m3, zaś ładowność 770 kg jest nawet większa niż w NV200 z silnikiem wysokoprężnym.
Akumulator pojazdu można naładować przez noc w ciągu 8 godzin ze zwykłego jednofazowego gniazdka elektrycznego z zabezpieczeniem 16-amperowym przy poborze mocy 3,3 kW, co nie powinno stanowić problemu w przypadku aut, które nie są eksploatowane całodobowo. Czas ten skraca się do czterech godzin, jeżeli samochód zostanie podłączony do gniazda 32-amperowego, umożliwiającego pobór mocy 6,6 kW.
Ładowanie od 0 do 80% pojemności za pomocą specjalnej szybkiej ładowarki CHAdeMO DC 50 kW trwa 30 minut lub nawet krócej, jeżeli akumulator nie był do końca rozładowany. Zapas energii można zatem uzupełnić na przykład w trakcie załadunku towaru przed kolejną dostawą.
Cena modelu e-NV200 na polskim rynku rozpoczynają się od 108 000 zł netto za furgon oraz 112 000 zł netto za wersję Combi.